2014-08-16, 13:09
Medlem
Nu kör han jiddret om "humanitär stormakt" och beskriver en omvärld där man blir mördad om man har fel religion eller tillhör fel etnisk grupp. Därför ska vi öppna stora famnen. Okej, hur många yazider och kurder har vi tagit emot, jämfört med IS-anhängare? Jag vet nämligen inte om det är en särskilt lyckad riktad insats från en "humanitär stormakt" att ge asyl till islamisterna och samtidigt rycka på axlarna åt de strandsatta grupperna.
Citera
2014-08-16, 13:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Reinfeldt höll nyss tal live på SvT och sa att pengarna är slut, allt kommer gå åt till invandringen.

http://www.svtplay.se/video/2247750/...drik-reinfeldt

Först ca 12.45 minuters väntan sedan hurra vad regeringen är bra... utbyggd tunnelbana i Stockholm... hyror... mer "förtätning" av storstäder och mer skövling av parker och naturvårdsområden, billigare byggkostnader pga sämre möjlighet till parkering i anslutning till bostaden och förkortade byggprocesser genom minskad möjlighet för grannarna m.fl. att överklaga och det ska KOSTA att överklaga... små bostäder med hög bullernivå ska byggas ... satsa på skolan (haha... trovärdigheten är noll) ... satsa på försvaret (haha... trovärdigheten är noll) ...

Nu har vi nått 29.30... Ryssland, Ukraina... Syrien, norra Afrika ...

"Sverige är inte en military stormakt, men Sverige är ... en *humanitär* stormakt... Sverige ska vara den största finansiären av EUs och FNs humanitäta bistånd"

33.28

"Jag kommer nu att vädja till svenska folket idag, att ha tålamod med det som nu följer den ökande flyktingströmmen och öppna sina hjärtan för de mycket utsatta människor som vi nu ser runt om i världen ...

När stora tal, när många människor flyr på kort tid då skapar det spänningar i svensk samhället därför att då kommer väldig manga fler, än vad vi först har planerat för och det leder till diskussioner hemma i Sverige om kostnader och jag kan redan nu saga, att det kommer att bli *omfattande* kostnader kopplat till de människor som redan kommer och kommer att komma de kommande åren.

De är så pass omfattande att det kommer att lägga omfattande restriktioner på vad som är möjligt de kommande åren, jag kommer att vara helt och hållet öppen med detta. Därför sager jag: Vi lovar nära nog ingenting i den här valrörelsen för det kommer inte att finnas utrymme för det. ...

Nu ber jag svenska folket att ha tålamod med detta, att känna solidaritet med en värld som ser ut, som den gör och att vi behöver samla oss för att göra det de kommande åren".

I den korta frågestunden beskrev han detta som "oförutsedda kostnadsökningar".

-----

Reinfeldt vädjar alltså till det sovande trälfolket/galärslavarna och ber om "stöd för den prövning" svenska folket nu har framför sig med Reinfeldt som galärslavarnas hövding.

Tror ni, att det sovande trälfolket köper detta?

Reinfeldt vill i praktiken närmast ställa landet på krigsfot... alla resurser ska gå till den världsunika invandringspolitiken.
Citera
2014-08-16, 13:15
Medlem
Durgas avatar
Äntligen ligger byken uppe.

Svensken ska härda ut! kommer inget alternativ till att "härda" ut kan M packa ihop för gott , sörjd och saknad av ingen.
En sak ska då Reinfeldt premieras för , att han lyckades radera ett parti som funnits mer än ett sekel på ett decennium.
Nu kommer väl Lövskan att slå det rekordet men i alla fall.

Hur fn kan man stå ena dan och prata om satsningar på höghastighetståg och bostadsbyggande samtidigt som man vetat om detta i åratal.

"WT" i SD har mer förnuft än vad dessa människor någonsin varit i närheten av.
Citera
2014-08-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är skapandet/återupprättandet av det svenska vi:et som nu söker ett politiskt uttryck.

Som jag skrivit tidigare är detta en helt naturlig, organisk process som inte kan skapas eller styras - vi svenskar har i vår homogena idyll levt i illusionen att svenskheten är universell, vilket den förstås lika lite är som assyriskheten, kurdiskheten eller judiskheten.

"Vi svenskar" har en intressegemenskap och samhörighet på precis samma sätt som dessa och andra folkslag, varken mer eller mindre. Vidare har vi samma moraliska, ärvda företrädesrätt till Sverige som dessa folk kan åberopa på andra ställen.

Problemet bland många Sverigevänner, inklusive SD, är att man vill streta emot denna mångkulturella realitet och normalitet. Antingen genom att vilja skapa en ny sorts hittepå-svenskhet på partikansliet - eller extrapolera svenska folkets undergång.

Innan kalifatet tar över har nämligen den ekonomiska och sociala situationen blivit så dålig att de bevisligen lättrörliga migranterna av egenintresse dragit vidare.

Det som lockar till Sverige är inte solstränder eller vildväxande vindruvor - utan välståndsskapande svenskar. Om dessa arbetsmyror vägrar producera överskott i transfereringssystemen så kommer Sveriges konstlade dragningskraft i ett upphöra. Det är precis lika incitamentsdrivet att stora grupper sökt sig till Sverige som att de fortsätter att uppehålla sig här.

Det bästa svaret på landets problem är alltså ett svenskt folk som oblygt och självklart ser om sina legitima egenintressen inom ramen för en mångkulturell/mångetnisk stat. Det är så det går till ute i stora världen.

För att sammanfatta ditt utmärkta inlägg, så skulle man kunna säg att svenskarna behöver bli svensknationalister för att als överleva som folk, att förutsättningarna finns men att det kräver mycket intellektuellt och praktiskt arbete.
Citera
2014-08-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Pengarna är slut. "Förvånad"

Blir intressant att se hur detta ska kablas ut i medierna, Melin kommenterade det iallafall.

Senaste veckan har vi sett hur debatten har luckrats upp av obskyra ledare, populistiska förslag från landsortspolitiker och nu sitter statsministern och säger att pengarna är slut och inga satsningar kommer göras närmsta fyra åren.

Kontrollerad opposition någon? denna demokrati

Vi har nu att välja mellan ”pengarna-slut-Reinfeldt” och Löfvén, som sägs säga att han vill ha Göran Persson som utrikesminister. Jag tycker jag kan erinra mig att när Göran Persson var statsminister och gjort ett besök i Israel, så uttalade han sig i en radiointervju om vad Sverige skulle kunna göra för att bidraga till att lösa konflikten mellan Israeler och Palestinier. Han menade då att Sverige skulle kunna ta emot flera flyktingar från området – alltså ta hand om de biprodukter, som uppstår i den demokratiseringsprocess, som sägs pågå i Mellanöstern och där ledstjärnan väl är Israel. Det skall bli intressant att se Göran Persson i aktion som Sveriges utrikesminister. Med sig på sina resor kommer han väl då och då ha hustrun Anitra Steen, som bl. a. är eller har varit verksam i Womens International Zionist Organisation (WIZO).
Citera
2014-08-16, 13:25
Medlem
Citat:
Från SvDs livechatt

Ska större flyktingströmmar finansieras krona mot krona? är en fråga. "Nej, det är jag ärlig med. Nästa vecka ska vi prata på Harpsund mer om detta med Anders Borg."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/li...al_3825078.svd

Är det luckorna som rämnar nu? Är det först okej att diskutera och visa i chatt- och kommentarsfält efter att ett regeringsparti säger Gå!? Hur blev ordningen omvänd?

Givetvis är det bara det svenska folkets överlevnadsmöjligheter, såsom försvar, rättsväsende och skola, som skall finansieras krona för krona - andra folks "rättigheter" till Sverige betalas på löpande räkning med skuldsättning för framtida generationer (svenska om de finns kvar).
Citera
2014-08-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ja det här är väl direkta citatet från SVT

"Jag kan redan säga att det kommer att bli omfattande kostnader för att ta emot dessa människor. De är så pass omfattande att det kommer att lägga ytterligare restriktioner för vad som finns utrymme för i offentlig finansiering. Därför lovar vi nära nog ingenting i den här valrörelsen, det kommer inte att finnas inget utrymme för det, sade Fredrik Reinfeldt."

http://www.svt.se/nyheter/val2014/re...svenska-folket

Dagen när det blev tillåtet att ställa "grupper mot varandra". Nu är det officiellt; alla rimliga anspråk på statens åtgärder måste stå tillbaka för att "vi" skall rädda mot oss fientliga folkslag. Det är frapperande att ett regeringsparti mitt i en valrörelse så tappar masken och erkänner att svenskarna bara finns till för andra folk och deras egna intressen är helt underordnade.
Citera
2014-08-16, 13:31
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Dagen när det blev tillåtet att ställa "grupper mot varandra". Nu är det officiellt; alla rimliga anspråk på statens åtgärder måste stå tillbaka för att "vi" skall rädda mot oss fientliga folkslag. Det är frapperande att ett regeringsparti mitt i en valrörelse så tappar masken och erkänner att svenskarna bara finns till för andra folk och deras egna intressen är helt underordnade.

Ja. Nyper mig i armen. Detta en månad innan
val. Är han efterbliven, fått en psykos eller
vill han till varje pris radera moderaterna från
kartan?
Jag får ärligt inte ihop det här alls.
Citera
2014-08-16, 13:34
Medlem
glimmandes avatar
Man bör ha klart för sig att vi fortfarande lever i ekonomiskt goda tider. Den stora bubblan runt privat skuldsättning har inte spruckit än. Så när Reinfeldt talar om att härda ut så är det alltså något vi ska börja med redan nu innan sammanbrottet ens är här.

Foliehatten i mig börjar undra om varför han lyfter frågan. Det handlar trots allt om några tiotals miljarder mer om året för att kortsiktigt finansiera den här vågen. Den riktiga kostnaden som tids nog kommer sänka oss är den kumulativa resursöverföringen ifrån skattebetalarna för att hålla projektet flytande. Den siffran är ungefär en magnitud mer per år än kostnaden för att hålla igång asyleriet.
Citera
2014-08-16, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Ja. Nyper mig i armen. Detta en månad innan
val. Är han efterbliven, fått en psykos eller
vill han till varje pris radera moderaterna från
kartan?
Jag får ärligt inte ihop det här alls.

Jag ser just nu ingen annan förklaring än ett försök att smälla bomben innan den smäller. Genom att gå ut hårt och "ärligt" så hoppas Reinfeldt att både slippa obehagliga frågor framöver och slå undan SDs argument att regeringen mörkar kostnader. Risken han tar är att SD kan gå ut och säga vad var det vi sa. Det kan bli allt mer uppenbart för många svenskar att det nu finns två alternativ i svensk politik; Sjuklövern som struntar i Sverige och svenskarna och SD som är imperfekta med med i alla fall vill Sverige väl. Det kan bli en historisk valrörelse detta, där valresultatet är långt ifrån givet på förhand.
Citera
2014-08-16, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Äntligen ligger byken uppe.

Svensken ska härda ut! kommer inget alternativ till att "härda" ut kan M packa ihop för gott , sörjd och saknad av ingen.
En sak ska då Reinfeldt premieras för , att han lyckades radera ett parti som funnits mer än ett sekel på ett decennium.
Nu kommer väl Lövskan att slå det rekordet men i alla fall.

Hur fn kan man stå ena dan och prata om satsningar på höghastighetståg och bostadsbyggande samtidigt som man vetat om detta i åratal.

"WT" i SD har mer förnuft än vad dessa människor någonsin varit i närheten av.
Nja… han må ha raderat ut en del gammelmoderata värderingar, men väljarstödet har han inte raderat ut. M fick 24,6 i dagens Sifo. Om det står sig blir det Reinfeldts sämsta val, men M:s tredje bästa:

2010 30,06 Reinfeldt
2006 26,23 Reinfeldt
1982 23,64 Adelsohn
1998 22,90 Bildt
1994 22,38 Bildt
1991 21,92 Bildt
1985 21,33 Adelsohn
1979 20,34 Bohman
1988 18,30 Bildt
1976 15,59 Bohman
2002 15,26 Lundgren
1973 14,29 Bohman
1970 11,53 Holmberg

Detta trots det stora läckaget till SD. Det uppstår med andra ord vissa pedagogiska problem om man ska försöka driva den här grejen att Reinfeldt har förpassat M till soptippen. Löfven å sin sida riskerar däremot att göra ett sämre val än Sahlin… det är därför S i desperation dragit in Wallström, Persson och Juholt på slutspurten.
Citera
2014-08-16, 13:41
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Jag ser just nu ingen annan förklaring än ett försök att smälla bomben innan den smäller. Genom att gå ut hårt och "ärligt" så hoppas Reinfeldt att både slippa obehagliga frågor framöver och slå undan SDs argument att regeringen mörkar kostnader. Risken han tar är att SD kan gå ut och säga vad var det vi sa. Det kan bli allt mer uppenbart för många svenskar att det nu finns två alternativ i svensk politik; Sjuklövern som struntar i Sverige och svenskarna och SD som är imperfekta med med i alla fall vill Sverige väl. Det kan bli en historisk valrörelse detta, där valresultatet är långt ifrån givet på förhand.

Ja. Valet kan verkligen gå hur som helst nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in