2011-09-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pukeeye
Vad handlar den här gigantiska tråden om egentligen?
Är det en dygnet runt, året om partikongress för SD?

Om det är så:
Varför vill ni visa den här skiten öppet på Flashback? Det är ju totalt kontraproduktivt mot ledningens försök att dölja SD´s rasistiska agenda för allmänheten.
Hur menar du?
Denna tråd avhandlar ett eventuellt mediakrig om mångkulturen och frågor runt detta. SD omnämns då och då. Vad får dig att tro att alla som skriver negativt om mångkulturen i den här tråden tillhör eller sympatiserar med SD? Många har rasistiska åsikter och för fram dem i en debatt. Det betyder inte på något sätt att de sympatiserar med SD. En del t.om. hatar nog att SD för länge sedan övergett rasistiska förklaringsmodeller till samhällsproblem.
Citera
2011-09-17, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ateist2
Citat:
Ursprungligen postat av Humus
Hur menar du?
Denna tråd avhandlar ett eventuellt mediakrig om mångkulturen och frågor runt detta. SD omnämns då och då. Vad får dig att tro att alla som skriver negativt om mångkulturen i den här tråden tillhör eller sympatiserar med SD? Många har rasistiska åsikter och för fram dem i en debatt. Det betyder inte på något sätt att de sympatiserar med SD. En del t.om. hatar nog att SD för länge sedan övergett rasistiska förklaringsmodeller till samhällsproblem.
Fast ditt resonemang faller ju på att SD inte är rasister...
På vilket sätt faller mitt resonemang på det?
Pukeeye verkar tro att alla i den här tråden som yttrar sig på ett främlingsfientligt och rasistiskt sätt sympatiserar med SD och att det kan skada SD. Nu är det ju inte alls så det förhåller sig, utan jag skulle gissa på att de allra flesta i tråden som uttrycker främlingsfientligt och rasism sympatiserar med helt andra partier och rörelser, ganska så marginaliserade sådana dessutom. Den enda skadan det kan tillfoga SD är om oinsatta människor som Pukeeye tror att dessa personer sympatiserar med SD.
Senast redigerad av Humus 2011-09-17 kl. 14:01.
Citera
2011-09-17, 14:06
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Jag är heller inte så pessimistisk som Ezzelino och andra här; jag tror inte att allt är kört, det finns fortfarande utrymmen att spela på och jag tänker fortsätta leta efter dem.
Det beror på vad du menar med "inte kört"?
Citera
2011-09-17, 14:20
Medlem
Blad.Verks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servus
Det är redan bortom rimligt tvivel att systemet inte kan rubbas med demokratiska medel. Ta en titt på denna demografiska graf över andelen ungdomar vid 15 års ålder som är av utländsk bakgrund i OECD-länderna och några till:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/39a74d58_image.png

Hur ska australiensarna, nyzeeländarna och schweizarna kunna vända läget demokratiskt när knappt hälften av de kommande generationerna kommer att identifiera sig som dito? Danmark som du lyfter fram som något slags exempel på bra debattklimat, ligger endast 6%enheter under Sverige.
Det är bara att inse att nästan hela västvärlden är på väg ned i ett demografiskt kaos och det finns inget praktiskt genomförbart att göra för hindra det utan regeringsmakt. Vissa länder som Polen, Kina och Japan kommer att stå oberörda medan andra klarar sig sämre.

Dock är det såklart svårt att sia om framtiden. Strukturer kan rasa samman fort, men jag tror att oavsett utgång i sk mediakriget kommer vi att hamna i samma fas av implementerad fullskalig mångkultur inom några år. Det är en mer realistisk utgångspunkt för att tänka sig vad som behöver göras i framtiden. Gudmundsson et al. kommer inte att kunna påverka ett iota. Det behövs nytt blod i mediavärlden.

Jaha, jag kopplade inte "mala konstgödsel"-ANFO. Jag trodde du menade något i stil med att gödsla potatislandet. Tråden är inte meningslös. Den är intressant. Jag ser 'mediakriget' i ljuset av samhällsströmningarna, inte som något som påverkar dem.
Sannerligen oroande trender, men det får inte glömmas att det är skillnad på varifrån invandrare härrör samt utbildningsnivå. Intressant hade varit invandrare och efterkommande från icke OECD länder, hoppet ter sig nog ändå marginellt. Sakta men säkert förlorar man tilltron till det demokratiska systemet, medborgare kan endast göra ett gott val om den är informerade och har tillgång till opartisk data, två saker som sällan är uppfyllda.
Citera
2011-09-17, 20:09
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Det är redan bortom rimligt tvivel att systemet inte kan rubbas med demokratiska medel. Ta en titt på denna demografiska graf över andelen ungdomar vid 15 års ålder som är av utländsk bakgrund i OECD-länderna och några till:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/39a74d58_image.png

Hur ska australiensarna, nyzeeländarna och schweizarna kunna vända läget demokratiskt när knappt hälften av de kommande generationerna kommer att identifiera sig som dito? Danmark som du lyfter fram som något slags exempel på bra debattklimat, ligger endast 6%enheter under Sverige.
Det är bara att inse att nästan hela västvärlden är på väg ned i ett demografiskt kaos och det finns inget praktiskt genomförbart att göra för hindra det utan regeringsmakt. Vissa länder som Polen, Kina och Japan kommer att stå oberörda medan andra klarar sig sämre.

Demography is destiny - det haller jag med om. Intressant data, forresten. Man bor dock titta pa detaljerna ocksa: av utlanningarna i Schweiz som du namnde kommer ca. 85% fran Europa och de storsta nationaliteterna ar tyskar och italienare. Ovanpa det tar det lang tid att fa medborgarskap, direktdemokrati med folkomrostningar finns (minns minaretforbudet), det storsta enskilda partiet ar Schweizerisches Volkspartei (motsvarar SD) &cet. Den situationen later sig inte jamforas med den svenska, dar nara 70% av invandrarna de senaste tio aren kom fran lander i Mellanostern, Afrika, Centralasien och motsvarande och dar vi till yttermera visso delar ut medlemsskap pa lopande band, har ett elitstyre frikopplat fran folkviljan och 94% av riksdagsmandaten kontrolleras av partier som stodjer denna utveckling.

Utfallet blir naturligtvis annorlunda bade nu och i en framtid nar nationer inser att de maste sluta leden.

Citat:
Dock är det såklart svårt att sia om framtiden. Strukturer kan rasa samman fort, men jag tror att oavsett utgång i sk mediakriget kommer vi att hamna i samma fas av implementerad fullskalig mångkultur inom några år. Det är en mer realistisk utgångspunkt för att tänka sig vad som behöver göras i framtiden. Gudmundsson et al. kommer inte att kunna påverka ett iota. Det behövs nytt blod i mediavärlden.

Jaha, jag kopplade inte "mala konstgödsel"-ANFO. Jag trodde du menade något i stil med att gödsla potatislandet. Tråden är inte meningslös. Den är intressant. Jag ser 'mediakriget' i ljuset av samhällsströmningarna, inte som något som påverkar dem.

Jag har forstatt att du ser mediakriget som en maskirovka, som ytterligare en variant pa Wolodarskis dockteater, med den ena sidan for dagens invandring och den andra sidan for dagens invandring med minimala modifikationer. Mahanda har du ratt men betank att det ar svart att bygga opinion om man star for langt ifran dem man vill paverka. Ska man locka med sig en farskock maste man forst kliva narmare. Salunda ar en Gudmundsson effektivare an en Oskorei som i sin tur ar effektivare an en Jonas De Geer och det har inte bara med deras olika tillgang till mainstreamplattformar med spridning bland folkflertalet att gora.

Huruvida det demografiska odet gar att undkomma ar oklart, aven om jag liksom du ar pessimistisk. Som jag skrev tidigare ar mediakriget inte losningen men det ar borjan pa en lang vandring mot mer konstruktiva losningar an att emigrera eller bevapna sig och invanta sammanbrottet.
Citera
2011-09-17, 20:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Förvisso sant, men det finns en ganska stark kristen tro i Kd och Enochson har inte "befläckats" av Kd:s nuvarande kris på samma sätt som ex. Odell och ett par till. Utan att vara vidare insatt så är den spontana känslan att Enochson ligger bra till i partiet, men sedan ska ju antagligen även Reinfeldt och det stora mäktiga M säga sitt och då är nog en foglig Kd:are (likt Hägglund) bättre än Enochson. Synd, men sant.

Förhoppningsvis tar Kd chansen och blir ett originellt och säreget parti igen, gärna det konservativa alternativet i Sverige.

Jag närde också de förhoppningarna, men har dessvärre givit upp dem. I mediakriget om mångkulturen har partiet och dess företrädare inte givit några betydande bidrag, utom möjligen Enochson då. Snällismen går före både ansvar, förnuft och kristendom. Dumsnälldemokraterna, tycks numera vara ett bättre partinamn.
Citera
2011-09-17, 20:57
Medlem
Condottieris avatar
http://www.svd.se/kultur/understreck...rd_6314882.svd
Någon Cecilia Notini Burch skriver misstänkt judiskt folkförrädiskt i en Under Strecket från i juli.

Citat:
Ingenting tyder på att västvärldens, särskilt Europas, behov av migranter skulle avta under de närmaste decennierna. Snarare tvärtom. En alltmer åldrande befolkning, kombinerat med låga födelsetal, håller på att ställa till med kris. Många fler skattebetalare behövs för att vi skall kunna finansiera våra omfattande välfärdssystem även i framtiden.[...]Mot denna bakgrund ter det sig märkligt att motståndet mot migration verkar öka bland befolkningen och i rikspolitiken snarare än minska. Sverige står ju inför samma demografiska problem som övriga Europa. Att som Sverigedemokraterna hävda att invandringen till Sverige skapar ”omfattande ekonomiska, sociala och kulturella problem”, samt att den ”mångkulturella samhällsordningen” utgör ett ”allvarligt hot mot den inre sammanhållning och stabilitet som utgör grunden för hela den solidariska svenska välfärdsmodellen” är därför inte bara historielöst, utan också potentiellt destruktivt för Sveriges framtida tillväxt och välfärd. ”Problemet” med invandringen till Sverige tycks snarare ligga i svårigheterna som alltför många fortfarande upplever på den svenska arbetsmarknaden, bland annat diskriminering. Kanske är det dags att tömma garderoberna på kulturella myter och främlingsfientlighet och öppna gränserna snarare än stänga dem? Detta tycks, i en alltmer globaliserad värld, vara lösningen på (väst)världens problem.
Citera
2011-09-18, 10:05
Medlem
trass avatar
Citat:
Vad jag vill säga är att om det inte ens på mitt jobb går att diskutera invandringsfrågor utifrån ett invandringskritiskt synsätt, så är det kanske kört för Sverige. På mitt jobb jobbar trots allt mest högutbildade ingenjörer och nog inte en endaste batikhäxa. Hur illa måste det då inte vara på arbetsplatser dominerade av batikhäxor?

Intressant rapport. Det kan kanske vara att det går att prata med kollegor man känner bättre och mer enskilt? Det kan ju handla om gruppdynamik, som någon berörde i ett annat inlägg.
Citera
2011-09-18, 10:21
Medlem
trass avatar
Citat:
Det är ett otroligt högt och farligt spel man spelar när man lägger locket på och brännmärker åsikter som stora delar av befolkningen har. Förr eller senare exploderar det. Och jag lovar, när explosionen väl sker kommer det att gå lugnt tillväga som i Danmark där man på parlamentarisk väg inför 24-årsregler etc. Nej, det kommer att innebära regelrätt förföljelse, våld och terrorangrepp..

Skrev så här i den andra tråden: Om gränsen för anständigheten dras vid Lotta Gröning innebär det att de som drar gränsen där öppnar upp högerflygeln för verkligt radikala och hårdföra idéer och erbjuder dessa en öppen väg rakt in i mainstream längs ett sluttande plan. Detta kan man tycka är bra eller dåligt, men det borde ju rimligtvis inte ligga i multikulturalisternas intresse.

Även Glimmande m.fl. har uttryckt samma sak.

Citat:
Jag tror att en effektiv väg för att stoppa brännmärkningen av SD och andra invandringskritiker är att övertyga borgerliga politiker och ledarskribenter att detta är en otroligt farlig väg som kommer att slå tillbaka på ett väldigt olustigt sätt i framtiden. Jag tror själv att jag skall börja med att författa brev till ledarredaktionen på GP angående detta.

Gör det, det är en god medborgerlig insats, men förvänta dig inte att du skall övertyga någon. En ledarskribent är inte fri att göra vad vederbörande vill med sitt spaltutrymme, dessutom sjunger de uppenbarligen i allmänhet med änglarna helt frivilligt. Men det är ett självändamål att de känner av medborgaropinionen. Det är en av många saker man kan göra. Sen finns det enstaka individer det faktiskt går att tala med.
Citera
2011-09-18, 10:39
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brak-teater
Svenskar har någon sorts övervärdeskomplex blandat med självhat. Det verkar som om det från officiellt håll påbjudna nedtryckandet av den mänskliga naturen (i fråga om gruppidentitet, favorisering av den egna etniska gruppen, ifrågasättandet av svensk historia osv) i vårt land har lett till en bipolär identitet. Fredrik Lindström pratade ju i nåt av sina program om hur svenskar avskyr andra svenskar (människor/egenskaper) medan det som svenskar producerar höjs till skyarna: "Svensk kvalitet" På så sätt får svenskar visa upp en intellektuell distans till alla former av primitiv "tribalism", samtidigt som de får utlopp för den mänskliga naturens krav på samhörighet, igenkännande, energibesparande generaliseringar osv.

Det där är den moderna svenskheten, som alltid betraktades som reellt existerande. Några debattörer försökte utveckla de resonemangen i en annan tråd. Om analysen är korrekt har den moderna svenskheten bland vissa eliter ersatts av en "svenskhet" eller postsvenskhet:

https://www.flashback.org/sp25800719

Citat:
Ursprungligen postat av brak-teater
Göran Adamson skriver om svenskarnas märkligt bakvända förhållandet till sig själva och sina rötter. http://www.newsmill.se/artikel/2011/...comment-299385

Han har vissa poänger och det är bra att en sådan röst kommer fram. Hans begrepp ligger ju nära Fayes etnomasochism. Släpper man in sådana begrepp i ett akademiskt seminarium kan man gå flera steg längre. Oavsett vad Adamsson kallar sig.
Citera
2011-09-18, 13:07
Medlem
Märkligt gräl i kommentarfältet mellan Federley och den avhoppade centerpartisten Rune Lanestrand på den senares blogg.
Citat:
Ursprungligen postat av Rune Lanestrand
Fredrik Federley, din glädje är inget mot den jag känner över att inte vara med i det centerparti som du gjort allt för att förstöra. Jag är inte bitter över detta. Jag är förb – d över att en liten klick med dig i spetsen för Stureplanscentern, med hjälp av lika ytliga politiska reportrar, som okritiskt har höjt din vulgärliberala politik till skyarna.
http://runelanestrand.wordpress.com/...e-italy-sagas/
Federley svarade bara för någon timme sedan med en massa statistik som ska visa att i de valkretsar där han ställer upp går det bättre för Centern (om jag förstod honom rätt).

Varför håller Federley på att gräla med en sedan länge avhoppad centerpartist? Det är faktiskt något desperat i tonen hos Federley som gör att jag tror att motståndet mot "Nybbyggarlandet" är betydligt större inom Centern än vad vi tror. Ett annat tecken på det hittar vi på Federleys egen blogg där han kommenterar sågningen i gårdagens SvD med orden:
Citat:
I dag skriver Thomas Gur om Centerpartiets migrations/integrationsprogram. I huvudsak verkar vi få godkänt men det är två saker han anser vara anmäkrningsvärda. Jag tänkte kort kommentera dem här.
http://federley.blogspot.com/

Är det någon som kan påminna sig en politiker (med en så hög svansföring som Fredrick Federley) som uttrycker sig så defensivt efter en sågning i media? Viktigast tycks vara att visa för partikamraterna att borgerlighetens flaggskepp i media egentligen ger sitt godkännande till partiets politik när allt fler partikamrater nu börjar tvivla. Jag tycker partistämman ska bli mycket intressant att följa.
Citera
2011-09-18, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Citat:
Ursprungligen postat av tras

Eller så händer ingenting och allt rinner ut i sanden. Känns ju som erfarenheten talar för det, men man kan ju alltid hoppas.

Något hopp behöver man inte känna. Det är länge sedan jag hyste något sådant vad gäller "svenska folket" och att tillräckligt många av medborgarna skulle förverkliga någon förmåga att skönja vad som står på spel och hur de "demokratiskt" måste agera för att inte utlämna avkomman till ett samhälleligt kaos, där väldigt mycket av det dessa välfärdsbekväma och underhållningssövda generationer tagit för givet inte kommer att existera längre.
https://www.flashback.org/sp32901052

Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Något hopp behöver man inte känna.

I något tänkbart läge når varje reflekterande människa en brytpunkt där det inte längre finns skäl att engagera sig. Det kommer inte hur att länge som helst vara meningsfullt att bry sig om ett förment "svenskt folk" som högaktningsfullt ger blanka fan i sig själv. Allt fler enskilda människor kommer framöver att berikas, likaledes kommer allt fler att rycka på axlarna och tänka (men sällan eller aldrig artikulera) "shit happens".
https://www.flashback.org/sp32902442

Det tänkbara lägets déjà-vu....

Citat:
Det finns en teori om att déjà vu faktiskt har med minnet att göra. Det innebär att en händelse inte registreras i närminnet utan hoppar direkt till långtidsminnet, vilket leder till att man får en känsla av att det som händer runt omkring oss har redan hänt tidigare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu

... eller alltings återkomst?

http://de.wikipedia.org/wiki/Ewige_Wiederkunft

Ankdammsman för 4,5 år sen, i tråden Islamomani kontra islamofobi.:

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Karl Vennberg (poeten som började som nazist men sen blev hyllad vänsterkoryfé) skrev att "sjuttiotalet kommer att handla om hur vänstern kan hantera sin besvikelse". Idag känns det som om hela den svenska debatten handlar om hur vänstern hanterar sin bitterhet.

Vänstern förlorade, men de sitter ändå kvar på redaktionerna och universiteten där de hämnas genom att förgifta debatten.
https://www.flashback.org/sp6448938

Jaha Johoansson citerar ovan, och kommenterar i trådens nästa inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Jaha Johoansson
Vennberg var framsynt. Den franske historikern Francois Furet uttryckte det på ett liknande sätt 1995, när han förutspådde att likvakan över kommunismen skulle vara i trettio år (d v s en generation), eftersom "anti-communism remains more than ever a damnable heresy . . . more universally condemned in the West than in the great days of victorious antifascism."

"The funeral procession will be accompanied by an immense crowd . . . and there will be much weeping. Even young people will join the cortege, trying here and there to give it the air of a rebirth."

Ska man tro Furet så är det m a o nästan 20 års bölande kvar. Man skulle kunna luta sig tillbaka och sucka åt eländet, om det inte vore för att det går att förstöra mycket på 20 år.
https://www.flashback.org/sp6449521

Besvikelseläget har infunnit sig i varje generation, förmodligen sen biblisk tid. Tras, ezzelino och condottieri har föregångare. Deras resp pessimismer är som pissimississippi i det långa historiebesvikelseloppet.

Ta Göran Rosenberg t ex. Han citerades tidigare i tråden:

Citat:
”Det enda vi säkert vet om Europas framtid är att den har en lång historia emot sig”, skrev jag i en kolumn på denna plats för sjutton år sedan, och så skulle jag nog skriva också i dag.
Den gången var jag övertygad om att Europa skulle övervinna sin historia och den europeiska unionen bli det hus som till sist skulle lyckas härbärgera Europas mångkulturella öde.
Jag önskar att jag i min sista kolumn för denna tidning hade kunnat vara lika övertygad, men det är jag inte.
Vårt behov av hem motsvaras inte alltid av vår förmåga att bygga det hem vi behöver.

http://www.dn.se/ledare/kolumner/behovet-av-hem

Det som Europas framtid har emot sig i form av dess historia, är samtidigt dess öde och utmaning.

Citat:
Mångkulturen är Europas öde och utmaning vare sig européerna vill det eller inte och oavsett hur många gränser de genom historien försökt befästa mellan sig.
http://www.dn.se/ledare/kolumner/behovet-av-hem

Mångkulturen är ett fait accompli - ett fullbordat faktum - med en framtid som har historien emot sig; en historia som borde ha övervunnits för att Europa i framtiden skulle kunna härbärgera sitt mångkulturella öde, det öde som har historien emot sig...osv

Igen:
Citat:
Vårt behov av hem motsvaras inte alltid av vår förmåga att bygga det hem vi behöver.

Vi = europeerna ; hem = Europa?

Parafras:

Europeernas behov av Europa motsvaras inte alltid av europeernas förmåga att bygga det Europa europeerna behöver.

Jaha! Eller nähä?

Och/eller: Vi = svenskarna; hem = Sverige?

Svenskarnas behov av Sverige motsvaras inte alltid av svenskarnas förmåga att bygga det Sverige svenskarna behöver.

Kan nån hjälpa oss att bygga det hem vi behöver, när vi inte duger i vår egen egenskap?

Några andra än vi?

"Dom"? (Condottieri länkade ovan till en understeckare signerad Cecilia Notini Burch i SvD):

Citat:
Många etnologer, antropologer och historiker menar att allt mänskligt kollektivt identitetsskapande bygger på ett ”vi” och ett ”dom”. Den sociala konstruktionen av ett ”vi” sker genom skapandet av ett ”dom”, mot vilket detta ”vi” kan jämföras. Med andra ord: för att vi ska kunna definiera vilka ”vi” är måste vi först veta vilka ”dom” är. Gränserna för ”vi” och ”dom” omdefinieras emellertid som regel med tiden. ”Vi” kan inkludera större eller mindre grupper av människor beroende på var och när vi är, och mot vilka andra vi för tillfället definierar oss. Den lokala klanen, bygden, staden, landsdelen, närområdet eller kontinenten kan i olika sammanhang utgöra grund för ett ”vi”.
[...]
Kärnan i motståndet mot migration tycks alltså, som förr, ligga i definitionen av ”vi” och ”dom” och i rädslan för en alltför stor kulturell ”uppblandning” med ”dom andra”.
Den kulturella enheten är dock till stor del en myt. Kulturer är inte, som många vill tro, statiska och likformiga. De förändras ständigt i möten med nya idéer och traditioner. Detta gäller självfallet också ”oss” i Sverige. Ty även Sverige är byggt av migranter, liksom den svenska kulturen.
[...]
Mot denna bakgrund ter det sig märkligt att motståndet mot migration verkar öka bland befolkningen och i rikspolitiken snarare än minska. Sverige står ju inför samma demografiska problem som övriga Europa.
[...]
Kanske är det dags att tömma garderoberna på kulturella myter och främlingsfientlighet och öppna gränserna snarare än stänga dem? Detta tycks, i en alltmer globaliserad värld, vara lösningen på (väst)världens problem.
http://www.svd.se/kultur/understreck...rd_6314882.svd

Hur krossar man myten om en kulturell enhet, och hur får man befolkningen att anamma lösningen på framtidens problem utifrån ett gränslöst "vi"?

Det går ju inte att bygga ett sånt "vi" på det sätt som "allt mänskligt kollektivt identitetsskapande" hittills byggts, enligt "många etnologer, antropologer och historiker" :

Citat:
Många etnologer, antropologer och historiker menar att allt mänskligt kollektivt identitetsskapande bygger på ett ”vi” och ett ”dom”. Den sociala konstruktionen av ett ”vi” sker genom skapandet av ett ”dom”, mot vilket detta ”vi” kan jämföras.

Då fyller man ju garderoben med nya "kulturella myter och främlingsfientlighet", väl? Bygger "kärnor" till framtida motstånd mot migration:

Citat:
Kärnan i motståndet mot migration tycks alltså, som förr, ligga i definitionen av ”vi” och ”dom” och i rädslan för en alltför stor kulturell ”uppblandning” med ”dom andra”.

Som Göran Rosenberg säkert vet:

Citat:
”Det enda vi säkert vet om Europas framtid är att den har en lång historia emot sig”, skrev jag i en kolumn på denna plats för sjutton år sedan, och så skulle jag nog skriva också i dag.

Det ständigt återkommande händelseförloppet kan man å andra sidan se som grundlagen för den högsta livsbejakelsen:

Citat:
Die Ewige Wiederkunft des Gleichen ist ein zentraler Gedanke in Friedrich Nietzsches Philosophie, dem zufolge sich alle Ereignisse unendlich oft wiederholen. Dieses zyklische Zeitverständnis ist für Nietzsche die Grundlage höchster Lebensbejahung.
http://de.wikipedia.org/wiki/Ewige_Wiederkunft

Varför inte bejaka vårt tydligen eviga motstånd mot "dom" evigt återkommande som vill bli "vi" med "oss"?

Har inte det motståndet en lång historia bakom sig, lika väl som "mot" sig?

Och när blir det motståndet "märkligt" (i Notini-Burch mening ovan)?

Är det "märkligt" att "vi" en gång i tiden gjorde motstånd mot juten och ryssen?

Citat:
Gränserna för ”vi” och ”dom” omdefinieras emellertid som regel med tiden.

Och när vet vi när/om "vi" ska omdefinieras? När eliten tjänar på att "dom" blir "vi"?

Hur vet "vi" att "vi" inte förlorar på att omdefinieras enligt deras regler?
Senast redigerad av Erleb 2011-09-18 kl. 21:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in