Andreas Ekström, krönikör i Sydsvenskan, skrev igår en artikel som fick ett blandat mottagande bland dissidenterna.
Artikeln ahr rubriken "Anständigheten kräver fler flyktingar " och i den argumenterar Ekström för att invandringen, främst av asylanter, ska öka. Han medger helt öppet att det är svårt, kräver offer och resurser men att vi ändå måste göra detta pga "anständighet".
Bland de försämringar som Ekström nämner kan komma att bli en direkt följd av ökad asylantinvandring nämner han:
- Färre rondeller
- Vänta en vecka extra på läkarbesök
- Sämre gatuunderhåll
- Gatubelysning mindre tänd
- Sämre snöröjning
- Och massor av andra saker
Om det nu betyder att några av de mest utsatta människorna får det lite mindre jävligt, med Ekströms egna ord.
vidare ska man ge skattemedel som annars går till lekplatser åt stadens barn, till hjälporgansiationer. Istället ska ideela krafter förutsättas ordna lekplats åt stadens - och skattebetalarnas barn.
Det intressanta är två saker. Dels lägger han fram samma bild som sverigedemokrater och andra invidringskritiker gjort i decennier: Invadringen är ingen vinstaffär, den kostar, och det leder ofrånkomligt till sämre vård, social service och gatuunderhåll för oss alla.
Den andra är att han lägger fram det som en svårighet, en uppoffring, som gör oss mer anständiga och därmed lite finare. han slåpr två slugor i en smäll. Dels får han svenskar att framstå som lite finare och lite bättre, som nu är istånd att göra dessa "anständiga" uppoffringar. Man liksom bekräftar svenskens inneboende ädelhet lite mera.
Dels slipper han den kritik som alla andra som sagt samma sak drabbats av. Det är nämligen fint och gott att försämra Sverige om man gör det som en uppoffring för någon annan som har det svårt. Om man istället vill behålla det som är bra med Sverige, till exempel vår standard, så är man istället en ond människa.
Vad Andreas Ekström glömde var att kolla sitt twitterkonto innan han skrev texten. För två år sedan skrev han nämligen om att sitta i telefonkö hos vårdcentralen, och att vänta i vården gillar Ekström inte:
Citat:
Andreas Ekström @andreasekstrom
Telefonkön till min vårdcentral går nu in på sin andra halvtimme. DDR.
Detta uppmärksammades snabbt av den alternativa Twittereliten och blev en lite viral:
Citat:
@Brottsanalys
.@andreasekstrom Hur rimmar det med: "Jag kan tänka mig att vänta en vecka till på mitt återbesök till sjukhuset."
http://www.sydsvenskan.se/lund/andre...er-flyktingar/ …
Sens moral: ska man predika uppoffringar för folket så gäller det att inte ha för låg smärttröskel för egen del.
Resten av dagen förflöt under ett visst twitterlugn med avbrott för självömkan:
Citat:
Andreas Ekström @andreasekstrom 27 apr
Från ljusbruna hörnet: en fråga om hur det går ihop att vara arg i vårdkö men samtidigt acceptera viss väntan i den för andras skull. Suck.
Men skam den som ger sig. Ekström fortsätter att predika uppoffringar för asylanternas räkning:
Citat:
@andreasekstrom 19 tim
@Hajk @Ann_Marie1 Jo, massor! Det är mycket som är svårt och dyrt - men som man av moraliska skäl bör försöka göra ändå.
Citat:
@andreasekstrom 19 tim
@Hajk @Ann_Marie1 Jag ska skriva en hel krönika om delvis den frågan - det blir nog nästa söndag!
http://www.sydsvenskan.se/lund/andre...er-flyktingar/
https://twitter.com/andreasekstrom