2013-09-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.aftonbladet.se/debatt/deb...cle17503637.ab

SJ anklagas för strukturell orättvisa gällande vilka de kastar av tåg.

Ja, det är verkligen orättvist att smygåkare utan giltig biljett och/eller legitimation blir avkastade. Eller inte, för deras resa får betalas av oss andra.

Den här människan jämför inte äpplen och päron, utan snarare äpplen med tomteskur. En olegitimerad passagerare som försöker sig på att smygåka på ungdomsbiljett, med fyra personer som uppenbarligen inte fått rätt biljettmail/sms. man kan numera få biljettbekräftelse i sin telefon, men det är litet inkörningsproblem i början. Vet jag som åker tåg ibland.

Men, även om det hade varit fel att inte slänga av de fyras gäng, så blir det inte mindre fel att slänga av fripassageraren. Typisk kvinnlig vänsterargumentation, således.
Citera
2013-09-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Ja, det vore önskvärt om Flashbackare lade kvällstidningsordet "kärleksinvandring" i sophögen och använde ett korrekt begrepp istället. Tack.

Jag använder det dock ironiskt, ungefär som vi alla gjorde med "kulturberikare" och "pensionsräddare". Framöver lär även "kärleksinvandrare" vara ett ord som helt övertagits av oppositionen på nätet och blivit obrukbart av etablissemanget. Ironisk användning av elitens förljugna begrepp är ett sätt av avhända dem begreppet i sig.
Citera
2013-09-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dre
Jag använder det dock ironiskt, ungefär som vi alla gjorde med "kulturberikare" och "pensionsräddare". Framöver lär även "kärleksinvandrare" vara ett ord som helt övertagits av oppositionen på nätet och blivit obrukbart av etablissemanget. Ironisk användning av elitens förljugna begrepp är ett sätt av avhända dem begreppet i sig.

Liksom vilken innebörd som kommit i uttrycket valarbetare på sista tiden. Märkligt det där med ord, men de är onekligen betydelsefulla i mediekriget.
Citera
2013-09-20, 15:43
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Liksom vilken innebörd som kommit i uttrycket valarbetare på sista tiden. Märkligt det där med ord, men de är onekligen betydelsefulla i mediekriget.

Den ideologiskt hjärntvättade eliten av idag tänker så här: "Vi har kommit fram till att det här ordet beskriver någonting på ett korrekt sätt, och då ÄR verkligheten sådan också!", sedan kommer "rasisten", som vet hur verkligheten i själva verket ser ut och snor ordet och ställer dess löjliga innehåll i kontrast till den krassa verkligheten så som den faktiskt ser ut. Komik uppstår.

Det är som RamzPaul sade en gång, fritt ur minnet: We conservatives are like jedi knights, in tune with reality, the force. We do not try to resist it, we just follow the flow. It's natural.

Det är det här som är kärnan i striden som utkämpas i vår tid. De goda och fina har skapat en sinnevärld som inte beskriver verkligheten utan istället dikterar hur verkligheten skall vara beskaffad. "Ensamkommande flyktingbarn". Det som växer fram nu med informationstekniken är att det här mossiga sättet att förhålla sig till livet inte duger längre. Internet eroderar den gamla strukturen. Intellektuell mognad hos befolkningen eroderar den. Vi, konservativa och etniskt medvetna har vuxit ur det systemet och plågar hela tiden eliten genom att bara beskriva verkligheten så som den ser ut. Motreaktionerna skriker av desperation och "lalalalala" *hålla för öronen*.
Senast redigerad av PhasersOnFunk 2013-09-20 kl. 15:45.
Citera
2013-09-20, 15:47
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Jag har allt mer svårt för "kändisar", poilitiker, tyckare och mediafolk. Jag HATAR reklam och kommersialism. Jag har helt och hållet mist respekten. Är det någon annan som delar denna känsla?
Citera
2013-09-20, 16:13
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Jag har allt mer svårt för "kändisar", poilitiker, tyckare och mediafolk. Jag HATAR reklam och kommersialism. Jag har helt och hållet mist respekten. Är det någon annan som delar denna känsla?
Ja. Klarar knappt av att se på TV eller läsa tidningar, då det oftast får mig att må illa. Helt allvarligt.
Citera
2013-09-20, 16:48
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Ja. Klarar knappt av att se på TV eller läsa tidningar, då det oftast får mig att må illa. Helt allvarligt.
Att det är helt allvarligt förstår jag gott och väl, jag har själv uppnått detta stadium. Har inte haft en TV på snart 10 år! Men jag laddar ner specifika program från tex SVT-play, huvudsaken är att man slipper indoktrineringen och tramskulturen.
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-09-20 kl. 16:52.
Citera
2013-09-20, 16:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Instämmer.

Får jag påminna om min (tynande) tråd:

Finns det någon svensk politiker som du respekterar i 7-samlingspartiet?

Det vore trevligt med lite fler svar.
Citera
2013-09-20, 17:06
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:

Din reaktion är naturlig och hänger samman med det massiva skifte som pågår just nu i det offentliga samhället. Saker som skapats och upprätthållits av 1900-talsmedia, t ex "kändisar", "debattörer", "opinionsbildare" osv upplevs som onaturliga år 2013, då dessa saker aldrig hade kunnat uppstå i ett internet-baserat samhällsklimat. På nätet skapas en helt ny spelplan med nya relationer mellan konsument-information-producent som är mycket annorlunda, och framför allt med en helt annan maktbalans, än den gamla mediesmörjan som pruttades ut från ovan.

Detta är, såvitt jag kan bedöma, en mycket positiv utveckling, där lögnare och hajpare obönhörligen kläs av och avslöjas, och informationsflödet blir mycket mer fakta och logik-orienterat. Skitsnackare åker ut, folk som är pålästa och kan göra objektiva analyser vinner förtroende. Vi kommer att komma betydligt närmare en genuin meritokrati.

Få i Sverige har nog förstått vilken enorm omvälvning detta innebär på lite sikt (10-15 år), när generationerna uppväxta med Internet-principerna dominerar över de som minns 1900-talsprinciperna.

Att t ex Politisk Korrekthet avrättas på internet-forum är bara en av många aspekter på den pågående förändringen.
Citera
2013-09-20, 17:16
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är inte något bra exempel. Redan i den första invandrarutredningen (1971) framhölls vikten av att indoktrinera barnen i förskolan och skolan och forma deras åsikter i syfte att "motverka föräldrarnas inflytande". Detta står i klartext! för den som läser innantill.

Lärarna är därför politiska kommissarier precis som svenska journalister, vars uppgift är att indoktrinera barnen och befolkningen med regimens politiska s.k. "värdegrund".

Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla som ett centralt innehåll i årskurs 1–3 (!) exempelvis:

Genom denna - av svenska politiker beslutade indoktrinering i förskolan och skolan - så får svenska barn lära sig i förskolan och skolan (och av media), att den svenska, världsunika invandringspolitiken är den enda, rätta vägen. De politiska kommissarierna är lika fritänkande som regimtrogna, politiska kommissarier brukar vara ... dvs inte alls.

Du har rätt i att det inte var något bra exempel. Därför är det med sorg i hjärtat som jag kan tillägga att ungefär samma tongångar hörs bland förskräckande många andra vuxna svenskar, (ut)bildade såväl som o(ut)bildade. Jag kunde alltså lika gärna ha tagit ett annat exempel ur verkligheten, för dem finns det gott om.

Har du förresten länk till den utredning du citerar ur?

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Sammanfattar det hela bra. Media och politiker har försökt framställa det som att vår solidaritet och godhet är det som skapat landets välstånd. Sveriges existensberättigande står och faller med att vi är generösa. Utan det kan vi lika gärna upplösas. Det är därför Aftonbladet startartade det nya kändisupproret med att vi minsann "har råd". Åkesson fick senast i Gomorron i svt frågan varför vi inte skulle ge syrier PUT då vi ju är ett rikt land. David Lång anklagades i veckan av en socialdemokratisk kärring i en riksdebatt om budgeten att SD inte var goda och saknade solidaritet då vi som rikt land måste hjälpa utsatta här i landet. Dessa typer av anklagelser sker just idag. Man ältar alltså fortfarande i en uppenbar lögn då man bevisligen t.ex. skär ned på välfärden, eller varför inte infrastrukturen, vilket politiker och media omöjligen kan vara omedvetna om. Därför blir jag så irriterad på SD när de serveras öppet mål, men istället talar om att man hellre kan hjälpa miljoner på plats än enbart några tusen här. Suck! Med andra ord: man viker man sig strax framför målsnöret. Ta för fan tag i lögnen direkt och kryssa myterna. Vi är inte längre ett rikt land, och vår godhet håller på att fördärva landet. Det är inte så att det saknas konkreta exempel som kan klargöra verkligheten och det dystra läget. Om SD kan visa vad vår godhet leder till och ställa sjuklövern tillsvars för detta kommer man att få all time high i varje opinionsmätmomg.

Fast varför ska vi finansiera andra folks framgång och lycka? Vilken skyldighet har vi att fungera som tredje världens socialkontor och skänka bort pengar utan minsta krav på motprestation? Skulle dessa folk göra samma sak för oss?

Sådana frågor ställs aldrig i debatten, inte av någon. Hela tiden utgår man från den här odiskutabla moraliska förpliktelsen.
Citera
2013-09-20, 18:07
Medlem
Citat:
Den ideologiskt hjärntvättade eliten av idag tänker så här: "Vi har kommit fram till att det här ordet beskriver någonting på ett korrekt sätt, och då ÄR verkligheten sådan också!", sedan kommer "rasisten", som vet hur verkligheten i själva verket ser ut och snor ordet och ställer dess löjliga innehåll i kontrast till den krassa verkligheten så som den faktiskt ser ut. Komik uppstår.

Det är som RamzPaul sade en gång, fritt ur minnet: We conservatives are like jedi knights, in tune with reality, the force. We do not try to resist it, we just follow the flow. It's natural.

Det är det här som är kärnan i striden som utkämpas i vår tid. De goda och fina har skapat en sinnevärld som inte beskriver verkligheten utan istället dikterar hur verkligheten skall vara beskaffad. "Ensamkommande flyktingbarn". Det som växer fram nu med informationstekniken är att det här mossiga sättet att förhålla sig till livet inte duger längre. Internet eroderar den gamla strukturen. Intellektuell mognad hos befolkningen eroderar den. Vi, konservativa och etniskt medvetna har vuxit ur det systemet och plågar hela tiden eliten genom att bara beskriva verkligheten så som den ser ut. Motreaktionerna skriker av desperation och "lalalalala" *hålla för öronen*.

Ja, jag har ingen avvikande uppfattning. Makten över språket är avgörande i mediekriget. Jag har just lyssnat på Katarina Gunnarssons reportage om Farsta gymnasium, och kan konstatera att PK-omskrivningarna är pinsamma. Som jag hör det så betyder "studieomotiverade elever" i själva verket "invandrarelever". men det säger man så klart inte.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5650392

Nej, det är dags att göra upp med PK-språket. Man kan börja med att lyssna på Victoria Wood.
http://www.youtube.com/watch?v=oAM2cLhBFzU

Man lyssna på detta också. Mindre kul, men icke desto mindre. http://www.youtube.com/watch?v=yeB7dnXFMcg
Citera
2013-09-20, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Ja, jag har ingen avvikande uppfattning. Makten över språket är avgörande i mediekriget. Jag har just lyssnat på Katarina Gunnarssons reportage om Farsta gymnasium, och kan konstatera att PK-omskrivningarna är pinsamma. Som jag hör det så betyder "studieomotiverade elever" i själva verket "invandrarelever". men det säger man så klart inte.
Vad annat är att vänta i ett land där statliga utredningar kommer fram till att skolan genomsyras av strukturell rasism och lärarna och eleverna är rasister utan att veta om det?

Integrationens svarta bok - Agenda för jämlikhet och social sammanhållning (sid 160-166)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in