2011-07-26, 21:43
Citat:
Jag instämmer i att de av dem du nämner som jag känner till åtminstone är starka kritiker av islam. Din uppdelning blir dock väldigt förenklad. Jag skulle säga att en viktig skiljelinje går mellan de som är kritiska mot islam endast på ett idé eller filosofiskt plan. Med de som förutom att vara detta också har tankar kring en enorm konspirationsteori där Europa håller på att "islamiseras" och tas över av muslimer. Alla av de du nämner är kritiska mot islam men alla anser inte att Europa håller på att "islamiseras" till att bli en del av någon "islamsk stat". Detta gäller speciellt ateisterna som du har med som är kritiska mot islam på samma sätt som de är kritiska mot alla religioner eller åtminstone kristendomen, islam och judendomen. Det är inte den ideologiska och filosofiska diskussionen kring vilka tankar, idéer och filosofer som egentligen är bäst för samhället som är problemet. Problemet är de som sprider hat, konspirationsteorier och ett "vi och dem" tänkande.
Ursprungligen postat av Dogdylan
Viktiga aktörer inom ”counter-jihad”-rörelsen är bland annat följande aktörer: Robert Spencer, director of Jihadwatch, David Horowitz, director of Freedom center, Fjordman, norsk bloggare, Pamela Geller, journalist, English Defence League (EDL), Charles Johnson, driver bloggen LGF, Gisèle Littman (Bat Yeor) populärhistoriker, Daniel Pipes, journalist vid New York Sun, Oriana Fallaci, journalist (avliden), Steven Emerson, Journalist, Ibn Warraq, Islamkritiker, Ayaan Hirsi Ali, politiker och islamkritiker, Wafa Sultan, författare, Pat Condell, komiker, Bruce Bawer, journalist och akademiker, Birgitte Gabriel (Nour Saman), journalist, Nonie Darwish, aktivist, Sam Harris, författare, Walid Shoebat, professionell lögnare, Geert Wilders. De är många många fler. En del är rätt så mainstream. Till exempel är David Horowitz mainsteam bland Fox News folket medans Fjordman är helt okänd och inte mer än en bloggare.