Citat:
Vi får väl se hur det låter när FR och SL möts i Agenda ikväll. Panikreaktionen från S verkar ha blivit beskyllningar om att spela SD i händerna. Det var ju avslöjande: Om det spelar SD i händerna att vara ärlig mot väljarna om asylinvandringens kostnader, medger man ju med andra ord att när väljarna får veta sanningen kommer de att rösta på SD - därför borde sanningen ha dolts. Nog för att man visste att S är mästare på väljarförakt, men det var oväntat att Wallström skulle visa det så öppet.Jag tippar att FR öppnar en ny front för potentiell regeringsbildning med S och något av mittpartierna. Som många skribenter påpekat så slår FR undan fötterna för vänsterns spenderarlöften. I en 15% uppförsbacke och med allianspartikollegor som ligger och pendlar med benen vid händelsehorisonten, så är väl detta FR's sista drag för att få sitta kvar vid makten.
Jag tror också Löfvén gillar den öppning som nu givits honom. Att regera med V på +10% och MP på +15% innebär en kursförändring som jag tvivlar på att S är intresserade av. Efter regeringsförhandlingar och lite medial feng shui, meditation och specialmassage lär en S/M-regering framstå som fullständigt logisk. Det är ju trots allt en extraordinärt prekär framtid vi står inför, och att då inte ta ansvar för landet kan lätt härledas till rasism.
I ett djärvt drag så ändrade FR spelplanen.
Jag tror också Löfvén gillar den öppning som nu givits honom. Att regera med V på +10% och MP på +15% innebär en kursförändring som jag tvivlar på att S är intresserade av. Efter regeringsförhandlingar och lite medial feng shui, meditation och specialmassage lär en S/M-regering framstå som fullständigt logisk. Det är ju trots allt en extraordinärt prekär framtid vi står inför, och att då inte ta ansvar för landet kan lätt härledas till rasism.
I ett djärvt drag så ändrade FR spelplanen.
Det här blir svettigt för alla partier som nu måste dra fram sin asylpolitik i ljuset medan SD står och lurar bredvid. Reinfeldt har mer eller mindre gjort riksdagsvalet till en folkomröstning om asylpolitiken. För alla som hängt med i migrationsdebatten sedan Hedenhös är detta en mycket oväntad twist.