2011-07-25, 22:03
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Det verkar vara rätt många människor som är sura på etablissemanget. Det räcker ju med att läsa PI:s kommentarsspår för att inse människor är rätt insnöade nu. Jag skrev några rader där och försökte diskutera litet och se vad det var för tomtar som skriver där. Tja, litet mer rumsrena individer än de som som skriver på I&I på Flashback. Vanliga frustrerande människor.
Över 300 000 människor har röstat på Sd. I Danmark har Df 13-14 procent, i Norge har Frp 22 procent. I många länder ser vi ju redan ett "Break-through" för olika typer av konservativa, nationalistiska och libertarianska positioner.
...
Vi får se vad det får för politiska konsekvenser, hur som helst tror jag att det offentliga samtalet kommer radikaliseras om media lägger locket på och går in i samma sinnesstämmning som mellan 1994-2001. Vi har ju uppenbarligen en hel del frustrerade människor där ute och en del kanske helt enkelt inte klarar av en ny post-Ny demokrati period.
Över 300 000 människor har röstat på Sd. I Danmark har Df 13-14 procent, i Norge har Frp 22 procent. I många länder ser vi ju redan ett "Break-through" för olika typer av konservativa, nationalistiska och libertarianska positioner.
...
Vi får se vad det får för politiska konsekvenser, hur som helst tror jag att det offentliga samtalet kommer radikaliseras om media lägger locket på och går in i samma sinnesstämmning som mellan 1994-2001. Vi har ju uppenbarligen en hel del frustrerade människor där ute och en del kanske helt enkelt inte klarar av en ny post-Ny demokrati period.
Det tror jag också. Bland alla dessa hundratusentals människor så finns det säkert en och annan person som kan tänkas gå över gränsen. Läggs locket på igen, eller om SD mot all förmodan skulle åka ur riksdagen 2014, tror jag att sådana personer skulle kunna drabbas av desperation och därför börja se våldsamheter som den enda utvägen. Risken är att vi då kommer få se inte bara ett dåd utan mängder.
Därför har jag när jag har kommenterat artiklar drivit tesen att ett öppet och icke-stigmatiserande debattklimat är en säkerhetsventil som signifikant minskar risken för våldsdåd snarare än motsatsen. Att börja censurera debatten och inskränka yttrandefriheten för de med "fel åsikter" tror jag är en mycket farlig väg att gå. Det skulle skapa känslor av alienation och total maktlöshet, och när alla demokratiska möjligheter att kämpa för det man tror på stängts av så återstår bara våldet.
Åsikter försvinner ju inte bara för att de förhindras från att luftas, de riskerar bara att radikaliseras i det fördolda. Tyvärr har alldeles för många åsikten att om något inte syns så finns det inte. Därför blir det lockande att sopa obekväma frågor och åsikter under mattan och hoppas att de därför försvinner.
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
I vilket fall är det uppenbarligen något skumt och ruttet med den här "counter-jihad-rörelsen" och den bör man nog sätta klorna i.
...
I stort sätt får man veta (ur de här kretsarna) att John Esposito är köpt av "jihadister", men det är ju inte riktigt sant. Jag har ett flertal böcker av honom, bland annat Islam den raka vägen och även om han är positiv till Islam är det balanserat. Precis som det inte är sant att Mattias Gardell eller Jan Hjärpe skulle vara pro-islamistiska - vilket Axess hela tiden ylar om.
...
I stort sätt får man veta (ur de här kretsarna) att John Esposito är köpt av "jihadister", men det är ju inte riktigt sant. Jag har ett flertal böcker av honom, bland annat Islam den raka vägen och även om han är positiv till Islam är det balanserat. Precis som det inte är sant att Mattias Gardell eller Jan Hjärpe skulle vara pro-islamistiska - vilket Axess hela tiden ylar om.
Där får jag hålla med Axess. Mattias Gardell är en vansinnig islamistvurmare som inte skyr några medel i syfte att försvara den vidriga ökenreligionen från 600-talet, och samma sak gäller Jan Hjärpe.
Att du verkar ha gått och blivit islamofil är bara ytterligare ett steg i Dogdylans plötsliga och oväntade förfall. Jag äcklas av ditt plötsliga vurmande för islam och jihad. När det gäller jihad finns det bara två positioner, "you're either with us or against us". Den är en av ganska få dikotomiska positioner som jag anser att det finns en god grund för.