2014-08-16, 13:44
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Ja. Nyper mig i armen. Detta en månad innan
val. Är han efterbliven, fått en psykos eller
vill han till varje pris radera moderaterna från
kartan?
Jag får ärligt inte ihop det här alls.

Reinfeldt är intelligent, skrupelfri men inte alltid omdömesgill och hans psykiska tillstånd väcker frågor (det är inte någon eufemistisk omskrivning, jag är bokstavligen talat frågande inför somligt).

Genom att gå ut och säga: "Det finns inga pengar", så förvandlar han valkampen till en ren förtroendeomröstning mellan *personerna* Reinfeldt&Borg kontra Löfven&Magdalena Andersson. Vilka tror väljarna kan navigera bäst i ett ansträngt ekonomiskt läge?
Senast redigerad av Meiji 2014-08-16 kl. 13:48.
Citera
2014-08-16, 13:45
Medlem
Citat:
Ja. Nyper mig i armen. Detta en månad innan
val. Är han efterbliven, fått en psykos eller
vill han till varje pris radera moderaterna från
kartan?
Jag får ärligt inte ihop det här alls.
Han gör samma analys som övriga nya högern - ju duktigare man är på massinvandring desto mer belönad kommer man att bli av väljarna. De är jätterädda för att framstå som invandringskritiska eller associeras med SD på något sätt, och jättemåna om att basunera ut att vi "riskerar" minskad (arbetskrafts)invandring med S. Man sprider alltså skrämselpropaganda om sig själva och gör reklam för S, fast tror man gör tvärtom. Så lomhört kan det bli uppe i elfenbenstornet.

Kortslutningen på Aftonbladet just nu: Man har en gigantisk rubrik under en bild av Reinfeldt: "Blir stora kostnader för landet". Svårt att hänga med i prioriteringarna här men jag tror att Aftonbladet tycker det är viktigare att framställa Reinfeldt som ond och farlig än att lägga locket på konstaterandet att invandringen är kostsam, och att man är ond och farlig om man påstår att invandring öht är en kostnad, och därför väljer man denna rubrik.
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-08-16 kl. 13:50.
Citera
2014-08-16, 13:54
Medlem
Citat:
Nyliberal seger ser jag fram emot.
Det innebär nämligen att kåkstädernas
desperata befolkning kommer på hembesök
till deras belånade bostadsrätter med
kofot, kniv och pistol.
Precis min åsikt också - det är alltid ett pris att betala. För de rika blir det att som i Sydamerika ta helikopter till jobbet, för annars riskerar de att bli kidnappade.
Citera
2014-08-16, 13:55
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Jag ser just nu ingen annan förklaring än ett försök att smälla bomben innan den smäller. Genom att gå ut hårt och "ärligt" så hoppas Reinfeldt att både slippa obehagliga frågor framöver och slå undan SDs argument att regeringen mörkar kostnader. Risken han tar är att SD kan gå ut och säga vad var det vi sa. Det kan bli allt mer uppenbart för många svenskar att det nu finns två alternativ i svensk politik; Sjuklövern som struntar i Sverige och svenskarna och SD som är imperfekta med med i alla fall vill Sverige väl. Det kan bli en historisk valrörelse detta, där valresultatet är långt ifrån givet på förhand.

Den systemkollaps som Reinfeldt pratar om har ju av "konspirationsteoretiker" tidigare förutspåtts till mitten av kommande mandatperiod.

Jag tror lite som du att det handlar om valtaktik, både från Reinfeldts och DN:s sida. Invandringströttheten är så manifest hos många människor, och fler och fler är längre inte rädda att uttrycka sina synpunkter på galenskaperna offentligt. Det har såklart även makten noterat, och vet också att de gamla härskarteknikerna att skrika "rasist" till allt och alla som motsätter sig agendan inte längre kommer att fungera.

Detta är helt enkelt plan B där man inte längre mörkar sakernas tillstånd i samma utsträckning. I stället kommer maktens retorik att handla om plikt, solidaritet, tålamod och att "inget går att göra".
Citera
2014-08-16, 13:57
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nja… han må ha raderat ut en del gammelmoderata värderingar, men väljarstödet har han inte raderat ut. M fick 24,6 i dagens Sifo. Om det står sig blir det Reinfeldts sämsta val, men M:s tredje bästa:

2010 30,06 Reinfeldt
2006 26,23 Reinfeldt
1982 23,64 Adelsohn
1998 22,90 Bildt
1994 22,38 Bildt
1991 21,92 Bildt
1985 21,33 Adelsohn
1979 20,34 Bohman
1988 18,30 Bildt
1976 15,59 Bohman
2002 15,26 Lundgren
1973 14,29 Bohman
1970 11,53 Holmberg

Detta trots det stora läckaget till SD. Det uppstår med andra ord vissa pedagogiska problem om man ska försöka driva den här grejen att Reinfeldt har förpassat M till soptippen. Löfven å sin sida riskerar däremot att göra ett sämre val än Sahlin… det är därför S i desperation dragit in Wallström, Persson och Juholt på slutspurten.

Nu gick jag väl händelserna i förväg då jag antog att dagens erkännande och den blottlagda konsekvensen av förd inv politik blir dolkstöten , vi får väl se.
Får väl säga som bilhandlarn då ,än är inte den sista idioten född , så M kan väl överleva men knappast med R kvar vid rodret.
Citera
2014-08-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Den systemkollaps som Reinfeldt pratar om har ju av "konspirationsteoretiker" tidigare förutspåtts till mitten av kommande mandatperiod.

Jag tror lite som du att det handlar om valtaktik, både från Reinfeldts och DN:s sida. Invandringströttheten är så manifest hos många människor, och fler och fler är längre inte rädda att uttrycka sina synpunkter på galenskaperna offentligt. Det har såklart även makten noterat, och vet också att de gamla härskarteknikerna att skrika "rasist" till allt och alla som motsätter sig agendan inte längre kommer att fungera.

Detta är helt enkelt plan B där man inte längre mörkar sakernas tillstånd i samma utsträckning. I stället kommer maktens retorik att handla om plikt, solidaritet, tålamod och att "inget går att göra".

Ja, det blir religion av invandringspolitiken. Alldeles oavsett konsekvenserna så skall svenska folket påtvingas mångkultur och man skall göra det lidande, för först då uppnår man statusen av att vara den riktigt fina människan. Lutheranism i sekulär mångkulturprydno.
Citera
2014-08-16, 14:02
Medlem
Reinfeldt har inget val annat än att säga som det är. Det är bara en dryg månad tills höstbudgeten ska läggas och det innebär att underlaget strömmar in från olika myndigheter. Detta är ingenting man kan eller får dölja.

Det stod för övrigt klart redan när syrierna fick automatisk put att det inte skulle finnas några pengar att köpa väljare med i valrörelsen.
Citera
2014-08-16, 14:05
Bannlyst
Citat:

= Det har gett upp nu. Signalerar svaghet och total desperation från Reinfeldts sida Kommer Expo försöka kritisera Reinfeldt?
Citera
2014-08-16, 14:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Reinfeldt vill ha s.a.s. ett presidentval. Han tror, att han själv (och Borg) har större trovärdighet som kapten, när pengarna är slut, än vad Löfven har.

Men... om "de gamla härskarteknikerna att skrika "rasist" till allt och alla som motsätter sig agendan inte längre fungerar" så skulle ju Löfven kunna signalera, att han vill minska inflödet I Sverige? Jag tror iofs, att Löfven är för feg för det.

Vad ska Löfven göra nu? Ska han instämma i, att det handlar om plikt, solidaritet, tålamod för galärslavarna?

Och SD... ska de också instämma i det??
Citera
2014-08-16, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Reinfeldt vill ha s.a.s. ett presidentval. Han tror, att han själv (och Borg) har större trovärdighet som kapten, när pengarna är slut, än vad Löfven har.

Men... om "de gamla härskarteknikerna att skrika "rasist" till allt och alla som motsätter sig agendan inte längre fungerar" så skulle ju Löfven kunna signalera, att han vill minska inflödet I Sverige? Jag tror iofs, att Löfven är för feg för det.

Vad ska Löfven göra nu? Ska han instämma i, att det handlar om plikt, solidaritet, tålamod för galärslavarna?

Löfvén sitter still i båten och är tyst i denna fråga. SD kommer använda Reinfeldts uttalande som argument att massinvandring kostar pengar, ofantliga summor pengar.
Citera
2014-08-16, 14:11
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Jag avsåg mer maktens härskarteknik över galärslavarna.
Citera
2014-08-16, 14:13
Bannlyst
Citat:
Jag avsåg mer maktens härskarteknik över galärslavarna.
Om härskarteknik ska fungera så måste härskaren ha trovärdighet och legitimitet. Det har inte Reinfeldt, inte hatmedia heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in