Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Innan ni ropar hej så bör man tänka över vad som ligger bakom. Är det en ärlig omsvängning eller något annat?
Min bedömning är att det är en offsidefälla som slagit igen. Backlinjen har tagit ett par steg uppåt i planen och kvar står proffstyckarna som nu får välja på att antingen stödja rent brottsliga förehavanden utförda av ett klientel som kan vara väldigt svårhanterigt (se TheLuckys tidigare inlägg om de utvisslade visselblåsarna) eller att krypa till korset och ta avstånd.
Det går längre inte att vara lite lagom negativ till Sd, vänsterbacken har gjort det omöjligt. Men vänsterbackens hat har odlats av de här mediamänniskorna i tron att det var hanterligt och praktiskt. Nu har monstret vuxit upp och hotar att kapa ett helt parti, Vänsterpartiet, via Ung Vänster.
Så om situationen lugnar ner sig en aning så är våra kära proffstyckare snart tillbaka i sin vanliga position.
Även omvändelser under galgen och med korsade fingrar bakom ryggen är trots allt omvändelser. Ingen kan ju tro på Den Svenska Journalistens/Proffstyckarens/Politikerns rakryggade principfasthet och rättrådiga värnande av demokratins okränkbarhet.
Däremot är den svenska åsiktskorporationen mycket pålitlig i sin servila trendkänsla och flockexercis - det är det jag räknar med. Om signalerna kommer från de makthavare TheLucky beskriver att lägga om kurs - då svarar både Wolodarski och Reinfeldts efterträdare på samtalet.
Nu ligger det ju helt bortom min horisont om en sådan vindkantring är på väg, men även om så ej är fallet har ju moraliska eftergifter och reträtter - eller "förtydliganden" - en förmåga att bli permanenta. Det som är sagt kan inte göras osagt och nervsignalerna ut i det allmänna medvetandet kan inte tas tillbaka.
Om tanken att
det är odemokratiskt att tysta formulerats i svensk offentlighet så skapar det allra minst - osäkerhet. Om jag är en ung hipster som vill kokettera med en antirasistisk självbild i mina statusuppdateringar för att ackumulera socialt kapital (som sedan kan brukas för att underlätta karriären och allmän status) så har en växande osäkerhet infunnit sig.
Var går gränsen där mina handlingar ger negativ utdelning? Är det status att kasta en tårta i ansiktet på Jimmie, som den där slitna tanten? Nja, knappast, va? Kasta ägg? Är det OK att gripas av polis för ordningsstörning?
Är det ens riktigt rumsrent och smart att tuta med en vuvuzela? I förrgår var det absolut hippt, men idag kallas det ju odemokratiskt och omoget på ledarsidan i Expressen och av GP:s ledarskribent i radion.
Var går gränsen? När ändras den igen?
Ett komiskt exempel var ju den reklamjeppe som på förmiddagen startade en cool, ironisk sajt för att stötta Jimmies tårtkasterska. På eftermiddagen går vederbörandes chef ut i media med ett kategoriskt, beklagande ställningstagande mot det odemokratiska tilltaget. Bossen visade varför han var boss, hans överlägsna känselspröt hade snappat upp det förändrade läget snabbare än underhuggaren. Pinsamt.
Om PK-frontlinjen vacklar, om det käcka, triggande grupptrycket byts mot ängsliga blickar och folk som ser om sin egen rygg och undrar vem på den egna sidan som är persona non grata just nu - ja, då infinner sig ju samma kallsvettighet som alla vi på andra sidan väl känner.
Om jag följer Soran på twitter och han säger att vända ryggar är acceptabelt, men inte att tysta - kommer jag verkligen retweeta Özz när han skriver om att bajsa på SD:s valmaterial? Kanske lika bra att låta bli?
I skarven mellan två paradigm är väldigt många tysta och avvaktande för att inte gå bort sig. Inte den lilla, allt radikalare och aktivare gruppen - men de långt fler följarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskOpposition
Jag tror att TheLucky har rätt så tillvida att borgerliga samhällsaktörer förstått ungefär samma sak som vi på Flashback. Nämligen att den borgerliga kampen mot SD - som till stora delar handlar om ren röstboskapsprotektionism - har baktänt å det gruvligaste och att en lång ökenvandring är att vänta.
Det enda som nu gäller för dessa krafter - för att rädda det som räddas kan - är att få bort SD ur nyhetsflödet så fort det bara går. Helt enkelt se till att SD blir en obetydlig bifråga istället för att både EU- och riksdagsval helt och hållet ska kretsa kring SD.
Problemet är bara det att även en liten, taktisk reträtt har tendensen att urarta till fanflykt om moralen är låg och linjerna ansatta. I alla klassiska slag började inte det riktiga blodbadet förrän den ena sidan började ge vika, falla tillbaka och fly.