Citat:
Stämmer det verkligen?
Det här blir svettigt för alla partier som nu måste dra fram sin asylpolitik i ljuset medan SD står och lurar bredvid. Reinfeldt har mer eller mindre gjort riksdagsvalet till en folkomröstning om asylpolitiken. För alla som hängt med i migrationsdebatten sedan Hedenhös är detta en mycket oväntad twist.
Nu har jag lite bristande insikt i vad Migrationsverkets kostnader består i, men är det inte så att äskandet handlar om kostnader för att bemöta den ökande anstormningen av asylsökande. Dvs även om Sverige skulle halvera antalet beviljade ansökningar så skulle det kosta ungefär lika mycket. Någon insatt får väl säga hur det är med den saken.
Men om det stämmer då handlar det inte riktigt om migrationspolitiken. Indirekt förvisso. Om det kom ut ett rykte att vi tar knappt emot några och de vi tar emot behandlar vi ogint. Då skulle rimligen antalet ansökande minska. Men Migrationsverkets kostnader är antagligen hyggligt proportionella mot antalet ansökningar som ska utredas. Och sökande som skall förvaras under tiden.
------------
Annars är min bedömning snarare att R genom detta vill visa att M är ansvarsfulla. Medan t ex S åker på att förklara hur de ska finansiera sitt valfläsk. Det går inte nu att säga att det ryms i budgeten.
Och då får S välja mellan:
* redovisa höjda skatter
* redovisa minskad samhällsservice
* säga att man ska lånefinansiera
* Att man likt Schyman säger att man inte redovisar är knappas ett alternativ för någon som skall verka lite mer seriös.
Och stämmer det jag tror är det inte en option att ge Migrationsverket mindre.
Och så får vi ser hur ansatta av media övriga parter blir ang finansiering av vallöften. Det kan inte vara en slump att M legat lågt med det.
Tyvärr lär S förfalla till lånefinansiering. Det är nog det minst smärtsamma budskapet.