2015-01-09, 22:22
Medlem
Pokerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
I media tycker jag man märker av en skrämmande retorik där man buntar samman "högerextremister" med islamister som samma skrot och korn, det känns som inledningen på en allt repressivare epok, där "extremism" i allmänhet kan användas för att rättfärdiga inskränkningar av yttrandefrihet, förbud av partier, värdegrundsdemokrati osv.

Svensk media verkar dessutom ha lite olika måttstockar på vad man måste göra för att klassificeras som muslimsk extremist respektive högerextremist.

Om man är muslim är man inte extrem bara för att man är aktiv i samma moské där IS-krigare rekryteras. Man är heller inte extrem om man vanemässigt försvarar- och relativiserar muslimska terrordåd. Det är inte heller extremt att vara bokstavstroende, vilja förbjuda religionskritik, eller önska att Sharia-lagar införs. Man måste aktivt uppmuntra till mord eller personligen utföra terrordåd för att räknas som muslimsk extremist enligt media.

För att klassas som högerextrem räcker det dock med att man föredrar Finlands invandringspolitik framför Sveriges.
Citera
2015-01-09, 22:37
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Heiders balansteori - Förklara ?
http://socialpsykologi.twice.se/balansteori.html
Citat:
Upphovsman till balansteori är Fritz Heider. Balansteorin innebär att människan söker balans eller överrensstämmelse i uppfattningar, åsikter, relationer och handlingar. Människor är beredda att ändra sina attityder och åsikter för att kunna uppnå kognitiv konsonans eller jämvikt

Se även kognitiv dissonans:
Citat:
Teorin om kognitiv dissonans utvecklades av Festinger och kompletterades av Heiders balansteori. Teorin utgår från att vi undviker motsägande uppfattningar om vår sociala verklighet och strävar efter balans.

Dissonans leder till spänningar och obehag, vilket leder till att vi handlar på ett sätt som leder till att balansen återställs, dvs. genom att undvika åsikter och information som leder till dissonans. Obalansen löses genom att man ändrar sin bild av verkligheten något-
http://socialvetenskap.blogspot.se/2...dissonans.html
Citera
2015-01-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Dådet i Paris känns som en vattendelare. Svårt att tro att argumentation kan återgå till det normala. Man ska inte underskatta den psykologiska effekten av att det är just journalisterna som yrkeskår som terrorn riktar sig emot. Det kommer att ta emot nästa gång man ska skriva en mångkulturhyllande avskrädeskrönika, det kommer ta emot.

Man gör det kanske ändå i många fall men entusiasmen är borta, utan den dör mycket av visions bärkraft ut. Man fruktar även för den långsiktiga utvecklingen av detta, att motattacker riktade mot muslimska byggnader sker är inte osannolikt samtidigt som det är svårt att veta om det finns fler celler som väntar på att aktiveras. I media tycker jag man märker av en skrämmande retorik där man buntar samman "högerextremister" med islamister som samma skrot och korn, det känns som inledningen på en allt repressivare epok, där "extremism" i allmänhet kan användas för att rättfärdiga inskränkningar av yttrandefrihet, förbud av partier, värdegrundsdemokrati osv.

Det har hänt tidigare i historien. Angriparen behöver nödvändigtvis inte vara den som drabbas, som när påstådda kommunister brände upp riksdagen i Tyskland så användes det för att strypa yttrandefriheten för hela befolkningen. Något liknande kan bli utveckling här. Lägg till osäkra faktorer som ett storkrig i Mellanöstern som bland annat Carl Bildt förutspått så kan situationen i väst och nordeuropa urarta fullständigt. Åsiktsförbud, demokratur och fängslande av dissidenter. Tro inte att det är omöjligt i det "demokratiska" väst. Jag har svårt att se någon ljusning i det här, det kommer bara bli värre.

Terroristens tillhörighet har avgörande betydelse för samtalet, något journalisterna är pinsamt medvetna om. Tänk så många det var som andades ut efter 22/7. Terroristen var glädjande nog en "blond och blåögd norrman". Han tillhörde dessutom utan tvivel "extremhögern".

Om muslimer hade genomfört illdåden i Norge, hemska tanke, skulle ju kanske själva mångkulturen ifrågasatts, folk röstat fel och invandringen minskats. Fast det hade inte varit det värsta. Smärtsammast av allt hade för vänsteretablissemanget varit att förlora problemformuleringsprivilegiet.

Men, nu till det överraskande. Frp, som efter Breivik framställdes som kontrajihadister i norska medier, gjorde ett kanonval och blev regeringsparti.

Så här i efterhand är det uppenbart att utspelen om islam främst var röstfiske. Frp är ett nyliberalt parti, ungefär som våra moderater, och de har principiellt inget emot om Oslo ser ut som Moghadishu om 20 år, så länge det går bra för affärerna.

Den mekanismen borde vara värd att diskutera mer ingående. Alltså hur norsk media hjäpte Frp till makten genom att ge Breivik rätt. Kanske inte i den här tråden. Kanske i Norges Flashback?
Citera
2015-01-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Helt psycho. Nya lågvatten noteras dag för dag. Den luttrade mottagaren av propaganda kan indigneras lik förbannat. Håll moralen uppe!

Citera
2015-01-09, 23:27
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
http://socialpsykologi.twice.se/balansteori.html

Se även kognitiv dissonans:

http://socialvetenskap.blogspot.se/2...dissonans.html

Jag tolkade det i mina lekmannatermer som att pga den kognitiva dissonansen till slut blir för stor imploderar den kontradiktoriska verklighetsuppfattningen.

Speaking of kognitiv dissonans...

Mehmet Kaplan och Margot Wallström kanske tillsammans med lite Hamas-kramare kommer att ha svårt att ducka detta:

Citat:
Hamas newspaper publishes photos of the terrorists, calling them "the heroes of France invasion" #CharlieHebdo

https://twitter.com/JuliaDavisNews/s...10174686957568

Nu tar jag det för vad det är, twitter, men... Det känns som detta rimligen borde uppmärksammas.
Citera
2015-01-09, 23:29
Medlem
Några dagar har gått och tråden har flammat upp, eldad av terrorismens uppstickande tryne. Sehr erfrischend.

PK-narrativet: viktimisering av gärningsmannakollektivet, 'muslimerna är oroliga', översyn av 'extremismen' istället för explicit islamismen mm.

PK-dramaturgin: söt tjej i hijab som säger att detta attentat inte är islams väsen. Go tell IS och alla sympatisörer! Inslag om 'högerextremism' från Grekland, ja hela Europa, snabba bildväxlingar med symboler erinrande om hakkorset i rött och svart, med den svenska flaggan interfolierad liksom SD-representanter, som ska buffra, legitimera, det islamistiska våldet.

Ovanstående menar jag är ett representativt utsnitt av den propagandistiskt vinklade överdosen som fyllde dagens Schwedischer Fernsehfunk.
Senast redigerad av Kinuski 2015-01-09 kl. 23:31.
Citera
2015-01-10, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Några dagar har gått och tråden har flammat upp, eldad av terrorismens uppstickande tryne. Sehr erfrischend.

PK-narrativet: viktimisering av gärningsmannakollektivet, 'muslimerna är oroliga', översyn av 'extremismen' istället för explicit islamismen mm.

PK-dramaturgin: söt tjej i hijab som säger att detta attentat inte är islams väsen. Go tell IS och alla sympatisörer! Inslag om 'högerextremism' från Grekland, ja hela Europa, snabba bildväxlingar med symboler erinrande om hakkorset i rött och svart, med den svenska flaggan interfolierad liksom SD-representanter, som ska buffra, legitimera, det islamistiska våldet.

Ovanstående menar jag är ett representativt utsnitt av den propagandistiskt vinklade överdosen som fyllde dagens Schwedischer Fernsehfunk.

Jag gick inspirerad av spoilern i ditt förra inlägg in på tuben för att se om jag kunde trumfa dig med något propandainslag från UR anno 1970-tal. Till min stora förvåning verkade faktiskt allt sundare då. Låt gå, ganska ankdammspräktigt sådär som det bara kunde vara i Skandinavien före reklamtevens intåg, och ja, uppfostrande, men inte utan kritik mot den allomfattande Staten och den sociala ingenjörskonstnären.

http://youtu.be/HafyHR2u9VM
Citera
2015-01-10, 00:26
Medlem
Cyranos avatar
Som jag skrev i en annan tråd på FB, är jag lite förvånad över hur korkat muslimska företrädare hanterar detta:

"För att vinna sympati borde de ha gjort en "totalpudel" och uttalat sin avsky och sitt totala avståndstagande för det som skett och dessutom visat en viss förståelse för att detta kan väcka misstro mot muslimer. Istället tar de det för ett tillfälle att ta på sig offerkoftan och tjata om islamofobi. Även om de får välvilligt stöd av MSM-journalister borde de ha förstått att det är en självmordstaktik."

Detsamma gäller förstås MSM, sättet att hantera detta ("mer skattepengar till muslimer") lär väcka få sympatier för muslimer, desto större för SD. Nu anklagar jag inte muslimer, utan MSM, som regelmässigt tar in idioter som Rashid Musa för att representera samtliga av Sveriges muslimer.
Jag fasar för vad det kan leda till i den vanliga svenskens syn på muslimer, åtminstone folk på public service borde ha mer vett än att underblåsa muslimhatet än mer.
Citera
2015-01-10, 00:29
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Som jag skrev i en annan tråd på FB, är jag lite förvånad över hur korkat muslimska företrädare hanterar detta:

"För att vinna sympati borde de ha gjort en "totalpudel" och uttalat sin avsky och sitt totala avståndstagande för det som skett och dessutom visat en viss förståelse för att detta kan väcka misstro mot muslimer. Istället tar de det för ett tillfälle att ta på sig offerkoftan och tjata om islamofobi. Även om de får välvilligt stöd av MSM-journalister borde de ha förstått att det är en självmordstaktik."

Detsamma gäller förstås MSM, sättet att hantera detta ("mer skattepengar till muslimer") lär väcka få sympatier för muslimer, desto större för SD. Nu anklagar jag inte muslimer, utan MSM, som regelmässigt tar in idioter som Rashid Musa för att representera samtliga av Sveriges muslimer.
Jag fasar för vad det kan leda till i den vanliga svenskens syn på muslimer, åtminstone folk på public service borde ha mer vett än att underblåsa muslimhatet än mer.

Muslimerna har väl inget intresse av att vinna sympati? Varför skulle de ha det? De kör sitt eget race, som det heter.
Citera
2015-01-10, 00:42
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Helt psycho. Nya lågvatten noteras dag för dag. Den luttrade mottagaren av propaganda kan indigneras lik förbannat. Håll moralen uppe!

Genomled samma smörja. Nya jävla rekord varje kväll i undermålig nyhetsrapportering. I min ålder kan man få en hjärtattack när som helst. Att titta på statstelevisionens nyhetssändningar försämrar prognosen avsevärt.
Citera
2015-01-10, 00:44
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Muslimerna har väl inget intresse av att vinna sympati? Varför skulle de ha det? De kör sitt eget race, som det heter.

De är föraktade och fruktade av många svenskar. MSM-kampanjer som vill få "svensson" att acceptera niqab och månggifte är destruktivt kontraproduktiva, speciellt för vettiga muslimer (som än så länge är i majoritet). Domstolsutslag till förmån för diskriminerande sedvänjor mot kvinnor och annat har inte ökat arbetsgivares lust att kalla sökande med muslimska namn till intervju, oberoende av deras CV.

Vettiga muslimer både förtjänar och behöver all sympati som MSM berövar dem.
Citera
2015-01-10, 00:54
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
De är föraktade och fruktade av många svenskar. MSM-kampanjer som vill få "svensson" att acceptera niqab och månggifte är destruktivt kontraproduktiva, speciellt för vettiga muslimer (som än så länge är i majoritet). Domstolsutslag till förmån för diskriminerande sedvänjor mot kvinnor och annat har inte ökat arbetsgivares lust att kalla sökande med muslimska namn till intervju, oberoende av deras CV.

Vettiga muslimer både förtjänar och behöver all sympati som MSM berövar dem.

Det enda MSM skulle kunna göra för att inte ytterligare minska sympatierna för muslimer är att inte skriva om dem över huvud taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in