2013-11-25, 10:08
Medlem
IHSVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Sådan är inte Åkesson... för att uttrycka sig milt. Det är inte någon kritik av Åkesson från min sida, utan bara ett konstaterande av att Farage och Åkesson är mycket olika personligheter.

Det har du helt klart rätt i. Men, trots det tycker jag mig ibland se att Åkesson himlar med ögonen, blir förbannad och tycks vilja be "journalisterna" att dra åt h-e. Då tror jag han tvingar sig själv att lägga band på sina känslor. Jag tror att de, vid något tillfälle, analyserat detta och kommit fram till att det är en bättre strategi.

Sedan tror jag svensk tradition av att söka konsensus inte riktigt släpper fram färgstarka personligheter som Farage. Såsom "färgstark" i den meningen kommer jag endast att tänka på Wachmeister från NyD.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
En annan avgörande skillnad är, att Storbritannien har (professionella) journalister - medan Sverige har åsiktskommissarier - vilka kallas för journalister, men inte arbetar som (professionella) journalister... utan jobbar som [i]åsiktskommissarier

Citera
2013-11-25, 10:31
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jan Guillou surar i sin krönika i AB,

Han måste alldeles ha tappat greppet på äldre dar

Jan var med i dansk TV igår och mediekrigade mot Pia Kjærsgaard. Har inte hunnit se. Enligt Snaphanen ska en journalist från SvD samt Ylva Johansson (s) vara med:

http://www.dr.dk/tv/se/pa-den-2-side...n-2-side-40#!/
Citera
2013-11-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Flyktinginvandring oviktig för exporten

http://www.tino.us/2013/11/flyktingi...okat-exporten/

En spik i kistan på den tramsidén som ju laserades för några veckor sedan. Det är väl iå andra sidan inte speciellt många som trodde på det tramset. De länder som Sverige idag tar emot invandring ifrån befinner sig inte i sådana tillstånd att de tillför något ekonomiskt. Det handlar istället om att enskilda exvis tvättmaskiner och kläder lastas på flyg på väg till sommarstället på de orter nybyggarna kommer från. Betydande export sker inte med hjälp av egenhändigt inhandlade varor på Mediamarkt eller Biltema.
Citera
2013-11-25, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHSV
Det har du helt klart rätt i. Men, trots det tycker jag mig ibland se att Åkesson himlar med ögonen, blir förbannad och tycks vilja be "journalisterna" att dra åt h-e. Då tror jag han tvingar sig själv att lägga band på sina känslor. Jag tror att de, vid något tillfälle, analyserat detta och kommit fram till att det är en bättre strategi.

Sedan tror jag svensk tradition av att söka konsensus inte riktigt släpper fram färgstarka personligheter som Farage. Såsom "färgstark" i den meningen kommer jag endast att tänka på Wachmeister från NyD.

Det ligger något i hela Fälldin-myten, visst.

Men låt oss inte låtsas som att en politiker av Palme-format inte hade lyft ett parti som SD till helt nya höjder. Någon som med vältalighet och patos hade vänt på PK-sidans känsloargument.

Vad tror ni en invandringskritisk Palme hade gjort med "Hibo"? Eller "vad är svenskt"? Eller "går till jobbet"?
Citera
2013-11-25, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Flyktinginvandring oviktig för exporten

http://www.tino.us/2013/11/flyktingi...okat-exporten/

Sällan i mediekrigets (korta) historia har väl Gunnar Myrdals bevingade ord om att "fakta sparkar" kunnat illustreras så tydligt. Basal vetenskap; ta fram grundläggande och relevanta fakta, jämför dessa fakta i nuläge och med tidsperspektiv, dra slutsatser. Gör man så på ett stringent sätt, som Tino gör, så framkommer ett oomkullrunkeligt sakläge. Hade detta gjorts mer systematiskt i Sverige, så hade många samhällsproblem kunnat undvikas, och ännu fler ha åtgärdats.
Citera
2013-11-25, 11:47
Medlem
Niall Ferguson-intervjun i Neo har plötsligt blivit längre, antar att versionen som låg på hemsidan tidigare var nedkortad för att ragga prenumeranter eller så.

http://magasinetneo.se/artiklar/miss...ofala-foljder/
Citera
2013-11-25, 12:22
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Sällan i mediekrigets (korta) historia har väl Gunnar Myrdals bevingade ord om att "fakta sparkar" kunnat illustreras så tydligt. Basal vetenskap; ta fram grundläggande och relevanta fakta, jämför dessa fakta i nuläge och med tidsperspektiv, dra slutsatser. Gör man så på ett stringent sätt, som Tino gör, så framkommer ett oomkullrunkeligt sakläge. Hade detta gjorts mer systematiskt i Sverige, så hade många samhällsproblem kunnat undvikas, och ännu fler ha åtgärdats.
Men det är ju *darrar på läppen* hatfakta!
Citera
2013-11-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtmannen
Men det är ju *darrar på läppen* hatfakta!

Ja, fakta man hatar brukar kallas så. Och så klart att man hatar fakta som sparkar till de egna åsikterna så hårt som de gör i detta fall. Och så klart att många hatar fakta som så hårt sparkar ur så hårt islagna ideologiska spikar. Det är bl a om dessa hårt ispikade ideologiska ställningstaganden som mediekriget handlar. Åsikter vs fakta, kan man säga.
Citera
2013-11-25, 14:07
Medlem
Pandelumes avatar
DN gör idag stor grej av att Ekeroth inte svarat på Borzoos "öppna brev". De verkar faktiskt rejält irriterade över att Ekeroth inte svarar. Begripligt eftersom man då billigt genererat ännu fler egenskapade nyheter att rapportera om:

(1) Man låter nån "Borzoo" skriva ett "öppet brev" till Ekeroth.
(2) Man rapporterar om vilken succé brevet blivit på nätet.
(3) Man skriver flera artiklar om att Ekeroth inte svarar och Borzoo får kommentera att Ekeroth inte svarar.
(4) I samband med att Ekeroth inte svarar kan man skriva om det faktum att någon fällt "rasistiska" kommentarer på Ekeroths blogg. Ju större grej det framställs som desto mer viktig blir kommunisten Borzoos "öppna brev".
(5) Om Ekeroth svarar blir det dels en debattartikel dels möjlighet till kolumnister att skriva om. Och Borzoo får en slutreplik som får 2 helsidor och blir en "klicksuccé" osv.

Snacka om billiga "nyheter". Vad blir nästa grej? DN instiftar ett pris ("Årets antirasist") som får gå till kommunisten Borzoo? En rad artiklar om prisutdelningen och om vilken "succé" priset blivit. Osv osv osv…
Citera
2013-11-25, 14:15
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Det är väl inte vad han skriver? Han frågar sig hur man kan bli nominerad till det stora journalistpriset för att inte göra något annat än att klicka på "upload". Visst, David baas ställde några frågor till de inblandade innan, men det skulle väl alla gjort, och inget nytt att politiker ljuger. Det är ju SD som filmat, det är SD-politiker som tagit upp "järnrören", det är någon från SD som gett filmen till Expressen (eller så har de hackat datorerna). Inte mycket till journalistiskt arbete bakom det "avslöjandet".
Jo här har ju den gode Jan Guillou helt rätt.
Vad mediavärlden nu visar svensken är att man är pajasar som hatar SD,allt objektivt journalisttänk är helt bortblåst.

men vi kanske missat något?
planen kanske är att ge SD högre opinionssiffror?
Senast redigerad av Erk Swede 2013-11-25 kl. 14:19.
Citera
2013-11-25, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Fast det görs ju hela tiden. Politikerna har en hel armé av ekonomer och andra sakkunniga till sitt förfogande. Assar Lindbeck har exempelvis blivit konsulterad oräkneliga gånger av alla från Erlander till Annie Lööf. Han har t.ex. varnat för hyresregleringens destruktiva effekter i över 30 år. Men alla som har sett klippet där Lindbeck, ett par meter från en ivrigt antecknande Lööf, pedagogiskt och övertygande förklarar hur invandringen drar ner landet i skiten. Hon kan svenska. Hon hörde vartenda ord. Men hon gör tvärtom.

Detta görs ju redan systematiskt i Sverige. Politiker efter politiker står där och får det oomkullrunkeliga sakläget presenterat för sig av experter. De hör vartenda ord. Sen går de ändå ut och gör tvärtom.
Citera
2013-11-25, 14:25
Moderator
Meijis avatar
Bra blogpost idag hos Merit Wager:

Citat:
”Det finns absolut ingen anledning till oro”! är budskapet som i princip oemotsagt (annat än i små snabbt ”rasist”-stämplade inlägg här och där) trummats ut under mycket lång tid av dem, som kallas ”förtroendevalda” och av mediekåren, som tycks agera mer eller mindre med en röst och en penna (eller dator).

[---]

”Det finns absolut ingen anledning till oro”!

...Inte ens när ni, bästa medborgare, med egna ögon ser, med egna öron hör och själva upplever upplopp i en mängd av så kallade utanförskapsområden (= omskrivning för vad man tidigare kallade ”invandrartäta områden”) finns det anledning till oro. Det är nog bara pojkstreck när man tänder eld på andras egendom som bilar och bostadshus och kontor och skolor; när man hotar och kastar sten på polis, brandkår och ambulanser. Det är unga som är rastlösa, det måste man förstå. De visar sin frustration genom att sätta skräck i andra människor, förstöra deras egendom och hota dem. Det anses i Sverige vara något vi laglydiga icke-våldsamma får leva med. Polisen tycks mer eller mindre maktlös och dessa våldsverkare inser att de har makt och kan göra vad som helst, några konsekvenser får det inte. För bor man i ”utanförskapsområden”så kan man göra som man vill och helt enkelt sätta sådan skräck i det svenska samhället att det inte vågar/förmår ta itu med våldet och förstörelsen. Men, kom för Guds skull ihåg:

Det finns ingen anledning till oro!

Förresten går ju Sveriges integrationsminister Erik Ullenhag just idag, den 25 november, ut (bland annat i Sveriges Radio) med ett nytt ”det finns absolut ingen anledning till oro”-budskap:

Citat:
230.000 nya jobb som skapats sedan 2006 så har hela 160.000 gått till utrikes födda. Bara 70.000 av de här nya jobben har gått till svenskfödda. Det här handlar om att vi har nått de grupper som har stått längst från arbetsmarknaden.

Det är en väldig framgång.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5713471

http://meritwager.wordpress.com/2013...ning-till-oro/

-----

Svenska ungdomar försöker Ullenhag och den övriga regeringen att motivera att utvandra till andra länder... tex. till Norge, där de bl.a. kan få rensa fisk och skala bananer... Omfattningen av den utvandringen "är [också] en väldig framgång" för Ullenhag och den övriga regeringens folkutbytespolitik.

Och tänk på hur innovativt som Ullenhag och den övriga regeringen har genomfört sin väldigt framgångsrika arbetsmarknadspolitik... 1994Emelie1994 berättar:

Citat:
Jag har en mkt nära bekant som fick sin arbetstid nedkortad från heltid till 35%. Ekonomiskt ohållbart för min vän som alltså måste stå till arbetsmarknadens förfogande upp till heltid.

Anledningen till detta undrar ni? 2 killar med lönebidrag med utländsk härkomst (ingen av dem kan prata svenska) anställdes vilket ledde till att arbetstiden minskades (arbetet avklarades tidigare varje dag på 3 anställda istället för 1) och arbetstiderna justerades till den grad att det inte var ekonomiskt hållbart för min vän att vara kvar (pendla 1h enkel riktning + vara tvungen att söka jobb/stämpla resten). Resultatet är 2 rediga kulturberikare som har fått jobb och en värdelös svenne som blivit av med sitt. Härliga, nya Sverige i ett nötskal.

Min outbildade vän söker nu "skitjobb" men har inte en chans mot våra fina kulturberikare som anställs med lönebidrag.

https://www.flashback.org/sp46300303
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in