Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Kulturmarxisterna kommer att kräva ett svar av liberalerna om deras syn på välfärden och liberalerna kontrar med att generös invandring omöjligen går att förena med kostsam välfärd.
Nej, liberalerna kommer -- precis som nu -- att undvika frågan och säga "en triljard människor riskerar att dödas varje sekund, vi måste ha råd att vara generösa". Sen gör de upp med kulturmarxisterna om dubblerad invandring och skrockar belåtet över dessas dumhet. Var är nu ditt krig?
Du förutsätter ett ärligt beteende av i grunden oärliga människor. Du förutsätter också att någon av dramats aktörer skall drabbas av insikten att den svenska nationen är värd att bevara -- för vad skall annars kriget stå om? Rösterna? Men om båda sidor tror att de gynnas av en fortsatt massinvandring, vad skall kriget röra, de kanske gnabbas lite om formerna men egentligen är de ju överens? Det blir bara en dödsdans runt ett destruktivt konsensus som i praktiken kommer ge liberalerna rätt, men "offret" är den svenska nationen, resultatet en "mångkulturell" tröstlös ödemark där bara nyliberal politik går att bedriva under ett tungt ok av åsiktskontroll. Operationen lyckad; patienten dog.
Jag vill också påpeka att detta inte är "något som kommer att hända". Diskussionen välfärd/invandring är gammal. Verkligheten har redan givit mig rätt: det gick UTMÄRKT att ruinera välfärdsstaten utan "mediakrig", bara genom att bedriva hejdlös välfärdsstat riktad mot improduktiva, samtidigt som man sålde av vinstgivande verksamheter och privatiserade de förlustgivande för att låta välfärdssamhället finansiera näringslivet. Nu lämnar man en ostyrbar skuta till rödingarna som kommer dubblera lasten och köra den mer i sank. Sen får man tillbaka makten. Rinse and repeat.
Vad gäller första delen: Jag pratar inte om att "bemöta" arvsskulden eller ens börja driva tesen att kulturmarxisterna hävdar en arvsskuld. Det handlar bara om att konstatera ett bergfast faktum: nu är skulden betald för all framtid. Nu är det nog och vi är inte skyldiga någon något om vi inte vill det. Att behandla detta som ett naturligt faktum, som det är lite bisarrt att ifrågasätta.
Jag är inte intresserad av grisbrottning. Det är inte svenska folket heller. Vi får aldrig glömma att så länge det finns demokrati i Sverige är det klokast att appellera till folket, till de med en kultur vi ju faktiskt tror på fortfarande existerar och är stark. Ibland tror jag att vi fastnar i att försöka övertyga våra ideologiska motståndare. Det är, som sagt, grisbrottning. Konstaterande av fakta -- som du säger, metaberättelsen -- är viktig, men också skapandet av ett nytt konsensus. Och vissa ideologiska fixpunkter eller talking points är viktiga i detta.