Står och lagar panacotta samtidigt som jag arbetar upp en viss berusning och är rent allmänt glad. Då blir det nyheter på radion. 50 flyktingar vägrar kliva ur en buss utanför Östersund, då de är missnöjda med att inte bli förda till en storstad.
Hur ska man se på detta? Är det inte otroligt att man i P1 rapporterar detta? Att "flyktingarna" vägrar svensk landsbygd är ju inte direkt någon nyhet för oss som skriver här. Är min känsla fel eller håller även SR på att svänga lite?
Anledningen till reportaget om de glesbygdsvägrande syriska flyktingarna visar sig vara att två SR-journalister, Jens Ganman och Annelie Lanner, råkade befinna sig på platsen.
Det blev ett lite annorlunda nyårsfirande i år...
Eftersom nyårsraketer bara gör mig arg och förtvivlad (tanken på alla stackars hästar, katter och hundar som får panik av skiten) så tog jag med mig min SR-kollega Annelie Lanner ut till grytans flyktingboende på nyårsaftonskvällen.
Det blev en milt sagt märklig upplevelse.
Trettio syrier hade precis anlänt med buss från Malmö. De hade färdats i sexton timmar rakt norrut utan att ha en aning om vart de var på väg. Väl framme i Grytan fick de reda på att de kommit till en gammal militärförläggning.
"It's not safe here." ropade Gamal. " We are very afraid and want to go back to Malmoe!"
"This is hell!" ropade hans vän Erdan. " We want to go to Sweden and meet real people and learn about Swedish traditions and Swedish language. Not this!"
"I understand. " sa jag. "But mind you, this is my home town and it's actually a pretty great part of Sweden. But hey, I see your point. It's a bit off-grid. It's cold and dark and I guess I would think the same if I was in your situation."
Och här skulle jag kunna skildra resten av det upprörda samtalet mellan mig och 30 desperata flyktingar på mitt sedvanligt raljanta sätt, men faktum är att jag mest mår illa. Det svenska asylsystemet går mot en säker kollaps. Jag har skrivit om det så många gånger här på FB att ni måste tro att jag blivit knäpp vid det här laget.
Men så här ser verkligheten ut.
Folk bussas kors och tvärs över landet i en allt desperatare jakt på sängplatser. Och sängplatserna är slut. Migrationsverkets personal sliter livet ur sig för att hinna med men de är bara människor.
På just den här bussresan var det dessutom den arma jävla busschauffören som dels skulle ratta bussen på förrädiskt halkiga vägar upp till Jämtland, dels fungera som kontaktperson för 30 förvirrade och allt mer aggressiva människor som så sakta började inse att det de fått höra om Sverige som ett land av mjölk och honung kanske inte stämde.
Alls.
"I walked 1400 kilometers from Syria through Turkey and Macedonia to get to Greece!" ropar en av männen. "If I must live here I would rather die!" varpå han och hans kamrat börjar klä av sig nakna. Jag fick prata med dem i tjugo minuter för att få dem att klä på sig igen. Inga svenska myndighetsrepresentanter fanns på plats.
"You'll get pneumonia!"
"I don't care! We thought Sweden was humanitarian country!" ropar den nakna mannen och börjar klättra runt i en stor snöhög medan hans kamrater filmar med sina I-phones. "This is hell! We don't want this! We want something better!"
Och jag blir arg och ledsen och förvirrad och röd om kinderna på en och samma gång.
Jag slits mellan två tankegångar:
1) "Det här är förjävligt. Man skickar inte iväg människor på det här sättet, helt utan information, till en plats de inte vet ett skit om!"
och:
2) "Men åk hem då, om det inte passar! Om nu Syrien var ett sånt jävla helvete så kanske ni ska vara GLADA över att ni fick komma till Grytan och Jämtland!"
Fast det är ju - å andra sidan - lätt för mig att tänka... jag kan åka hem till mitt varma kök precis när jag vill. Jag BEHÖVER inte stå här på asylboendet på nyårsnatten, omringad av skrikande, ilskna människor och leka Jesus. Men jag gör det ändå.
Inte för att leka Jesus dock, utan för att jag är less på att bara läsa om allt sånt här i tidningarna och se det på teve. Jag vill uppleva det. Jag vill veta vad jag pratar om, innan jag uttalar mig.
Och jag tjatar vidare, med en dåres envishet: om att asylpolitiken och integrationspolitiken är de kommande årens största samhällsfråga eftersom den hänger ihop med så mycket annat just nu. Den som tror nåt annat är antingen dum eller lever i total självförnekelse.
...hur som helst...
Efter att Lanner gjort sin journalistiska plikt och bandat ett inslag som sen toppar Ekonyheterna Riks resten av kvällen åker vi till Radiohuset och omgrupperar oss, kokar kaffe, fyller några pumptermosar och tar med oss tillbaka till Grytan. På vägen dit köper vi med choklad och cigaretter.
Återkomsten ser ni skildrad i två korta filmer som dyker upp här så snart YouTube processat klart. I den ena sjunger Gamal en kärlekssång till mig (tror jag). I den andra råddar Lanner ut kakor, kaffe och cigg till de trettio Syrierna ombord på den ockuperade bussen like nobody's business.
Den tjejen är inte brydd, som ma säj hen.
Och därefter blir det spontanparty nere i matsalen. Hungerstrejken är glömd och de dansande eritreanerna får flytta på sig för här kommer 30 för tillfället distraherade syrier som vill visa sin tacksamhet med dans.
Jag och Lanner dansar.
Vi dansar ringdans, långdans, conga och andra rörelser jag inte gjort sen jag bytte höft för ett och ett halvt år sen.
Situationen är absurd och det vore lätt att kokettera med den här lilla insatsen och skriva nåt klämkäckt om att se där: "Lite kaffe, choklad, dans, musik och mänsklig värme är allt som behövs för att bryta isen och skapa integration!"
Men precis som Lotta Gröning i Expressen tänker jag vara häxan surtant och hävda (igen) att det svenska asylsystemet är paj. Pe. A. Ji. Det kör på bensinångor och det är varken flyktingarnas eller de förmenta nyfascisternas fel.
Det är vi andra som skapat det här.
Vi och våra kära politiker som dag efter dag fortsätter att slå blå dunster i folks ögon; försöker få oss att tro att det här handlar om en kamp mot troll och orcher.
Det gör det inte.
Det handlar om människoliv och ett samhälle som i raskt takt går mot kaos.
Jag hoppas innerligt att jag har fel på den punkten.
Fast jag blir mer och mer säker på att jag inte har det, ju mer jag trasslar in mig i integrationsfrågan...
Gott nytt år på er ändå, vänner. Vi kan lösa det här tillsammans. Men lätt blir det inte.
Visst låter det som att Ganman har vaknat upp. Han är fortfarande yrvaken och har inte riktigt orienterat sig, men hans ögon är öppna och det han har sett går inte att göra osett.
Gott nytt år 2015.
Senast redigerad av Milo.Minderbender 2015-01-01 kl. 16:19.
Anledningen till reportaget om de glesbygdsvägrande syriska flyktingarna visar sig vara att två SR-journalister, Jens Ganman och Annelie Lanner, råkade befinna sig på platsen.
Visst låter det som att Ganman har vaknat upp. Han är fortfarande yrvaken och har inte riktigt orienterat sig, men hans ögon är öppna och det han har sett går inte att göra osett.
Gott nytt år 2015.
Visst är det så, Ganman HAR under en tid inte bara varit den provokatör han som krönikör agerar som i ÖP, utan även uttryckt små, men politiskt acceptabla tvivel mot det rådande integrationshaveriet. Här råder däremot ingen tvekan, insikten finns att det har gått åt helvete, eller om inte annat så insikten om vilken skada denna händelse har gjort, smetande bilden av de ankommande som bortskämda och gnälliga.
I lokalmedia har även ett annan lokalt frontavsnitt i mediakriget utspelat sig, jag nämnde även det i tråden om de bussåkande asylsökandena
(Jag hoppas att det inte anses som korspostande, men jag tycker det har relevans här då det seglade upp en strid mellan asylkramaren och krönikören Nolervik med allierade och ett antal personer varav vad jag vet en har mediakoppling)
En liten tanke bara efter att ha läst Facebookinlägget här ovan. Snubben som gapar om att han gått från Syrien till Turkiet och Grekland kan man ju redan nu skicka tillbaka dit med hänvisning till Dublinavtalet.
Ganman är ett intressant namn i sammanhanget. Läs till exempel den här krönikan av honom från Östersunds-Posten anno 2009.
Ja, det här är intressant.
Jag läser stundtals ÖP och har funnit den ha ganska provinsiell feelgoodrapportering av typen 'brandman räddade katt'.
Men när jag läser ovanstående krönika
Citat:
I många år har den hyssjat ilsket åt alla som försökt peka ut att det kanske är svårt att integrera antidemokratiska, homofoba, misogyna människor och kulturer i ett samhälle som definitivt fortfarande har sina brister, men som i alla fall tagit officiellt avstånd från de mest medeltida värderingarna.
Vad har man vunnit på det?
Ingenting.
Förutom att debattklimatet när det gäller flyktingar i Sverige blivit fullständigt infekterat och reducerat till slagord och meningslösa plakatargument.
...inser jag att det faktiskt funnits resonabla röster inom tidningen tidigare. Dock inget som verkar ha gett något större avtryck, då man ju för ett par år sedan publicerade 'kackerlacksbilden'.
(Edit kackerlacksbilden var i Länstidningen - inget annat)
I anslutning till ovanstående krönika fann jag denna från ett par veckor sedan:
Den största nyheten sedan de tog ifrån oss n-bollen. Och pepparkaksgubbarna. Och n-ordet ur Pippi Långstrump.
Mandarinen är hotad. Så upp till kamp. Det är dags för en insändare.
Listan på saker som tagits ifrån oss medelålders kränkta män är lång, och kan nu göras ännu längre. Inför julen kommer det nämligen nya propåer från pk-Sverige. Mandarinen finns inte.
Det mediala klimatet idag gör att jag dock inte kan greppa om det är kritik mot kränkta vita män, kritik mot de som kritiserar vita kränkta män eller en allmän upprördhet kring begreppet 'mandarin'-s vara eller icke vara.
Schrödingers krönika om PK Sverige. Den är kritisk mot bägge polerna i diskursen samtidigt...
--
Varför är Jämtland och ÖP intressant?
Jo, för i valet 2010 var det bara Stockholms kommun, Gotlands län och Västerbotten som uppvisade lägre röstsiffror för SD...
Senast redigerad av hogerspoket 2015-01-01 kl. 16:53.
Det skulle vara roligt om det lilla kluster av etablerade debattörer som lurkar (eller rentav deltar) i tråden gjorde till vana att blinka tillbaka till tråden i sina texter.
Det behöver inte göras uttalat, så att en plausible deniability kan upprätthållas. Men jag tror jag talar för de flesta när jag säger att någon äganderätt till tankar, retorik och begrepp som vi tillsammans format i denna sant meritokratiska tankesmedja känner vi inte. Det är tankevirus vi vill ska smitta utanför laboratoriet.
Ta t ex begreppet krympandets radikalisering som jag tror mig ha myntat. Det är något som faktiskt mycket väl beskriver den fara institutioner (tidningar, partier) verkar under idag.
När ett parti som M förlorar stort till SD så försvinner folk från avlönade tjänster och inflytande. Samma sak på tidningsredaktionerna. Om det då är de modererande, mindre radikala krafterna som rensas ut av dem som har sämre folklig förankring och är mer besjälade och aktivistiska - så skapas en ond cirkel.
Åsiktskorridoren krymper till astmatiskt syrefattighet och den organisatoriska kroppen begår självmord. Till slut drabbas då även de strömlinjeformade, opportunistiska cellerna (låt oss kalla dem Rasmus och Oliver) som i förstaläget profiterade ur ett personegoistiskt perspektiv på det kollektivas bekostnad.
Detta ämne är i högsta grad dagsrelevant på en allmänborgerlig basis och förtjänar att lanseras på Svd:s opinionssidor, typ. Krympandets radikalisering.
Det är ett lämpligt uttryck. Men det behöver inte stanna vid att användas på borgerligheten. Det är lika relevant för socialdemokratin.
Kanske kan man komplettera tankegången med göra genom förändring. Det är den sjukdom som sedan 90-talet (och partiellt före dess) slagit klorna i både svenska myndigheter och svensk politik. En sjukdom som bäst beskrivs som att inget görande är av värde om det inte utgör en förändring. Samhället måste tvingande förändras, hela tiden. Utan förändring är inget betydande arbete utfört. Att inse värdet av det vi har, och förvalta det väl - det är ingeting värt. Det enda som räknas är att förändra det vi har till någonting annat.
När denna process kombineras med krympandets rdikalisering så kommer de radikala dårarna som har fingrarna kvar i syltburken, att försöka bjuda över varandra i förändringsförslag. Allt i en vanvettig, hysterisk, kejserlig nakendans.
Jo, för i valet 2010 var det bara Stockholms kommun, Gotlands län och Västerbotten som uppvisade lägre röstsiffror för SD...
ÖPs Karin Jonsson uppmanar nu på ledarplats till bojkott av Facebook, där finns bara ondska.
Citat:
Logga ut: Medmänskligheten finns inte på Facebook
Om du inte flytt från ett krig har du inget mandat att berätta öppenhjärtigt hur en borde reagera när en ankommer Grytans flyktingförläggning.
Gott nytt år 2015.
Mycket intressant nedslag från insidan, så att säga.
Jag läser en faktamässigt illustrativ artikel i Aftenposten från 141206, när det i dagarna hade utställts ett sannolikt extraval i mars, som vi nu vet inte blir av. Artikeln i den norska tidningen redovisar balanserat fakta för läsaren. Jag kan inte erinra mig liknande illustrativ grafik och siffror i någon svensk tidning. Artikelförfattaren utdaterar Migrationsverkets prognostiserade kostnadsökning som rapporterades i svenske medier i augusti och strax därefter Reinfeldts utspel om att "öppna era hjärtan"; utdaterar eftersom kostnadsökningen nu antas bli större än så:
Citat:
Med unntak av det innvandringskritiske partiet Sverigedemokraterna har svenske politikere vært lite villig til å diskutere innvandrings- og integreringspolitikk.
Citat:
Det svenske Migrationsverket har flere ganger det siste året måttet oppjustere prognosene for hvor mange asylsøkere de tror kommer til Sverige i år og de neste årene.
Så sent som i oktober 2013 trodde de at antallet asylsøkere i 2014 ville bli 52.000-69.000. De mente det var for stor usikkerhet til at de kunne komme med noen prognose for 2015 . Nå ser det ut til at det blir 83.000 i år og opptil 105.000 til neste år.
Lägg till nästan lika många anhöriginvandrare...
Citat:
Mens Sverige mottok bare 6968 flere asylsøkere enn Norge i 2009, forventer man at de vil motta 71.500 flere i 2014 (Prognosen for Sverige i 2015 er 80.000-105.000 asylsøkere).
Citat:
Fire land mottar nesten to tredjedeler av alle asylsøkere som kommer til Schengenområdet. Sverige tar imot 15,7 prosent.
Tyskland tar emot fler, men Sverige är tvåa; Sverige är dock överlägset störst mottagare per capita. (Frågan är om inte Sverige är det land som beviljar flest PUT, i absoluta tal även.)
Dublinförordningen frångås på flera sätt: genom att Italien har gett upp förstalandsregistreringen, genom att Sverige inte återsänder till faktiskt förstaland i de fall det är känt och genom den illegala invandringen.
Citat:
Andelen av dem som får asylsøknaden behandlet og som får opphold, har økt fra 36 prosent i 2010 til 78 prosent i år. Hovedårsaken er at mange asylsøkere kommer fra Syria og andre land som det ikke kan forsvares å sende folk tilbake til.
Men inte ens väl i Sverige är det så lätt, nu sitter de påstådda syriska flyktingarna i Östersunds utkant, ankomna på nyårsaftonen och protesterar mot sin belägenhet; de vill till Malmö...
Citat:
I takt med at anslagene over hvor mange asylsøkere som vil komme til Sverige har steget, så har anslagene over de forventede utgiftene gått i været. Mens Migrationsverket i oktober 2013 forventet utgifter i de fem årene fra 2014 til 2018 på 92 milliarder svenske kroner, beregner de nå at de forventede utgiftene vil bli på 155 milliarder svenske kroner. Det innebærer en utgiftsøkning på 70 prosent.
Detta är alltså de ständigt uppskruvade kostnaderna för det omedelbara omhändertagandet, inte asylanternas eller deras anhörigas kostnader på samhället i övrigt, i form av exempelvis kriminalitet. Den redan etablerade demografin av invandrare, med lägre sysselsättningsgrad, högre nettoförbrukning av välfärdsresurser, högre kriminalitet, kommunalt förösrjningsstöd osv är en annan och ännu störra summa pengar, för evigt.
Citat:
Antallet som bor på asylmottak har økt fra 33.000 i april 2014 til 48.000 i oktober 2014. 18 prosent av dem er barn.
13.600 personer som har fått innvilget opphold bor fortsatt i asylmottak fordi de ikke har fått bolig ute i en kommune. Dette tallet vil stige med 60 prosent i løpet av 2015 til 21.800. Dette er 5,8 ganger så mange som ved slutten av 2011, da tallet var 3200.
En ökning av de asylförläggningsboende med nästan nästan 50% på några månader, delvis pga bristen på bostäder i kommunerna för dem som redan beviljats uppehållstillstånd. Sen har vi ju EBO-lagen om rätten till eget boende, medan asylprocessen pågår; vilket redan för många år sen rapporterades i medierna medförde trångboddhet och segregering.
Citat:
Saksbehandlingstiden vil gå opp: Flyktninger må vente 10 måneder på svar, mot 4-5 måneder tidligere.
Ändå hörs så kallade miggor vittna om slafsiga asylprövningar, under trycket av volymens massa. Av och till uppmärksammas även korruption, med invandrare som handlägger asylinvandrare.
Citat:
Under valgkampen i sommer hevdet Sverigedemokraterna at de kunne kutte 152 milliarder kroner ved å stramme til innvandringspolitikken. Den svenske forskeren Joakim Ruist ved Universitetet i Gøteborg mener Sverigedemokraterna ikke kan regne med at antallet asylsøkere som kommer til Sverige vil gå ned med 90 prosent fordi de slutter å gi søkerne oppholdstillatelse.
Mange asylsøkere vil fortsette å komme fordi slektninger og andre landsmenn allerede befinner seg i Sverige. Blant annet derfor mener han at det er mer realistisk å se for seg en besparelse på 80 milliarder kroner innen utgangen av 2018.
- Hva andre partier og hva svenske myndigheter mener man eventuelt kan spare på å stramme til innvandringspolitikken vet man ikke, for de har ikke regnet på det, sier Ruist.
- Det virker ikke som om de vil gjøre det heller.
Den svenske forskaren tror således, inför den norska tidningen, att en kostnadsminskning på 80 miljarder kronor för Migrationsverket vore realistisk fram t o m 2018, om SD:s politik skulle införas... Det skulle innebära en potentiell skatteminskning på i snitt 9000 kr per invånare för perioden.
Har sådana grundläggande fakta alls presenterats i svensk press? Det bygger ju på offentliga data. Den norska artikeln innehåller en del diagram som illustrerar situationen och trenden tydligt.
Jag läser stundtals ÖP och har funnit den ha ganska provinsiell feelgoodrapportering av typen 'brandman räddade katt'.
Men när jag läser ovanstående krönika
...inser jag att det faktiskt funnits resonabla röster inom tidningen tidigare. Dock inget som verkar ha gett något större avtryck, då man ju för ett par år sedan publicerade 'kackerlacksbilden'.
I anslutning till ovanstående krönika fann jag denna från ett par veckor sedan:
Det mediala klimatet idag gör att jag dock inte kan greppa om det är kritik mot kränkta vita män, kritik mot de som kritiserar vita kränkta män eller en allmän upprördhet kring begreppet 'mandarin'-s vara eller icke vara.
Schrödingers krönika om PK Sverige. Den är kritisk mot bägge polerna i diskursen samtidigt...
--
Varför är Jämtland och ÖP intressant?
NB: min fetning ovan.
Antar att du menar den upprörande nidbilden av Jimmie Åkesson; den publicerades i Länstidningen Östersund (och inte Östersundposten).
ÖPs Karin Jonsson uppmanar nu på ledarplats till bojkott av Facebook, där finns bara ondska.
Citat:
Om du inte flytt från ett krig har du inget mandat att berätta öppenhjärtigt hur en borde reagera när en ankommer Grytans flyktingförläggning.
Just användandet av 'en' ger väl någon from av indikation kring skribentens ideologiska position...
Jag vågar postulera att den är oerhört icke-representativ för såväl Jämtland som helhet som för Östersund i allmänhet.
Att 2015 skulle börja med ett internt kulturkrig på ÖP är dock fullständigt surrealistiskt...
Och, chansen att större delen ÖPs läsarkrets ställer sig på Jonssons sida ligger i paritet med att Zlatan skulle avsluta sin karriär i Åres korplag.
Hell no - vi diskuterar invandring. Klart man måste nämna Zlatan...
--
Historisk/Politisk kontext:
Det kan också vara på sin plats att ge lite historisk kontext - Jämtland är Jämtland och har egentligen aldrig varit Sverige, mer än på pappret (ja, undantaget Åre då förstås).
Jamtskan är närmare besläktad med norskan än svenskan och under WW2 var det (inofficiellt) eldstrider vid gränsen mellan tyska soldater och surjämtar som stödde norrmännens motståndsrörelse.
Jämtland är inte traditionellt norrländskt S-märkt - utan någon märklig blandning av C, Kd och S, parat med en gränsandes till patologisk misstro mot överhet.
Det gjordes en värdegrundsundersökning på Jämtkraft i somras. En överväldigande majoritet av de i företaget verksamma beskrevs som typiska SD-röster...
I denna ledarkommentar i Östersunds-Posten, som för övrigt helt verkar ha tappat fotfästet i detta bussgate ( och som lämpligen kommenteras i detalj i andra trådar), finns en jämförelse mellan arenorna Facebook och Twitter.
Facebook döms ut som "mörkt hål" som anständiga människor inte bör besöka:
Citat:
Om du vill behålla normal andning och en tro på mänskligheten ska du undvika Facebook de närmsta dagarna.
---
Men det resonemang som förs i mörka kommentarsfält och Facebook-trådar innehåller många människor som tycks själva ha flytt från krig. På Facebook är det numera norm att ge svenskar rätt till all samhällelig service och medmänsklighet medan de som befinner sig i landet utan uppehållstillstånd eller "rätt" nationalitet minsann inte ska få klaga. Så tycks det i all oändlighet.
Twitter däremot är "medmänsklighetens" sista bastion:
Citat:
På nyårsdagen var det i stället på twitter som medmänskligheten fanns:
Jämtlandsbördiga fotografen Severus Tenenbaum:
"Mmm folk har sådana erfarenheter av att vara flykting från Syrien va... Jag önskar många kunde sluta tro att ni har en aning om hur det är att vara flykting och "hur ni skulle göra/vara". Så jävla dumt."
Gisela Jönsson:
"Nu cirkulerar en text om flyktingar som inte är "tillräckligt tacksamma" över att få bo i Jämtland istället för en skojig storstad. Direkt ska folk in och recensera vem som är tillräckligt tacksam, tillräckligt ödmjuk, god, snäll och balanserad. "Bara supergoda supermänniskor får fly från krig hörni! ni vanliga får dö!""
Texten avslutas med en uppmaning om att logga ut (från det hemska Facebook då?) " från den blossande ilskan".
För den som kommer till Sverige som flykting kan aldrig klaga för mycket:
Citat:
Så är spelplanerna bestämda. Facebook som består av vanligt folk, dumma och snälla, höger och vänster om vartannat blir då liktydigt med "den blossande ilskan" och "mörka kommentarsfält".
Medan Twitter som domineras av mediaeliten är där "mdmänskligheten finns".
Tydligare kan inte folkföraktet visas. http://www.op.se/opinion/ledare/logg...te-pa-facebook
Senast redigerad av Siegfrid 2015-01-01 kl. 16:56.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!