Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Både Tino och i ännu högre grad Marika är något så ovanligt bland "rumsrena" debattörer som
fullgångna. Deras hållning är tydlig, absolut och kommer inte behöva justeras i takt med ett fortskridande paradigmskifte. Det finns inget
relativt med Tinos sanningssökande och Marikas demokratisyn. De är färdiga, helgjutna.
Har jag kunnat tillhandahålla någon av dem argument eller tankar så känns den tid jag lagt här väl spenderad. (Marika refererade ju till den här tråden och berörde ett antal teman vi diskuterat uttömmande här).
Tino framstår som hederlig och sympatisk. Han kan mycket väl känna en genuin tacksamhet och skyddsinstinkt mot den svenska befolkning som hjälp honom och hans familj.
Men - och det här är viktigt: Han är också stridbar och smart. Han verkar ha insett att det faktiskt korrekta också bör paras med det
hjärtligt kända för att bära i dagens debattklimat. Om han vill vinna en diskussion baserad på statistik och akademisk stringens måste han också värja sig mot att kallas
Onkel Tom.
Sådana moraliskt värderande angrepp bör bara bemötas av - än skarpare moralisk kritik.
Det moraliska höglandet måste vinnas - annars är varje taktisk möda spilld. En person som lämnar moralisk walk over har inget att hämta i saklighet och sanningsnit.
Den svalt
neutrala ton som många systemkritiker försiktigtvis brukar är inte bara svag - den inbjuder till angrepp. Många gånger är kompromissen mer svårförsvarad och anstötlig än det otvetydiga, oprutade anspråket. SD:s öppna svenskhet luktar mer suspekt i sitt exkluderande godtycke än mitt
ett folk som alla andra, en försiktig diskussion om volymer är mer osmaklig än ett kategoriskt krav att svenska politiker ska arbeta för det folk som betalar deras lön, inte jordens alla hjälpbehövande.
Ta som exempel det här med
invandrares tacksamhet, som jag varit inne på:
Jag besvärar mig inte med att förklara svensk etnicitet eller vädja om acceptans för den - jag tar steget fullt ut och
kräver ett bejakande, vilket är en mycket starkare utgångspunkt än att hjälplöst försöka definiera svenskhet.
Det är inte min uppgift att beskriva svenskhetens unika drag och skyddsvärde - det är snarare invandrarnas plikt och anständighetens bottenkrav.
Riktigt så långt går ju inte Alice Teodorescu, som jag nämnde, men hon skriver i en
krönika i Aftonbladet om just
tacksamhet.
Visserligen landar Alice väl i att invandrarna OCKSÅ ska vara tacksamma över möjligheterna i Sverige, liksom de infödda svenskarna. Inte den fullgångna tanken att ett mångkulturellt Sverige snarare måste bygga på invandrarnas tacksamhet och kärlek än svenskarnas evigt uppoffrande välvilja. Vi har redan gjort vårt - nu är det deras tur att få relationen att fungera.
Så vinner ju Tino diskussionen mot sina motståndare på Twitter: Om alla människor är lika värda och inga rashierarkier föreligger så åvilar det ju invandrarna att bete sig som anständiga, fullvärdiga människor. Inte under-/överordna sig i ett ständigt klandrande kravförhållande baserat på en förljugen amerikaniserad mytologi.
Det finns inga slavättlingar i Sverige, bara hjälpsökande som kom frivilligt. Inte nog med att vi inte är skyldiga invandrarna ett jävla dugg - de har en tacksamhetsskuld till oss som bara bortses från av den som samtidigt skyr sitt vuxna, fullvärdiga
ansvar. Som förringar sig själv och oss.
Tänkvärt. Och uppfriskande. Nån som skriver rakt ut att jag svensk finns, likaväl som alla andra. Det är en av de saker jag ständigt återkommer till, med en druckens envishet. Tråkigt tjatandes som den värsta fyllehund. Finns andra så finns jag. Finns andras identitet så finns min identitet. Och finns inte jag så finns inte heller andra och då ska inga svenska skattemedel gå till modermålsundervisning i Sverige, till kulturföreningar för folk från världens alla fyra hörn råkar de ha kommit hit för att bo, eller till bevarande och bevakande av minoriteters särarter och särskilda rättigheter i det svenska Sverige. Finns andra, så finns jag svensk och jag behöver inte bevisa min existens, inte rättfärdiga min existens eller ens beskriva vad det är som gör mig svensk till svensk.
Intressant här är att i stort sett alla normala utlänningar jag träffat och pratat med, inte har det minsta problem att avgöra vem som är svensk och inte. Det om något, talar för att allt snack om att alla är svenskar, alla mer eller mindre föraktfulla frågor om vad en riktig svensk är, bara är en del i en politisk rörelse, en politisk idé, som omfattar och omfattas av alla åtta riskdagspartier och nästan alla jounarlister, reportrar, tyckare och akademiska autkoriteter.
Däremot tycker jag inte att någon ska känna tacksamhet. Om jag väljer att hjälpa någon så gör jag inte det för min egen skull, jag gör det för att jag uppfattar att den jag hjälper behöver hjälp. Tacksamhetskravet, vilket jag inte riktigt kan utläsa om du anser det finnas, anser jag vara någonting dåligt. Och det är en av de många saker som gör hela integrationsprojektet så misslyckat. En massa människor hjälper till. Frivilliga arbetar helt gratis för att exempelvis lära utlänningar som kommit till Sverige att förstå det svenska samhället, att lära sig lite om Sverige och lite av det svenska språket. De gör det dock inte för att hjälpa någon som behöver hjälp, de gör det för sin egen skull, på grund av att de har ett eget behov av bekräftelse och ibland också därför att de tror att de är goda och vill ha, just det, bekräftelse på det. Och inte bara frilligarbetare har den inställningen, det har också tjänstemän, statliga och kommunala. Man hjälper på grund av det finns ett behov av hjälp, man hjälper för sin egen skull.
Jag tycker att Teodescu ska sluta prata, eller antyda, nåt alls om tacksamhet. Hon behöver inte vara tacksam gentemot mig svensk och jag behöver inte vara tacksam gentemot henne. Det är inte min eller andra svenskars förtjänst att såna utlänningar som hon och Tino Sanandaji lyckats så bra som de gjort. Det är deras egen förtjänst. Dessutom verkar ingen av dem vara inkvoterade. Tacksamhet kan man givetvis känna, men det är inget som kan avkrävas någon och inte heller ligga grund för nåt slags godkännande av utlänningars rätt att vistas och bo i Sverige. För mig är tacksamma utlänningar Onkel Tom. Inte alltid men ofta och visad sådan är inget som får mig mer välvilligt inställd till en debattörs argument. Tacksamheten som uttrycks blir ett slags vädjan om att få vara accepterad, vara en av de godkända utlänningarna. Tacksamheten är för mig alltså bara ett känsloargument som visserligen kan ha ett värde som för debattören själv, men är inte det som avgör vad jag tycker om argumentationen. Istället är det så att har svenska staten i enlighet med svensk lagstiftning godkänt en utlännings uppehållsrätt här, då är det det som gäller, fram tills något annat beslut fattas. Den rätten, rätten för utlänningar att uppehålla sig i Sverige, har ingenting att göra med utlänningens mer eller mindre bristande tacksamhet gentemot mig eller andra svenskar. En sådan ordning vore för mig direkt motbjudande. Vet inte om jag missuppfattat dig här, men så tycker jag. Inget ont ment annat än att vi kanske tycker olika, Men jag missuppfattar ju ofta saker och är lite för snabb med å kommentera ibland och är det så ber jag om ursäkt för min eventuella missuppfattning.