2014-05-16, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Japp. Marteus ledare i Expressen var skamlös. Det är journalistkårens egen skapelse, som Marteus nu tar avstånd från.
Jo, man rullar med ögonen när Marteus - av alla - tar demokratin i försvar å SD:s vägnar, med tanke på att hon själv länge varit ett av de allvarligaste sjukdomsfallen när det gäller den där hjärnfebern som hon nu kletar på vänstern. Några axplock ur hennes raljerande kaskadspyor genom åren:

Citat:
8 maj 2009: "Sverigedemokraterna drivs av två krafter: främlingshat och makthunger. Ingenting annat. Resten är tomhet, kamouflerad med sentimental nationalromantik. Det går inte att kompromissa med den häxbrygden. Det går inte och man får inte. Det enda anständiga är att vara en motkraft."

28 sep 2010: "SD är inte det första parti som velat bestämma vilken kulturform som är etniskt rätt och står för rätt etniska värden - som bara rätt folk kan förstå. Den kultursynen har en lång och mörk historia.
1937 i München organiserade nazisterna en utställning kallad "Entartete Kunst", "Degenererad konst". Modern konst av bland annat Picasso, Dali och Miró visades upp och hånades. Den kallades otysk, influerad av judar och bolsjeviker. Nazisterna gillade "traditionell" konst: föreställande, konkret, otvetydig - konst som illustrerade nazityska värden som renrasighet, lydnad, ordning. I Sovjet var man inne på en liknande linje. I vissa avseenden är SD:s kulturpolitik lika skrämmande som dess invandringspolitik."

5 aug 2011: "I SD:s valfilm framställs muslimska småbarnsmammor som ett pack onda skadedjur, jagande svenska pensionärer. Och deras vapen är barnvagnar. Sverigedemokraterna skildrar kort sagt kvinnor som råttor och deras skyddslösa barn som råttors vapen. Men stora, starka riksdagsman Björn Söder tycker att det är honom och hans riksdagsgrupp det är synd om!Har han ingen som helst aning om hur osmakligt, ynkligt och bakvänt det är? Eller har han laddat ner så mycket hat i nyfödda barn att han på allvar tror att de har blivit monster? Han kanske skulle försöka dämpa sitt hat lite och se om inte föremålen för hans hat faktiskt började bli lite mindre monstruösa och lite mer - mänskliga. Sverigedemokraterna är handelsresande i hat. Punkt. De vill inte ha någon "oerhört viktig debatt" om någonting. De vill så hat, hat, hat."
Nja, det är Marteus själv som ville så hat, hat, hat med de giftiga drapor av retoriskt övervåld som hon bankade in med knytnävarna för att få utlopp för sitt eget irrationella hat. Sida upp, sida ner om stöveltramp, Hitler, hat och rasbiologi och att "ingen anständig människa kan rösta på SD" (ur en bloggtext hon tyvärr har tagit ner). Hon har matat monstret med giraffungar sedan det låg i sin linda, och nu står Godzilla där och vrålar och går bärsärk utom hennes kontroll. Så går det när man sätter likhetstecken mellan 30-talets Tyskland och att återgå till socialdemokratisk asylpolitik modell december 1989. Inte ens AB Ledare har tagit i från tårna på samma sätt som Marteus har gjort. Hon har lagt sig på samma nivå av överdrifter i sin bild av SD som den nordkoreanska statstelevisionens bild av USA. Och när vi en vacker dag EU-normaliserar vår invandringspolitik av ren nödvändighet så kommer alla hjärntvättade får att stå på torgen och storgråta i kramper som nordkoreanerna gjorde när Kim Il-Sung dött.
Citera
2014-05-16, 01:15
Medlem
Blixtmannens avatar
Tycker nog att en hel del i den här tråden har glömt bort att för bara någon månad sen, när Dan Park fängslades, var det helt andra tongångar. Då var det "Judgement Day", åsiktspoliser likt dödsrobotar i en dystopisk framtidsvision skulle fängsla alla oppositionella. EXPO och RF med sina åsiktsregister skulle som värmesökande missiler rikta hårkorset mot alla dissidenter på nätet osv.
Citera
2014-05-16, 01:48
Medlem
Ja det kommer att bli mycket intressant om det vänder, det saknas ju inte precis träffyta på Pk-
sidan!

Frågan är bara hur tjockt pansar dom har?
Citera
2014-05-16, 06:58
Medlem
Misstänker att hela omsvängningen den senaste veckan handlar om ett byte av strategi. Wolodarski-Almega-Leissner triumviratet satsar inte längre på en Alliansen+Mp regim. Man vill se en S-Fp-M koalition redan i höst. Ett större SD på 15% öppnar för detta.
Citera
2014-05-16, 09:03
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengeRunflak
Misstänker att hela omsvängningen den senaste veckan handlar om ett byte av strategi. Wolodarski-Almega-Leissner triumviratet satsar inte längre på en Alliansen+Mp regim. Man vill se en S-Fp-M koalition redan i höst. Ett större SD på 15% öppnar för detta.

En sådan koalition är det enda som kan rädda vinstutvecklingen för Almegas medlemsföretag.
Kanske är politiken just så enkel? Att det handlar om att rädda vinstnivåer, affärsområden och marknadstäckning?
Sverige har en delvis oligarkisk ekonomi som utvecklats i två omgångar. Först var det sossarna som skapade en skyddad marknad för arbetarrörelseidkare. HSB, Riksbyggen, BPA, Konsum, Fonus, Tiden med flera fick skörda på en marknad som sossarna hade karvat fram ur samhället och gjort tillgänglig till de rätttrogna företagens oligarker. På det viset kunde man ackumulera kapital och driva valkampanj med oligarkernas hjälp. (Wallenberg kunde tjäna pengar på försvarsindustrin och därmed hade man köpt och tystat näringslivet).
Efter sossarna kom det borgerliga alternativet, där man karvat ut vård, skola, omsorg och inte minst asyl ur samhället och i många fall rent bokstavligt gett bort affärsområden till sina gunstlingar att tjäna pengar på. Kapital ackumuleras och man förväntar sig en trogen uppslutning bland oligarkerna.

Igår trädde ett par av oligarkerna fram i SvT Debatt. Bert Karlsson som numer skär guld i den asylindustri han en gång bekämpade, och Attendos oligark som också sitter med i regeringens välfärdsråd för att bevaka sina intressen.

Hela talet om mångkultur och invandring kanske bara är ett sätt att garantera efterfrågan på de tjänster som oligarkerna levererar? Ett ständigt inflöde av asylsökande som sin tur kräver nya förläggningar, nya skolor, nya vårdföretag (Bert driver eget vårdföretag inom ramen för sina förläggningar), jobbcoacher, tolktjänst, allt i en skyddad verkstad med garanterad vinstnivå.
I SvT Debatt framträdde också Migrationsverket och klagade på att det blev för dyrt, och fick naturligtvis mothugg av Bert, Attendo, Federley och Wikström. Ett internt krig mellan olika delar av asylindustrin, där de privata inte får tillräcklig volym på grund av att elaka Migrationsverket driver egna förläggningar till en fjärdedel av kostnaden hos Bert och Attendo?

Svt Debatt från igår: http://www.svtplay.se/video/2044302/15-5-22-00
Citera
2014-05-16, 10:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
En sådan koalition är det enda som kan rädda vinstutvecklingen för Almegas medlemsföretag.
Kanske är politiken just så enkel? Att det handlar om att rädda vinstnivåer, affärsområden och marknadstäckning?
Sverige har en delvis oligarkisk ekonomi som utvecklats i två omgångar. Först var det sossarna som skapade en skyddad marknad för arbetarrörelseidkare. HSB, Riksbyggen, BPA, Konsum, Fonus, Tiden med flera fick skörda på en marknad som sossarna hade karvat fram ur samhället och gjort tillgänglig till de rätttrogna företagens oligarker. På det viset kunde man ackumulera kapital och driva valkampanj med oligarkernas hjälp. (Wallenberg kunde tjäna pengar på försvarsindustrin och därmed hade man köpt och tystat näringslivet).
Efter sossarna kom det borgerliga alternativet, där man karvat ut vård, skola, omsorg och inte minst asyl ur samhället och i många fall rent bokstavligt gett bort affärsområden till sina gunstlingar att tjäna pengar på. Kapital ackumuleras och man förväntar sig en trogen uppslutning bland oligarkerna.

Igår trädde ett par av oligarkerna fram i SvT Debatt. Bert Karlsson som numer skär guld i den asylindustri han en gång bekämpade, och Attendos oligark som också sitter med i regeringens välfärdsråd för att bevaka sina intressen.

Hela talet om mångkultur och invandring kanske bara är ett sätt att garantera efterfrågan på de tjänster som oligarkerna levererar? Ett ständigt inflöde av asylsökande som sin tur kräver nya förläggningar, nya skolor, nya vårdföretag (Bert driver eget vårdföretag inom ramen för sina förläggningar), jobbcoacher, tolktjänst, allt i en skyddad verkstad med garanterad vinstnivå.
I SvT Debatt framträdde också Migrationsverket och klagade på att det blev för dyrt, och fick naturligtvis mothugg av Bert, Attendo, Federley och Wikström. Ett internt krig mellan olika delar av asylindustrin, där de privata inte får tillräcklig volym på grund av att elaka Migrationsverket driver egna förläggningar till en fjärdedel av kostnaden hos Bert och Attendo?

Svt Debatt från igår: http://www.svtplay.se/video/2044302/15-5-22-00

Du har helt rätt. Motorn som driver den svenska, världsunika invandringspolitiken är de garanterade vinstnivåerna för oligarkerna i det invandringsindustriella komplexet.

Bekännelsen till mångkultur och invandring är ett sätt att garantera efterfrågan på de tjänster som oligarkerna levererar. Ett ständigt inflöde av asylsökande som sin tur kräver nya förläggningar, nya skolor, nya vårdföretag (Bert driver eget vårdföretag inom ramen för sina förläggningar), jobbcoacher, tolktjänst, allt i en skyddad verkstad med garanterad vinstnivå.
Citera
2014-05-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Så, med yxan i båtbotten återstår det bara för journalisterna att ösa, dvs skriva på och följa upp vad som händer kring och med SD, och då har man just ingen hjälp av vänsterextremisterna som varje dag gör sitt för att öka läckaget och sympatierna för det parti man ogillar mest.

Dessutom ser väl vänsterextremisterna till att minska stödet för V då moderpartiet riskerar att kopplas samman med våldsdåden. Ska bli intressant att se hur stödet för V ser ut i de kommande mätningarna.
Citera
2014-05-16, 11:28
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är sant att aktiviteten i tråden sjunkit, vilket jag som du tror beror på att många resignerat. Mig inkluderad.
Kanske finns det hos gemene högermänniska ett slags resignation. Kanske är detta fallet för fler än en postare idag. Men det är bara en fas att gå igenom anser jag.

Man kan säga: det är mycket energier inblandat i det här. Det är det alltid när politik diskuteras. Som i: vem har mest energi, vem är mest radikal...? Jag vet att det är en farlig position att hamna i. Bertil Mårtensson ("Maktens vägar", "Vingmästarens dotter", "Detta är verkligheten") kom en gång till kärnan av det hela, av -- ska vi säga -- politikens samtalsdimension när han uppgivet pekade på det fenomen som heter: "Jag har rätt, ty jag är radikalare än du."

Jag har tänkt på detta citat under mina senaste år som nätaktiv högerman. Högerfolk radikalare än jag har ibland enkelt kunnat vinna över mig i debatter. De har haft rätt ty de äro radikalare än jag...

(Typexempel: Jag: man behöver inte visa ut varje fjärrinvandrare... Radikalen: vad är du för en liberal, alla invandrare som kommit hit sedan 1945 måste ut, annars är vi dömda...!)

- - -

Så har det låtit. Men nu märker jag att jag själv uppnått en viss radikal attityd med tiden. Som i relation till denna tråd.

Jag anser inte därmed att jag per definition har rätt.

Men...! Samhällseliten av idag har löpt amok. Massinvandring, demonisering av SD och svartmålning av konservativa anses som höjden av upplysning och normalitet. Och folk i denna tråd går ännu och hoppas att någon MSM-skribent ska vända läget.

Det är en del på gång just nu i maj, tråden antyder det, men alltså: gällande detta med resignation så är det en nödvändig fas anser jag. Släpp fram resignationen, låt den härska ett tag...! För att sedan ge ny energi för vassare åsikter. Åsikter som att MSM är dömt och att samhället behöver reformeras från grunden -- fredligt, men från grunden.

- - -

Att resignera och sedan ta nya tag kan kallas att utföra den personliga reconquistan. Jag skrev om detta på Motpol nyss när jag recenserade Thomas Nydahls "Identitärt" (2014):
Citat:
I Nydahls bok talas om nyhögerbegreppet ”reconquista”. Det handlar om återerövringen, allt med förebild i Spaniens återerövrande från morerna under medeltiden. Nydahl är kritisk till denna krigsretorik. Men i boken återges även en intressant aspekt av det hela. En av identitarismens grand old men, Philippe Vardon, menar att denna traditionalistiska återerövring av Europa måste börja i den personliga reconquistan, i att ta tillbaks sig själv. Allting börjar med att man måste ta tillbaka makten över sitt liv. Så har jag upplevt det själv och Vardons terminologi sätter ord på min upplevelse.

Detta är det tankefrö som såtts i mig av denna bok: identitarism, hur man än tolkar den, börjar i att man personligen omdefinierar sin verklighet. Utifrån dagspolitikens tryck börjar man ifrågasätta hur verkligheten beskrivs och vad som är ens egen roll i den. I en samtid koloniserad av mångkulturalism måste man ta ställning till detta: till identitet. Och i förlängningen måste man förhålla sig till andra som gjort samma rannsakning.

Man måste som tänkande europé av idag erkänna existensen av den pågående reconquistan.
Detta tycker jag beskriver samhällsklimatet i västvärlden rätt bra. Det räcker inte med att "klara integrationen", "få fram högeråsikter" eller ens "få se Marika Formgren i Axess lite oftare". Det handlar om att revidera sin verklighetsbild, revidera sin roll i samhällsdebatten, gaska upp sig och ta tillbaks sitt land. Med fredliga medel. Men det är en kamp, det är en strid -- och att börja med en inre strid. Och "allt avgörs i det inre", som Ernst Jünger sa.
Senast redigerad av lampros 2014-05-16 kl. 11:30.
Citera
2014-05-16, 12:00
Medlem
Droidlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du har helt rätt. Motorn som driver den svenska, världsunika invandringspolitiken är de garanterade vinstnivåerna för oligarkerna i det invandringsindustriella komplexet.

Bekännelsen till mångkultur och invandring är ett sätt att garantera efterfrågan på de tjänster som oligarkerna levererar. Ett ständigt inflöde av asylsökande som sin tur kräver nya förläggningar, nya skolor, nya vårdföretag (Bert driver eget vårdföretag inom ramen för sina förläggningar), jobbcoacher, tolktjänst, allt i en skyddad verkstad med garanterad vinstnivå.

Ja vad fan. Money talks, ideologi walks, så enkelt är det. Det gäller det mesta i den här världen skulle jag tro, även om det omvända råder i den "offentliga diskursen" där ideologerna står för snackandet. Som någon annan skrev ett par sidor bak; det här med momentum i riktning globalism och söndrande av för marknaden irriterande "identiteter" är en atlantångare som sattes på sin kurs för länge sedan och nu positionerar sig folk bara på olika däckplan och bevakar sina positioner av enkla, psykologiska anledningar som till syvende och sist rör den egna materiella och emotionella välfärden.
Senast redigerad av Droidlife 2014-05-16 kl. 12:02.
Citera
2014-05-16, 12:24
Medlem
Menveds avatar
Det viktigaste skälet till avståndstaganden från mötesstörarna är att hela valrörelsen snart handlar om SD. "Åkesson" trendar på Twitter varje dag. Igår etta hela dagen, nu femma, och så har det hållit på i åtminstone en vecka, säkert mer. Ingen annan partiledare trendar mer än någon timma då och då. Så nu är det en del som börjar bli nervösa.
Citat:
Kruxet för alla er vuvuzelaaktivister som söker efter lite ”snyggare” sätt att eliminera obehagliga budskap utan att det blir alltför uppenbart odemokratiskt är detta: redan ert önskemål luktar skunk. Det handlar inte om att hitta ett snyggt sätt att göra det. Det handlar om att låta bli. Låta bli att försöka stoppa torgmöten. Låta bli att försöka stoppa postutskick. Låta bli att försöka hitta ett sätt att förbjuda tunnelbanereklam och skolbesök. Snälla, jag ber! Låt bli. Gör det inte. Ingenting av det ni gör är snyggt eller smart eller ens roligt. Det är bara genomskinligt och anstötligt och det driver normalt funtade människor i armarna på era motståndare.
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2014...elaaktivister/
Det skriver Sanna Rayman, som också sprider vidare EnochThulins roliga klipp från dansk statstv.
Citera
2014-05-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droidlife
Ja vad fan. Money talks, ideologi walks, så enkelt är det. Det gäller det mesta i den här världen skulle jag tro, även om det omvända råder i den "offentliga diskursen" där ideologerna står för snackandet. Som någon annan skrev ett par sidor bak; det här med momentum i riktning globalism och söndrande av för marknaden irriterande "identiteter" är en atlantångare som sattes på sin kurs för länge sedan och nu positionerar sig folk bara på olika däckplan och bevakar sina positioner av enkla, psykologiska anledningar som till syvende och sist rör den egna materiella och emotionella välfärden.

Ur ett slags personatomisktiskt nyttoperspektiv i världens mest individbejakande land så återstår dock ett faktum: Etnicitet lönar sig. Det är en konkurrensfördel i livet för den enskilde individen att tillhöra ett självidentifierande, medvetet kollektiv.

Svensk identitet har varit osynlig eftersom den varit självklar och rätt allmän - så är inte fallet längre och kommer i allt mindre utsträckning vara det.

Min idé är ju att en svensk nationalism inte är något som varken kan eller behöver "väckas" eller skapas. Det är en organisk process som visat sig vara naturlig och mycket robust i alla europeiska mångkulturer historiskt. Det är bara att förhålla sig till, som en gruppsykologisk naturlag.
Citera
2014-05-16, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det viktigaste skälet till avståndstaganden från mötesstörarna är att hela valrörelsen snart handlar om SD. "Åkesson" trendar på Twitter varje dag. Igår etta hela dagen, nu femma, och så har det hållit på i åtminstone en vecka, säkert mer. Ingen annan partiledare trendar mer än någon timma då och då. Så nu är det en del som börjar bli nervösa.

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2014...elaaktivister/
Det skriver Sanna Rayman, som också sprider vidare EnochThulins roliga klipp från dansk statstv.

Detta vackra, kategoriska fördömande är dock något nytt. Jag tror inte NÅGON svensk debattör i det offentliga samtalet drev den linjen 2010, eller i samband med Breivik. Stoltenberg reagerade dagen efter terrordådet med att alla åsikter måste få torgföras, att bara våldet var odemokratiskt.

I Sverige har "demokratisk värdegrund" hela tiden betytt motsatsen: Att farliga åsikter inte är acceptabla, eftersom de förutsätts leda till våld. Att obstruera och tysta den fria opinionsbildningen har setts som ett skydd av demokratin, istället för det självklara, existentiella hot det är.

Jag tror att denna nymornade demokratiska fundamentalism i sin förlängning öppnar för paradigmskiftet, normaliseringen av svensk politik i ett europeiskt perspektiv. Det ger åtminstone "respektabla" debattörer de retoriska verktygen och det moraliska övertaget att tampas med vänstern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in