Citat:
Utomordentligt träffsäkert i symptom, men jag vet inte om det finns en överideologi i bemärkelsen uttänkt, metodisk, systematisk, o.s.v. Kanske ett förödande världskrig, följt av tre decennier ohämmad tillväxt, som likt varm luft som möter kall, skapade ett mentalt åskväder som fullständigt skuggade omdömet hos majoriteten intellektuella och politiker. Jag vet inte. Det är bara helt enkelt ofattbart när jag tittar i backspegeln.
Det finns också ett före och efter internet i allt detta. Och trots att jag upplevt före som intellektuellt fullvuxen, så har jag svårt att minnas den filtrering som ändå måste ha funnits där i media. I mina mörka stunder tänker jag att internet har accelererat vansinnet. För även om vi som betraktar utvecklingen med avsmak och förundran, gynnas av internet och kan föra den samhällsdiskussion som annars inte förs, så kanske det står sig slätt mot horder av facebooksamariter som uppfyllda av sin godhet kan påheja vilken politik som helst utan att någonsin avkrävas ett genomtänkt ställningstagande med konsekvensansvar.
Det finns också ett före och efter internet i allt detta. Och trots att jag upplevt före som intellektuellt fullvuxen, så har jag svårt att minnas den filtrering som ändå måste ha funnits där i media. I mina mörka stunder tänker jag att internet har accelererat vansinnet. För även om vi som betraktar utvecklingen med avsmak och förundran, gynnas av internet och kan föra den samhällsdiskussion som annars inte förs, så kanske det står sig slätt mot horder av facebooksamariter som uppfyllda av sin godhet kan påheja vilken politik som helst utan att någonsin avkrävas ett genomtänkt ställningstagande med konsekvensansvar.
Ett förslag till överideologi är ultranationalismen.
Alltså individens extrema projicerade av egenvärdet på en gruppidentitet på det statsnationella planet. En gruppidentitet "vi svenskar" som präglas av en kompromisslös chauvinism, övertygelsen om den egna överlägsenheten jämfört med andra framgångsrika länder - eller snarare dessa länders styrande eliter. En hybris kring vad som är möjligt för just den egna sorten, den egna arten att uträtta i världen.
Rötterna till denna förhävelse är förstås stormaktstiden+två sekler av fred+efterkrigstidens framgångssaga. Plus den koloniala/nykoloniala idén om nordvästeuropéernas särskilda status och förmåga, The White Man's Burden. Detta har skapat illusionen av osårbarhet, bilden av att fred och välstånd är en arvsrätt, inte en produkt av pågående, ödmjukt arbete och osäkra omständigheter.
Detta är en övermänniskomyt som förstås är rent rasistisk, minst i Kiplings anda, men inte artfrämmande från ren rasbiologi - men också klasshatisk.
Det där "vi svenskar" är ju nämligen syftande på en liten, självupplevd elit som spelar samma roll som den krigiska adeln under stormaktstiden. Den linblonde drängen ville inte starta krig för att kontrollera Östersjön, han inbillade sig inte vara förmer än sin polske, danske eller ryske olycksbror.
Nej, det var adeln, både den inhemska och importerade som tog sig rätten att använda svenska och finska kroppar som kanonmat för sitt eget förhärligande och sin egen person och klass vinning - även om det gjordes under en gemensam svensk fana. Samma sak nu - både invandrare och svenskar i maktapparaten erkänner inte det svenska folkets rätt att inte lyda order, att välja bort mönstring och extra pålagor i den svenska humanitära stormaktens patriotiska tjänst.
Däri ligger dikotomin herrefolk och trälsläkte. Adeln måste förakta allmogen - trälarna - för att styra den, leda den i snörräta led till slagfältet där deras - herrarnas - svenska chauvisism ska ta sig uttryck. "Svensken" måste särskiljas från mänskligheten den humanitära stormakten vill tjäna - alltså finns han inte och saknar samma värde som andra. Samtidigt som "vi svenskar" inte känner några mänskliga gränser för vår moraliska vapenmakt.
Om man ska sammanfatta det ondas rot till en mening så är det nationalsångens "Då ärat ditt namn flög över jorden". Den oförlösta, orealistiska stormaktsdrömmen hos en svensk elit som inte vill förstå att Stockholm inte bör nämnas i samma andetag som New York och Paris, utan Köpenhamn och Tallinn.
En stormaktsdrömmens svenska elit som ser medborgarna som undersåtar istället för uppdragsgivare. Själlös kanonmat, objekt istället för värdefulla subjekt med lika människovärde. En stormaktsdröm som numera också är helt frivillig - den bistra logiken i att äta eller ätas som fanns på 1600-talet har ju inget alls med dagens överhetsprojekt att göra.
Senast redigerad av oyto 2014-10-22 kl. 14:19.
Senast redigerad av oyto 2014-10-22 kl. 14:19.