2014-05-30, 20:04
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det behövs inga egna fantasier, hon skriver ju i klartext:

Hon besvarar ju frågan hon ställer: Att SD gått kraftigt framåt i små kommuner, utan synbar anledning "när man betraktar siffrorna på avstånd" (från utkikspost Södermalm), är att folk som bor i småkommuner inte vill ha flyktingboenden runt knuten, för att man har dåliga erfarenheter av det.
En typisk sådan plats är Sorsele i Västerbotten. 2009 röstade endast 1,24% på SD där, långt under rikssnittet. Sedan försökte man sig på ett storskaligt flyktingmottagande. 2010 lyfte Expressens Lars Lindström stolt fram det som en solskenshistoria:

http://www.expressen.se/nyheter/inge...er-flyktingar/

Fem år senare fick SD 13,4% i Sorsele, en tusenprocentig ökning. Det är Sorselebornas betyg på projektet.

Fantastisk iakttagelse.
Citera
2014-05-30, 20:26
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Framför allt fattar hon inte avgrundsskillnaden mellan nyanländ/asylsökande och random stockholmare med invandrarbakgrund. Hon har inte sett hur korv blir till, hon har bara sett färdig produkt. Det är de små orterna i Sverige som får hantera råvaran.

Det är precis som under Westerbergs dagar när politiker och riksmedia stod som frågetecken inför rapporter som "de stjäl som korpar" och "kosovoalbaner stjäl cyklar och tvätt". Även då panikinhystes asylsökande i allt man kunde hitta som hade tak, och som tack för vänligheten löpte de amok i kvarteren. Ingen på riksnivå ville höra om eländet. Det stora ämnet på tapeten blev istället "stoppa rasismen". Vi kommer att stå och stampa där tills Södermalm och Gamla Stan haft egna flyktingboenden. Fram till dess pratar stad och land inte ens samma språk.

Nä, det är väl ungefär så. Jag tyckte också att invandringskritiker var hispiga för att jag vuxit upp i en industristad på 70-talet med mycket invandrare. Jag är förresten själv född som utländsk medborgare. Men det var ju arbetskraftsinvandrare från vår ungefär vå kultursfär (finnar, juggar, tyskar och italienare) som kom för att de behövdes i industrin. Och jag umgicks mest med dem som likt mig själv var välanpassade och gick vidare till högre studier etc. Bland svenska expats där jag bor är också andragenerationsinvandrare tydligt överrepresenterade (typ 20-25 procent istället för 5-10 eller vad nu som gäller för människor födda på 60- och 70-talet).

Om ens erfarenhet av invandrare bara är sådana som mig, så är det ju inte konstigt att man tycker att det låter helt uppåt väggarna att invandring skulle medföra några som helst skadeverkningar.
Citera
2014-05-30, 21:00
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
En typisk sådan plats är Sorsele i Västerbotten. 2009 röstade endast 1,24% på SD där, långt under rikssnittet. Sedan försökte man sig på ett storskaligt flyktingmottagande. 2010 lyfte Expressens Lars Lindström stolt fram det som en solskenshistoria:

http://www.expressen.se/nyheter/inge...er-flyktingar/

Fem år senare fick SD 13,4% i Sorsele, en tusenprocentig ökning. Det är Sorselebornas betyg på projektet.
Tragikomisk iakttagelse av dig, CrispyKreem.
Samme Lars Lindström skrev en lång artikel dagen innan EU-valet http://www.expressen.se/nyheter/doku...agg-av-ryggar/
Om ett nytänt folkrörelse-Sverige fylld till brädden med protesterade brandmän, syrror och andra vardagshjältar där nu också resten av Sverige gick man ur huse och brände jorden för Jimmie Åkesson genom att vända honom ryggen på hans möten. Halleluja.
Vad konstigt att SD sedan gjorde storartad succé i valet.
Ja, den där Lars Lindström kommer aldrig att bli anställd på något spelbolag...
Citera
2014-05-30, 22:04
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Tragikomisk iakttagelse av dig, CrispyKreem.
Samme Lars Lindström skrev en lång artikel dagen innan EU-valet http://www.expressen.se/nyheter/doku...agg-av-ryggar/
Om ett nytänt folkrörelse-Sverige fylld till brädden med protesterade brandmän, syrror och andra vardagshjältar där nu också resten av Sverige gick man ur huse och brände jorden för Jimmie Åkesson genom att vända honom ryggen på hans möten. Halleluja.
Vad konstigt att SD sedan gjorde storartad succé i valet.
Ja, den där Lars Lindström kommer aldrig att bli anställd på något spelbolag...
Den där typen av renodlad propaganda borde verkligen sparas för kommande medieforskning. Det är ren öststatsnivå på den, det har inget med journalistik att göra och Lars Lindström är inte en journalist utan en tjeckist eller politisk kommissarie. Om tjugo år kommer folk att se tillbaka på den här typen av propaganda och fundera hur sjutton någon kunde ta det på allvar.
Citera
2014-05-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Den där typen av renodlad propaganda borde verkligen sparas för kommande medieforskning. Det är ren öststatsnivå på den, det har inget med journalistik att göra och Lars Lindström är inte en journalist utan en tjeckist eller politisk kommissarie. Om tjugo år kommer folk att se tillbaka på den här typen av propaganda och fundera hur sjutton någon kunde ta det på allvar.
Ingen tillfällighet att han återvänder till Västerbotten för de där reportagen eftersom han är f.d. reporter för Norran i Skellefteå. Han vill skryta om hur nobla och annorlunda folk är däruppe i trakter där SD tidigare var impopulära. Det fick honom att känna sig som ambassadör för en finare sort när han kom tillbaka till redaktionen efter sitt segertåg för "väggen av ryggar".

Låt se då hur kommunerna han besökte sedan röstade, samt (bonus!) hur många flyktingar kommunerna tog emot per 1000 invånare 2005-2011:

Sorsele - 13,40 - 137,8
Arvidsjaur - 12,41 - 19,4
Älvsbyn - 12,05 - 22,5
Vilhelmina - 11,67 - 26,2
Dorotea - 10,22 - 54,2
Skellefteå - 6,26 - 17,4
Luleå - 6,16 - 11,4
Piteå - 5,92 - 3,5

Då vet ni hur man håller SD nere, kommunalråd: Gör som Luleå och Piteå, låt alla andra ta smällen och sen kan ni gå ut och demonstrera mot Åkesson för att visa hur illa ni tycker om snål invandringspolitik!
Citera
2014-05-30, 23:12
Medlem
Ett litet djurs avatar
Något som kommit fram senaste dygnet* är Soraya Posts bortgifte av sin 16-åriga dotter, som jag inte är helt säker på skedde för allt för länge sedan. Det länkades till romska ungdomsförbundets hemsida där det stod om äktenskap och den texten ändrades lite senare under dagen, stycket om äktenskap försvann och hela texten fick sig en "upplyftning" så även Eliten kunde läsa den utan att få hjärtinfarkt.

För att se vad som stod rekommenderas https://twitter.com/Wildenstam/statu...29917519396864

Dagen fortlöpte och ikväll lades följande stänkare ut
Citat:
”Feministiskt initiativ präglas av kulturrelativism”

”Soraya Post tillhör en minoritetsgrupp som utsätts för övergrepp och diskriminering. Det försvarar dock inte att hon som feminist och EU-parlamentariker slipper frågor om sådant som kvinnorörelsen har kämpat emot i åratal", skriver Maria Hagberg.
http://www.svt.se/opinion/feministis...lturrelativism

Jag har läst texten och tycker den är vettigt skriven sett till stora hela. Men så twitter, alltid detta twitter. Följande hittade jag och... kan någon tolka reaktionen för mig?
Citat:
  • Fullkomligt vidrig artikel.
  • Random v-politiker som länkade till rassedynga. Läs t.ex. @SaraAbdollahi__
  • Hagberg är ju knappast vänster, bara en vidrig liten rasist och karriärist
https://twitter.com/MattiasHson/stat...72052809871360

Vad är det jag missar?! Jag har sedan länge slutat förstå ungdomen och deras små utbrott, men detta? Jag kan verkligen inte förstå reaktionen, kan inte någon bistå med någon sorts rosettasten?

[*Tack DN, för ni väntade med den här informationen till efter EU-valet...]
Citera
2014-05-30, 23:33
Medlem
Citat:
Det behövs inga egna fantasier, hon skriver ju i klartext:

Hon besvarar ju frågan hon ställer: Att SD gått kraftigt framåt i små kommuner, utan synbar anledning "när man betraktar siffrorna på avstånd" (från utkikspost Södermalm), är att folk som bor i småkommuner inte vill ha flyktingboenden runt knuten, för att man har dåliga erfarenheter av det.
Var skriver hon om de dåliga erfarenheterna? Hur skriver hon att dessa manifesterade sig?
Jag bad att du skulle visa var i texten det stod. Det gör du inte. Var står det?

Det går utmärkt att tolka hennes skriverier som att SD satsat på att hjärntvätta folk intill flyktingförläggningar. Hon skriver om SD:arnas aktiviteter.

Det går att läsa in både det ena om det andra i texten.
Citera
2014-05-30, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Man kan beskylla SD för en del saker, men knappast för att vara emot frihandel.
SD?
Varför skriver du det?

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Kulturellt och socialt utbyte samt vidgade vyer. Däremot vill nationalister och Sverigevänner begränsa asyl- och anhöriginvandringen från tredje världen. Jag vet inte riktigt varför vissa halmgubbar återkommer i debatten på det här viset, men det ligger väl i den mänskliga naturen.

/SD-trollet
Vet inte vad det är för halmgubbar du drar in här, men visst ser jag då och då explicita önskemål om tullar och begränsningar. Ibland tom att det skall vara totalstopp över gränsen. Och det kan jag inte tolka annat än som extremt antiglobalistiska strävanden. Och det stod antiglobalister i det jag citerade.
Och ibland försöker jag då förklara vilka katastrofala konsekvenser det får. Och det är inte alltid lätt då kunskapsnivån och verklighetsförankringen hos (de) antiglobalisterna ligger på en femårings nivå.

Men du får väl förklara vad det är för halmgubbar du ser. Att folk här på Flashback vill ha tullar och stopp vid gränsen är iaf en realitet. Så det kan du inte komma dragande med.
Citera
2014-05-30, 23:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Men du får väl förklara vad det är för halmgubbar du ser. Att folk här på Flashback vill ha tullar och stopp vid gränsen är iaf en realitet.
Tullar? Var har du fått det ifrån, det har jag aldrig ens sett diskuteras här?
Stopp vid gränsen? Var har du fått det ifrån? Passkontroll är inte samma sak som "Stopp vid gränsen".

Skall du trolla så får du nog ha en lite högre nivå på dumheterna.
Citera
2014-05-31, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Var skriver hon om de dåliga erfarenheterna? Hur skriver hon att dessa manifesterade sig?
Jag bad att du skulle visa var i texten det stod. Det gör du inte. Var står det?

Det går utmärkt att tolka hennes skriverier som att SD satsat på att hjärntvätta folk intill flyktingförläggningar. Hon skriver om SD:arnas aktiviteter.

Det går att läsa in både det ena om det andra i texten.
Som du ser i ett av mina senare inlägg så listade jag SD-siffror kontra flyktingmottagande för kommuner som Åkesson besökte under sin norrlandsturné. I vissa av dem är SD inte ens representerade sedan tidigare, men ändå fick de succésiffror där. I andra är de representerade, men gick inte allt lika starkt framåt.
Det enda man kan hitta som liknar korrelation är att de gick dåligt i dem av dessa kommuner som har nästan obefintligt flyktingmottagande och gjorde succé bland dem där man tagit emot betydligt fler.

Jag kan ge dig ett halvt rätt såtillvida att Brittas subjektiva tolkning KAN vara att det är SD-hjärntvätt av folk intill flyktingförläggningar som är mönstret, men eftersom hon inte talar om imaginära flyktingboenden utan inleder med konkreta exempel både på hennes sommarort och i grannkommunen så är min tolkning att valresultaten är reaktioner på detta, inte en följd av "hjärntvätt". Det är möjligt att Britta valde den sistnämnda tolkningen.
Citera
2014-05-31, 00:58
Medlem
P. Neuding gör en analys i SvD som berör SD:s framgångar i skenet av hur övriga partier har förändrats sedan Luciabeslutets dagar:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...ns_3615370.svd

Citat:
Men man glömmer att även partierna har förändrats. Gränserna för vad som anses vara en legitim politik att bedriva har förflyttats avsevärt på några få år. Man behöver inte gå tillbaka till diskussionerna i VU kring Luciabeslutet. Under Göran Perssons tid som statsminister var nettoinvandringen ungefär hälften så stor som under Fredrik Reinfeldts. Vem går ut i dag, två mandatperioder senare, och föreslår halverad invandring?

Samtidigt har SD vuxit med stöd av väljare som ogillar partiet och var det kommer ifrån. Det framgår bland annat av en undersökning som Timbrochefen Markus Uvell publicerade i boken Folkhemspopulismen. SD vinner stöd inte enbart på grund av rasismen. Många väljer att rösta på partiet trots rasism, järnrör och avsaknad av kompetens, när andra partier har lagt om sin politik. Det är också ett skäl till att SD har kunnat bli ett tioprocentsparti, och det behöver fogas till analysen.
Citera
2014-05-31, 07:09
Medlem
Har SvD börjat att lägga om rodret?.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...ag_3609810.svd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in