2015-03-04, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
DN har undersökt invandrares inkomster. Det är en dyster syn.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tio...0-i-manaden-1/

En systerartikel där man följer upp några invandrare man träffade för 10 år sedan. Språket beskrivs uppreprade gånger som lösningen på integrationen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jag...landet-starkt/

Konsekvensneutral journalistik från MSM känns väldigt artificiell efter så här många år av vinklad propaganda. Har inte läst i tråden på länge och vet inte hur DN agerat senaste tiden. Men klart är ju nu att de inte bara tänker vara en tyst plattform för en öppen integrationsdebatt mellan allianspolitiker utan även själva tillhandahålla så objektiv information som möjligt. Man tänker alltså försöka vara en tidning.

Får väl ändå ses som ett klart fall framåt? För bara något år sedan så härskade ju berättelsen om vilken enorm vinst flyktinginvandringen var. Nu problematiseras iallafall dess (ekonomiska) kostnader.

Dylika kartläggningar beredar iallafall vägen mot hårdare försörjningskrav på anhöriginvandrare. Och då är ju trots allt något vunnet.
Citera
2015-03-04, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Får väl ändå ses som ett klart fall framåt? För bara något år sedan så härskade ju berättelsen om vilken enorm vinst flyktinginvandringen var. Nu problematiseras iallafall dess (ekonomiska) kostnader.

Dylika kartläggningar beredar iallafall vägen mot hårdare försörjningskrav på anhöriginvandrare. Och då är ju trots allt något vunnet.
Hoppas går ju, men den som har gjort den krigsmediala gröntjänsten har tillägnat sig en viss skepticism. Det går säkert att läsa sig till intressanta slutsatser och väcka följdfrågor utifrån länkad artikel i DN. T ex många nolltaxerare och andra kriminella. Är det f ö endast 6 av 10 som gavs PUT 2004 som idag är folkbokförda i Sverige? Har de dött undan eller var det inte blodigare än att de kunda utvandra igen? Erkänner att jag inte läst den ännu, tillvaron i fält...
Citera
2015-03-04, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
DN har undersökt invandrares inkomster. Det är en dyster syn.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tio...0-i-manaden-1/

En systerartikel där man följer upp några invandrare man träffade för 10 år sedan. Språket beskrivs uppreprade gånger som lösningen på integrationen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jag...landet-starkt/

Konsekvensneutral journalistik från MSM känns väldigt artificiell efter så här många år av vinklad propaganda. Har inte läst i tråden på länge och vet inte hur DN agerat senaste tiden. Men klart är ju nu att de inte bara tänker vara en tyst plattform för en öppen integrationsdebatt mellan allianspolitiker utan även själva tillhandahålla så objektiv information som möjligt. Man tänker alltså försöka vara en tidning.

Den här artikeln är ju ett språng framåt! Plötsligt bjuder MSM på väldigt osmickrande siffror och folk kommer undra hur detta går ihop med den tidigare undersökning som någon tidning publicerade där invandringen var lönsam. Någon som är insatt i skatter och bidrag kanske kunde räkna ut vad dessa personer totalt bidrar med egentligen? Utan att ens räkna ser man ju att skatteintäkterna från de två tredjedelar som drar in 11000 i median inte kan betala kostnaden för det ekonomiska biståndet till resten av flyktingarna. Och det är bara det bidraget. Men jag har säkert tänkt fel någonstans här.

Kul att mina fördomar om personerna på bilderna visade sig stämma också.

Jag hoppas det här resulterar i fler artiklar om invandringens kostnader.
Citera
2015-03-04, 10:33
Medlem
Glowstickss avatar
Håll i er nu för idag sades följande på statsradions p1.

"Det som är kontroversiellt och redan omdebatterat är att utredningen från Oxfordshire uppmanar regeringen att undersöka varför övergrepp av det här slaget till övervägande del begås av "pakistaner och/eller muslimer" som det står i rapporten."
Det går dessutom (än så länge) att läsa på sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6107755. Kan inte dra mig till minnes att jag hörde något om de fruktansvärda övergreppen i Rotherham men en snabb sökning hos sverigesradio ger vid handen att man åtminstone har skrivit om det.

Har tidigare tänkt att skriva i tråden eftersom jag tycker att statsradion faktiskt har flyttat sig något närmare verkligheten, åtminstone vad gäller nyhetsrapporteringen. Till exempel blev jag förvånad att man överhuvudtaget nämnde den rasistiska gruppvåldtäkten på finlandsbåten. Det är naturligtvis alldeles för lite och alldelels för sent men ändå värt och nämna och jag undrar om någon som med undertecknad delar det tveksamma nöjet att lyssna en hel del på p1 har gjort samma iaktagelse?

Angående DNs senaste granskning däremot så tycker jag inte den är mycket att hänga i granen. Man lyfter fram något lyckade individer som vill "göra landet starkt". Visst man får med den kraftig överrepresentationen för brottslighet men den väljer man med att förklara med "socioekonomiska orsaker" trots att till och med det sk brottsförebyggandet rådet fastslagit att det inte stämmer.
Det jag fann glädjande var att nästan hälften av alla som fick uppehållstillstånd 2004 har valt att lämna landet.
Citera
2015-03-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glowsticks
Håll i er nu för idag sades följande på statsradions p1.

"Det som är kontroversiellt och redan omdebatterat är att utredningen från Oxfordshire uppmanar regeringen att undersöka varför övergrepp av det här slaget till övervägande del begås av "pakistaner och/eller muslimer" som det står i rapporten."
Det går dessutom (än så länge) att läsa på sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6107755. Kan inte dra mig till minnes att jag hörde något om de fruktansvärda övergreppen i Rotherham men en snabb sökning hos sverigesradio ger vid handen att man åtminstone har skrivit om det.

Har tidigare tänkt att skriva i tråden eftersom jag tycker att statsradion faktiskt har flyttat sig något närmare verkligheten, åtminstone vad gäller nyhetsrapporteringen. Till exempel blev jag förvånad att man överhuvudtaget nämnde den rasistiska gruppvåldtäkten på finlandsbåten. Det är naturligtvis alldeles för lite och alldelels för sent men ändå värt och nämna och jag undrar om någon som med undertecknad delar det tveksamma nöjet att lyssna en hel del på p1 har gjort samma iaktagelse?

Angående DNs senaste granskning däremot så tycker jag inte den är mycket att hänga i granen. Man lyfter fram något lyckade individer som vill "göra landet starkt". Visst man får med den kraftig överrepresentationen för brottslighet men den väljer man med att förklara med "socioekonomiska orsaker" trots att till och med det sk brottsförebyggandet rådet fastslagit att det inte stämmer.
Det jag fann glädjande var att nästan hälften av alla som fick uppehållstillstånd 2004 har valt att lämna landet.

Nja. Nu var det snarare så att hälften befann sig i arbetsför ålder 20-65. Vissa var nog helt enkelt barn eller pensionärer.
Citera
2015-03-04, 11:44
Medlem
SigmenFloyds avatar
Stina Oscarson skriver en intressant krönika i DN.

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...att-provprata/

Citat:
Ursprungligen postat av Oscarson
...två begrepp som troligtvis är de som betytt mest för mig i mitt arbete.

Det första är att ”provprata”. På möten och i samtal så händer det att vi säger: ”Ok om jag provpratar lite”. Det kan tyckas överflödigt, men det händer något med samtalet när man synliggör att det man säger inte är helt färdigformulerat och därför kan innehålla brister eller felslut. Markeringen är viktig för när man provpratar osäkrar man sig själv, och när någon ber att få provprata måste man se till att möta honom eller henne med ett extra lyssnande.

Citat:
Det andra uttrycket är att ”befolka tanken”. [...] ”Befolka tanken är viljan och orken att kliva in i en *annan människas tanke och *kritiskt, med öppet sinne undersöka vad den bär med sig för *möjligheter. Befolka tanken kräver att man tar även oformulerade tankar på allvar, att man har tålamod och lyssnar på riktigt på det som finns i tankens rum.”

Citat:
...vad är yttrandefriheten värd om vi inte tillåter varandra att provprata och försöker befolka andras tankar?
(min fetning för emfas)

Citat:
Jag tror tyvärr inte att det enbart är de traditionella näthatarna som kommer få viktiga röster att tystna i vår offentliga debatt framöver, utan i lika stor utsträckning de som för tillfället tagit på sig rollen att vara de politiskt korrekta. De som inte tillåter andra att provprata och inte har något intresse av att befolka andras tankar.

Oscarsons tankegångar framhäver det jag anser vara det centrala värdet av yttrandefrihet som PK-maffian attackerar i sina angrepp mot anonymiteten, konsten och dissidenterna.

Yttrandefriheten existerar så att människor ska få utrymme att experimentera och diskutera nya tankegångar.
När inget utrymme finns att torgföra alla sorters tankar i intellektuellt hederliga möten med andra människor har vi inte längre en fungerande yttrandefrihet.

En fungerande yttrandefrihet garanterar att en åsikt bemöts på dess meriter, inte genom grupptryck och mobbing. Åsiktskorridoren är därför yttrandefrihetens största fiende.
Citera
2015-03-04, 11:56
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Oscarsons tankegångar framhäver det jag anser vara det centrala värdet av yttrandefrihet som PK-maffian attackerar i sina angrepp mot anonymiteten, konsten och dissidenterna.

Yttrandefriheten existerar så att människor ska få utrymme att experimentera och diskutera nya tankegångar.

Ja, det mesta tyder på att det är (den tidigare gällande) tanke- och yttrandefriheten som lett till den fred och det välstånd som rått hittills i västerlandet. Det finns en klar korrelation mellan tanke- och yttrandefrihet och fred och välstånd.
Citera
2015-03-04, 12:03
Medlem
JumpingJacks avatar
Jag blev väldigt förvånad över artikeln i DN där man rakt ut medger att flyktinginvandringen inte riktigt är den vinstlott som vi annars brukar höra.

Varför tror ni att de väljer att göra den här undersökningen öht och varför just nu? Några teorier?
Citera
2015-03-04, 12:14
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Den här artikeln är ju ett språng framåt! Plötsligt bjuder MSM på väldigt osmickrande siffror och folk kommer undra hur detta går ihop med den tidigare undersökning som någon tidning publicerade där invandringen var lönsam.

Vilken tidigare undersökning?

En invandring av personer som i genomsnitt är

● sämre utbildade (och därför)

● mindre anställningsbara

● mer kriminella

dvs den invandringsprofil, som svenska politiker har valt, är ALDRIG ekonomiskt lönsam.

Citat:
Någon som är insatt i skatter och bidrag kanske kunde räkna ut vad dessa personer totalt bidrar med egentligen? Utan att ens räkna ser man ju att skatteintäkterna från de två tredjedelar som drar in 11000 i median inte kan betala kostnaden för det ekonomiska biståndet till resten av flyktingarna. Och det är bara det bidraget. Men jag har säkert tänkt fel någonstans här.

Nej, du har inte tänkt fel. Den slags invandring, som svenska politiker har valt, dvs invandrare, som i genomsnitt är sämre utbildade, mindre anställningsbara och mer kriminella... en sådan invandring är aldrig ekonomiskt lönsam (för mottagarlandet).

Citat:
Kul att mina fördomar om personerna på bilderna visade sig stämma också.

Fordom avsågs med "fördom", en falsk, ej underbyggd vanföreställning.

Idag verkar "fördom" betyda: en korrekt, empiriskt väl underbyggd, statistisk bedömning

Citat:
Jag hoppas det här resulterar i fler artiklar om invandringens kostnader.

Vi får väl se. Longbow4y skrev: "Mediakriget är egentligen mellan de som ser verkligheten och de som inte ser verkligheten." Eller... uttryckt på ett annat sätt - ett krig mellan realister och postmodernister.

Det som media (och gammelpartiernas politiker) tillsammans har hävdat: 1. svenska skattebetalare "har råd" (med att den unika invandringspolitiken betingar en nettokostnad...) ty "Sverige är ett rikt land"... tämligen omedelbart ändrat till: 2. svenska politikers unika invandringspolitik är "berikande" och lönsam... detta har sannolikt kommit till vägs ände eller sjunger åtminstone på allra sista versen. Tillräckligt många har genomskådat lögnen... så, nu är det dags för en ny postmodern "berättelse" (s.k. "narrativ") i mediakriget. Det lyder så här:

Självklart kostar Sveriges världsunika invandringspolitik "initialt" men den är lönsam "i längden"

Jag har sett detta s.k. "självklara" påstående ett antal gånger, bl.a. skrev Folkpartiet (2012): "Invandring kostar initialt". LÄNK

För två veckor sedan skrev Anders Lindberg på Aftonbladets ledarsida under rubriken "Skrota debatten om volymer – nu": LÄNK

"Sverige har tagit emot flyktingar under hela vår moderna historia. Det har krävt uppoffringar i början men ganska snart har de människor som kommit hit integrerats."

"I början/initialt" resp. "i längden" (eller "ganska snart") är (förstås) opreciserade tidsrymder. Quelle surprise... (ironi) "I början" verkar inte sällan (mer eller mindre underförstått) vara liktydigt med 7 år - och "i längden" betyder (underförstått), att det blir en vinst, om man väger kostnaden (för invandrarpopulationens s.k. etablering) för svenska skattebetalare och ställer det mot skatteintäkter från invandrarpopulationen.

Som du själv påpekar, så är den här lögnen rätt så genomskinlig:

Citat:
Utan att ens räkna ser man ju att skatteintäkterna från de två tredjedelar som drar in 11000 i median inte kan betala kostnaden för det ekonomiska biståndet till resten av flyktingarna.

Mediakrigets postmoderna berättelse/narrativ kommer därför att om ngr månader (eller ngt/ngr år) att övergå till att hävda, att första generationens invandrare (n.b. den slags i genomsnitt mindre anställningsbara och mer brottsbenägna invandrarpopulation, som svenska politiker nar nischat in sig på) visserligen är en nettokostnad för svenska skattebetalare ... men deras barn kommer att ha samma genomsnittliga socioekonomiska profil som etniska svenskars genomsnittliga profil.
När den lögnen inte längre blir trodd... så kommer mediakrigets postmoderna berättelse/narrativ att hävda, att första och även andra generationens invandrare (n.b. den slags invandrare, som svenska politiker nar nischat in sig på) visserligen är en nettokostnad för svenska skattebetalare... men deras barnbarn kommer att ha samma genosmsnittliga socioekonomiska profil som etniska svenskars genomsnittliga profil.
När den lögnen inte längre blir trodd... så kommer mediakrigets postmoderna narrativ att hävda, att första och även andra och även tredje generationens invandrare (n.b. den slags invandrare, som svenska politiker nar nischat in sig på) visserligen är en nettokostnad för svenska skattebetalare... men deras barnbarnsbarn kommer att ha samma genosmsnittliga socioekonomiska profil som etniska svenskars genomsnittliga profil. Osv

Under två-tre generationers tid har (de etniska) svenskarna hamnat i minoritet... så efter det behöver berättelsen/narrativet i mediakriget inte längre anstränga sig att förespegla de (etniskt) svenska väljarna, att den borgeliga och miljöpartistiska invandringspolitiken - Reinfeldt/Ullenhag/Billström/Ceciliorna Malmström&Wikström/ Friggebo/Westerberg/Bildt tillsammans med Ferm/Fridolin/Romson/Wetterstrand/Eriksson - har handlat om något annat än att krossa den svenska modellen.
Senast redigerad av Meiji 2015-03-04 kl. 12:38.
Citera
2015-03-04, 12:41
Medlem
Citat:

(min fetning för emfas)

När inget utrymme finns att torgföra alla sorters tankar i intellektuellt hederliga möten med andra människor har vi inte längre en fungerande yttrandefrihet.

En fungerande yttrandefrihet garanterar att en åsikt bemöts på dess meriter, inte genom grupptryck och mobbing. Åsiktskorridoren är därför yttrandefrihetens största fiende.
Det där var faktiskt bra av Oscarsson. Problemet är ju att alla dessa HMF-bestämmelser och "värdegrunder" skapar en rädsla i samhället. Det uppstår en tystnadens spiral när människor inte längre vet vad som är tillåtet att säga och vad som inte är det. Detta gör att folk inte längre vågar komma ens med välgrundad och försiktig kritik mot förtryckande religiösa och kulturella sedvänjor av rädsla att stämplas som "rasister".

Yttrandefrihetens fiender utnyttjar detta på ett ganska smart sätt. I en artikel om mannen som jämförde imamrop med åsneskriande skriver Oisín Cantwell såhär:

Citat:
Dom meddelas om två veckor. Det är alltid förenat med risker att sia om utfallet, men jag skulle bli förvånad om tingsrätten finner mannen skyldig.

Det är så mycket som måste vara ansett bevisat. Var kommentaren över huvud taget riktad mot gudstjänsten? Och om så är fallet, är formuleringen att betrakta som brottslig?

Även om domstolen svarar ja på dessa frågor återstår det viktigaste: Är det ställt bortom rimligt tvivel att mannen hade uppsåt att kränka?

Ingen profet har skymfats. Inga kategoriska omdömen har fällts om muslimer som grupp. Inte ett ord har sagts om religionen islam.
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle20380577.ab

(Min kursivering.) För vad är det egentligen Oisín säger lite inlindat här? Jo, islam får inte kritiseras.

Varför har då Oisín lagt ned möda på den här artikeln? Antagligen är det så att han inser att HMF-lagstiftningens trovärdighet håller på att urholkas i allt fler människors ögon.
Citera
2015-03-04, 13:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:

(min fetning för emfas)

Tack för länken! Den nitälskande fanatismens skinande vita tvångströja börjar tydligen kännas lite trång för somliga...

-----

Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det där var faktiskt bra av Oscarsson. Problemet är ju att alla dessa HMF-bestämmelser och "värdegrunder" skapar en rädsla i samhället. Det uppstår en tystnadens spiral när människor inte längre vet vad som är tillåtet att säga och vad som inte är det. Detta gör att folk inte längre vågar komma ens med välgrundad och försiktig kritik mot förtryckande religiösa och kulturella sedvänjor av rädsla att stämplas som "rasister".

Det är ju syftet...journalistkåren försöker på olika sätt att skrämma väljarna till tystnad. Man kanske kan kalla det för tyst terrorism.

Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Yttrandefrihetens fiender utnyttjar detta på ett ganska smart sätt. I en artikel om mannen som jämförde imamrop med åsneskriande skriver Oisín Cantwell såhär:

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle20380577.ab

(Min kursivering.) För vad är det egentligen Oisín säger lite inlindat här? Jo, islam får inte kritiseras.

Varför har då Oisín lagt ned möda på den här artikeln? Antagligen är det så att han inser att HMF-lagstiftningens trovärdighet håller på att urholkas i allt fler människors ögon.

Oisin Cuntwell bemöter därtill DNs veckogamla ledare av Erik Helmerrson:

Inga svenska hädelselagar

Till skillnad från Helmersson, så vill Cuntwell uppenbarligen ha hädelselagar.
Citera
2015-03-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Oisin Cuntwell bemöter därtill DNs veckogamla ledare av Erik Helmerrson:

Inga svenska hädelselagar

Till skillnad från Helmersson, så vill Cuntwell uppenbarligen ha hädelselagar.
Jag gillar ju Helmerson, men även han uttrycker sig lite olyckligt i sin ledare.

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Helmerson
Den åtalade har inte uttalat sig om muslimer som ett kollektiv. Han har inte sagt något om religionen islam. Han har inte skändat någon profet eller annan helighet.

Som om det skulle vara något fel med att säga något om religionen islam ...

Jag väljer ändå att se detta som ett olycksfall i arbetet. Helmerson är ju annars tydlig med att han inte vill ha några hädelselagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in