Citat:
Ursprungligen postat av
KonservAktiv
Till och med i Sydsvenskan får man nämna problem relaterat integration numera.
http://unvis.it/www.sydsvenskan.se/o...amhallstjanst/
Börjar med en referens till en "dödsknarkarrasist" som säger assimilering är det bästa om man skall skapa tillit i ett samhälle
Vänstern får sig några kängor
Även andra kloka ord sägs
Det här handlar inte så mycket om att "våga" tala om problemen - det handlar om utarbetandet av en strategi för enhetsstatens bevarande under mångetniska förhållanden. Sveriges historiska homogenitet har inneburit en slags uniformitet som har varit en väldigt tillgång för landets makthavare. Svensken betalar skatt, lyder lagar och
litar på staten och andra svenskar. Sanningen är att väldigt få svenskar förmår göra någon åtskillnad mellan Sverige, i betydelsen stat, territorium och folk - allt smälter samman i en enhet. Detta tillskillnad från mer mångkulturella länder och områden, där misstänksamheten mot staten är grundmurad och man alltid försöker tjänar en hacka på statens bekostnad.
I ett mångetnisk samhälle finns det alltså en överväldigande risk för att uniformiteten går förlorad, och känslor av främlingskap, misstro och en beteendmässig assymetri sprider sig. Jag tror inte makthavarna förstod det här när de fattade beslutet om att göra Sverige till en officiell mångkultur 1975.
Det är de här frågorna som kommer bli "det nya" inom I&I-debatten det kommande 10-20 åren. Hur ska enhetsstaten kunna bevaras. Och ja - det kommer förmodligen innebära tvångsåtgärder. Jag skrev ett OT-inlägg för nån dag sedan där jag lyfte frågan en smula, och försökte teckna en bild av hur man skulle kunna lösa problemet utan tvångsassimilation.
Jag anser inte att enhetsstatens bevarande är värd det svenska folkets nivellering, hellre ett rörigt och mer mångfacetterat land - än ett land utan svenskar. Men många svenskar, som inte förmår skilja på staten och folket (staten det är vi), kommer med glädje hänger sig åt tvångsassimileringen - i tron om att de gör en patriotisk insats.
Mer av det här kommer vi se de kommande åren inom media. Det kommer ske ett ljudlöst skifte inom etablisemanget, där man överger normativ mångkultur och börjar argumentera för tvångsassimileringen. Frågan är dock om det är bättre?