2011-10-12, 22:25
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
En bra invändning och i sammanhanget är det här i princip tiotusenkronorsfrågan. Ska araber rösta på en iranier? Ja, ska de det? Jag har ärligt talat ingen aning. Jag saknar den detaljkännedom om etniska relationer i det nya, mer spännande Sverige som den frågan rimligen förutsätter.
Men det har jag, i alla fall till viss del. Gruppen invandrare är väldigt heterogen enligt min erfarenhet och det finns ofta mycket fördomar och "rasism" mellan olika invandrargrupper. Kurder gillar per definition inte turkar som de inte känner, Iranier ser sig som förmer än araber, de chilenare jag känner uttrycker sig nedsättande om araber. Ingen verkar gillar somalier.
Invandrare röstar inte på invandrare för att de är just invandrare i någon stor utsträckning. De har andra saker som förenar dem, som t.ex. skolan, arbetsplatsen eller fotbollslaget. Hamnar man i samma "kompisgäng" så spelar bakgrunden mindre roll.
En chilenare kommer inte att rösta på irakier bara för att båda har svart hår lika lite som att jag röstar på Hanna Zetterberg (v) trots att vi gått i samma skola och har samma hårfärg.
Ska en politiker vinna generell popularitet i invandrargrupperna så får denne nog vara uppvuxen i betongen och spela på någon slags generell "blatte-mentalitet". Ungefär som t.e.x Latin Kings gjorde och som Zlatan utstrålar. "Han är ju en av oss liksom". En Mauricio Rojas eller liknande duger liksom inte som enande kraft.
Monas flörtande med Rinkebyborna gick kanske hem hos ordföranden i kurdiska kulturföreningen men ungdomarna är måttligt intresserade. En "Zlatan-politiker" kanske går hem hos ungdomarna men knappast hos de Somaliska vuxna.
Invandrarna är en för heterogen grupp för att utgöra en stabil väljarbas bara på basis av sitt ursprung. Helt övertygad.
Jag tror du fångade allt jag skrev ovan i följande mening, och jag tror den är helt sann:
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Jag köper att starkt religiösa somalier inte går man ur huse för att rösta på en kristen serb oavsett partitillhörighet.