2015-01-03, 23:02
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Vilket ju är en ganska märklig invändning.

Texten är ju färdigskriven - hur lång tid tar det egentligen att göra <CTRL-C> i Firefox URL-fält/<CRTL-V> i ett mail till SvD Opinion?

Så det är nog fråga om något annat. Vilket är synd på en så bra text. Fler skulle må bra av att läsa den. Merparten av borgerligheten behöver en kram nu när såväl Reinfeldt som svetsloppan och Harrison pissar dem i ansiktet.

Han har väl inte tid att jiddra med SvD:s redaktion om ordval och omfång.
Citera
2015-01-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
I tomrummet mellan en politisk borgerlighet som avskaffat sig själv och sossarna som de resurssvagas hemvist kommer muslimerna träda fram med ett eget parti, allt annat är för urvattnat.

Med anledning av en ny bok av den franske författaren Michel Houellebecq intervjuas han i tyska Die Welt. I romanens Frankrike anno 2022 är presidenten muslim. Intressant år förresten, det är ju till dess som "DÖ", Decemberöverenskommelsen utsträckts... Det är många år, på lösan grund, i ett söndervittrande land. Det kommer nog att kollapsa långt innan.

Intervjun har fått artikelrubriken Eine islamische Partei ist eigentlich zwingend. Die Welt försöker snärja författaren, eller läsaren, med det kulturrasistiska begreppet; ett exempel på en alltmer insnärjd debatt/ickedebatt, en åsiktskorridor även i Tyskland som kriminaliserat så kallad islamofobi, när det inte längre gick att inordna muslimer inom rasbegreppet kanske? Om sekularisering sker inom de muslimska kollektiven, så ligger det decennier bort. Samtidigt lockas konvertiter till islam, varav somliga åker till Syrien för att kriga, utan några som helst band dit.

Die Welt frågar om han inte befarar att han spär på uppfattningarna om islam och dess hemskheter, om inte boken kan få följder för folks föreställningar. Houellebecq säger att han har liten tro på romaners förmåga att påverka världen, däremot kan essäer det. Dessutom har mediernas sensationslystnad mer eller mindre uttömt romanens förutsättningar för sådan påverkan.

Författaren angående rasism och antisemitism, samt intervjuarens kulturrasistiska villfarelse:
Citat:
Houellebecq: Ich glaube, dass Antisemitismus nichts mit Rassismus zu tun hat. Ich habe lange gebraucht, um den Antisemitismus zu verstehen. Es ist naheliegend, ihn mit dem Rassismus zu verbinden. Aber was für ein Rassismus soll das sein, wo niemand sagen kann, ob jemand Jude ist oder nicht, weil man das eben nicht sieht? Rassismus ist elementarer als so etwas, da geht es um eine andere Hautfarbe.

Die Welt: Aber da Rassen biologisch nun einmal nicht existieren, ist Rassismus immer kulturell.

Houellebecq: Du weißt doch genau, dass ein Rassist jemand ist, der einen anderen nicht leiden kann, weil der schwarze Haut hat, oder ein Arabergesicht. Das ist Rassismus.

Die Welt: Oder, weil er bestimmte Sitten und Gebräuche nicht ausstehen kann.

Houellebecq: Nein, tut mir leid, das ist ein anderes Problem.

http://www.welt.de/kultur/literarisc...#disqus_thread

Så debatten känns igen, men i Tyskland med så mycket större respekt för observerbara fenomen än i Sverige.
Citera
2015-01-03, 23:07
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Konstig prioritering. Hans artiklar skulle kunna vara en viktig inbrytning bland de som ännu inte läser alternativ media.

staffan danielsson ‏@staffand 5 timför 5 timmar sedan
@TSanandaji, OK tidsbrist men synd att inte de som läst Harrisons ytligheter i SvD inte alla nås av din förkrossande analys. Bör spridas!

@staffand Äsch. Antal ej avgörande, utan vem. Vissa blogginlägg når 2-300k. Bättre att fler hittar dit än att slösa tid på debattartiklar.

https://twitter.com/TSanandaji/statu...28775028596736

Om Tino har 300.000 läsare av vissa blogginlägg är det väl förståeligt att det inte är högsta prio att skriva i SvD. Intressant att Danielsson tycker det är viktigt att fler nås av hans "förkrossande analys". Tino verkar ha långt fler läsare än vad jag trodde, det är verkligen uppmuntrande.
Citera
2015-01-03, 23:12
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
@TSanandaji, OK tidsbrist men synd att inte de som läst Harrisons ytligheter i SvD inte alla nås av din förkrossande analys. Bör spridas!

@staffand Äsch. Antal ej avgörande, utan vem. Vissa blogginlägg når 2-300k. Bättre att fler hittar dit än att slösa tid på debattartiklar.

Om Tino har 300.000 läsare av vissa blogginlägg är det väl förståeligt att det inte är högsta prio att skriva i SvD. Intressant att Danielsson tycker det är viktigt att fler nås av hans "förkrossande analys". Tino verkar ha långt fler läsare än vad jag trodde, det är verkligen uppmuntrande.

Antal ej avgörande, utan vem, skriver Tino.

Min uppfattning är att det är viktigt att nå nya läsargrupper, alltså om "vem" är en SvD-läsare som inte vågar sig in på bloggar och annat farligt, så är det dumt att inte ta den chansen att nå honom!
Citera
2015-01-03, 23:12
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Han har väl inte tid att jiddra med SvD:s redaktion om ordval och omfång.

Citat:

Är väl, i hans sits, mest att i s f säga 'gilla läget'?

--
Citat:
Hej.

Jag tycker ni är lögnaktiga kräk som publicerar lögnaktig skit.

Här har ni min debattartikel.

*<CTRL-V>*

Tryck den i sin helhet, eller låt bli.
Jag skiter i vilket.

Ge eventuella pengar* till Amnesty.
Artikeln är redan skriven.

Puss & God Fortsättning

Kram.
/Tino
--
PS Jag hoppas ni får smärtsam ickeoperabel rektalcancer
för att ni är sånna lögnaktiga sopor.

There...

*
Senast redigerad av hogerspoket 2015-01-03 kl. 23:24.
Citera
2015-01-03, 23:16
Medlem
Sixts avatar
Citat:

Min uppfattning är att det är viktigt att nå nya läsargrupper, alltså om "vem" är en SvD-läsare som inte vågar sig in på bloggar och annat farligt, så är det dumt att inte ta den chansen att nå honom!

Medhåller. Det är viktigt att kritiken mot invandringspolitiken blir mer mainstream genom trovärdiga och seriösa debattörer. Det är svårt att avfärda Tinos utsagor på det där vanliga PK-viset genom personangrepp och Ullenhag-argument.
Citera
2015-01-03, 23:21
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Är väl, i hans sits, mest att i s f säga 'gilla läget'?

--

There...

Om Tino skickar det mailet skall jag gifta mig med både honom och Högerspöket.
Citera
2015-01-03, 23:24
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
I tomrummet mellan en politisk borgerlighet som avskaffat sig själv och sossarna som de resurssvagas hemvist kommer muslimerna träda fram med ett eget parti, allt annat är för urvattnat.

Varför då? Man har redan flera starka bastioner, främst S. Ett rent muslimskt parti blir svårt. Skall det vara sunni eller shia? Jag skulle förståss välkomna ett sådant parti.
Skall läsa artikeln...
Citera
2015-01-03, 23:33
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Vilket ju är en ganska märklig invändning.

Texten är ju färdigskriven - hur lång tid tar det egentligen att göra <CTRL-C> i Firefox URL-fält/<CRTL-V> i ett mail till SvD Opinion?

Så det är nog fråga om något annat. Vilket är synd på en så bra text. Fler skulle må bra av att läsa den. Merparten av borgerligheten behöver en kram nu när såväl Reinfeldt som svetsloppan och Harrison pissar dem i ansiktet.
De handlar också om att inte låta sig pressas in i det fack som SvD erbjuder. Skriver man på Brännpunkt så får man också stå ut med ett gäng debila moroner som skriver s k "svar" på ens inlägg, ibland flera stycken och det är SvD som bestämmer när, i vilken ordning och vilka som får svara och därmed hur osakliga de får vara.
Skriver man på sin egen blogg är det man själv som styr publiceringen. Och vilka synpunkter man vill ta in som kommentarer eller svar. Har man en så pass välbesökt blogg som Tino så kan det vara en fördel att publicera där.
Ska Tino söka upp en debattsida så bör det vara i en amerikansk tidning, där finner han bättre redaktörer och en större publik.
Citera
2015-01-03, 23:33
Medlem
Citat:

Nej precis, när fick en artikel på Brännpunkt 200-300k delningar senast? Typiskt för ledare, krönikor och debattartiklar brukar vara typ 100 st på Twitter och 1000 st på FB. Ibland inte ens det. Senaste ledaren på SvD från igår är delad 3 ggr på FB och 1 gång på Twitter. Gudmundsons "Hakkorset och halvmånen" 1000 FB, 150 Twitter. Det är ju sociala medier som är portalen till nyheter numera. Blogginlägg och facebookinlägg får ofta större spridning än tidningarnas material. Jag tror Tino klarar sig. Den snabba crowdfundingen visar ju att han inte direkt är okänd.
Citera
2015-01-03, 23:35
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
Medhåller. Det är viktigt att kritiken mot invandringspolitiken blir mer mainstream genom trovärdiga och seriösa debattörer. Det är svårt att avfärda Tinos utsagor på det där vanliga PK-viset genom personangrepp och Ullenhag-argument.

You don't get it. Han tänker annorlunda Jämför med Darwin. Han publicerade ingenting förrän han hade "hela kartan klar". När "Origin of species" kom ut var seriös opposition i praktiken död (även om det finns idioter i USA och andra efterblivna delar av världen som stretar emot).
Jag tror att han satsar på ett livsverk, som kan dröja länge.. Så sätt inte för stora hopp, hela frågan kan vara överspelad innan boken kommer ut. och då läses den av ett fåtal, spridd som ett zamidjat av någon märklig forskare i USA, som lyckades förutse vårt samhälles undergång, som tyvärr redan har gått under.
Citera
2015-01-03, 23:43
Medlem
Gryshnozks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Finns det siffror på hur många av dessa som är svenskar och hur många som är "svenskar"? Att invandrare flyttar hem till sina länder ser jag som något positivt. Att vi har sjuksköterskor, industriarbetare, ingenjörer och andra akademiker som flyr landet är så klart något negativt.
http://www.statistikdatabasen.scb.se
Gå till Befolkning > Befolkningsstatistik > Flyttningar - inrikes och utrikes

Tyvärr ser jag ingen annan statistik om vilka som flyttar ut. Framför allt tycker jag det vore intressant att veta hur välbildade, alternativt framgångsrika (medellön är en intressant indikator), våra utvandrare är.

Citat:

En alternativ tolkning kan vara att han inte intresserar sig så mycket om att läsas av gemene man utan snarare har politiker och akademiker, och i viss mån media, som målgrupp. Men jag antar att det är just därför han är så populär, hans texter riktar sig mot de som är intresserade av fakta, och har tiden och intresset att sätta sig in i frågan på mer än en ett ytligt opinionsmässigt vis. Om han istället skulle rikta sig mot de som inte är, eller vill vara, insatta i detaljerna så skulle han tappa anledningen till varför han har en sådan viktig roll.

Nej, jag tycker att han ska fortsätta rikta sig mot de individer som är med och styr statsapparaten och ge dem ett bättre underlag att ta sina beslut på. Sedan att vi får ta del av samma material är bara bra då det gör att vi kan agera som en (relativt) oberoende tredje part som granskar beslutsunderlaget och att de tar rätt beslut, istället för gammelmedia som har avsagt sig den rollen och ansvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in