2014-11-05, 19:27
Medlem
Krönika av Peter Santesson i Dagens Samhälle som uppmärksammar den nya prognosen från Migrationsverket och situationen i Norberg: "Tänk om Stockholm tog emot 112 200 asylsökande"
Citat:
Svårgreppbara siffror är det gott om inom den svenska migrationspolitiken. Miljarder och tusental blir lätt perspektivlösa. När man sätter Migrationsverkets nya prognos i relation till mer konkreta saker hajar man till. Utvecklingen i Norberg är konkret.
...
703 personer i Migrationsverkets mottagningssystem var boende i Norberg den 1 november. Med ett invånarantal på 5 679 personer motsvarar det 12,4 procent av befolkningen. I proportion till kommunens storlek motsvarar det om enbart Stockholms stad tog emot 112 200 asylsökande. Imponerande att det fungerar alls.

Bakgrunden till vad som hänt i Norberg blir lättbegriplig i Migrationsverkets nya novemberprognos. Alla trendlinjerna pekar uppåt och hela mottagningssystemet knakar kraftigt i fogarna. I budgetpropositionen prognostiseras att statens direkta kostnader inom migration och integration mer än fördubblas från 2013 till 2017 för att då överstiga 40 miljarder kronor. Det motsvarar exempelvis kostnaden för hela rättsväsendet, med polis, domstolar och kriminalvård. Men de där siffrorna byggde på juliprognosen och nu har en ny kommit.

Prognosen från juli skrivs upp, och därmed kostnaderna. De tidigare bedömda toppen på 40,5 miljarder år 2017 blir med den nya bedömningen istället 46,4 miljarder. De dramatiska siffrorna som cirkulerade i valrörelsen visade sig snabbt vara i underkant.
Citera
2014-11-05, 19:30
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Långt men läsvärt, http://snaphanen.dk/2014/11/04/tio-t...n/#more-181294

Citat:
Jag ämnar här visa att vanliga påståenden från centralt håll i invandringsdebatten är formulerade på så sätt att de skapar emotionella barriärer mot att ta upp och värdera motföreställningar. Och detta gör man trots att motföreställningarna kunde ha bidragit till en större förståelse för de realiteter som vi står inför och till en mer förnuftig anpassning än det som följer på de vanliga, officiella påståendena.

Tabun i invandringsdebatten, skrivet av norsk sociologiprofessor.
Citera
2014-11-05, 20:22
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Krönika av Peter Santesson i Dagens Samhälle som uppmärksammar den nya prognosen från Migrationsverket och situationen i Norberg: "Tänk om Stockholm tog emot 112 200 asylsökande"
Jooo...jag läste den artikeln, Peter Santesson verkar ha insett att den nuvarande taktiken att bekämpa SD genom att öka invandringen inte fungerar.
Dom orter som tar emot flest får störst problem och där ökar SD mest.
Citera
2014-11-05, 20:30
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, det blir allt svårare att smita undan. Varje bloggare som intressrarsig för samhällsfrågor; ekonomi, försvar, demografi, skolfrågor osv kan knappast bortse från I&I.

Vi har väl varit inne på Cornu tidigare och konstaterat att han till stor del är SD-are utan att själv veta om det. Vill han ha uppslag till en ny katastrofroman, när han nu har avverkat ryskt angrepp och el-bortfall, så ligger nog ett svenskt Jugoslavien-scenario närmast till hands. En sådan bok skulle säkerligen sälja bra, men kvitterstormen skulle kanske sätta eld på luftledningarna till hans skogsgård.

Vi får väl se varthän Cornu och andra bloggare tar vägen under de kommande fyra åren...
Cornucopia är en intressant spelare av ett par anledningar: Han är ganska stor inom det alternativa medialandskapet och han håller fanan högt när det gäller oberoende och trovärdighet, även om han likt alla människor drivs av en agenda.

Min uppfattning är att hans lyckligaste stunder i tillvaron är när han kan krossa konsensuslögner som att kjesaren är påklädd genom en tjusig tabell med validerad data från SCB som visar att kejsaren minsann är naken. Jag finner ett stort nöje i dylika övningar själv.

Svensk migrationspolitik har med tiden förvandlats till ett fullastat godståg med fakta som en efter en spräcker de offentliga lögnerna, så jag förstår lockelsen för en person som Cornucopia.

Samtidigt så har han visat en närmast barnslig aversion mot SD. Min gissning är att det bottnar i två saker; dels så måste han undvika peststämpeln, men så tror jag att han bär på ett mindre smickrande förakt för obildade människor. Och gudarna ska veta att partiet SD befolkas av blockmongon, även om de råkar ha rätt i sak.

För en person som ser sig som närmast övermäskligt intelligent så är det därför lockande att klämma i lite extra i invektiven då.
Citera
2014-11-05, 20:55
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Cornucopia är en intressant spelare av ett par anledningar: Han är ganska stor inom det alternativa medialandskapet och han håller fanan högt när det gäller oberoende och trovärdighet, även om han likt alla människor drivs av en agenda.

Min uppfattning är att hans lyckligaste stunder i tillvaron är när han kan krossa konsensuslögner som att kjesaren är påklädd genom en tjusig tabell med validerad data från SCB som visar att kejsaren minsann är naken. Jag finner ett stort nöje i dylika övningar själv.

Svensk migrationspolitik har med tiden förvandlats till ett fullastat godståg med fakta som en efter en spräcker de offentliga lögnerna, så jag förstår lockelsen för en person som Cornucopia.

Samtidigt så har han visat en närmast barnslig aversion mot SD. Min gissning är att det bottnar i två saker; dels så måste han undvika peststämpeln, men så tror jag att han bär på ett mindre smickrande förakt för obildade människor. Och gudarna ska veta att partiet SD befolkas av blockmongon, även om de råkar ha rätt i sak.

För en person som ser sig som närmast övermäskligt intelligent så är det därför lockande att klämma i lite extra i invektiven då.

Han måste ha falukorv på bordet också. Visar han inte SD missaktning så riskerar han att telefonen ringer alltmera sällan, annonserna blir färre och förlaget njuggare.
Citera
2014-11-05, 21:54
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Jooo...jag läste den artikeln, Peter Santesson verkar ha insett att den nuvarande taktiken att bekämpa SD genom att öka invandringen inte fungerar.

Vem kunde ana det! Känns ju som en uppenbar strategi att motverka kritik av en helt knäpp invandringspolitik genom att medvetet skruva upp den till fabulösa nivåer samtidigt som samtliga mediakanaler sprider lögner och enfaldig propaganda.
Citera
2014-11-05, 21:57
Medlem
Munchen79s avatar
Det verkar mer och mer som att "kriget" kan komma att vinnas av inre stridigheter om rätt väg hos etablissemanget. Deras liering med feminister och "antirasister" kan komma att visa sig fatalt när insikten når dom om att det är galningar dom har att göra med och absolut inte några goda krafter.

Debatten kring mångkulturen bland korrar inom SR är ett tydligt exempel. Nu börjas det med rygghugg bland dom "goda".

Nu blossar en ny inre stridighet bland feminister/HBTQ-folk upp. Ett rejält getingbo som många i etablissemanget satt sig i, där alla snedsteg utanför sin egna åsiktskorridor av vanföreställningar och feberdrömmar omedelbart möts av aggressivt knivhugg i ryggen.

Ett exempel är stridigheterna kring Kajsa Ekis Ekman. För vissa inom godhetsrörelsen är hon jesus själv, medan hon för andra representerar ondskan personifierad. Underhållande om inte annat.

Från en krönika av en manlig transvestit i Nöjesguiden. http://nojesguiden.se/artiklar/maria...sa-ekis-ekmans
Citat:
Nej, jag tror inte att Ekman ”är transfob”, men det hon skrev i sin debutbok Varat och varan är transmisogynt. ”Den transsexuelle kan tvinga alla att kalla honom för kvinna och samtidigt ha noll förståelse för kvinnosaken”. Den maskulina ändelsen på ”transsexuelle”, det manliga pronomenet och till slut att det framställs som maktutövning att ”tvinga” alla att kalla transkvinnor kvinnor. När hon i mars bjöds in som talare till en feministfest i Stockholm var vi därför många som protesterade.
Citat:
Hur kan någon som inte bett om ursäkt för detta bjudas in som talare? Vad signalerar det till besökarna om vad som är tillåtet att säga, kan jag lita på att arrangörerna som valt denna talare skyddar mig om jag råkar ut för transmisogyna trakasserier? Eller kommer de tvärtom att slänga ut mig från damtoaletten?
Sen drar det som vanligt igång på twitter. https://twitter.com/unnidrougge/stat...33521523228672

Sunt förnuft verkar helt ha avskaffats i dagens mediadebatt. Men som tur är inte bland vanligt folk.
Citera
2014-11-05, 22:01
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Vem kunde ana det! Känns ju som en uppenbar strategi att motverka kritik av en helt knäpp invandringspolitik genom att medvetet skruva upp den till fabulösa nivåer samtidigt som samtliga mediakanaler sprider lögner och enfaldig propaganda.

Alltså, men undrar ju en sak lite försiktigt... Är dom som prodcerar och server lögnberget medvetna om att den inslagning vägen är på god väg att leda till en kolaps av såväl asylsystemet som välfärdssamhället? Begriper man vad som håller på att ske, eller är man helt enkelt för korkade?
Citera
2014-11-05, 22:09
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Alltså, men undrar ju en sak lite försiktigt... Är dom som prodcerar och server lögnberget medvetna om att den inslagning vägen är på god väg att leda till en kolaps av såväl asylsystemet som välfärdssamhället? Begriper man vad som håller på att ske, eller är man helt enkelt för korkade?
De är nog inte korkade men har betalt för att inte tänka och driva en agenda in absurdum. Samtidigt har de alla fullt upp med sina egna små skärmytslingar om helt irrelevanta saker. Som det Munchen79 citerar ovan.
Senast redigerad av Tjyvas 2014-11-05 kl. 22:12.
Citera
2014-11-05, 22:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
De är nog inte korkade men har betalt för att inte tänka och driva en agenda in absurdum. Samtidigt har de alla fullt upp med sina egna små skärmytslingar om helt irrelevanta saker. Som det Munchen79 citerar ovan.

Har man inga riktiga problem så kan man ju alltid skapa sig några...
Helt otroligt. Och i sanning mycket glädjade att jag helt slipper att ha med sådana där personer att göra i verkligheten.
Citera
2014-11-05, 22:34
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Alltså, men undrar ju en sak lite försiktigt... Är dom som producerar och serverar lögnberget medvetna om att den inslagning vägen är på god väg att leda till en kollaps av såväl asylsystemet som välfärdssamhället? Begriper man vad som håller på att ske, eller är man helt enkelt för korkade?

Faktiskt den enda fråga som egentligen intresserar mig numera när det kommer till knäppis-Sverige. Orkar inte skriva den typen av inlägg som jag berikade tråden med de första några hundra sidorna eller så. Finns ingenting som är så intellektuellt dödande som att följa mainstream-sekteristerna. Inte ens skoj att försöka analysera dem.

En del är ju uppenbara idioter. En sådan som Maria Ferm (fd kokainist, numera miljöpartist) tror jag ligger på kanske runt 85 i IQ. Helt olämplig för en samhällelig maktposition. Uppskattar att mellan 20-30% av de styrande är av hennes kaliber. Man kan egentligen inte bli allt för upprörd på idioterna. De är ju trots allt idioter. Vet inte bättre utan hamnat på positioner långt över deras potential.

På kanske varannan idiot finns det en slipad psykopat. Dessa är helt enkelt ondskefulla människor och använder progressiv ideologi för att tvinga på samhället sin sadism. Samvetslösa människor som blandar en djup nihilism med amoraliska ideal och en vilja till makt. Även dessa är olämpliga för allt vad samhälleliga positioner heter. Exempel är väl ungefär varenda sjupartiungdomsförbundsordförande de senaste tio åren. En Birgitta Ohlsson, Ali Esbati eller Fredrik Federley. Mer eller mindre utbytbara med varandra. Det är folk som dessa dessa som machiavelliskt placerar idioter på samhälleliga positioner då det underlättar deras egna verksamhet.

Sedan har vi de som verkligen tror på den progressiva religionen. Dessa är svåra att skilja ifrån idioterna och psykopaterna. Liksom smarta idioter. Så smarta så att man tror att de fejkar när de uppvisar trohet till knäppa ideal. Men det gör de inte. Om de säger nånting som pekar på tillfällig brist i tron så kommer den tvekan bara leda dem till en framtida djupare tro.

Resten är rena karriärister. Egentligen likgiltiga till styret och idéer så länge som de har sin position. Dessa är faktiskt vettiga att ha på maktposition så länge som som styret i övrigt är sunt. Om styret är vansinnigt så kommer karriäristerna cyniskt anpassa sig efter tidsandan.

Ärligt talat så tror jag att de gamla grekerna var nåt på spåren då de skrev att demokrati i slutändan urartar och kollapsar i sin egen idioti. Antligen det eller att vi egentligen inte har nån demokrati alls och att hela skiten är fejkad sedan lång tid tillbaka. Vet faktiskt inte längre vilken av varianterna som är mer trolig.
Citera
2014-11-05, 22:41
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
På kanske varannan idiot finns det en slipad psykopat. Dessa är helt enkelt ondskefulla människor och använder progressiv ideologi för att tvinga på samhället sin sadism. Samvetslösa människor som blandar en djup nihilism med amoraliska ideal och en vilja till makt. Även dessa är olämpliga för allt vad samhälleliga positioner heter.

Det där låter ju bestickande likte en beskrivning av Fredrik Reindfeltd 2008 och framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in