Citat:

Ursprungligen postat av 
PhasersOnFunk

Jag har allt mer svårt för "kändisar", poilitiker, tyckare och mediafolk. Jag HATAR reklam och kommersialism. Jag har helt och hållet mist respekten. Är det någon annan som delar denna känsla?

Din reaktion är naturlig och hänger samman med det massiva skifte som pågår just nu i det offentliga samhället. Saker som skapats och upprätthållits av 1900-talsmedia, t ex "kändisar", "debattörer", "opinionsbildare" osv upplevs som onaturliga år 2013, då dessa saker aldrig hade kunnat uppstå i ett internet-baserat samhällsklimat. På nätet skapas en helt ny spelplan med nya relationer mellan konsument-information-producent som är mycket annorlunda, och framför allt med en helt annan maktbalans, än den gamla mediesmörjan som pruttades ut från ovan.
Detta är, såvitt jag kan bedöma, en mycket positiv utveckling, där lögnare och hajpare obönhörligen kläs av och avslöjas, och informationsflödet blir mycket mer fakta och logik-orienterat. Skitsnackare åker ut, folk som är pålästa och kan göra objektiva analyser vinner förtroende. Vi kommer att komma betydligt närmare en genuin meritokrati.
Få i Sverige har nog förstått vilken enorm omvälvning detta innebär på lite sikt (10-15 år), när generationerna uppväxta med Internet-principerna dominerar över de som minns 1900-talsprinciperna.
Att t ex Politisk Korrekthet avrättas på internet-forum är bara en av många aspekter på den pågående förändringen.