2014-09-18, 22:19
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Samma härliga nivå som vanligt.

Debatt är ett nöjesprogramformat. Det är inte, och har aldrig varit en arena för seriös politisk debatt. Detta sagt, så har dom normala copywriters och grafiker och rasifierade och andra förmodligen ombetts hålla käften - då detta program, hade det varit för ett halvår sen hade alla dom här skrikit i munnen på varandra.

Så debatt rättar in sig i ledet med den förändrade tonen i media. Så gott dom kan givet sitt format.
Senast redigerad av Nostradumbass 2014-09-18 kl. 22:35.
Citera
2014-09-18, 22:21
Medlem
Droidlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Svt debatt: "när mina barn frågar vad jag gjorde mot rasism-fascismen så kan jag säga att jag unfriendade folk på min fejsbook." Samma härliga nivå som vanligt.

Ett stort problem är detta med åldern. Det gick ann förr att låta kidsen vara med och bestämma för allt gick trögt och man lyssnade till mor och far och farbror på stan osv. Detta funkar inte nu för tiden för kidsen har inte redskapen att hantera det intensiva och korrumperade informationsflödet.

Åldern för rösträtt borde helt klart skjutas fram, i den bästa av världar.

Paloma i programmet är ett övertydligt exempel (och jag känner med henne) men det är den där "nerven", ungdomlig till sin natur, oh hastande och oinformerad och hysterisk som driver mycket av den demokratiska processen idag. Kidsen hörs mest, och i vår tid är man ofta ett "kid" långt upp i tjugoårsåldern.
Senast redigerad av Droidlife 2014-09-18 kl. 22:25.
Citera
2014-09-18, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nej, skit också. Det var ju inte alls meningen. Kortslutning i hjärnkontoret när jag ordnade den detaljen uppenbarligen.

Bara för att reda ut några detaljer. Jag anser att arbetskraftsinvandring är lönsam, och i synnerhet välavlönad sådan. Men flyktinginvandring är inte det. Speciellt inte när den innebär befolkningsökning. Just det senare är ganska dyrt och går inte att räkna hem på rimlig tid. Vi talar om många decennier. Sedan kan man tänka sig att acceptera flyktinginvandring även om den är olönsam, men då har vi bytt samtalsämne.

Jan Tullbergs privat utgivna bok har troligen nått regeringskansliet. Men vad ska dom göra med den?
Han har inte publicerat detta internationellt och genomgått peer review. Och han har fått ge ut den på ett eget förlag. Detta har tyvärr mindre värde än wikipedia. Det är i paritet med ett Flashbackinlägg. Det är inte ens värt 10 minuters läsning.

Vad gäller Jan Ekberg vet jag inte riktigt om det arbetet har kvalitetsstämpel eller inte. Kanske accepterar man det och väger in någon annan effekt och räknar med att det skall bli lönsamt. Tyvärr är det så att jobbet i kanslihuset inte granskas särskilt väl. Man kan väga in sociologiska aspekter och befara för mycket stagnation om vi sluter oss för mycket. Helt klart är dock att det finns en rådande uppfattning om att invandring är en lönsam affär. Och att befolkningsökning är en lönsam affär.

Att man lyssnar till vad majoriteten sakkunniga säger är inte att omge sig med jasägare. Då har du inte förstått vad jag skriver. Vad ska livsmedelsverket tro på? 300 vetenskapliga artiklar som pekar på hur skadligt kolesterol är eller en handfull av Uffe Ravnskov som säger motsatsen. Hur skulle du göra? Dom kan inte själva avgöra vem som har rätt. Dom har inte den tiden och förmågan, utan måste förlita sig på någon. Dom måste välja. Och då antar dom att 300 inte har fel utan att Uffe har fel.
Det är samma sak för Reinfeldt, och Göran Persson på sin tid, och Palme, och Maud med Vattenfall, etc. De har ingen möjlighet att avgöra själva. Det är därför viktigt för ledare att se till att man har kompetenta rådgivare. Det är en av de viktigare ledaregenskaperna att klara av den rekryteringen.

Observera också att det inte sällan kan råda en skillnad mellan vad huvuddelen av befolkning anser och vad sakkunniga anser (och där de senare kan föra väldigt detaljerade resonemang som ger stöd för deras sak). Befolkningen kan ha en negativ uppfattning om riskkapitalister men kunniga vet hur viktiga de är för företagsskapande och företagstillväxt. Ovan på detta finns för politiker ideologi som gör att dom producerar hjärndöda förslag. Bara titta på V och Mp. Och där har sakkunniga det svårt. De måste dras med idiotförslag som stämman röstat igenom.
Vi förstår varann tror jag - även om du väver in Tullberg av någon anledning samt spetsdrar mit resonemang om jasägare. Men vi får vara överens om att inte vara överens. Sociologiska resonemang om dynamiska effekter låter långsökta med tillgängliga data om utanförskapsområden och skolresultat. Facit fanns även på nära håll i andra nordiska länder och UK. Jag tycker helt enkelt att du försvarar Reinfeldt i onödan - regeringen borde faktiskt om den var kompetent kommit till insikt tidigare, och tror att Reinfeldts personliga SD-fixering spelade en stor roll i detta, och eventuellt möjligheten att han omgett sig med jasägare. Borg och Reinfeldt skötte ekonomin skitbra men migrationspolitiken drar ner slutbetyget väldigt kraftigt. Det blir många regeringar efter dem som får hjälpas åt att städa upp.
Citera
2014-09-18, 22:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
De think-tanks som spottar ur sig sköra alster är skyddade verkstäder, kuvöser. Och mycket riktigt tål deras teser den friska luften lika illa som rymdvarelserna i War of the Worlds.
Jag kan inte låta bli att tänka på hur det hade varit om Charles Bukowski hade hälsat på hos kärringarna på Seglora smedja.
Citera
2014-09-18, 22:33
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Debatt är ett nöjesprogramformat. Det är, och har aldrig varit en arena för seriös politisk debatt. Detta sagt, så har dom normala copywriters och grafiker och rasifierade och andra förmodligen ombetts hålla käften - då detta program, hade det varit för ett halvår sen hade alla dom här skrikit i munnen på varandra.

Så debatt rättar in sig i ledet med den förändrade tonen i media. Så gott dom kan givet sitt format.
Givet, men det är vuxna människor i studion. Det diskuterades tidigare idag om den här tråden som en tankesmedja och att här slipas idéer och argument. Jag som inte tar del av "nöjesutbudet" på Svt blev en aning chockad av den otroligt tramsiga nivån från personer som tydligen ändå verkar ta frågan på stort allvar. Möjligtvis hade Paloma gjort en powergirl i den här tråden medan till exempel Tino som också satt i en Svt-studio tidigare idag hade gjort mycket bättre ifrån sig. Frågan är vad diskussionen över huvud taget ska vara bra för om man inte ska ta den på allvar från första början utan direkt koppla in hårddisken i känslospektrat och köra på autopiloten.
Citera
2014-09-18, 22:43
Medlem
longbow4ys avatar
Medierna går om och om ut med statistik som försöker bevisa att Sverige är sämst i Europa på integration av invandrare. Det är nu en truism som alla anammat.

Men det stämmer inte.

Statistiken som används jämför sysselsättningsgraden i EU mellan gruppen invandrare och infödda.

Det skulle vara en rimlig jämförelse om alla EU-länder tog emot ungefär lika många invandrare.
Men just därför vilseleder statistiken läsaren. Vissa länder tar emot mycket större mängd invandrare per capita.

Om man istället mäter hur många invandrare som får jobb per 100.000 infödda kommer man se att Sverige är rekordduktiga på integration. Vi sätter fler invandrare i arbete än något annat land utslaget på ursprungsbefolkningen. Men samtidigt tar vi emot fler än något annat land per capita.

Det är volymerna som är problemet.
Citera
2014-09-18, 22:46
Medlem
Musa tycker på fullt allvar att han som ordförande för Sveriges unga muslimer inte har ett uns mer ansvar för att ta avstånd från IS-rekrytering än vilken Greta eller Bengt på gatan som helst och att det är islamofobi att hävda något annat.
Citera
2014-09-18, 22:51
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Samtidigt så känner jag instinktivt en dragning till skeptikersidan mest för att jag vet vilka människor som köper hela global-uppvärmingskonceptet. Försöker undvika att vara puckoextremist men det är svårt under sådana omständigheter.

Jag har två principer, som hittills i livet visat sig vara helt osvikliga.
1. En fråga som vänstern aktivt driver, ja den står i konflikt med verkligheten eller är svårt samhällsskadlig, men troligast båda.
2. Frågor som mystiskt ändrar namn med tiden är alltid vänsterfrågor, även om de kan verka neutrala vid första anblicken.

Det kan också vara nyttigt att se vad de tokigaste inom vänstern utbildar sig till eller börjar jobba som. Hübinette blev rasforskare; Malm utbildar sig till klimatolog. Flera Expo-fanatiker sitter på tidningarna. Att blådårar verkar inom vissa institutioner är en bekräftelse på dessa institutioners låga kvalitet.

Vad gäller "klimatfrågan" så har den stagnerat helt enkelt för att man inte lyckades hitta en vinkel där politiker kunde sticka in parasitsnabeln i systemet. Det finns ingen makt att hämta i den frågan, och då finns den bara med som ytterligare en i knippet av falska moralfrågor.
Citera
2014-09-18, 22:53
Medlem
Bastubans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Musa tycker på fullt allvar att han som ordförande för Sveriges unga muslimer inte har ett uns mer ansvar för att ta avstånd från IS-rekrytering än vilken Greta eller Bengt på gatan som helst och att det är islamofobi att hävda något annat.

Men 87% röstade emot SD? Eller hur var det nu igen?
Citera
2014-09-18, 23:14
Medlem
RogerRogers avatar
Vet inte om det hör hemma i denna tråd, men jag läste i alla fall nyss något minst sagt anmärkningsvärt på dn.se.

Hans Rosling, som medierna (och alla andra?) gillar att gulla med, gjorde nedanstående citerade yttrande. Bakgrunden är att "världens" befolkning kommer att öka till uppåt 11 miljarder i slutet av seklet, enligt DN:s ingress. Om man läser det finstilta får man däremot bekräftat att nästan hela denna ökning kommer att ske i Afrika, kontinenten kommer att gå från en till fyra miljarder människor. Nord- och Sydamerika och Europa kommer inte att öka så anmärkningsvärt, och Asien kommer snart att peaka. Likafullt anser inte Rosling att det är den afrikanska ökningen som bör åtgärdas. Istället har han lyckats hitta en mycket bättre kandidat.

Citat:
Men om jag frågar så här då: Vad behöver göras för att klara effekterna av att befolkningen ökar?

– Den rikaste miljarden måste så fort som möjligt använda resurser så de kan delas av resten. Befolkningen i Afrika använder så lite resurser. Det går inte att lösa miljö- och resursproblemet med att minska antalet människor. Du kan inte kliva ut i de Eboladrabbade byarna och säga ”jag tycker inte ni ska ha elektricitet”. Ska man minska befolkningstillväxten vore det i så fall rimligast att göra det i det rikaste landet som får flest barn per kvinna. Det är Sverige.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/v...ortsatter-oka/
Citera
2014-09-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuban
Eftersom Musa duckar och säger att han inte har mer ansvar än någon annan skulle programledaren ha kört handuppräckning: "Vilka här inne tar avstånd från ISIS?". Då hade han fått ta ställning på lika villkor. Tror ni handen hade åkt upp snabbt, motvilligt eller inte alls om alla andras händer varit i luften?
Citera
2014-09-18, 23:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuban

Samtidigt så har 0 % röstat på islamisterna. Eller...?

Det är uppenbart att islamisterna är ute efter att lägga rök. Jag gillade Hanna Wighs angrepp på islamisten och det är uppenbart att de problem som nu uppenbarar sig inte alls rör svenskar, utan enbart "svenskar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in