Jag tycker att tråden är orättvist hård mot J Ruist; han gör trots allt en ganska nykter genomgång av sakernas tillstånd, men blandar i slutklämmen ihop kausalitet och korrelation. Det finns mycket riktigt en korrelation mellan den inkluderande högtillitsstaten och en positiv inställning till invandring. Men finns det kausasalitet?
I mina mörkare stunder tror jag att han har rätt ändå, vår typ av samhälle är bär en latent självmordsgen; när man tar välstånd för givet och har utplånat det kollektiva minnet av kamp mot inkräktare så har man tappat immunförsvaret mot den egna gruppens utplånande genom demografi.
Därmed stämmer hans påstående att ett Sverige som radikalt minskar sin invandring inte är samma Sverige som han med all rätt beskriver som framgångsrikt, det är ett i grunden annat land eftersom vi inte längre har samma "sammansättning värderingar och politik som gjort oss ekonomiskt framgångsrika".
Felslutet är förstås att ett sådant Sverige per se skulle vara sämre. Jag är övertygad om att det vore bättre.
I mina mörkare stunder tror jag att han har rätt ändå, vår typ av samhälle är bär en latent självmordsgen; när man tar välstånd för givet och har utplånat det kollektiva minnet av kamp mot inkräktare så har man tappat immunförsvaret mot den egna gruppens utplånande genom demografi.
Därmed stämmer hans påstående att ett Sverige som radikalt minskar sin invandring inte är samma Sverige som han med all rätt beskriver som framgångsrikt, det är ett i grunden annat land eftersom vi inte längre har samma "sammansättning värderingar och politik som gjort oss ekonomiskt framgångsrika".
Felslutet är förstås att ett sådant Sverige per se skulle vara sämre. Jag är övertygad om att det vore bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av JOAKIM RUIST
Nej, en generös asylpolitik är inte i sig ekonomiskt lönsam. Men den är integrerad med en sammansättning värderingar och politik som gjort oss ekonomiskt framgångsrika. Den är en konsekvens av dessa värderingar samtidigt som den tjänar till att bekräfta och förstärka dem som en central del av vår självbild. Det är inte sannolikt att vi skulle kunna bryta loss och göra oss av med det generösa flyktingmottagandet och samtidigt förbli oförändrade i de andra delarna; i det vi identifierar som speciellt med och som gör oss stolta över Sverige.