2015-01-07, 13:35
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Jag får ofta känslan av att det vilar en förbannelse över svensk media. Varje gång dom försöker samla sig mot eller för något så hinner verkligheten ikapp som idag. Vem minns Björn Söder och Wieselgren imorgon?

Om det gick att vifta bort 9/11 så går det nog med dagens attentat. Idag har vi lyckligtvis alt media.
Citera
2015-01-07, 13:40
Medlem
Sixts avatar
Citat:
I nuläget är det bekräftat att tolv människor dödats i attacken och tio har skadats. För fyra av de skadade är tillståndet kritiskt, uppger polis enligt Reuters.

AFP skriver att två av de döda var poliser.

Attacken beskrivs som en ren massaker och filmer som kommit ut på olika sajter visar hur två av gärningsmännen efter attacken öppnar eld mitt på gatan och skjuter vad som ser ut som en polis på nära håll.

De skriker även "Allahu Akbar" vilket betyder "Gud är stor".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article20120516.ab

Här är videon där de skjuter ihjäl en fransk polis. Titta inte om du är känslig för våld. Det skulle inte förvåna mig det minsta om det jihadister från Syrien och Irak som kommit hem för att utföra det här. Mona Sahlin har en tuff uppgift framför sig att omvända personer som dessa till fredliga familjeförsörjare.

http://www.liveleak.com/view?i=2be_1420632685

Det kommer vara omöjligt för media att spinna det här. Det är en brutal islamistisk terrorattack, inget annat.
Citera
2015-01-07, 13:41
Moderator
Siegfrids avatar
Finns en tråd i Medier & Journalistik som behandlar tidigare och nya attacker mot tidningen Charlie Hebdo. Själva dådet diskuteras i Terrorism.
/Mod.
Citera
2015-01-07, 13:55
Medlem
longbow4ys avatar
Och hur används detta dåd i Frankrike i Svenska mediekriget?

Twitter är uppenbart slagfältet och här ett exempel från
https://twitter.com/kevinshakir/stat...00691807604736
Citat:
Malmöit. Debattör. Jobbar med demokratifrågor. Spelar i ett bra band. Pluggar statsvetenskap.

Citat:
Terrorn mot Charlie Hebdo är hemsk. Men ni som kallar detta terror, var höll ni hus under "moskébränderna"?

Jo det är sant.
Citera
2015-01-07, 14:01
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

Det finns säkert ett sätt att få detta att hamna i knäet på SD också... Man kan kanske få det till att de där attackerna p moskéer i Sverige som SD egentligen ligger bakom, provocerar fram sådana händelser.

Ja, det blir inga problem. Nån dåre intervjuas i Expressen just nu. Han framför teorin att "näthatet mot journalister" (underförstått SD) är ett förebådande tecken som kan utmynna i denna typ av massmord.
Citera
2015-01-07, 14:01
Medlem
Det är rörande att se etablissemangsröster gå ut med uppmaningar av den här typen (om jag inte minns fel var det just denna Carina Bergfeldt som skrev en alarmistisk anti-SD-krönika för någon månad sedan, komplett med stöveltramp och bruna skuggor). När det gällde de svenska moskébränderna var det inte lika viktigt med källkritik.
Citera
2015-01-07, 14:17
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Jo det är sant.

Twitterprofilen verkar vara borttagen. En PK-skadad indiehipster mindre. Till och med den kom väl på att torrkokade kastruller som orsakar bränder brukar falla under allmänfarlig vårdslöshet och inte kan likställas med massmord.
Citera
2015-01-07, 14:20
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Det är rörande att se etablissemangsröster gå ut med uppmaningar av den här typen (om jag inte minns fel var det just denna Carina Bergfeldt som skrev en alarmistisk anti-SD-krönika för någon månad sedan, komplett med stöveltramp och bruna skuggor). När det gällde de svenska moskébränderna var det inte lika viktigt med källkritik.

Ja, helt sanslöst egentligen. När moskén började brinna i Eskilstuna ville inte någon vara sen med att peka ut SD som indirekt ansvariga för allt hemskt som drabbar muslimer. Då var det inte viktigt att vara källkritisk och hålla sig till fakta. Nu är inte brandorsaken fastställd, men mycket tyder på att det inte var något attentat. Var är alla rättelser från politiker och journalister som var så säkra på sin sak?
Citera
2015-01-07, 14:24
Medlem
Mitt i attentatsyran.

2015 måste vara året då det händer. Tullberg kommer ut ur garderoben med besked. (Min fetning)

Citat:
Demokratins genombrott är sammankopplad med en nationalism som ger ett folk en rätt att besluta över sitt territorium. /.../ Men ur ett kosmopolitiskt perspektiv ifrågasätts den nationella självständigheten. Varför skulle just svenskar ha en större rätt att bestämma över Sverige?

Reinfeldt anser inte att det finns en sådan rätt. Istället är det kolonialisterna som står för det nya och fruktbara och det är deras rätt att omforma landet – det är ”vad dom gör av Sverige som är Sverige”.
/.../
Det historiska arvet är mest en belastning från ”dom som hittat på en gräns”. Detta är uppenbarligen inte något som nykolonialister behöver bry sig om. Inte heller att ta seden dit de kommer, för Reinfeldt protesterar med hetta mot argumentet ”kommer dom hit måste dom anpassa sig”.
/.../
Man kan tolka Reinfeldts julprat som tanklöst och utan avsikt, men man bör nog fundera över möjligheten att det trots allt finns en avsikt. Reinfeldts lojalitet till Sverige är nog noll. Hans lojalitet till moderaterna och Alliansen visade sig också vara av ringa värde när han tappade inspirationen. Men varför tar han och berättar själv om sin brist på lojalitet? En rimlig misstanke är att poängterandet av hans brist på anknytning till sitt land är en del i hans nya karriär. Han vill betona sin neutrala inställning till länder och folk och distans till ”dom som hittat på en gräns”. Han är en tjänsteman redo att träda i tjänst hos EU och FN utan att hysa några begränsande lojaliteter.
http://www.friatider.se/stridshingst...nisk-masochist

En overklig känsla infinner sig...jag kunde inte hålla med mer.
Citera
2015-01-07, 14:52
Medlem
envackerblommas avatar
flyttar texten till mediatråden, ursäkta, var mild moderator...
Senast redigerad av envackerblomma 2015-01-07 kl. 14:56.
Citera
2015-01-07, 15:04
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Uppsnappat från SvD nyss (intervju med svensk satirtecknare):

Citat:
Ursprungligen postat av SvD
Han hoppas att inte attacken påverkar satiren, men konstaterar ändå att hoten ”mot dem som vågar sticka ut hakan och häckla” ökar.

- Jag tror ändå att man är rätt luttrad, i den miljö vi lever i, att bara stänga ner och lägga det bakom sig.

Det han oroas av är snarare den efterdebatt han befarar, som han misstänker kommer att utnyttjas av högerextrema.

Självklart... Att terrorister mejar ner civila med automatvapen mitt i stan är ingenting mot att "högerextrema" kan "utnyttja" det. Om världen sprängs av kärnvapen är problemet att högerextrema kan utnyttja det.
Citera
2015-01-07, 15:15
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Uppsnappat från SvD nyss (intervju med svensk satirtecknare):

Självklart... Att terrorister mejar ner civila med automatvapen mitt i stan är ingenting mot att "högerextrema" kan "utnyttja" det. Om världen sprängs av kärnvapen är problemet att högerextrema kan utnyttja det.

Högerextrem : Person med kritisk inställning till islam och/eller mångkultur.

Skulle tro att antalet "högerextrema" i Frankrike snabbt är på väg att bli väldigt stort. Det var några attacker sent förra året med msulimier som framförde sina automobiler på sådant sätt att dom hamnade bland en massa folk. Med flera dödsfall som resultat.
Räkna med att muslimer kommer att få mer problem rent allmänt i Frankrike framöver. Svårare att få jobb, svårare att bostad etc. Allt fler kommer att sätta sig på tvären.
Alienation, splittring. Det är vad mångkultur handlar om.

Kommer mer i resten av europa.

Lägg märke till läget i Tyskland. Stort upprop i förrgår mot demonstrationerna som värnar rätten för sådana som t.ex. Charlie Hebdo att verka. Merkel var starkt emot dessa demonstrationer. Idag låter det plötsligt annorlunda.
Men snart är nog ordningen återställd, och dom som demonstrerar för klassiska europeiska värden framställs som mörkermän...
PEGIDA kommer att ha rekorduppslutning nästa måndag. Likadant med dom pro-islamska motdemonstrationerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in