2014-05-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Nu kan vi väl alla konstatera att gammelmedia fortfarande är av absolut betydelse för hur folk röstar.

Fi på 7% och mp 17%.

Vi kan begrava teorin att verkligheten sätter agendan och att alternativ media har någon verkan överhuvudtaget.

Valu pissar på den här tråden rakt i nyllet.

Korrekt analys!

Media kriget är förlorat... dags att inleda det riktiga???
Citera
2014-05-25, 22:07
Citat:
Nu kan vi väl alla konstatera att gammelmedia fortfarande är av absolut betydelse för hur folk röstar.

Fi på 7% och mp 17%.

Vi kan begrava teorin att verkligheten sätter agendan och att alternativ media har någon verkan överhuvudtaget.

Så är det. Har undrat varför tänkande människor lever i en bubbla och inte tror att smutsmedia påverkar? Har man aldrig pratat politik med gemene svensk? Det är ju alltid gårdagens Aftonbladetrubriker som kommer visslande så fort de öppnar käften. Tragiskt valresultat, hur som helst.
Citera
2014-05-25, 22:08
Medlem
Citat:

Fi på 7% och mp 17%.

Skulle inte dra så stora växlar på resultatet, faktiskt. Se det så här: EU-valet handlar om att skrika i megafon ända ner till Bryssel. PP-väljarna ville protestera mot övervakning, MP-väljarna vill skrika sluta elda med kol, F!-väljarna vill skrika mer feminism av svenskt snitt.

Men varför skulle SD-väljarna vilja skrika till Bryssel att Europa ska skärpa sin invandringspolitik? De flesta andra har ju redan en återhållsam sådan. Man sparkar bara in öppna dörrar med det budskapet. Vi drömmer väl snarare om att Bryssel ska skrika till Sveriges regering att sluta med vansinnet vi håller på med här hemma?
Citera
2014-05-25, 22:10
Medlem
Citat:

Fi på 7% och mp 17%.

Ja, MSM påverkar ännu. De där 7 och 17 % är som du säger bevis nog. Hoppas att Fula Gubben nu kan lugna ner sig lite med sina teorier om att MSM inte påverkar. Dessa siffror visar på STOR påverkan. Jag menar FI 7%(!) MP 17(!!). Om nu dessa står sig.. är ju bara en undersökning än så längre.
Citera
2014-05-25, 22:14
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Skulle inte dra så stora växlar på resultatet, faktiskt. Se det så här: EU-valet handlar om att skrika i megafon ända ner till Bryssel. PP-väljarna ville protestera mot övervakning, MP-väljarna vill skrika sluta elda med kol, F!-väljarna vill skrika mer feminism av svenskt snitt.

Men varför skulle SD-väljarna vilja skrika till Bryssel att Europa ska skärpa sin invandringspolitik? De flesta andra har ju redan en återhållsam sådan. Man sparkar bara in öppna dörrar med det budskapet. Vi drömmer väl snarare om att Bryssel ska skrika till Sveriges regering att sluta med vansinnet vi håller på med här hemma?
Jag tror att sakfrågorna har liten betydelse. Jag uppfattar det här valet som att SD:arna röstar på SD för att täppa till truten på kulturmarxisterna medan F!, v och MP får sina röster under samma premisser --> nita Jimmie och 32-delsnegern. Jag vet åtminstone 4 normalintelligenta män i min bekantskapskrets som röstat på F! i det här valet, de är inte politiskt efterblivna men avskyr SD och då blev det Gudrun som fick bli deras proteströst.
Citera
2014-05-25, 22:16
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Sd är delvis den felande länken. Dom är komplett värdelösa.

Sd är det enda eukritiska partiet. Det enda.

Detta i en tid då hundratusentals svenska arbetare känner allt större press på arbetsmarknaden från lönedumpade eu-medborgare.

Alla andra liknande partier i europa gör rekord val. Just pga det här. Sd lyckas inte kapitalisera på något alls.
Citera
2014-05-25, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easy-Lee
Jag tror att sakfrågorna har liten betydelse. Jag uppfattar det här valet som att SD:arna röstar på SD för att täppa till truten på kulturmarxisterna medan F!, v och MP får sina röster under samma premisser --> nita Jimmie och 32-delsnegern. Jag vet åtminstone 4 normalintelligenta män i min bekantskapskrets som röstat på F! i det här valet, de är inte politiskt efterblivna men avskyr SD och då blev det Gudrun som fick bli deras proteströst.
Jag tror att det är en blandning av båda. Inrikespolitiska pajkastningsröster å ena sidan, skicka-kraftfullt-budskap-till-Bryssel å andra sidan. Men ingen av dessa grupper attraheras av M, KD, C, FP och S, eftersom det inte skickar en käftsmäll vare sig till Bryssel eller till någon inrikespolitisk måltavla.
Citera
2014-05-26, 02:24
Medlem
Citat:
Sd är delvis den felande länken. Dom är komplett värdelösa.

Sd är det enda eukritiska partiet. Det enda.

Detta i en tid då hundratusentals svenska arbetare känner allt större press på arbetsmarknaden från lönedumpade eu-medborgare.

Alla andra liknande partier i europa gör rekord val. Just pga det här. Sd lyckas inte kapitalisera på något alls.

Väljare fungerar inte så. Andelen väljare som vill begränsa invandringen är betydligt större än andelen som röstar på SD. Andelen väljare som vill stärka försvaret är också större. Det är flera olika faktorer som påverkar väljarbeteendet, särskilt på kort sikt. För partier, särskilt nya partier, gäller det att vara uthålliga och långsiktiga. I Sverige är vi därtill ofta sist med det senaste, och det kan nog gälla i detta fall också, se på hur valresultatet blivit i UK och Frankrike.
Citera
2014-05-26, 03:26
Medlem
KokaGrodas avatar
Media ÄR effektiva fortfarande. Vem tror F! skulle haft en skugga av en chans om inte media gått all-in för dem inför EU-valet? Och bashningen av SD har bevisligen haft effekt. Se på Danmark, Norge, Finland, England, Frankrike där motsvarande partier når 20-25%. Utan en effektiv mediekontroll skulle SD också haft dessa siffror.
Noterar också den ensidiga mediebevakningen som blev extra tydlig i SVT ikväll. Vilket parti var valets verkliga segerherre och nästan 3-dubblade sitt valresultat? SD. Vilket parti fick lagerkransen trots det? MP. Den lilla tid SD trots allt fick var mer eller mindre uttalad kritik mot dem från deras belackare, utfrågningen av en ensam Kristina Winberg i studion var kort, skarp och tendentiös medan efterföljande MP hade 2 representanter och där gullades det hejvilt.
SD fick extremt lite utrymme i SVT:s valvaka trots att SD vida övertrumfat alla opinionsundersökningar.
Det får mig att undra om media håller på att ompröva sin SD-taktik. Kanske blir det nya att åter försöka tiga ihjäl SD:s framgångar? Det fungerar ju sådär med massiv negative campaigning. Vad tror ni?

Man ska inte dra för stora växlar på EU-resultatet inför höstens val, men 9,7% till SD nu får mig att vilja extrapolera det till ca 12-13% i höstens val. F! kan eventuellt fixa 4% men jag tror inte de gör det, och då öppnar det ju för en riktig valrysare i alla fall. Om F! missar riksdagen, men kniper ett par procent från de rödgröna samtidigt som alliansen lyckas återerövra till sig åtminstone 5% och SD når dessa 12-13% vinner visserligen ändå de rödgröna - men de får inte majoritet, och S kommer att vara rejält omskuret av aggressiva V- och MP-tokar. Med lite tur blir också SD vågmästare/sanningsvittnet som står där och kan peka på att S-kejsaren står där utan kläder.
Valet-14 kommer för vinnaren vara en pyrrhusseger, det egentliga kriget kommer 2018.
Citera
2014-05-26, 06:32
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Media ÄR effektiva fortfarande. Vem tror F! skulle haft en skugga av en chans om inte media gått all-in för dem inför EU-valet? Och bashningen av SD har bevisligen haft effekt. Se på Danmark, Norge, Finland, England, Frankrike där motsvarande partier når 20-25%. Utan en effektiv mediekontroll skulle SD också haft dessa siffror.

Du har flera bra poänger. Jag har dock mest uppfattat de ständiga påståendena att media är slut(och som mestadels ägt rum i en annan tråd) som en form av besvärjelse från entusiaster. Ett sätt att peppa aktivister att ignorera media och jag tror det ändå är nyttigt för jag är övertygad om att SD behöver tuffa till sig mot journalister.

Hursomhelst ser vi hur media står enade för Fi och mot SD. Mediakrig?
Citera
2014-05-26, 07:50
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ett sätt att peppa aktivister att ignorera media och jag tror det ändå är nyttigt för jag är övertygad om att SD behöver tuffa till sig mot journalister.

Hursomhelst ser vi hur media står enade för Fi och mot SD. Mediakrig?
Jag håller med. Men idag tycker jag att Jimmie Åkesson med sitt stillsamma kolugna sätt plattade till några journalister i alla fall.
Såg precis färdigt inslaget med Jimmie Åkesson i SVT Gomorron kl 0715-0730 (klippet blir väl tillgängligt på SVT play senare idag). Jag njöt!
De deprimerade och rödögda programledarna gjorde sitt bästa för att snärja honom, men jag måste säga att han dribblade som en Zlatan i högform med dem. T ex frågade de vilket av de högerextrema partierna SD kommer att samarbeta med i EU, varpå JÅ frågade dem vad de menade med "högerextrema". Reaktionen blev förvirrad, och speciellt den manlige programledaren till höger såg extremt frustrerad ut.
Ha, ha, ha....
Snart kommer Åsa "åka tunnelbana och bli svensk" Romson och Gudrun "kissar var jag vill när jag är full" Schyman till SVT-soffan... ska bli kul att se hur gulligt det blir.
Citera
2014-05-26, 07:56
Medlem
longbow4ys avatar
Två saker som jag kom att tänka på under SVT:s Europavalvaka.

Fet första var att sändningen var en monumental uppvisning i misslyckat mediakrig mot SD.

De laddade på med Feminister i allmänhet i studion som Mona Sahlin, Pascalido och Americas.
De rapade samma ord om rasister och främlingsfientliga hela tiden.
SVT gullade med F! i synnerhet och hade uppenbart instruerat reportrar att alla använde samma ord om och om igen. "Främlingsfientliga".

MEN:
När valresultatet kom tappade de fattningen totalt och försökte gå runt elefanten i rummet med resultat att SVT gjorde bort sig totalt. Igen.

Det andra förvånansvärda var att Mona Sahlin släpades fram i det politiska ljuset och kritiserade S. Det kommer ta hus i helvete inom S. Inte utåt, men inom partiet. Hon bryter med en tradition att avgående partiledare håller käft. Håller hon på att göra en Schyman? Skall hon gå med i F!?

Är det därför SVT satsar så hårt på F!?

För övrigt:
Att två kvinnor med invandrarbakgrund sitter och förklarar att 10% av Svenskarna är rasister för att de röstade på i deras tycke fel parti är MYCKET provocerande. Åkesson får skicka ett tackbrev till dessa två duktiga valarbetare för SD.
Senast redigerad av longbow4y 2014-05-26 kl. 08:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in