2011-01-27, 12:07
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Vad gäller kassörskans påstående att den man som inhandlade klorin körde en svart bil måste tas med en viss skepsism, då alla Lidlebutiker ser lika dana ut och där det inte är särskilt möjligt för en i kassan att överblicka parkeringen.
Om detär som du säger att alla LIDLbutiker ser likadana ut så borde det vara fullt möjligt att se ut över parkeringen. Det är det iaf i den LIDLbutik där jag bor. Full insyn (utsyn över cirka halva parkeringsplatsen utanför butiken. Är det sedan något som sticker ut med inköpet, typ 20 liter Klorin, så kanske kassören följer kunden lite extra med blicken.
Citera
2011-01-27, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Låter väldigt konstigt i så fall har restriktionerna ingen funktion
Jag får nog gräva i detta tror jag
Advokaten läser tidningar ser tv osv och kan delge sin klient det som stör förhören tex.
Så frågan är vad delger åklagaren den misstänktes advokat ?
Håller advokaten sig till god advokatsed?
Nej, advokaten får ju givetvis inte delge sin klient info som finns in tidningar eller som han hör på tv.
Dock så får han delge sin klient alla info som polisen delger advokaten.
Senast redigerad av polisrapport 2011-01-27 kl. 12:17.
Citera
2011-01-27, 12:13
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisrapport
Nej, advokaten får ju givetvis inte delge sin klient info som finns in tidningar eller som han hör på tv.
Dock så får han delge sin klient alla info som polsen delger adokaten.

Ok då ger jag mig med det !

Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Instämmer. Dessutom måste kassörskan ha varit väldigt nyfiken för att över huvud taget bry sig om vad en enskild kund handlade. Så extremt konstigt är det ju faktiskt inte att någon handlar en låda rengöringsmedel - småföretag köper ju ofta större mängder av den typen av varor - att kassörskan håller uppsikt över vart kunden tar vägen med den. Jag tycker att det låter som en efterkonstruktion.

Kanske inte eftersom rubrikerna gör folk mer uppmärksamma och man kanske läser och följer med.
Det skull varit highfive om det här butiksbiträdet hade sett en cadillac i samma modell som den MG.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-01-27 kl. 12:16.
Citera
2011-01-27, 12:13
Medlem
Citat:
Kan det inte vara så att man inte delger advokaten det som inte ska fram till klienten.
Skulle det märkbart komma fram att advokaten delger sin klient information som förstör utredningen så lär advokaten inte arbeta mer sen.
Det är viktigt och restriktionen är inte för skoj skull.
Restriktionerna är för att klienten inte ska ska få information om utredningen .
Jag kan ha fel men det betvivlar jag .

Självfallet får advokaten delge sin klient information liksom polismyndigheten måste delge både rätten och advokaten skälen till häktning (med några få undantag kopplade till statens hemlisar och liknande, fast de får låsa in med referens till statens hemlisar, men de måste berätta att det är statens hemlisar).

Däremot är det inte som så att advokaten får träffa sin klient i enrum med massa lappar från kompizzar där de kommer överens om hur snacket ska gå. Där är det stopp ända tills åklagaren väcker talan. Därefter får de prata hur mycket de vill på alla vis.
Åklagaren får alltså inte åtala på hemligheter men kan i dagens system använda sig av dubbelfusk metoden vilken är särskilt intressant om man vill sätta dit oskyldiga och lögnare. [vilken nog är främsta anledningen till att amerikanska poliser måste säga "anything you say, can and will be used against you].

Man kan anta att förhören minst kommer att resultera i en massa inspelningar där SB har väldigt svårt att redogöra för sina förehavanden, tider, var när hur vem osv. SB kanske erkänner om de inte kan räkna ut exakt hur han genomförde dådet. Dråp eller grovt vållande till annans död kanske låter bättre än mord? kombinerat med arbetsmiljöbrott och liknande kan det bli riktigt lönsamt skulle jag tro. Exempelvis kan han dömas till säg 7 år i finkan för dråp, vilket innebär att han beroende på eget tyckande kan kräva 7 års lön + uppsägningstid + lite annat från universitetet under rätt förutsättningar. En ganska intressant möjlighet som verkligen skulle göra advokaten till "kung" av advokatsamfundet.
Citera
2011-01-27, 12:14
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Advokaten läser tidningar ser tv osv och kan delge sin klient det som stör förhören tex.
Håller verkligen med dig! Det borde ju ändå vara så att den misstänkte inte får delges det som hittills framkommit i förundersökningen.Varför ska han annars ha restriktioner gällande media om advokaten kan komma över på en fika och berätta det senaste som presenterats i press. Tror nog inte det. Gräv på du MrsMagoo
Citera
2011-01-27, 12:20
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Självfallet får advokaten delge sin klient information liksom polismyndigheten måste delge både rätten och advokaten skälen till häktning (med några få undantag kopplade till statens hemlisar och liknande, fast de får låsa in med referens till statens hemlisar, men de måste berätta att det är statens hemlisar).

Däremot är det inte som så att advokaten får träffa sin klient i enrum med massa lappar från kompizzar där de kommer överens om hur snacket ska gå. Där är det stopp ända tills åklagaren väcker talan. Därefter får de prata hur mycket de vill på alla vis.
Åklagaren får alltså inte åtala på hemligheter men kan i dagens system använda sig av dubbelfusk metoden vilken är särskilt intressant om man vill sätta dit oskyldiga och lögnare. [vilken nog är främsta anledningen till att amerikanska poliser måste säga "anything you say, can and will be used against you].

Man kan anta att förhören minst kommer att resultera i en massa inspelningar där SB har väldigt svårt att redogöra för sina förehavanden, tider, var när hur vem osv. SB kanske erkänner om de inte kan räkna ut exakt hur han genomförde dådet. Dråp eller grovt vållande till annans död kanske låter bättre än mord? kombinerat med arbetsmiljöbrott och liknande kan det bli riktigt lönsamt skulle jag tro. Exempelvis kan han dömas till säg 7 år i finkan för dråp, vilket innebär att han beroende på eget tyckande kan kräva 7 års lön + uppsägningstid + lite annat från universitetet under rätt förutsättningar. En ganska intressant möjlighet som verkligen skulle göra advokaten till "kung" av advokatsamfundet.

Woaw låter som en amerikansk deckarfilm.

Gillar speciellt detta anything you say, can and will be used against you
Givetvis talar man ihop sig va som passar bäst i brottsrubriceringen det betvivlar jag inte
Alltså ska man va petig så kan ju advokaten förstöra en hel del för undersökningen och om det framkommer undrar jag vad som händer då?
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-01-27 kl. 12:22.
Citera
2011-01-27, 12:27
Medlem
Surfans avatar
[quote=Haagbard]Jag nämnde tidigare att jag pratade med en rätt vilsen polis ca kl 15 igår, detta var på denna plats. Platsen heter Nyttorp, alternativt N Sandvik, Nyttorp var det namnet polisen använde.

Polisen använde ju namnet Nyttorp eller var det kanske Nytorp han menade. Har tittat på Eniros kartor och funnit 2 platser som heter Nytorp och dessa ligger ca 1-1,5 mil norrut från Örebro.
Den första platsen Nytorp hittar man lätt om man söker på Rydaholm Örebro (Eniro) och den ligger inte långt från grustaget och dessutom väl skyddad från insyn. Undrar om vägen dit plogas?
Den andra platsen Nytorp finner man om man söker på Nydala Örebro. Denna plats ligger alltså mellan Brovik och Nydala och avståndet till grustaget är ungefär 7-8 km. Intressant att båda ligger ganska nära Klockhammar också.
Citera
2011-01-27, 12:27
Medlem
ulricehamnstjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbalkongi
Här i Örebro är det fullt möjligt. Det kan jag lova dig.
Likadant här, utsikten mot parkeringen är i stort sett den enda som kassörskan har.
Citera
2011-01-27, 12:28
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Här är lite att läsa:

Vägledande regler om god advokatsed

http://www.advokatsamfundet.se/Documents/Advokatsamfundet_sv/Advokatetik/Antagna_VRGA_15.02.2010.pdf
Citera
2011-01-27, 12:29
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulricehamnstjej
Likadant här, utsikten mot parkeringen är i stort sett den enda som kassörskan har.
Nix, det är det inte (se mitt tidigare inlägg).
Citera
2011-01-27, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rohanna
Håller verkligen med dig! Det borde ju ändå vara så att den misstänkte inte får delges det som hittills framkommit i förundersökningen.Varför ska han annars ha restriktioner gällande media om advokaten kan komma över på en fika och berätta det senaste som presenterats i press. Tror nog inte det. Gräv på du MrsMagoo
Det hela landar i god advokatsed. Det finns advokater, och jag vet minst två namn med 100% säkerhet, som till vissa av sina klienter lånar ut sin mobil till den häktade och sedan går på toan från det sk. advokatrummet på häktet. Ett lån av mobilen kostade, för några år sedan, 10.000:-
Jag sätter mitt huvud på fat att detta är helt korrekt information. Det handlar ju inte om Hagamannen eller Anders Eklund typen, vi talar om klienter kopplade till lite mer organiserad brottslighet.
Off topic, vem advokaten var kan ni ju bara gissa
Citera
2011-01-27, 12:34
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbalkongi
Säg att det är en sen kväll. Precis innan stängning. Mannen som köper allt är lite "edgy" och märklig. När han betalt och går ut, som sista kund i butiken, följer hon kanske efter för att låsa. Det bör hon minnas....

Dessutom så ser kassörskan i Örebros Lidl-butik de närmaste parkeringsplatserna från sin position bakom kassan...

Om jag hade följt efter en "skum" kund till dörren, sett vilken bil han gick till, då hade jag garanterat memorerat reg.numret. Men jag kanske är ovanligt misstänksam.

Citat:
Ursprungligen postat av Rohanna
Om detär som du säger att alla LIDLbutiker ser likadana ut så borde det vara fullt möjligt att se ut över parkeringen. Det är det iaf i den LIDLbutik där jag bor. Full insyn (utsyn över cirka halva parkeringsplatsen utanför butiken. Är det sedan något som sticker ut med inköpet, typ 20 liter Klorin, så kanske kassören följer kunden lite extra med blicken.

Jag bor visserligen inte i Örebro, men i vår Lidl-butik ser man heller inte parkeringen från kassorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in