Idag på Sverigedemokraternas dag i Almedalen publicerar Jasenko Selimovic ett inlägg på DN Debatt
http://www.dn.se/debatt/livslang-kar...inte-svenskhet med rubriken: "Livslång kärlek till sill och potatis är inte svenskhet".
Artikeln är i stort en sammanfattning av Selimovic föredrag under Axess Engelsbergsseminarium.
Han vill omdefiniera svenskhet till att omfatta alla religioner, alla kulturer och sedvänjor som någon inflyttare någonsin har eller kommer att ha:
Citat:
Det lämpliga svaret är att försöka definiera denna svenskhet på ett mer inkluderande sätt. Så att invandrare, människor med andra kulturer och religioner också ryms i den.
Ett hedersmord kan alltså bli svenskt och blågult! Alla kulturer ska med, inget är för konstigt, främmande, avbrytande mot normer för att inte kallas svenskt.
Svenskar finns alltså inte, svensk tradition och kultur raderas ut med ett enkelt penndrag. Och varför? Därför att Selimovic inte till sin stora sorg uppfattas som svensk efter 18 år i Sverige när han går något annorlunda. Men ställ Selimovic och mig på ett torg i Bosnien, vem är bosniak och vem är svensk då?
Detta är den mest långtgående attacken på svenskhet som jag sett på länge.
Han nämner definierade krav på medborgarskap men undviker - till skillnad från i Engelsberg - att nämna vilka dessa minimikrav är.
Det enda positiva mitt i all svenskförnekelse är att han verkar anse att det inte är läge att inte fortstt förbjuda debattera svenskhet och identitet. Till skillnad från Anders Lindberg i AB och andra som kräver medietystnad.