2014-05-28, 00:32
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsharessa
Jag tror att man är fel ute om man tror att ett par halvt marginaliserade ledarskribenter för tidningarnas ledarsidor har någon som helst påverkan. Dessa personer tjänar möjligen en roll som tidingarnas alibin för att visa att det minsann VISST pågår en öppen debatt.
Mediernas makt ligger inte så mycket i vad som skrivs på ledarsidorna utan snarare i hur nyhetsflödet i övrigt är upplagt. När man pratar om SD i europaparlamentnet försöker man konstant göra dem ansvariga för uttalanden som Nationella Fronten gör medan man på intet sätt håller moderaterna ansvariga för att deras partigrupp EPP till stor del är abortfientlig. Man håller inte Miljöpartiet ansvarigt för att många gröna partier vill legalisera prostitution eller ens undrar hur de kan sitta i samma grupp som sådana extremistpartier trots att det är ungefär lika politiskt inkorrekt som att förspråka rökning i väntrummet på akuten.

Har man en intervju i Studio Ett med Åkesson kan man ge sig tusan på att det i samma sändning, direkt efter eller innan, är ett reportage om en flykting som överlevt simturen utanför Lampedusa eller liknande. Man stämplar allt som ofta SD som 'högerextrema eller invandringskritiska' medan man aldrig någonsin hört stämpeln vänsterextrema eller kapitalfientliga om vänsterpartiet. I GUE/NGL där vänsterpartiet ingår finns för övrigt både personer dömda för kommunistiska kuppförsök(!) och personer som vill förbjuda pridefestivalen. I valvakan på SVT stod en man, inbjuden som expertkommentator, och tog koonstant avstånd från SD som han 'inte saknade i debatten'. Har någon expertkommentator någonsin fått 'ta avstånd' från andra partier i SVT utan att det ens ställs en kritisk fråga från progamledaren?

Svaret tror jag finns att finna i mediakoncentrationen kring Stockholms södra innerstad och att i takt med minskade intäkter så ökar den koncentrationen än mer. SD är stora på landsbygd och i södra Sverige och där må det vara så att diskursen på det lokala fiket är annorlunda än i de sammanhang journalisterna verkar och bor i.
En titt på valresultatet på Södermalm visar att F! fick 14,6%, MP fick 26,2% och V fick 8,9%. De tre partierna till *vänster* om S fick alltså i princip egen majoritet. Om man till daglig dags umgås i kretsar där partisympatierna är så övervägande vänster så är det naturligt att ens 'opartiskhet' utgår i från en mittpunkt som redan placerats extremt långt ut på den kulturella vänsterskalan. Att SD då är högerextrema är alltså inget ställningstagande, det är en naturlig konsekvens av objektiviteten på en skala där socialdemokraterna räknas som 'okej men kanske lite väl mycket till höger'. Sett till Stockholm som helhet är MP största parti med över 4% marginal ner till tvåan.

Det kommer kanske att fortsätta komma ett eller annat kritiskt alibi-stick på expressens ledarsida men någon förändring kommer inte att ske där skadan är som värst.... UTANFÖR ledarsidorna.
Du är inte riktigt där, men jag tror att du snart kommer att förstå varför samhällsutvecklingen ser ut som den gör (ledtråd: etnicitet är så viktigt att det slår medborgarskap)

Din analys är rätt: Min fru har många södermalmsjournalister på sin vänlista och för henne dyker det lavinartat upp SD kritiska inlägg. Jag ser en av 50...
Citera
2014-05-28, 00:35
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är synd att svenska politiker är så arroganta och maktfullkomliga. Det är nu två år sedan Labourledaren Miliband höll ett tal där han ödmjukt erkände partiets misstag och delgav en korrekt analys.

Det var vi som var fördomsfulla. Vi sket i knegarna. Men de hade goda poänger.

OK, vi erkänner - ni var inte bakåtsträvare, ni var mer framsynta än vi. Vi snöade in på globalisering och fattade inte vad som hände nere på marken.

Tänk så enkelt och snyggt man kan uttrycka det utan att racka ner på knegare och lågutbildade, utan att peka ut invandrarna, och ändå visa att man gjort en vettig och pragmatisk analys och förstått orsakssambanden. Och så slutklämmen: DET HÄR ÄR VIKTIGT SOM FAN.

Svenska politiker kan inte göra sunda analyser, inte erkänna att de drivit en feltänkt politik, och inte ge väljarna ett uns av cred för sina synpunkter. Svenska väljare ska ledas, styras, övertygas, ignoreras, och i nödfall bekämpas.

Miliband sa, det han måste säga och det var ett välskrivet tal ... men om han tänker ändra Labours invandringspolitik är nog mer tveksamt. Ett s.k. keynote-speech i Thurrock idag var magnifikt innehållslöst.

Citat:
Speech in full

En kommentar:

Citat:
This speech shows that Labour still think people are stupid.

Miliband seems to think that by going back 30 years will make people think that Labour are a much better alternative to the ‘Thatcherite’ Tories.

They caused more damage in 13 years to this country, and in particular Thurrock, than the Tories ever did in nearly two decades.

Labour will do nothing to stop immigration as it works in their favour. Their mantra is the more the better. Thurrock and all those places up north that have a tribal Labour vote will continue to ‘change’. Unless the Labour voting Thurrock people want our borough to turn into the ‘Slough’ of Essex I suggest they think again.

http://www.yourthurrock.com/2014/05/...h-in-thurrock/

Tony Blairs råd till sin efterträdare "stay firm" dvs gör som Reinfeldt:

Citat:
I’d advise him [Miliband] to stay firm. It’s not as if yielding to that pressure from Ukip has actually done the Conservatives any good at the present time and for the Labour Party if it tries to follow either Ukip on its anti-European platform or, even worse frankly, on its anti-immigrant platform, all that will happen is it will confuse its own supporters and it won't actually draw any greater support.

LÄS Guardians rapportering Crispy...

http://www.theguardian.com/politics/...tics-live-blog
Citera
2014-05-28, 00:36
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Det är synd att svenska politiker är så arroganta och maktfullkomliga. Det är nu två år sedan Labourledaren Miliband höll ett tal där han ödmjukt erkände partiets misstag och delgav en korrekt analys.

Nej, det är inte en korrekt tolkning av vad han säger. Han säger ju inte någonstans att det var fel i sig. Bara att det var fel på takten, på fingertoppskänslan hos politikerna, på kommunikationen av förändringarna.

Grodan kokades lite för snabbt. Den kväkte. Men grodan ska kokas. Den måste kokas.

(Nazisterna kommer strax påpeka att Miliband är jude, så det är lika bra att jag förekommer dem.)
Citera
2014-05-28, 00:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Nej, det är inte en korrekt tolkning av vad han säger. Han säger ju inte någonstans att det var fel i sig. Bara att det var fel på takten, på fingertoppskänslan hos politikerna, på kommunikationen av förändringarna.

Grodan kokades lite för snabbt. Den kväkte. Men grodan ska kokas. Den måste kokas.

(Nazisterna kommer strax påpeka att Miliband är jude, så det är lika bra att jag förekommer dem.) (min fetstil)

Det är nog en korrekt tolkning. Välformulerat!
Senast redigerad av Meiji 2014-05-28 kl. 00:53.
Citera
2014-05-28, 00:40
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:

Det var vi som var fördomsfulla. Vi sket i knegarna. Men de hade goda poänger.

OK, vi erkänner - ni var inte bakåtsträvare, ni var mer framsynta än vi. Vi snöade in på globalisering och fattade inte vad som hände nere på marken.

Tänk så enkelt och snyggt man kan uttrycka det utan att racka ner på knegare och lågutbildade, utan att peka ut invandrarna, och ändå visa att man gjort en vettig och pragmatisk analys och förstått orsakssambanden. Och så slutklämmen: DET HÄR ÄR VIKTIGT SOM FAN.

Svenska politiker kan inte göra sunda analyser, inte erkänna att de drivit en feltänkt politik, och inte ge väljarna ett uns av cred för sina synpunkter. Svenska väljare ska ledas, styras, övertygas, ignoreras, och i nödfall bekämpas.

En riktig pudel alltså. Problemet är att de borde sett sin brittfientlighet långt innan. De borde inte få förlåtelse, än mindre förnyat förtroende.
På mobilen.
Citera
2014-05-28, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
Ja, hur många besök gjordes det överhuvudtaget på SD:s valvaka under kvällen? Det var först den gången då de intervjuade det där kommunalrådet i rosa skjorta. Och sedan en kort intervju med Jimmie Åkesson där han anklagade medierna för att de aldrig ställer frågor till t.ex. Vänsterpartiet om deras samarbetspartners i EU. Efter det verkade det som om SVT tyckte att det kunde räcka med sverigedemokratiska konversationer. Inte ett enda klipp på hur reaktionerna var på SD:s sensationssiffror. Å andra sidan var det tydligen mycket intressant och viktigt att visa hur Miljöpartiets medlemmar stod och studsade upp och ner till musik vi ändå inte kunde höra.

Jag tror att vi mycket riktigt kan få en ganska omfattande baksmälla hos medieetablissemanget inom kort. Vi ser det redan här och där. Britta Svensson på Expressen, t.ex. Hon verkar ha nått något smärtsamt uppvaknande. I flera veckor har hennes kollegor rapporterat med glädje om den här nya "folkrörelsen" i landet, där folk går man och huse för att möta upp Jimmie Åkesson när han valtalar, och tydligt demonstrerar att hans rasistiska åsikter inte är välkomna där. Brandmän, sjukhuspersonal och operasångerskor förenas i gemensam kamp mot ond intolerans. Men sedan... vad hände? Trots denna våg av godhet som svepte över landet kunde de rasist-nazism-högerextremistiska krafterna inkassera en tredubblad vinst på valdagen. Något hade uppenbarligen gått helt fel. Brittas krönika är till 90% ännu en i raden av dessa "SD är ett skitparti"-utrop som vi får titt som tätt från södermalmsmurvlarna. Men i slutet kan man ana en känsla av självkritik. Folk lyssnar uppenbarligen inte på oss längre. Trots att vi talar om hur hemskt SD är så lyder den dumma pöbeln oss inte.

http://www.expressen.se/kronikorer/b...maste-mota-sd/

Som sagt. Kanske det här med kastrullocksslammer och vuvuzelatutande inte var en sån jättesmart idé när allt kommer omkring. Ny taktik erfordras.

Vuvuzelantetutande måste vara det bästa! Alla vet att detat förstörde en hel VM-turnering i fotboll!
Citera
2014-05-28, 09:28
Medlem
PatriaNostras avatar
Hittade denna länk i tråden om valvakan. http://www.youtube.com/watch?v=htsD_dfaThQ

Filmen är en kort, humoristisk, sammanfattning av SVT:s opartiska och sakliga valvaka vid EU-valet. Hur kul som helst. Denna kommer jag att sprida till alla jag känner. Alltid kan det öppna någons ögon.

Usprungspost: (FB) Oseriös valvaka på SVT som borde anmälas till granskningsnämnden
Senast redigerad av PatriaNostra 2014-05-28 kl. 09:33.
Citera
2014-05-28, 10:50
Medlem
KokaGrodas avatar
Läsvärt av Marcus Birro http://www.expressen.se/kronikorer/m...jarna-forstar/
Han växer allt mer i mina ögon, han skriver oftast underhållande och självkritisk om allt från småförälderpyssel, italiensk fotboll, religion till samhällskritik.
SD borde försöka värva honom, kanske en kommande kulturminister (?)
Citera
2014-05-28, 10:57
Medlem
min-farsas avatar
Birro trevar sig fram på ostadiga ben.
http://www.expressen.se/kronikorer/m...jarna-forstar/

Intressant att den kategori människor han tillhör alltid ska veta lite bättre än alla andra.
Nu har ju Birro kommit fram till att han förstår dessa wt som röstar sd.
Själv känner jag att han inte vet vad det handlar om utan mest "smyckar sig med att förstå hur alla Sd väljare tänker. Så empatiskt av honom.

"Jag tror att SD lyckats bli de många tysta männens populistiska alternativ. Jag tror att de hittat ett parti som talar på ett språk de förstår, och dessutom talar om sådant som de känner igen sig i."

Jag vill påstå att den känslomässiga kultur som frodas i innerstan är ganska betydelselös utanför. Folk är ganska trötta på politiker som är svaga och böjer sig för ytterlighetsfrågor om hbtq och liknande. Därför måste Sd vara noga med att hålla ryggen rak. Böjer de sig för medias påtryckningar kommer många nya väljare tappa respekt.
Citera
2014-05-28, 11:07
Moderator
TheLuckys avatar
Sossar som röstade på alliansen förra gången har insett att om man ska ha fri invandring så kan man inte samtidigt driva en högerpolitik. Sådana som Assar Lindbeck och Tino Sanandaji har envist pekat på detta faktum, eller naturlag om man så vill. Dessa herrar får dock inte stort medialt utrymme. Det är få som vet vad de har sagt. Men genom empirisk verklighet har alltså många ändå erfarit att massinvandring och hög välfärd inte går att förena. Då har man två val: antingen vända sig till sd eller återgå till sossarna.

Jag har märkt att näringslivet nu anar oråd. En så stark vänster som inte vill annat än höja skatter och återförstatliga välfärden utgör en direkt fara för de vinningar man lyckats göra. Den före detta riksdagsmannen och nuvarande Chefredaktören för folkbladet, Vidar Andersson, sa vid ett seminarium med näringslivet i våras att de bästa borgerliga politikerna är gamla socialdemokrater. Detta som ett svar på en fråga om han tyckte att Alliansen blivit för mycket vänster. Såsom jag tolkar det menar han att före detta sossar vet att man inte ska göra upp med krafter som man sedan inte kan hantera ideologiskt. Ordet invandrings nämndes inte i seminariet, men det kan knappast ha undgått näringslivets företrädare vad som komma skall i den frågan. Massinvandringens konsekvenser kommer i förlängningen leda till att allt fler vill ha en politik som bara fi, mp och v står för. Precis det som Tino Sanandaji och Assar Lindbeck varnat för.

Det vänsteranstuckna medieetablissemanget kommer gå bananas och hylla Fridolin, Schyman och Sjöstedt. Så även de starka vänsterkrafterna som attackerar sd. Tempot och styrkan i debatten ökar där alla andra frågor lämnas för att bara handlar om rasism. Som i sin tur innebär att sd får mer röster och Alliansen färre. Kan mycket väl tänka mig att näringslivet planerar en motreaktion.
Citera
2014-05-28, 11:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Sossar som röstade på alliansen förra gången har insett att om man ska ha fri invandring så kan man inte samtidigt driva en högerpolitik.
Men det går väl knappast att driva en vänsterpolitik heller, fri invandring kombinerat med utökat välfärdssystem går ännu snabbare åt helvete.
Citera
2014-05-28, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk

(Nazisterna kommer strax påpeka att Miliband är jude, så det är lika bra att jag förekommer dem.)
Jag tog upp det för att Kramárs text hade vissa beröringspunkter med Milibands tal.

Jo, jag vet att den här tråden dissar allt som inte är ett förbehållslöst löfte om att stänga gränserna inom tio sekunder, allt annat är snömos. Men se istället kontrasten till Sverige. Det finns grader i helvetet. Vi står och stampar på den punkt där Storbritannien befann sig ett okänt antal år innan 2012. Den tid då man enligt Miliband dömde ut alla invandringskritiker som bakåtsträvande muppar. Reinfeldt är kvar i det där rosa globaliseringsmolnet där Labour drev omkring utan koll. Milliband talar om invandringens kostnader. Enligt AB Ledare och merparten av vänstern är det rasistvarning på att nämna invandring och kostnader i samma mening. Inget sjuklöverparti vill prata om dessa kostnader i vilket fall. Vi har inget annat pågående samtal om invandringsfrågan än att SD måste stoppas till varje pris, att problemen endast består av svenskarnas rasism och otillräckliga integrationspolitik.

Om Reinfeldt hade hållit det där talet skulle domen ha blivit att nu kom den till slut, den fruktade, nattsvarta dagen då rasismen normaliserades på allvar. Att Reinfeldt nu har svalt den förljugna SD-retoriken med hull och hår, att han förkastar idén om människors lika värde och att moderaterna nu bör räknas som en del av det bruna blocket tillsammans med SD. Att det är hårresande att tala om några andra "fel" med vår invandringspolitik än att den är för snål och omänsklig.

Och ska man vara petig så är det inte Reinfeldt som man ska föreställa sig hållandes talet, det är Löfven, som är beroende av två (kanske tre) partier som skulle vara de mest kritiska mot ett dylikt tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in