2015-01-03, 22:21
Medlem
Schedrevkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det kommer att komma in minst ett ny mer högerorienterat parti i riksdagen 2018. Kanske även SvP kommer in.
En utbrytning av M skulle nog kunna kamma hem en riksdagsplats just nu. SvP över spärren är dock uteslutet.
Citera
2015-01-03, 22:22
Citat:
Det har redan börjat. Sverige har inte bara historiskt stor invandring. Även utvandringen är extremt hög, historiskt sett.

Härom året var det stort ståhej i Spanien. Massor av spanjacker hade flyttat, det var tal om Brain Drain. En koll visade att ca 45000 spaniorer lämnat landet. Något färre än det antal svenskar som flyttade från Sverige samma år. Bara det att Spanen har ca 5 ggr fler invånare...
Finns det siffror på hur många av dessa som är svenskar och hur många som är "svenskar"? Att invandrare flyttar hem till sina länder ser jag som något positivt. Att vi har sjuksköterskor, industriarbetare, ingenjörer och andra akademiker som flyr landet är så klart något negativt.
Citera
2015-01-03, 22:24
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tror du verkligen det? Vi svenskar är ju fridsamma in absurdum. Finns väl än så länge inga som helst tecken på något åt det hållet.

De nyinflyttade däremot har ju rutin på aktioner av det våldsammare slaget.

Det tar nog tid. Men till slut har folk inte längre något att förlora.

Något som kan ta skruv är när kostanderna blir ohanterbara och staten inte längre kan låna mer till låg ränta (ca 6 år kvar till den gränsen med nuvarande upplåningstakt). Hur skall man då betala bidrag till 2 miljoner nyadel?
Citera
2015-01-03, 22:26
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Finns det siffror på hur många av dessa som är svenskar och hur många som är "svenskar"? Att invandrare flyttar hem till sina länder ser jag som något positivt. Att vi har sjuksköterskor, industriarbetare, ingenjörer och andra akademiker som flyr landet är så klart något negativt.

Jajjamän! Det finns siffror på det hos SCB. Jag har dock inte orkat memorera sifforna. Du får snoka hos scb.se.
Citera
2015-01-03, 22:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Dom kör hårt nu. Likaså trummar svenska media, däribland SR, fortsatt vidare på hur moskéer utsätts för ständiga "hatattacker". Givetvis med Expo som oemotsagt expertvittne. Jag antar för övrigt att det är Expo, eller kretsarna bakom Expos kulisser, som pitchat in historien i NYT.

Jag tror, helt på allvar, att det finns tongivande kretsar bland makten som kommer att försöka sig på ett förbud av SD redan till kommande val 2018. Mycket handlar om att massera opinionen, i Sverige och omvärlden, för att övertyga alla om SD:s farlighet. När det väl finns en opinionsmässigt stöd tillräckligt stort för maktens behov så kan det gå fort.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag får lite samma vibbar av snabbheten i att dra igång hela apparaten efter det påhittade attentatet i Eskilstuna. Det känns som om makteliten sitter & väntar på Sveriges egen Marinus van der Lubbe, som man kan använda som svepskäl för en utökad "Värdegrundslagstiftning" som ger makthavarna en anledning att börja montera ner demokratin & förbjuda SD.

Jag är en obotlig optimist, och tror, som jag tidigare anfört, att man kommer i alla fall inledningsvis att "nöja" sig med att värdegrundsbasera allt mer av det politiska rummet; värdegrundskriterier för partistöd, för TV-tid, för möjligheter att besöka skolor osv, osv. Att förbjuda partier tror jag inte sker före valet 2018, men på sikt kan man förstås aldrig veta. Undras om det i så fall skulle gå att "göra en Aftonbladet" och bilda Nya Sverigedemokraterna, Andra Sverigedemokraterna etc?
Citera
2015-01-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Katarina Mazetti skriver krönika i ETC. http://www.etc.se/kronika/skinnskall...ammansvarjning

Ett illa dolt folkförakt genomsyrar krönikan.

Det är också lätt att förstå att Katarina Mazetti förstår öht inte vad som händer i samhället nu. Samtiden är dold för henne.
Framför allt förstår hon inte vad som hände i samhället förut. Hon tror att alla var fina välkammade PKiter fram till att "järnrörsgänget" skapade något nytt som sprider sig som en smittsam sjukdom. Tror hon att politikerna i valstugereportaget från 2002 fick sina uppfattningar från Avpixlat via en portal till framtiden? Sverige var aldrig med på Mazettis tåg. Hon har levt i en illusion, ett tunt lager propagandafernissa som nu håller på att vittra bort.
Citera
2015-01-03, 22:43
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Tydligen har SvD försökt få Tino att skriva på Brännpunkt utan resultat:

https://twitter.com/SvDBrannpunkt/st...32436740268033

Själv skriver han (?, ett ej bekräftat konto) på Twitter att han hellre ser att bloggen läses:

https://twitter.com/TSanandaji/statu...28775028596736

Den argumentationen låter lite konstig; att främst vända sig till de som redan fått upp ögonen...
Tyvärr medför detta att SvD-artikeln för de flesta kommer stå helt oemotsagd och kommer refereras friskt, ungefär som DN:s artikel om de stora vinsterna i Sandviken.

Ja, det låter konstigt, men det är väl en form av misstroendeförklaring mos SvD och en uppvärdering av direktkommunikation på nymedia.
Citera
2015-01-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ja, det låter konstigt, men det är väl en form av misstroendeförklaring mos SvD och en uppvärdering av direktkommunikation på nymedia.
Han har inte tid.

https://twitter.com/TSanandaji/statu...85844171292672
Citera
2015-01-03, 22:57
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Han har inte tid.

Konstig prioritering. Hans artiklar skulle kunna vara en viktig inbrytning bland de som ännu inte läser alternativ media.
Citera
2015-01-03, 22:57
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Han har inte tid.

Vilket ju är en ganska märklig invändning.

Texten är ju färdigskriven - hur lång tid tar det egentligen att göra <CTRL-C> i Firefox URL-fält/<CRTL-V> i ett mail till SvD Opinion?

Så det är nog fråga om något annat. Vilket är synd på en så bra text. Fler skulle må bra av att läsa den. Merparten av borgerligheten behöver en kram nu när såväl Reinfeldt som svetsloppan och Harrison pissar dem i ansiktet.
Citera
2015-01-03, 23:00
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Han har inte tid.

Att inte ha tid att skriva på SvD Brännpunkt fast man blir erbjuden är ett bra sätt att visa respektlöshet mot msm. De är ju vana att folk gör vad som helst för att få höras.
Citera
2015-01-03, 23:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det blir knappst någon sanningskommision. Ingen med Makt är intrsserad av en sådan.

Nej, det är osannolikt. Jag hoppas mest.

Citat:
Vad som däremot kommer är ett paradigmskifte. Flera borgliga partier åker ur riksdagen.

Ja, det skall vi hoppas. Jag tycker ju själv synd om KD, och helst skulle jag se att FP och C åker ut. Men, det går i saklig mening bra med vem som av dem.

Citat:
Precis. Och hedern får man aldrig tillbaka. Aldrig. Detta är grundbulten för paradigmskitet som kommer i samband med valet 2018. Alianspartierna kommer att reduceras kraftitgt. SD kommer att ta mycket röster. SD kommer också att få en del röster från S, folk som tröttnar på att S främst jobbar för andra intressen än svenska folket.

Nej, hedern kan inte återskapas. Jag tror också att Alliansen har satt yxan i båten genom mellandagskuppen.

Citat:
Det kommer att komma in minst ett ny mer högerorienterat parti i riksdagen 2018. Kanske även SvP kommer in.

Kanske. SvP tror jag inte på, men ett nybildat borgerligt parti med mer traditionell inriktning, skulle nog kunna lyckas, rätt lett och rätt skött.

Citat:
Fram till 2018 kommer också att asylhanteringan ha kolapsat av logistiska problem. Exakt vad som blir resultat av det är svårt att bedömma.

Migränverket har tidigare meddelat att om man inte får tillräckliga resurser, så måste man släppa invandringen helt fri...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in