Citat:
Ursprungligen postat av
Andraandningen
Ser nu, på tal om mitt eget inlägg precis här ovan att Hanne Kjöller nu försvarar samarbetet med Researchgruppen i stort sett med Thomas Mattssons egna argument. Finns på DN.
Hon är ingen idiot. Tvärtom, hon vet precis vad hon lånar sig till. Och allt bara för att förlänga sitt anställningskontrakt i två år till då tidningen läggs ner.
Jag tycker dock att det är bra att hon tar upp RG-bloggen där identifierbara personer hängs ut pga att de skrivit enstaka inlägg på Avpixlat. Som någon skrev i tråden om uthängningarna så är det sökbara registret ett smörgåsbord för galningar, förutom att det gränsar till förtal. RG är naturligtvis medvetna om att människor blir identifierbara men de bryr sig inte.
Citat:
Jag tycker alltså inte att samarbetet var anmärkningsvärt. Inte heller tycker jag att det var fel att gå ut med uppgifterna. Däremot tycker jag att Research*gruppens egen publicering på sidan ”Avkodat” är problematisk.
Under rubriken ”Vilka är rasisterna som gömmer sig bakom Avpixlat?” redovisar gruppen individerna bakom inläggen, med signatur och ibland kön, ålder och bostadsort. Signaturerna kan vara av typen ”Svensk tant” men är ibland också byggda utifrån hela eller halva personnamn. Några går att spåra hyfsat lätt med hjälp av Eniro.
Under var och en av signaturerna presenterar Researchgruppen en ambitiös graf över nätaktiviteter, över vilka tider på dygnet personerna postat sina inlägg och vilka andra som ofta kommenterat i samma trådar. Däremot berättas inget om på vilka sidor inläggen är publicerade eller vad det har stått i dem.
http://www.dn.se/ledare/signerat/lattsinnig-avkodning/
Jag tycker att det är konstigt att det är så tyst kring detta register som de lagt upp. Jag talade med en jurist som ansåg att det borde anmälas till Datainspektionen för prövning. Vem som helst kan anmäla till Datainspektionen. För att anmäla bloggen till JK för förtal så krävs att man är en av de drabbade, att man är identifierbar via registret. Osäkert om det hela utgör förtal, skulle inte tro det, JK lär inte göra något. Om någon vill anmäla så var medveten om att RG plockar ut alla anmälningar.
Johan Lundberg är kritisk mot Expressens fokus och tycker att de borde jaga vänsterantisemiter:
http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid...p%3bnew%3dtrue