2011-10-12, 22:25
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
En bra invändning och i sammanhanget är det här i princip tiotusenkronorsfrågan. Ska araber rösta på en iranier? Ja, ska de det? Jag har ärligt talat ingen aning. Jag saknar den detaljkännedom om etniska relationer i det nya, mer spännande Sverige som den frågan rimligen förutsätter.

Men det har jag, i alla fall till viss del. Gruppen invandrare är väldigt heterogen enligt min erfarenhet och det finns ofta mycket fördomar och "rasism" mellan olika invandrargrupper. Kurder gillar per definition inte turkar som de inte känner, Iranier ser sig som förmer än araber, de chilenare jag känner uttrycker sig nedsättande om araber. Ingen verkar gillar somalier.

Invandrare röstar inte på invandrare för att de är just invandrare i någon stor utsträckning. De har andra saker som förenar dem, som t.ex. skolan, arbetsplatsen eller fotbollslaget. Hamnar man i samma "kompisgäng" så spelar bakgrunden mindre roll.
En chilenare kommer inte att rösta på irakier bara för att båda har svart hår lika lite som att jag röstar på Hanna Zetterberg (v) trots att vi gått i samma skola och har samma hårfärg.

Ska en politiker vinna generell popularitet i invandrargrupperna så får denne nog vara uppvuxen i betongen och spela på någon slags generell "blatte-mentalitet". Ungefär som t.e.x Latin Kings gjorde och som Zlatan utstrålar. "Han är ju en av oss liksom". En Mauricio Rojas eller liknande duger liksom inte som enande kraft.
Monas flörtande med Rinkebyborna gick kanske hem hos ordföranden i kurdiska kulturföreningen men ungdomarna är måttligt intresserade. En "Zlatan-politiker" kanske går hem hos ungdomarna men knappast hos de Somaliska vuxna.

Invandrarna är en för heterogen grupp för att utgöra en stabil väljarbas bara på basis av sitt ursprung. Helt övertygad.

Jag tror du fångade allt jag skrev ovan i följande mening, och jag tror den är helt sann:

Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Jag köper att starkt religiösa somalier inte går man ur huse för att rösta på en kristen serb oavsett partitillhörighet.
Citera
2011-10-12, 23:16
Medlem
Tidsgests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsharessa
Men det har jag, i alla fall till viss del. Gruppen invandrare är väldigt heterogen enligt min erfarenhet och det finns ofta mycket fördomar och "rasism" mellan olika invandrargrupper. Kurder gillar per definition inte turkar som de inte känner, Iranier ser sig som förmer än araber, de chilenare jag känner uttrycker sig nedsättande om araber. Ingen verkar gillar somalier.

De är, i generella drag, enbart heterogena sinsemellan. Då det seglar upp en lämplig "osvensk" partiledarkandidat (för det kommer det att göra), med "rätt" framtoning och karisma, kommer media frenetiskt att pusha för denna individ och i det läget är gruppen invandrare mycket homogen och ser sig i stort stå i konstrast med den svenska befolkningen och att de tävlar gentemot oss (vilket de också gör). Valet för de flesta invandrare är då lätt och media kommer som sagt också att göra valet ännu lättare för dem, det är i stort deras uppgift i dagens svenska samhälle.

Citat:
Invandrare röstar inte på invandrare för att de är just invandrare i någon stor utsträckning. De har andra saker som förenar dem, som t.ex. skolan, arbetsplatsen eller fotbollslaget. Hamnar man i samma "kompisgäng" så spelar bakgrunden mindre roll.
En chilenare kommer inte att rösta på irakier bara för att båda har svart hår lika lite som att jag röstar på Hanna Zetterberg (v) trots att vi gått i samma skola och har samma hårfärg.

En chilenare kommer att rösta på en irakier då media säger till honom att göra det. Ditt exempel felar på den punkten att media aldrig skulle rå dig att rösta på Hanna Zetterberg just för att hon är svensk men media skulle/kommer gladeligen implicit uppmana gruppen invandrare att rösta "rätt" och mot det "diskriminerande och förtryckande samhället", d.v.s. allt det som kan uppfattas som svenskt. För övrigt spelar etniciteten mindre roll för den vardagliga invandraren än vad man kan tro. Visst, det finns kloka och analytiska individer som klarar av att se igenom medias retorik men majoriteten kommer lydigt att klä på sig offerrocken och acceptera sin roll som den svarta löparen vilken klöver det svenska försvaret mitt itu.

Invandrare umgås bevisligen i gäng tillsammans där etniciteten inte är av stor vikt (förutom att de inte är svenska) och även om de skojar med varandra positionerar de sig på motsatta sidan om svensken - så gott som alltid.
Senast redigerad av Tidsgest 2011-10-12 kl. 23:44.
Citera
2011-10-12, 23:34
Medlem
Man har just ändrat reglerna för personval så att det är lättare att bli personvald.

Det kommer starkt att gynna klanbaserade invandrargrupper. De röstar gärna på sin klankandidat. Eftersom många av dem har vaga kunskaper om politiken är de lätta att stoppa en valsedel i handen på.

Syrianer och kurder är bland de mest sammanhållna grupperna. För en tio år sedan när några unga syrianska män körde ihjäl sig anlände flera tusen syrianer till begravningsceremonin i en sporthall i Södertälje. En av de unga socialdemokrater som mördades på Utöya var en flicka från Mellanöstern, och det gick rykten att de skulle komma hundratals släktingar från olika länder. Nu gjorde det inte det.

Idag bygger namnen på valsedlarna på partiernas egna prioriteringar i valberedningar och ibland provval. En klanbaserad politiker kommer lätt att slå ut svenskar som står före på listan, eftersom svenskarna inte kan samla samma antal personkryss. Svenskarna kommer att behöva bygga egna nätverk men frågan är om de någonsin kan bli lika effektiva.
Citera
2011-10-12, 23:36
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsgest
De är, i generella drag, enbart heterogena sinsemellan. Då det seglar upp en lämplig "osvensk" partiledarkandidat (för det kommer det göra), med "rätt" framtoning och karisma, kommer media frenetiskt att pusha för denna individ och i det läget är gruppen invandrare mycket homogen och ser sig i stort stå i konstrast med den svenska befolkningen och att de tävlar gentemot oss (vilket de också gör). Valet för de flesta invandrare är då lätt och media kommer som sagt också att göra valet ännu lättare för dem, det är i stort deras uppgift i dagens svenska samhälle.

En chilenare kommer att rösta på en irakier då media säger till honom att göra det. Ditt exempel felar på den punkten att media aldrig skulle rå dig att rösta på Hanna Zetterberg just för att hon är svensk men media skulle/kommer gladeligen implicit uppmana gruppen invandrare att rösta "rätt" och mot det "diskriminerande och förtryckande samhället", d.v.s. allt det som kan uppfattas som svenskt. För övrigt spelar etniciteten mindre roll för den vardagliga invandraren än vad man kan tro. Visst, det finns kloka och analytiska individer som klarar av att se igenom medias retorik men majoriteten kommer lydigt att klä på sig offerrocken och acceptera sin roll som den svarta löparen vilken klöver det svenska försvaret mitt itu.

Invandrare umgås bevisligen i gäng tillsammans där etniciteten inte är av stor vikt (förutom att de inte är svenska) och även om de skojar med varandra positionerar de sig på motsatta sidan om svensken - så gott som alltid.

Fair enough. Men kan du ge något exempel på detta eniga "alla-mot-Sverige"-beteende från situationen av idag eller igår, då? Hela partibygget, vare sig ett rent invandrarparti eller ett övertagande av ett existerande parti, skulle i så fall behöva bygga på beteenden som redan är väl etablerade.

Jag är f ö mycket skeptisk till i vad mån invandrare konsumerar svenska media, utom Metro.
Citera
2011-10-12, 23:45
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Givetvis. De stöder aldrig ett svenskt, "vitt" politiskt alternativ annat än i form av att en eller annan femtekolonnare som Maryam Yazdanfar infiltrerar partiapparaten. Entrism kallas det.

Men en intressantare fråga är: kan de själva bygga ett tväretniskt politiskt projekt, inom ramen för ett existerande parti eller på annat sätt? Det räcker inte att hata svenskar och Sverige i allmänhet. Man måste organisera sitt svenskfientliga alternativ på partinivå för att kunna ta över, ungefär alla invandrare samtidigt i samma parti, över språkgränserna (>150 invandrarspråk talas i Sverige), över religionsgränserna (kristna syrianer ska ta i hand med muslimska araber), ja, t o m över sektgränserna (shiamuslimer ska slå sig ihop med sunniter i sitt oförsonliga hat mot de smutsiga, rasistiska svenskar som har förtryckt dem genom att ta emot dem utan villkor och försörja dem utan krav).

Jag ser inga tecken på att det skulle vara på gång, och jag ser inga invandrarrepresentanter som verkar vuxna uppgiften. Det finns givetvis ingen gräns för hur illa det i allmänhet kan gå för länder som Sverige, som tar emot obegränsat med invandrare, men just detta har jag svårt att se för mig.

Kaos måste inte initieras på ett ordnat sätt.

Hur som helst, Castro fick Kubas regim på knäna med styrkor kring kompanis storlek. Då slogs han mot fiender med flera fördelningars styrka. En väl ledd gruppering som går från att snacka till att handla kan snabbt sätta samhället på kanten till ruiner. Då svenska "försvarsmakten" inte ens kan uppbåda en brigad ser jag inte vad som skulle kunna stoppa ett sådant företag.

Saken är den varför skulle de ta omvägen via vårt parlamentariska system? Regeringen har redan gjort utspel om skattefria blattezoner. Balkaniseringen är närmre än man tror, utan att invandrargrupperingar ens behövt göra något.
Utspelet av Borg, Olofsson och Ullenhag:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...en_5996241.svd

Vad blir nästa utspel egentligen? Jag tror på affirmative action-liknande åtgärder på arbetsplatserna. När det visats sig att moroten i form av inte bara sänkt skatt utan även subventionerad lön till vissa personer med utländsk bakgrund inte räcker för att bryta "utanförskapet" kommer piskan att tas fram. Oavsett så har regeringen gett sig in i en slippery slope mot avgrunden. Utdelade privilegier kommer inte att kunna tas tillbaka från dessa i grunden subversiva grupper. Media gör som de gör mest och ser glatt på utan att ifrågasätta någonting i grunden.
Senast redigerad av servus 2011-10-12 kl. 23:49.
Citera
2011-10-13, 00:13
Medlem
Ask.whys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Men en intressantare fråga är: kan de själva bygga ett tväretniskt politiskt projekt, inom ramen för ett existerande parti eller på annat sätt? Det räcker inte att hata svenskar och Sverige i allmänhet. Man måste organisera sitt svenskfientliga alternativ på partinivå för att kunna ta över, ungefär alla invandrare samtidigt i samma parti, över språkgränserna (>150 invandrarspråk talas i Sverige), över religionsgränserna (kristna syrianer ska ta i hand med muslimska araber), ja, t o m över sektgränserna (shiamuslimer ska slå sig ihop med sunniter i sitt oförsonliga hat mot de smutsiga, rasistiska svenskar som har förtryckt dem genom att ta emot dem utan villkor och försörja dem utan krav).
Även om de olika invandrargrupperna sinsemellan inte kommer överens, och är gamla fiender till varandra, så har de ju redan funnit sitt parti. Vare sig de är araber, negrer, kurder, afghaner, albaner eller annat så röstar de ju i stor utsträckning likadant. Valdeltagandet är förvisso inte lika högt som i de etniskt svenska områdena. Andelen sosseröster i typiska nybyggarområden det senaste riksdagsvalet:
Citera
2011-10-13, 00:37
Medlem
.
Senast redigerad av brak-teater 2011-10-13 kl. 00:57.
Citera
2011-10-13, 03:41
Medlem
Cellars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cellar
Förslaget om tillfälliga medborgarskap är direkt sanktionerat från toppen.
Koordinationen och valet av Reepalu är ingen slump.
Det var alltid den som har mest mångkulturell goodwill som kan ta steget.

Precis som den som vill avveckla kärnkraften är den som kan bygga ut den.
Reepalu som budbärare är ett logiskt och politiskt skickligt drag.
Det är naturligtvis han som väljer ordet först, då han är svårast att kritisera.

Juholt lever farligt dessa dagar. Han har totalt länsat partiledningen från alla utom-Europeiska invandrare(som Sahlin har gått ut och kritiserat och den Bonnier-dominerade pressen har skadeskjutit honom för) och det blev t o m intern revolt i den socialdemokratiska riksdagsgruppen där de anklagade partiledningen för alltför flata mot SD.

Nu kommer detta.

Sydsvenskan valde strategiskt ut SD:s reaktion sist i artikeln - ett gammalt medialt knep om du vill ha ett budskap i artikeln - just därför att pressa Juholt.
Juholt är inte korkad. Det är däremot SD:s ledning. De fattar inte att deras kommentarer bara underminerar Juholt. Istället borde de inte kommenterat alls eller gett honom mild kritik för att vara för slapp. Istället valde man i praktiken att koppla ihop deras egna parti och honom själv - vilket var en gudagåva till kulturmarxisterna, eftersom de inte ens behövde spekulera om mörka motiv utan hade SD som villiga idioter att utföra deras egna propaganda.

Precis det som Bonnierpressen och kulturmarxisterna på Arena vill. SD sköt alltså Juholts skepp i sank innan det ens hans iväg från bryggan.

Det viktiga är att förstå den långsiktiga trenden bakom hans utspel, därför att detta var sanktionerat av Juholt hela vägen. Detta kommer bara fortsätta, med förutsättning att de förståndshandikappade bonnläpparna från SD spelar sina kort rätt och faktiskt spelar det politiska spelet begåvat - vilket är en enorm högoddsare med tanke på inte bara deras senaste idioti till utspel utan även det totala misslyckande de har haft det första året(NyD som referensmall är omöjligt då det partiet var ett skämt från början). Om SD hade styrts av begåvade människor så hade de legat på minst 10 % och konstant sökt kontroversen. Istället så leds de av en paniskt räddhågsen medelmåtta med efterföljande drängar som underhuggare. Resultatet är därefter.

Jag skrev det här inlägget för ett tag sedan och kritiserade även ett flertal skribenter här, exempelvis tras, för att vara bottenlöst naiva om de tror att två toppsossar kommer ut så här och säger detta utan förankring. Plus att det var Reepalu, han som är den socialdemokraten som kan säga detta med störst möjlighet att försvara sig(vilket var även därför han valdes ut).

Reaktionen på det jag skrev var blandat, men de flesta trodde - naivt - att Reepalu var en ensamvarg som blev lite galen en stund och sa något han tyckte eller agerade på egen hand för att rädda SD-röster taktiskt.
Återigen, att tro så vore naivt.

And now:

http://www.expressen.se/nyheter/1.25...olt-stod-bakom

Det är TT som skriver nyheten, inte Expressen(även om de återger den).

För oss som är något konspiratoriskt lagda så är det svårt att inte se sambandet med utspelet(som alla inom socialdemokratin insåg Juholt stödde, men som man inte kunde attackera rakt ut) och avslöjandet av bostadsbidraget, något som många andra politiker också sysslar med. Nu när Juholt är försvagad så kommer plötsligt 'chocken' om att utspelet om temporära medborgarskap är 'troligtvis sanktionerat' i toppen. Naturligtvis var det så, allt Juholt har gjort hittills har pekat på det.

Frågan är om Juholt faller eller inte. Detta är deras gyllene chans att köra kniven i ryggen på honom, vilket de vet. Men han är också ganska långsint av sig, åtminstone det jag har läst om mannen. Han glömmer knappast Mona Sahlins attack på Aftonbladet häromdagen eller hennes oroade uppspel när hon skriver att han inte 'tillräckligt tagit avstånd' från SD.

Frågan är även, om han överlever, vågar/kan han pusha längre fram på denna front? Juholt är en skicklig politiker, men han är även bara en människa i ett system som är riggat emot alla kritiker, även den mest moderata kritikern(det är just de moderata kritikerna som måste motarbetas hårdast, just därför att de är farligast - de ger legitimitet åt många människors misstankar. Detta är särskilt fallet för ledaren för Sveriges historiskt viktigaste politiska parti).
Citera
2011-10-13, 04:29
Medlem
Cellars avatar
Gamarna känner svaghet och går till attack:

http://www.friatider.se/tv4-for-fa-i...are-i-s-toppen

Naturligtvis går attacken via Bonnieroligarkin i TV-mediet, detta är Juholts svaga stund så nu kommer alla knivarna fram.

Det vore otänkbart om han inte blir tvingad att ta in någon för symbolikens skull, men jag gissar på att Juholt också är en långsint man, liksom Göran Persson. Han kommer inte glömma vem som körde kniven i ryggen på honom när han var som svagast(om man nu överlever, vilket verkar vara fallet).

Invandrargrupperingen, allierad med batikhäxor som Sahlin, känner hur makten långsamt vrids dem ur händerna. Något som Bonnier inte gärna vill låta hända, trots att deras 'makt' inom socialdemokratin är minimal. Socialdemokrater i gemen hatar Bonnier som blivit en ren borgerlig propagandastation(vilket de alltid var, men numera helt öppet utan pardon). Att invandrargruppen måste gå via Bonnier är också ett tecken på antingen svaghet eller bottenlös dumhet.

För övrigt kredd till Maryam eller vad hon nu heter som syns i reportaget. Det är uppenbart att hon är källan till ursprungstanken till reportaget, och att hon mer än gärna står och ser allvarlig ut i reportaget och kastar gyttja på Juholt hela reportaget igenom utan att blinka är modigt (eller korkat, om du så vill).

Juholts make-or-break moment.
Citera
2011-10-13, 08:32
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Gamarna känner svaghet och går till attack:

http://www.friatider.se/tv4-for-fa-i...are-i-s-toppen

Naturligtvis går attacken via Bonnieroligarkin i TV-mediet, detta är Juholts svaga stund så nu kommer alla knivarna fram.

Det vore otänkbart om han inte blir tvingad att ta in någon för symbolikens skull, men jag gissar på att Juholt också är en långsint man, liksom Göran Persson. Han kommer inte glömma vem som körde kniven i ryggen på honom när han var som svagast(om man nu överlever, vilket verkar vara fallet).

Invandrargrupperingen, allierad med batikhäxor som Sahlin, känner hur makten långsamt vrids dem ur händerna. Något som Bonnier inte gärna vill låta hända, trots att deras 'makt' inom socialdemokratin är minimal. Socialdemokrater i gemen hatar Bonnier som blivit en ren borgerlig propagandastation(vilket de alltid var, men numera helt öppet utan pardon). Att invandrargruppen måste gå via Bonnier är också ett tecken på antingen svaghet eller bottenlös dumhet.

För övrigt kredd till Maryam eller vad hon nu heter som syns i reportaget. Det är uppenbart att hon är källan till ursprungstanken till reportaget, och att hon mer än gärna står och ser allvarlig ut i reportaget och kastar gyttja på Juholt hela reportaget igenom utan att blinka är modigt (eller korkat, om du så vill).

Kommentar till det fetstilade: Att den inkompetenta blattesossefalangen "går via Bonniers" med sina indignerade klagovisor är egentligen helt naturligt, och taktiskt klokt. Bonniers har fortfarande dominans vad gäller mediapropaganda för TV-tittarmassan och även för den om sin förträfflighet bergfast övertygade liberala och multikultipositiva borgerligheten med kosmopolitlojaliteter. Bonniers vill inte se en svenskdominerad socialdemokrati som börjar tala om de faktiska problem den utomeuropeiska massinvandringen medfört, problem som dag för dag förvärras och med matematisk säkerhet, inte minst av demografiska och etno-antropologiska skäl, kommer att bli så oerhört mycket värre om låt säga 10, 20, 30, 50, 100 år om ingenting görs för att omintetgöra fröfallet. Men Bonniers och deras gelikar inom makteliten vill inte heller se en fullständigt vingklippt och hunsad socialdemokrati - sosseriet behövs som retorisk motpart i den "demokratiska" kasperteatern, både svenskar och invandrare som inte kan sympatisera med det Moderat-Folkpartistiska genomvidriga Bonniersamhället, och den riktning som är utstakad av dem, behöver illusionen om ett politiskt alternativ som de kan välja genom att lägga rätt lapp i lådan vart fjärde år. Illusionen om "demokratiska alternativ" och "ett fritt samhälle" där "alla är lika mycket värda" är helt oundgängligt för vad Reinfeldt och Bonnierklanen och alla de lakejer som får sin utkomst av att lyda dem kallar "stabiliteten" - dvs. att det oundvikligt fortskridande samhällsförfallet inte påverkar deras profit och deras inflytande och privilegier. Ett sosseparti med en stark blatte-och batikhäxefalang är bra för Bonniers - och bra för invandrarsossarna och även för svennesossarna som befinner sig i politikens tröstlösa ekorrhjul. Sossepolitikerna kommer att få bra löner och lagom mycket mediautrymme, utan dem kan charaden näppeligen upprätthållas. Och att sossarna knappt har några egna media längre, och inte kommer att ha någon möjlighet att bilda regering med en stark och högljudd arab-och neger-och batikxhäxefalang, är förstås inget som Bonniers gråter över.
Citera
2011-10-13, 09:36
Medlem
trass avatar
Det sedan i våras latenta och igår offentligt inledda drevet mot Juholt från invandrarfalangen, nu med medborgarskapshärvan som förevändning fortsätts av en av initiativtagarna till det större drevet, Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/ledare/article13772314.ab

Här markeras igen att Yazdanfarfalangen har stöd av en vidare krets sahlinister. Alla kort ligger nu som sagt på bortet, oavsett vad som händer.
Citera
2011-10-13, 10:10
Medlem
Citat:
Unibet har höjt sina odds något sedan igår på att Juholt avgår före sista oktober. Helt jämna odds nu, precis som du skriver.

Det hela är ett make-or break moment för hela partiet. För landets politiska situation som helhet handlar det inte så mycket om Juholts eventuella mytande och olämplighet som partiledare. Om en viss falang vinner kommer nog S att tappa 1/4 av sina väljare per omgående - men de väljarna går nog inte i den riktningen Aftonbladet önskar.
Senast redigerad av brak-teater 2011-10-13 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in