Citat:
Ursprungligen postat av
Aja Baja
Tack för länken.
Jag håller inte med dom som säger att Sjöstedt förlorade debatten. Tvärt om kan man nog säga att både Karlsson och Sjöstedt talade till sina väljare och stärkte sina positioner. Precis som en debatt ska vara. Båda går ut som vinnare genom att dom har tydliggjort sin politik för sina väljare.
Dock kan man ifråga om SD inte tala om "deras väljare" som en sammanhållen, klar entitet, då partiet oavbrutet växer och har allt mer lockat väljare från alla håll, först nationalister, sedan inte minst väljare från sossarnas LO-kollektiv och nu liberaler och konservativa, inte minst gammelmoderater, under den senaste tiden. Det är annorlunda med V som i regel har sina väljare som utgör 4-6% av alla väljarna, var av de flesta aldrig skulle rösta på något annat riksdagsparti hur som helst. Undantaget när Schyman lyckades locka till sig de idag MP- och FI-röstande väljarna.
Hur andra såg på debatten vet jag inte, men jag som inte är ideologiskt troende, inte är partigängare och har fakta, vetenskap och logiska resonemang som grund för mina uppfattningar i samhällsfrågor, fick ta fram skämskudden när Sjöstedt körde med sina pajaskonster och skådespelartricks för att försöka sälja in sina logiska kullerbyttor och obegripligheter, medan Karlsson klarade sig helt okej i mina ögon.
Edit: Förutom de från LO-kollektivet, så är det allmänt sosseröstare som vid förfrågning har kallat sig nationalister när man tidigare har i undersökningar frågat folk om deras politiska hemvist. Helt klart har SD:s väljarkår gått mot höger under senare tid, med personer som i första hand skulle definiera sig som liberaler eller konservativa. Undrar om det kommer att ha någon inverkan på SD:s framtida politik att deras väljarkår blir allt mindre ideologiskt nationalistiskt och förmodligen (här gissar jag) allt mindre EU-negativa?