- Gäspa aldrig då fascismen försöker göra sig normal via språk och diskurs. En farlig och ofta framgångsrik process.
- Våldet och antidemokratin finns kvar i fascismen, var så säker. Snus är snus, om än i gyllne dosor.
- Men hoppas du tar dig tid att läsa min bok? 25 års internationell fascismforskning kan avfärdas, javisst, men bör tas på allvar!
- Endast SD är fascistiskt, medan FrP är högerpopulister, men med fascistoida inslag. Bägge är dock rasistiska partier.
- Om du undrar över FrP:s fascistiska, våldsamma och antidemokratiska potential: Anders Behring Breivik.
- Mig veterligen nej, det har jag aldrig gjort. Källa?
- Enda gången jag gjort det misstaget, mig veterligt, var i hastigheten i någon chatt. FrP är populister, Ian och Bert på turbo.
- Att ett parti är populistiskt gör det dock inte mindre farligt än neofascismen. Rasismen grövre i FrP än i SD.
- Just därför behövdes ett redigt svenskt verk om fascistisk ideologi. Det var därför jag ägnade sex år åt "Älskade fascism".
- Du har helt rätt i att ordet "fascism" väcker starka, och oftast felaktiga, associationer. Mellankrigstidens politiska teater.
- Är detta då inte chatten? Hur som haver är det fel! FrP är ett högerpopulistiskt parti med fascistoida inslag. Inget annat.
- Agreed! Därav två decennier av internationell vetenskaplig debatt angående definitionen av "fascism". Som jag återger i boken!
- Vidare omdefinierades faktiskt inte fascism 1991. Det som hände var att ideologin för första gången fick genomtänkt definition.
- Dessförinnan definierades inte den fascistiska ideologin. Den beskrevs. Till huvudsak utifrån kalla krigets politisering.
- Om jag fått en krona för varje gång jag citerats felaktigt skulle jag kunna köpa en calzone, åtminstone.
- Jag är inte ute efter att bekräfta förutfattade meningar, utan redovisar forskning och vetenskap. Inte sällan kontroversiellt!
- "Riktiga journalister är inte i branschen för att vinna popularitetstävlingar" sa Aschberg en gång. Gäller även forskning.
- Vi vänder blad och går vidare! Välkommen imorgon kväll