2014-08-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunlee
SD:s historia är nog det enda starka argument som de politiskt korrekta har kvar i kampen mot SD.

Jag ser i min egen bekantskapskrets att många väl fattar vilken katastrof den nuvarande invandringspolitiken riskerar att utlösa. Men det psykologiska motståndet mot att rösta på ett parti som kanske har både antisemitiska och bruna rötter är intensivt. Man väljer att bortse från situationens allvar och när ett infantilt hopp om att sjuklöverpartierna vet vad de gör.

Hagerman raljerar mot att Åkessons parti numera helt saknar rasistisk underström: ”Om vägen till makten kräver att man byter kostym så får man göra det”.

Kolumnisten låter det framstå som en skandal att Åkessons mål är makt. ”På fullt allvar tror han att kan få vara med och regera Sverige”. Ja den dagen kan komma snabbt.

Säkerligen arbetar man nu i de borgerliga partikanslierna med en plan B. Bibehåller SD sin vågmästarställning kan regeringen sitta kvar så länge inte SD är med och röstar bort den. Men rimligtvis kommer priset för SD:s indirekta stöd att vara högt.

Statsministern har ju målat in sig i ett hörn där allt samarbete med SD synes vara otänkbar. Men det är möjligt att utvecklingen i Irak/Syrien ger honom möjligt att gå SD till mötes. Stöd ”där” finansierat med ett moratorium på anhöriginvandring ”här”. Typ. Så nog kan Jimmie Åkesson snart få makt och inflytande.

För övrigt så ser jag att idag - på SvD:s Brännpunkt – så pläderar bl a Soran Isamail för ett svenskt militärt och humanitärt stöd till den kurdiska armén. Se http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ft_3822734.svd

Den osäkra faktorn för en sverigevänlig utveckling är i vilken utsträckning borgerliga och socialdemokratiska väljare verkligen vågar ge sin röst till SD. Väljare som inser att vårt välfärdssamhälle håller på att brista men som är livrädda att stödja ett parti med rasistiska rötter.

Du får förlåta och rätta mig om jag tar mig för stora friheter i mina antaganden nu, men du verkar vara en ganska ängslig marginalväljare som INTE vill rösta på ett SD som sysslar med "ras" eller "etnonationalism" eller ens uttryckligen verkar för etniska svenskars särintressen i Sverige. Jag gissar att talet om "öppen svensk entitet", en sorts kulturnationalism skild från sådana otäcka, tabubelagda ord känns betydligt mer upplyst och rumsrent?

Det intressanta är dock att de kurdiska debattörernas du refererar till inte delar den uppfattningen. För dem är blodsband och släktskap oproblematiskt knutet till ödesgemenskap och lojalitet. De gör skillnad på kristna assyrier, arabiska muslimer och de egna kurderna av olika religion. De talar t ex om att IS tagit över "arabiska städer" och dess vapenförråd.

Araber, assyrier och kurder är etniciteter som uppenbarligen övertrumfar den mångkulturella identiteten "irakier". Det är grupper som är hundratals och tusentals år gamla och bibehållit separata lojaliteter och särpräglade gruppintressen trots en ständigt föränderlig statsbildning och inbördes kontakt på nära håll över många generationer.

Den "irakiska öppna entiteten" visar sig alltså i dessa kurders ögon vara självklart underordnad den egna gruppens väl. Detta trots att det väl knappast kan finnas en "ren" kurdisk kultur utan påverkan av grannarna, eller alltigenom oblandade blodsband tusentals år tillbaka i tiden i ett av världens tätast trafikerade vandringsstråk för folk och kulturer.

Kort sagt: Om man anser att det "finns" kurder, araber, assyrier eller judar så är det orimligt att inte erkänna svensk etnicitet. Rasistiskt faktiskt, vilket var vad JÅ var när han i sin Rosenberg-intervju menade att det "nog inte finns så många etniska svenskar mer".

Det han gjorde var att sätta upp blodrenhetskriterier för just svenskar - att vi uteslutande måste härstamma från istida inbyggare för att ha arvsrätt till landet, när det givetvis räcker att ha något släktskap med dessa människor, vilket rimligen så gott som alla etniska svenskar har.

Min poäng är att man kan hålla för näsan när man röstar på SD av andra anledningar än de "rötter" du hänvisar till. Jag för min del ser tendensen till ett nytt sorts FP som med islamofoba förtecken ändå vill försöka ro det mångkulturella projektet i hamn till varje pris och mot bättre vetande.

Valet är enkelt: Antingen verka för att skapa ett konstlat nytt "svenskentitetiskt" lager på den balkaniserade löken, att skapa en ny nordlig jugoslav, sovjetmedborgare eller irakier. Eller att liksom de debatterande kurderna ta självklar ställning för den egna gruppen inom ett mångetniskt system.

Verkligheten är att alla mångetniska statsbildningar har ett politiskt landskap uppdelat efter dessa linjer och att ovana svenskar också kommer att lära sig orientera sig därefter. Din och andras ängslan att det legitima egenintresset och naturlig självbevarelsedrift känns rasistisk kommer att försvinna. Svenskarna kommer att bli ett normalt, självmedvetet folk bland andra.

Rätta mig gärna om jag misstolkar din position.
Citera
2014-08-15, 17:07
Medlem
Bastubans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Representant för tankesmedjan Migro sätter rekord i vidrighet med rubriken "Goda nyheter att flyktingvågen toppar".

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...tad-i-ar-10194

Det är alltså goda nyheter för Rola Brentlin att många är på flykt, och lika goda nyheter att regeringen tillåter detta trasa sönder Sverige. Hon lyckas med konststycket att visa sin totala likgiltighet för både svenskar och flyktingar.

Först spelar invandringens eventuella lönsamhet ingen roll, sen gör den plötsligt det i nästa stycke.

Vilka speciella kompetenser och entreprenöriella idéer då? Samla tomglas, kränga knark, sparka loss huvudet på rånoffer, maximera bidragsfusket, plundra arvsfonden, göra karriär på att gnälla om inbillat förtryck?

Ska det läsas som en välmenande ekonomisk strategi för den svenske (vite) mannens outsinliga törst efter kortsiktig och riskfri profit? En sorts post-kolonial exploateringsmetod; i stället för naturresurser suger korporativismen blint upp högteknologisk spetskompetens (förutsatt att den existerar)?
Ska leende HR-avdelningar från Sandvik, Volvo, Sveriges Landsting och Kommuner samt större investmentbolag välkomna de flyende med flerspråkiga arbetsintervjuer och optimistiska framtidsförhoppningar?
Människorna som inte lyckades fly det regelrätta folkmordet, orkestrerat av bindgalna islamister, bör inte skänkas vidare eftertanke eftersom de saknade förmåga och/eller ekonomiska möjligheter att delta i flyktingströmmen?

Ibland är "liberalerna" snäppet mer ideologiskt handikappade än vänsterliberalerna. Till och med kommunisterna måste slå sig för pannan, eller så är de i maskopi.

EDIT: Krig är alltså bra, eftersom det skapar flyktingar. Mänskligt lidande under "terrorsekter" anses förkastligt men inte tillräckligt för att enkelt punkteras med västerländska bombmattor.
Senast redigerad av Bastuban 2014-08-15 kl. 17:19.
Citera
2014-08-15, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Jag har alltid anslutit mig till hypotesen att nyliberalerna vill ha mer invandring för att uppnå avregleringar av arbetsmarknaden, lönesänkningar och krossa välfärdsstaten. Men när man läser Brolas artikel blir man fundersam. Jag ser inte hur man kommer runt att hos säger att vi måste höja skatterna:

Eller är tanken att staten ska öka kostnaderna tills allt brakar ihop och minimalstaten är ett faktum?

Tror att de två hänger ihop. Till slut så finns det inga mer pengar att ösa ut och våra nysvenskar tvingas ut i otrygga låglönejobb. DN publicerade igår en artikel "Det nya Sverige" där man rundar av med:

"Den svenska arbetsmarknadsmodellen med höga ingångslöner och starkt anställningsskydd reser också ovanligt höga murar för nyanlända. Forskaren Andreas Bergh argumenterar i senaste numret av Ekonomisk Debatt (nr 4 2014) för att murarna måste sänkas. "

http://www.dn.se/ledare/signerat/det-nya-sverige/
Citera
2014-08-15, 17:19
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
So far so good... skulle du kunna vara hygglig och förtydliga fortsättningen en smula. Du skriver:

Har du samma inställning till t.ex. IQ?

● Skulle du skriva: Om vi föser ihop en slumpvist utvald person från Nigeria med t.ex. en slumpvist utvald etnisk norrman (med samma ålder och kön) är chansen ungefär 50/50 vem som är klipskast?

● Och skulle du skriva: Om vi föser ihop en person från Nigeria som migrerat till Sverige med t.ex. en slumpvist utvald etnisk norrman (med samma ålder och kön) är chansen ungefär 50/50 vem som är klipskast?

Som du väl märker, så rör min önskan om ett förtydligande, hur du handskas med sannolikheter. Jag undrar också över, hur du anser att man *bör* handskas med sannolikheter?

Det finns tveklöst personer - även om du inte skulle höra till dem... det kommer ju att visa sig när du svara på mina två frågor ovan - som anser, att en person, som migrerat från Nigeria till Sverige, *sannolikt* är mindre klipsk än en (slumpvist utvald) etnisk norrman... anser du, att någon är rasist som gör den bedömningen?

-----

Du skriver: "Det är också ganska väl belagt att det finns mätbara skillnader i IQ mellan olika populationer". Jag förmodar - du får rätta mig om jag har fel - att du inser, att resultatet av det ("att det finns mätbara skillnader i IQ mellan olika populationer") kommer att bli, att olika populationer (med olika mätbara skillnader i IQ) i genomsnitt blir olika framgångsrika inkl. olika materiellt framgångsrika.

Detta blir ett problem i ett mångkulturellt land som Sverige... där de styrande explicit eftersträvar ett genomsnittligt jämlikt, socioekonomiskt utfall för olika populationer.

Det här problemet är på olika sätt, en av grundbultarna i mediakriget om mångkulturen (kanske t.o.m. grundbulten med stort G). Hur ser du på, att det här problemet finns (förstås förutsatt att du anser att det finns... vilket du kanske inte gör ).

Förlåt för sent svar, men har inte hunnit svara förrän nu.

Ditt exempel: Om jag får tro tillgänglig statistik, så rör det sig om 5-10 IQ-poängs skillnad till norrmannens fördel. Nu är det en jävla massa variabler som vi egentligen måste ta hänsyn till - Nigeria består av många olika folkgrupper, jämförelsen om den ska vara rättvis bör ske med personer med liknande social bakgrund, osv.

Sannolikhetsberäkningen är dock trivial, om vi antar "worst case" (skillnad 10) och standardavvikelse på ca. 15 (enligt schablon för IQ-fördelningar), så får vi en normalfördelning på ca. N(10, 21), och svaret på din fråga blir att det är runt 68% sannolikhet att norrmannen har högre IQ (om vi antar 5 blir det ca.59%).

Men fortfarande är det en ganska stor sannolikhet att norrmannen är mer korkad.
Citera
2014-08-15, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Jag har alltid anslutit mig till hypotesen att nyliberalerna vill ha mer invandring för att uppnå avregleringar av arbetsmarknaden, lönesänkningar och krossa välfärdsstaten. Men när man läser Brolas artikel blir man fundersam. Jag ser inte hur man kommer runt att hos säger att vi måste höja skatterna:

Eller är tanken att staten ska öka kostnaderna tills allt brakar ihop och minimalstaten är ett faktum?
Har aldrig identifierat någon sammanhängande tanke bland de töntar som kallar sig "frihetliga" och kräver öppna gränser till varje pris. Bara en sjuklig fixering vid en dogm som står över allt annat, inklusive vinst, tillväxt, ordning, välbefinnande etc. Det är ingen idé att diskutera hypotetiska konsekvenser av deras politik. Kåkstäder, raserad välfärd, massfattigdom, extrema klyftor, att Sverige slutar som ett somaliskt klansamhälle eller ett kalifat... de bemöter det bara med säg-det-till-handen och fortsätter med hjärntvättad blick stirrandes rakt fram rabbla mantrat frihet, frihet, frihet, frihet, frihet...
Citera
2014-08-15, 19:52
Moderator
Meijis avatar
Gunnar Sandelin har fått en artikel publicerad i Dagens Samhälle. Den groteska texten av Rola Bentlin (som tidigare kommenterats idag i tråden) utgör kanske tidningens PK-alibi?

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...lpolitik-10195

Sandelin har mejlat debattredaktörerna på DN, SvD och GP:

Citat:
... det är ni som gång på gång lägger locket på och skapar ett debattklimat fyllt av frustration och vanmakt, där sakliga artiklar som mina regelmässigt refuseras. Fakta ska i denna ödesfråga uppenbarligen inte få komma folket till kännedom och kunna diskuteras öppet och allsidigt.

Jag hoppas att ni en dag kommer att utkrävas någon form av ansvar för ert svek mot yttrandefrihet och demokrati.

Hälsningar
Gunnar Sandelin

Sandelin fick enbart svar från Göteborgs-Postens debattredaktör Jannika Wasastjerna. Hon svarade: "Vi har gärna en nyanserad och konstruktiv debatt om invandringen och integrationen. Jag tycker inte din artikel bidrog till det."

För "nyanserad" LÄS ej transparent text som blandar bort korten

För "kontruktiv" LÄS bagatelliserande och optimistisk

http://morklaggning.wordpress.com/20...h-mediecensur/

----

Karl-Olov Arnstberg bloggar:

Citat:
Det går med andra ord käpprätt åt helvete för Sverige, och för att använda en gammal folkhemsterm, så går det åt helvete i snälltågsfart.

http://morklaggning.wordpress.com/20...ad-som-hander/
Citera
2014-08-15, 19:55
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Ditt exempel: Om jag får tro tillgänglig statistik, så rör det sig om 5-10 IQ-poängs skillnad till norrmannens fördel.
Nigerianer är alltså smartare än afroamerikaner. News to me.

Den högsta siffran jag lyckas hitta är 84. Den lägsta är 67.
Citera
2014-08-15, 20:21
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Nigerianer är alltså smartare än afroamerikaner. News to me.

Den högsta siffran jag lyckas hitta är 84. Den lägsta är 67.

Hm.. källa tack.
Citera
2014-08-15, 20:25
Medlem
Rois avatar
Citat:
Hm.. källa tack.
lol detsamma.

http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_...lity#Reception
Citera
2014-08-15, 21:02
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
lol detsamma.

Var det din källa? Jag hittar inte dina siffror?
Citera
2014-08-15, 21:03
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Förlåt för sent svar, men har inte hunnit svara förrän nu.

Ditt exempel: Om jag får tro tillgänglig statistik, så rör det sig om 5-10 IQ-poängs skillnad till norrmannens fördel. Nu är det en jävla massa variabler som vi egentligen måste ta hänsyn till - Nigeria består av många olika folkgrupper, jämförelsen om den ska vara rättvis bör ske med personer med liknande social bakgrund, osv.

Sannolikhetsberäkningen är dock trivial, om vi antar "worst case" (skillnad 10) och standardavvikelse på ca. 15 (enligt schablon för IQ-fördelningar), så får vi en normalfördelning på ca. N(10, 21), och svaret på din fråga blir att det är runt 68% sannolikhet att norrmannen har högre IQ (om vi antar 5 blir det ca.59%).

Men fortfarande är det en ganska stor sannolikhet att norrmannen är mer korkad.

Tack för svar! Om vi utgår från dina siffror, så är det "runt 68% sannolikhet att norrmannen har högre IQ" och runt 32% sannolikhet att nigerianen har högre IQ. Dvs är dubbelt så troligt att (en slumpad) norrman är klipskare än en jämförbart slumpad nigerian.

Jag antar - rätta mig om jag har fel - att du inte betraktar dig själv som rasist, eftersom du är medveten om detta?

Vilken praktisk betydelse - om någon - anser du, att det har i det enskilda fallet, att det är dubbelt så troligt att (en slumpad) norrman är klipskare än en (jämförbart slumpad) nigerian?

Jag förmodar - du får rätta mig om jag har fel - att du inser, att resultatet av "att det finns mätbara skillnader i IQ mellan olika populationer" kommer att bli, att olika populationer (med olika mätbara skillnader i IQ) *i genomsnitt* blir olika framgångsrika inkl. olika materiellt framgångsrika.

Detta blir ett problem i ett mångkulturellt land som Sverige... där de styrande explicit eftersträvar ett genomsnittligt jämlikt, socioekonomiskt utfall för olika populationer.

Det här problemet är på olika sätt, en av grundbultarna i mediakriget om mångkulturen (kanske t.o.m. grundbulten med stort G).

Hur ser du på, att det här problemet finns (förstås förutsatt att du anser, att det är något problem... vilket du kanske inte gör ).

Såå... sammanfattningsvis två frågor om mångkulturen;

● Vilken praktisk betydelse - om någon - anser du, att det har i det enskilda fallet, att det är dubbelt så troligt att (en slumpad) norrman är klipskare än en (jämförbart slumpad) nigerian?

● Hur ser du på att olika populationer (med olika mätbara skillnader i IQ) *i genomsnitt* blir olika framgångsrika inkl. olika materiellt framgångsrika?
Senast redigerad av Meiji 2014-08-15 kl. 21:05.
Citera
2014-08-15, 21:22
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
lol detsamma.

Citat:
Var det din källa? Jag hittar inte dina siffror?

Artiklen har blivit editerat många gånger. Listan på IQ för olika länder har tagits bort därför att den ansågs vara upphovsrättsskyddad.
Här är en länk till en tidigare version med listan på olika länders IQ:

http://en.wikipedia.org/w/index.php?...ldid=473188149
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in