Citat:
Ursprungligen postat av
Hårboll
Två synpunkter på den ka0zliberala förklaringsmodellen a.k.a. Segerfeldska doktrinen:
Rasmus Törnblom kämpade nyligen för ett totalt avskaffande av försörjningskravet vid anhöriginvandring. Alltså närmare MPs cannabisdrömar om fri invandring och medborgarlön. Samtidigt. Ganska långt från nattväktarstaten.
Hur skall skattetrycket kunna sänkas så länge vi fortsätter ge det importerade proletariatet rösträtt? Hur skall överhuvudtaget liberaliseringar kunna genomföras så länge vi fortsätter fylla på med människor som ser sig som betjänta av populistisk plakatpolitik från det röda laget?
Ja Törnblom/muf är som jag ser det inga riktiga nattväktarstats-liberaler. Inte heller rena segerfeldtare. Visst, i debattartikeln i SvD är det på sikt avregleringar, lönesänkningar, skitjobb och förmodligen kåkstäder som hägrar. Det är det Rasmus kallar "moderniseringar" men är för feg för att tala rakt ut vad han menar. Den här linjen med avregleringar har Lifvendahl varit inne på och det är kanske en förklaring till att han fått in sin undermåligt skrivna "artikel" i SvD.
Men: utöver det kaozliberala finns en kulturmarxistisk ådra som jag reagerar på. Medborgarlön, ja han kanske snuddar vid det? Och i artikeln är det väldigt mycket värderingar, att staten (förmodar jag) ska påverka svenska folkets "värderingar" för det är där orsaken till eventuella problem med massinvandring finns. Och i den striden är man oförsonlig och svart-vit, fel värderingar ska inte accepteras. Han har tidigare hyllat "normkritik", hbtq, genus osv. Han har skrivit om framtiden att "normkritik och frispråkighet har besegrat modern sexism och gamla könsroller."
En verkligt liberal nattväktarstat lägger sig inte i folks värderingar och ägnar inte resurser (skattepengar) på att indoktrinera befolkningen att tycka likadant i frågor om sexualitet, könsroller, hudfärger osv. Kåkstäder? Javisst, om det finns efterfrågan på det och nån vill bygga såna. Normkritik? Irrelevant, inget staten sysslar med. Det är när det kommer in på kulturmarxixistiska spåret som jag förvånas över att inte borgerliga och även nyliberaler helt enkelt protesterar.