2011-07-28, 20:33
Medlem
Cellars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Hur ska det gå till när man skrivit in mångkultur i grundlagen?

Socialdemokratin har inskrivit i sitt grundmanifest sedan väldigt många år att avskaffa monarkin. Ändå har man varit monarkins vän i alla tider, särskilt nu på slutet.

Lustigt hur vissa människor tänker.
Citera
2011-07-28, 20:33
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Hur ska det gå till när man skrivit in mångkultur i grundlagen?

Ja, spännande tider. Politiker och opinonsbildare vill misstänkliggöra omnämnandet av multikulturalismen. Samtidigt skrivs den i grundlagen utan debatt.

Recept för ett friskt debattklimat, respekt för politiker och media? Njae...
Citera
2011-07-28, 20:35
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Ja, spännande tider. Politiker och opinonsbildare vill misstänkliggöra omnämnandet av multikulturalismen. Samtidigt skrivs den i grundlagen utan debatt.

Recept för ett friskt debattklimat, respekt för politiker och media? Njae...

Ur led är den, tiden.
Citera
2011-07-28, 21:18
Medlem
mr.arnes avatar
Ola Larsmo på DN Kultur skriver om det språkbruk som används för att kritisera mångkulturen och som i förlängningen kan leda till massmord: http://www.dn.se/kultur-noje/essa/ol...g-for-massmord
Citera
2011-07-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cellar

Och det är socialdemokratin som har lagt grunden, även om borgerligheten, både under Bildt och Reinfeldt, har följt i samma spår. Även medierna bär ett enormt ansvar.

Om vi skall försöka att peka ut den enskilda individ som bär störst ansvar för att fördämningsportarna öppnades på vid gavel, så är den kandidat jag vill lansera Bengt Westerberg

motivering:
Citat:
"Det s.k. Luciabeslutet från den 13 december 1989 (originalet tycks omöjligt att hitta) innebar att Ingvar Carlssons regering beslutade att kraftigt minska invandringen. Redan två år senare avskaffades det av Bildts regering genom hot från Bengt Westerberg att spräcka regeringen"

citatet som kort och kärnfullt identifierar GM och vad denne anklagas för, är inte min egen formulering, utan hämtat från http://blogg.aftonbladet.se/20530/20...t-for-oss-idag

bakgrund/källor:

Lucia beslutet, enl wikipedia
Lucia beslutet, enl Maj Lis Löw
Hur Bengt Westerberg fick igenom sin politik, enl Ingrid Björkman, Jan Elfverson, Jonathan Friedman och Åke Wedin
Intressant är att notera hur Bildt och Westerberg försökte att sopa undan spårbarheten, genom frånvaron av andra vittnen och undlåtenheten att dokumentera sin förhandling. Detta specifika problem omtalas ej explicit i den citerade texten, men framgår ändå.
Senast redigerad av kalle2525 2011-07-28 kl. 21:56.
Citera
2011-07-28, 21:33
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle2525
Om vi skall försöka att peka ut den enskilda individ som bär störst ansvar för att fördämningsportarna öppnades på vid gavel, så är den kandidat jag vill lansera Bengt Westerberg
Citat:
Vi vet naturligtvis inte ordagrant vad som sades mellan Bildt och Westerberg, men resultatet kunde inte ha varit tydligare. Folkpartiet fick omgående börja sin generösa flyktingpolitik. Westerbergs alternativ för politisk överlevnad hade varit att lämna regeringen och utifrån ställa krav på att den skulle föras.
En man offrade hela sitt land för att säkra sin karriär...
Citera
2011-07-28, 22:43
Medlem
Lantbruks avatar
Ny debattartikel;

http://svtdebatt.se/2011/07/darfor-r...t-mot-norrman/

Speciella kodord som vi främlingsfientliga använder oss av, ska lokaliseras av PK-polisen.

1984 närmar sig.
Citera
2011-07-28, 22:53
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Ny debattartikel;

Speciella kodord som vi främlingsfientliga använder oss av, ska lokaliseras av PK-polisen.

1984 närmar sig.

Stackarn tycks inte känna till begrepp som kulturmarxism. Mycket underhållande text.
Positivt dock att hon introducerar ämnet för en större läsekrets; ju fler som sätter sig in i Frankfurtskolan, multikulturalism, kritisk teori, kulturmarxism (eller "kulturradikalism" som många gärna kallar sig själva) och Gramsci - desto ärligare och ff a sakligare blir debatten.

De lustiga är att så många - även journalister och politiker - inte vet vad det är de försvarar med näbbar och klor.
Citera
2011-07-28, 23:13
Medlem
StigAllans avatar
För att gå offtopic!
Så är det en jävla tur att forumet Flashback existerar!

Köpte av tidsfördriv och informationshämtande, han Helins blaska idag och där matas det ut en hel del skit. Jag orkade inte läsa första halvan, det oavsett om det är synd om de dödas släktingar eller respektive.
Vilket vidrigt matande om rasister och nazister!

Det är verkligen så att man kan undra vad som utspelas mellan öronen på vissa skribenter!
Senast redigerad av StigAllan 2011-07-28 kl. 23:19.
Citera
2011-07-29, 00:43
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Ny debattartikel;

1984 närmar sig.

En något intetsägande artikel. Den största behållningen var epitetet "oikofob" som jag ser som en felstavning av "oinkofob". Oink syftandes troligen till gris som leder till Nasse som leder till nazist. Oinkofob torde alltså betyda rädsla för nazister och jag väljer omedelbart att klistra epitetet oinkofob på mig själv.

Dock är det trist att man gör kopplingen flashback (internetforum) - hatretorik - sverigedemokrat - massmord som att det skulle finnas en alldeles naturlig koppling däremellan. Ganska oöverraskande har många de senaste dagarna gjort kopplingar mellan Anders Breivik och Sverigedemokraterna samt allmän kritik av invandringspolitiken eller integrationspolitiken. Svart eller vitt, you are either with us or against us. För mångkultur eller rasist, inga gråtoner här inte.
Lars Ohly gjorde i sitt sommarprogram i p1 även han ganska ogenerat kopplingen mellan massmördare - rasist - Sverigedemokrat. Han gjorde även tydligt att någon slags kollektiv smuts skulle falla på alla som inte vaktade sin tunga i debatten. Samme Ohly och samma övriga debattörer som (helt riktigt) ansåg att muslimer i allmänhet inte skulle kollektivt klandras för det misslyckade attentatet på drottninggatan vill nu gärna se att Sverigedemokrater får en del av den kollektiva skulden för massakern i Norge.

Vissa ljushetstecken har synts i debatten när vissa gör en (enligt mig) mer korrekt analys och identifierar likheter mellan ensamma, störda unga män som utför terrordåd där deras ideologi står över enskilda människoliv. Att det finns mer som förenar Anders Behring Breivik med drottninggatan-bombaren än man först kan tro. Eller som Anna-Lena Lodenius skriver på DN debatt:
Citat:
I likhet med hos islamistiska terrorister anar man att det även hos dessa [högerextrema] gärningsmän kan finnas en närmast religiös föreställning om ett korståg mot det som uppfattas som ont. Detta parat med ett övermänniskoideal, en narcissistisk syn på sin egen kamp som höjd över triviala ting som enstaka människoliv.
Citera
2011-07-29, 01:36
Medlem
Citat:
Ola Larsmo på DN Kultur skriver om det språkbruk som används för att kritisera mångkulturen och som i förlängningen kan leda till massmord: http://www.dn.se/kultur-noje/essa/ol...g-for-massmord

Intressant att Larsmo lyfter fram Flashback, uppenbarligen uppfattar han forumet och vi som för debatten här som ett reellt "hot" mot etablerad media.

Varför är förresten begreppet kulturmarxism så kontroversiellt för den svenska journalistkåren? Egentligen rör det sig bara om en försvenskning av det etablerade anglosaxiska begreppet Cultural Marxism: http://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_Marxism
Citera
2011-07-29, 02:21
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsharessa
En något intetsägande artikel. Den största behållningen var epitetet "oikofob" som jag ser som en felstavning av "oinkofob". Oink syftandes troligen till gris som leder till Nasse som leder till nazist. Oinkofob torde alltså betyda rädsla för nazister och jag väljer omedelbart att klistra epitetet oinkofob på mig själv.

Dock är det trist att man gör kopplingen flashback (internetforum) - hatretorik - sverigedemokrat - massmord som att det skulle finnas en alldeles naturlig koppling däremellan. Ganska oöverraskande har många de senaste dagarna gjort kopplingar mellan Anders Breivik och Sverigedemokraterna samt allmän kritik av invandringspolitiken eller integrationspolitiken. Svart eller vitt, you are either with us or against us. För mångkultur eller rasist, inga gråtoner här inte.
Lars Ohly gjorde i sitt sommarprogram i p1 även han ganska ogenerat kopplingen mellan massmördare - rasist - Sverigedemokrat. Han gjorde även tydligt att någon slags kollektiv smuts skulle falla på alla som inte vaktade sin tunga i debatten. Samme Ohly och samma övriga debattörer som (helt riktigt) ansåg att muslimer i allmänhet inte skulle kollektivt klandras för det misslyckade attentatet på drottninggatan vill nu gärna se att Sverigedemokrater får en del av den kollektiva skulden för massakern i Norge.

Vissa ljushetstecken har synts i debatten när vissa gör en (enligt mig) mer korrekt analys och identifierar likheter mellan ensamma, störda unga män som utför terrordåd där deras ideologi står över enskilda människoliv. Att det finns mer som förenar Anders Behring Breivik med drottninggatan-bombaren än man först kan tro. Eller som Anna-Lena Lodenius skriver på DN debatt:

Det är faktiskt rätt kul att kvinnan (Hamrud) skriver detta:

Citat:
Breivik använder ofta begreppet kulturmarxister. Det är ett av många namn på oss som inte har insett vad som håller på att ske. För dem man hatar ger man många namn. Han och hans gelikar som möts på internetforum som Politiskt inkorrekt och Flashback – Breivik har tillbringat mycket tid på svenska fora – är mycket uppfinningsrika när det gäller namngivning.

Exempel på vad vi kallas: politiskt korrekta, kulturelitister, multikulturalister, kulturmarxister, globalister, kosmopoliter, ultraliberaler, vänsterextremister, jihadister, muslimkramare, batikhäxor och radikalfeminister.

Länk:http://svtdebatt.se/2011/07/darfor-r...t-mot-norrman/

Den här kvinnan menar alltså att begrepp som "multikulturalism",
"kulturmarxism", "globalism", "kosmopolitism", "vänsterxtremism", "jihadism", "oikofob" och "radikalfeminism" som begrepp som har konstruerats på obskyra nätforum som Flashback?

Detta är egentligen rätt skrämmande. För det första används detta begrepp av journalister. Jag vill minnas att till och med självast Poohl använde begreppet "jihadister" i norsk TV för några dagar sedan, just för att beskriva militanta islamister. Begreppet Oikofob myntades av professor Roger Scruton. Alla de här begreppen används faktiskt på universitetet. Kulturmarixsm eller post-marxism används för att beskriva skolor inom kritisk teori, men även post-modernism. Detta är alltså begrepp som LÄRARNA på universiteten använder och vilka begrepp återkommer i LITTERATUREN.i samtliga samhällsvetenskapliga ämnen.

Detta är alltså uppenbara lögner denna Annika Hamrud ägnar sig åt. Jag skiter i vad hon säger om politiska partier hon inte gillar - men när hon smutsar ned och relativiserar det akademiska språket blir jag sur.
Senast redigerad av Dogdylan 2011-07-29 kl. 02:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in