Citat:
Naranbaatarkhan har väl, ovetandes (?), preciserat vad Lööf egentligen sa i riksdagen. Hon menar att på sikt berikar invandringen (vilket politiker hävdat i över 40 år) och att vi nu måste ta kostnaderna. Det är ju inget annat än:
Invandringen är alltså överordnad allt annat. Som om den vore bestämd av Gud. Vilket i så fall skulle förklara känslan av väckelsemöte när Lööf talade i riksdagen. Jag har även mer och mer börjat uppfatta invandringens konsekvenser som ett slags teodicéproblem.
Invandringen är alltså överordnad allt annat. Som om den vore bestämd av Gud. Vilket i så fall skulle förklara känslan av väckelsemöte när Lööf talade i riksdagen. Jag har även mer och mer börjat uppfatta invandringens konsekvenser som ett slags teodicéproblem.
Sen kommentar, men eftersom det jag skrivit tagits upp, så vill jag när jag ändå upptäckt det, säga följande.
Jag är inte på något sätt ovetandes om vad jag skriver. Inte när jag raljerar och inte när jag är allvarlig. Inte ens när jag kombinerar dessa två, är jag ovetandes om vad jag skriver.
I början, sidan 15 eller 16 eller nåt sånt, minns inte riktigt, av proposition 1983/84:144 skriver departementschefen bland annat följande.
"Invandringspolitiken måste enligt kommittén vidare vara underordnad övergripande samhälls*mål såsom demokrati, ekonomisk tillväxt, full sysselsättning, ekonomisk, social och kulturell jämlikhet, god arbetsmiljö, jämställdhet mellan kvinnor och män samt medbestämmande i arbetslivet. I detta sammanhang framhåller kommittén att generös flyktingpolitik och familjesammanföringspolitik bör vara självständiga övergripande mål. Kommittén har av både principiella och praktiska skäl dragit slutsatsen att invandringspolitiken inte skall tjäna som befolkningspolitiskt instrument."Då skulle invandringspolitiken vara underordnad situationen i Sverige. Det var rådande samhällsekonomiska realiteter som skulle styra invandringspolitiken. Drygt 30 år senare gäller vad jag kan se det motsatta. I dag är det inte tal om att tillgången på bostäder eller arbete eller sjukvård som styr invandringen. I dag ska Sverige och det svenska samhället och det svenska folket, anpassa sig efter invandringen. Det som den socialdemokratiske departementschefen skrev i ett offentligt dokument 1983, är otänkbart att ens fantisera om, för andra riksdagspartier än Sverigedemokraterna.
Det är mot bakgrund av detta som jag anser det vara helt uppenbart, att istället för att invandringslandet bestämmer förutsättningarna för invandringen, bestämmer invandringen förutsättningarna för invandrarlandet. Kan inte säga att jag är eller varit ovetandes om någonting alls. Det är inget annat än ett paradigmskifte, att ett delpolitiskt område som helt naturligt tidigare varit underordnat landet Sverige och det svenska samhället tillstånd i stort, blivit det som i princip ensamt sätter agendan för allt i landet Sverige och allt i det svenska samhället. Invandringen har förvandlats från att vara ett skeende so politker av praktiska skäl måste förhålla sig till, till att bli den samhällsbärande ideologien i Sverige, som all praktisk politik på ett underordnat sätt måste inte förhålla sig till, utan anpassa sig efter.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2014-11-23 kl. 16:14.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2014-11-23 kl. 16:14.