2014-06-11, 10:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
När Erik Hörstadius var ung så spåddes han en lysande karriär (han var ju Kjell-Olof Feldts styvson), men han gjorde ett stort misstag. Han var en politiskt inkorrekt sanningssägare vid en tid då de politiskt korrekta var på reträtt, men under det första irakkriget gick han för långt och skrev ungefär att han brydde sig mer om en amerikansk soldats död än tusen irakiska, något som han fick be om ursäkt för. Efter det så var hans inflytande i debatten närmast obefintligt och han har nog aldrig haft en anställning hos Bonniers.
Jag vill även minnas att han gjorde en hel del uttalande som idag hade brännmärkts som sexism & kvinnoförakt. Speciellt en rad har satt sig i minnet. Det gällde fördelen med att veckopendla & ha en tjej på varje ort. -"Skönt att ha säker fitta i veckorna & dunderfitta på helgen"-

Hade någon skribent skrivit så idag så hade avskedandet kommit inom en kvart & förmodligen hade det även tagits upp i riksdagen & någon paneldebatt på SVT.
Ja, och Gudrun Schyman hade "rasat".
Citera
2014-06-11, 11:23
Moderator
Meijis avatar
DN har idag en lång artikel på kultursidan av en journalist, som under vårterminen 2014 arbetat på högstadiet i en grundskola "i en av Stockholms södra förorter".

Citat:
Som arbetslös journalist med barn att försörja börjar jag bli allt mer desperat i sökandet efter en inkomst. ... Mer än ett halvt yrkesliv som antropologiutbildad journalist ska snart bytas ut mot katedern. ...

Under min sista lektion på skolan känner jag att det hela håller på att urarta, fullständigt. En betydande del av klassens killar ”sjunger” i kör, brölar, bankar i bänkar och på väggar. Det råder upploppsstämning. Den elev som jag någon månad tidigare försökt tillrättavisa, anför tonen. Han förefaller knappt vara kontaktbar. Ögonen är mörka av hat. ...

Jag hade pedagogiska ambitioner. Jag ville verkligen försöka bidra med något, men verkligheten blev en annan.

http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...termin-i-kaos/

Mot bakgrund av alla neddragningar av bland journalisterna på svenska tidningar... så kanske lärare är ett självklart karriärbyte för de journalister, som får gå.

Det skulle ju lösa problemen med att rekrytera lärare till Sveriges nya, "spännande och intressanta" skolklasser, som den svenska journalistkåren har varit pådrivande - för att säga i praktiken främst ansvariga - för att skapa.
Citera
2014-06-11, 11:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
DN har idag en lång artikel på kultursidan av en journalist, som under vårterminen 2014 arbetat på högstadiet i en grundskola "i en av Stockholms södra förorter".
Herregud, närmast en krigsberättelse, stackars jävel som kommer från en tidning för dövblinda rätt in i detta mångkulturella kaos.

Märkligt att DN publicerar denna "hatfakta". Den enda anledningen jag kan se är att man planerar en kampanj för ytterligare miljardregn över förorterna i ett femtioelfte futilt försök att stävja kaoset.

Om denne stackars journalisten har varit en del av "åsiktskorridoren" vet jag inte, men jag tycker synd om honom.
Däremot så finns det en väldig massa andra journalister som kommer att bli tillgängliga för den här typen av arbetsuppgifter, som ingen kommer att tycka synd om.
Citera
2014-06-11, 11:50
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
När jag började ettan i början av sjuttiotalet var vi totalt ett dussintal elever på min skola i Småland. På morgonen stod vi troget i givakt när vår fröken öppnade dörren till den röda lilla skolan med de vita knutarna. Sedan följde år med skolböcker, senare varsamt sparade som lärdomsklenoder i decennier. Nio år i en grundskola som fungerade. Det var en tid när folkhemstanken var levande, och det är denna tid som i hög grad har format min bild av skolans värld.
Vilken chock att han har levt etniskt segregerat hela livet. Småland - vita knutar, Södermalm - hipsterhäng. Men nu tog det roliga slut. Inga fler Pellegrino-luncher, dags att fejsa verkligheten ditt jävla journalistslödder.
Citat:
Några dagar in på det nya året hamnar jag på anställningsintervju. Sedan går det hela mycket fort. Jag har överskattat tjänstens attraktionskraft och kraven på lärarbehörighet. Vi är bara två sökande och jag erbjuds jobbet innan intervjun är över. Skolledningen är sent ute och det är bråttom.
Skolan är verkligen i fritt fall. Jag hade en vän som fick arbete som någon form av "skolvärd" men det dröjde inte länge innan hon fick ta hand om undervisningen själv - hon hade inte någon form av högre utbildning alls, inte ett enda inläst högskolepoäng. Dövskriftstidningar läggs ner, skolan rekryterar outbildade mongon på stående fot. Duktiga, drivna elever måste dela klassrum med resursslukande vildar och efterblivna inavelsprodukter. Välkommen till verkligheten, journalistslödder. Tänk om fler ur ditt skrå fick göra samma erfarenhet.
Citera
2014-06-11, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Herregud, närmast en krigsberättelse, stackars jävel som kommer från en tidning för dövblinda rätt in i detta mångkulturella kaos.

klyf tning

Märkligt att DN publicerar denna "hatfakta". Den enda anledningen jag kan se är att man planerar en kampanj för ytterligare miljardregn över förorterna i ett femtioelfte futilt försök att stävja kaoset.

Om denne stackars journalisten har varit en del av "åsiktskorridoren" vet jag inte, men jag tycker synd om honom.
Däremot så finns det en väldig massa andra journalister som kommer att bli tillgängliga för den här typen av arbetsuppgifter, som ingen kommer att tycka synd om.
Detta är det nya kalla Sverige som alliansen skapat genom att öka klyftorna!
(Not!)
Om ändå deras föräldrar skulle ha haft... eh... exakt lika höga socialbidrag som de skulle ha haft under rödgröna, eftersom dessa inte har sänkts under alliansen, däremot har barnbidraget höjts.

Låt oss för allt i världen inte prata om importerade klyftor. Klyftorna uppstår först här. När MENA-flyktingar, som egentligen är välutbildade medelklassare, kommer till Arlanda tas de in ett så kallat klyftningsrum där man tar deras tillgångar, sätter på dem kläder sydda av potatissäckar samt slår dem så hårt med en spade att de glömmer allt vad utbildning, yrkeslivserfarenhet och bordsskick heter. Sedan transport till anvisat ghetto samtidigt som man svartlistar personen så att alla arbetsgivare vet att de absolut inte får anställa vederbörande. Därefter är det bara att njuta.
Citera
2014-06-11, 12:18
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:

Mot bakgrund av alla neddragningar av bland journalisterna på svenska tidningar... så kanske lärare är ett självklart karriärbyte för de journalister, som får gå.

Det skulle ju lösa problemen med att rekrytera lärare till Sveriges nya, "spännande och intressanta" skolklasser, som den svenska journalistkåren har varit pådrivande - för att säga i praktiken främst ansvariga - för att skapa.

Han skriver med nostalgi om det svenska folkhemmet, när det var ordning och reda.

Citat:
När jag började ettan i början av sjuttiotalet var vi totalt ett dussintal elever på min skola i Småland. På morgonen stod vi troget i givakt när vår fröken öppnade dörren till den röda lilla skolan med de vita knutarna. Sedan följde år med skolböcker, senare varsamt sparade som lärdomsklenoder i decennier. Nio år i en grundskola som fungerade. Det var en tid när folkhemstanken var levande, och det är denna tid som i hög grad har format min bild av skolans värld.

Akta dig Thomas Pettersson, nu kommer Twitterdrevet gå och kulturjournalisterna hänga på och kalla dig förljugen nostalgiker, bakåtsträvare och äcklig nationalist! Glöm att få fler vik på någon redaktion efter den där grodan!
Senast redigerad av JumpingJack 2014-06-11 kl. 12:27.
Citera
2014-06-11, 12:25
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Författaren har tydligen skrivit en avhandling om journalistisken om det avlägsna landet Västpapua och han beklagar sig över att papuanerna skildras som vildar och kannibaler:
Citat:
I en nypublicerad studie vid Stockholms Universitet visar forskaren Thomas Petersson att bilden av Västpapua som en primitiv öhalva med en lika primitiv öbefolkning lever kvar i svensk utrikes- och resejournalistik än idag.

Den 5 oktober försvarade han sin avhandling "Landet bortom horisonten. En analys av journalistik om Västpapua i svensk press 1959 – 2009" vid Institutionen för mediestudier.

Han slipper åtminstone kannibaler i den svenska skola han är satt att tjänstgöra i. Men han har fått full kontakt med den "primitiva befolkning" från andra länder som tagit sig hit som asylanter och lycksökare. Förstår han då inte att bilden av eleverna i förorten som en primitiv befolkning bara förstärks av hans skriverier?
Citera
2014-06-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Akta dig Thomas Pettersson, nu kommer Twitterdrevet gå och kulturjournalisterna hänga på och kalla dig förljugen nostalgiker, bakåtsträvare och äcklig nationalist! Glöm att få fler vik på någon redaktion efter den där grodan!
Nädå, det här hör till en typ av artiklar som gör dem handlingsförlamade, PK-kretsen brinner och de kommenterar inte alls. De som kommenterar instämmer i klagosången, förutom en förutsägbar vänstertomte:

Citat:
"Jobbskatteavdrag, RUT-ROT-bidrag, avkastning till privata skolföretag – allt kostar och skolan betalar priset"
Självklart är RUT och ROT en viktig orsak till att elever beter sig som grottmän... vad annars?
Citera
2014-06-11, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nädå, det här hör till en typ av artiklar som gör dem handlingsförlamade, PK-kretsen brinner och de kommenterar inte alls. De som kommenterar instämmer i klagosången, förutom en förutsägbar vänstertomte:

Självklart är RUT och ROT en viktig orsak till att elever beter sig som grottmän... vad annars?

Den som äger en twitter-apparat borde svara på inläggen med bild på en elefant i ett rum, eller nå't.
Citera
2014-06-11, 12:52
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Den som äger en twitter-apparat borde svara på inläggen med bild på en elefant i ett rum, eller nå't.

Finns det inte någon liten elefantsmiley som man kunde lägga till om man twittrar om det?
Citera
2014-06-11, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Eftersom artikeln nästan bokstavligt handlade om elefanter i (klass)rum vore det nog overkill.

På tal om något annat hörde jag just att en halv miljon hade flytt från en stad i Iran för att den tagits över av islamistiska extremister. Sätter en tia på att läget inom ett år är att halva Iran och halva Syrien söker asyl här samtidigt.
Citera
2014-06-11, 13:13
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Eftersom artikeln nästan bokstavligt handlade om elefanter i (klass)rum vore det nog overkill.

På tal om något annat hörde jag just att en halv miljon hade flytt från en stad i Iran för att den tagits över av islamistiska extremister. Sätter en tia på att läget inom ett år är att halva Iran och halva Syrien söker asyl här samtidigt.

Mosul, i norra Irak. Om jag inte missminner mig den delen där kurderna bor och där de haft det stabilt och med relativt stort självstyre. Många kurder som bott i Sverige har väl återvänt dit för att hjälpa till att bygga upp området.
Nu antar jag att det blir nya flyktingströmmar åt det här hållet igen, ja. Det positiva är att många svenskar och svenska politiker varit delaktiga i kurdernas sak och att hjälpa dem att bygga upp sitt område så det här kanske gör att frågan om islamister som slaktar civila kanske kommer upp på bordet på allvar. Att kristna slaktas i Syrien är ingen stor sak, men messa för guds skull inte med kurderna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in