2011-01-27, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Woaw låter som en amerikansk deckarfilm.

Gillar speciellt detta anything you say, can and will be used against you
Givetvis talar man ihop sig va som passar bäst i brottsrubriceringen det betvivlar jag inte
Alltså ska man va petig så kan ju advokaten förstöra en hel del för undersökningen och om det framkommer undrar jag vad som händer då?

Inte ett skit i 99% av fallen. Däremot riskerar advokaten att bli impopulär vilket kan vara jobbigt med hänsyn till rent generellt usla diarieföringen och journalhanteringen inom rättsamhället. Dessutom kan det gå ut över framtida klienter.

Den negativa varianten på dubbelfusk metoden är självfallet att låtsas att man inte vet vad man kan bevisa och då är det inte bra för trovärdigheten att anpassa sig till vad polismyndigheten och åklagaren vet.
Citera
2011-01-27, 12:40
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Inte ett skit i 99% av fallen. Däremot riskerar advokaten att bli impopulär vilket kan vara jobbigt med hänsyn till rent generellt usla diarieföringen och journalhanteringen inom rättsamhället. Dessutom kan det gå ut över framtida klienter.

Den negativa varianten på dubbelfusk metoden är självfallet att låtsas att man inte vet vad man kan bevisa och då är det inte bra för trovärdigheten att anpassa sig till vad polismyndigheten och åklagaren vet.

6.2 Uppgifter och bevisning
6.2.1 En advokat får inte till domstol lämna en uppgift som advokaten vet är osann och
inte heller bestrida en uppgift som advokaten vet är sann.
6.2.2 En advokat får inte medverka till att bevis undertrycks eller förvanskas. En advokat
är dock inte skyldig att förete eller åberopa bevis eller lämna uppgift som talar till
klientens nackdel, om det inte finns en laglig skyldighet för advokaten att göra detta.

Är det här brännvinsadvokaterna kommer in?

Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Här är lite att läsa:

Vägledande regler om god advokatsed

http://www.advokatsamfundet.se/Documents/Advokatsamfundet_sv/Advokatetik/Antagna_VRGA_15.02.2010.pdf

Tackar!

Är det ingen mer än jag som undrar om det hade funnits en annan gärningsman så hade det
varit uppe nu i så fall.
Bränner man den delen borde man vara rätt säker på att detta är rätt man eller?
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-01-27 kl. 12:45.
Citera
2011-01-27, 12:47
Medlem
Ull-Strumpas avatar
[quote=Surfan]
Citat:
Ursprungligen postat av Haagbard
Jag nämnde tidigare att jag pratade med en rätt vilsen polis ca kl 15 igår, detta var på denna plats. Platsen heter Nyttorp, alternativt N Sandvik, Nyttorp var det namnet polisen använde.

Polisen använde ju namnet Nyttorp eller var det kanske Nytorp han menade. Har tittat på Eniros kartor och funnit 2 platser som heter Nytorp och dessa ligger ca 1-1,5 mil norrut från Örebro.
Den första platsen Nytorp hittar man lätt om man söker på Rydaholm Örebro (Eniro) och den ligger inte långt från grustaget och dessutom väl skyddad från insyn. Undrar om vägen dit plogas?
Den andra platsen Nytorp finner man om man söker på Nydala Örebro. Denna plats ligger alltså mellan Brovik och Nydala och avståndet till grustaget är ungefär 7-8 km. Intressant att båda ligger ganska nära Klockhammar också.

Efter inlägget du citerar har jag haft kontakt med polisen ang. fyra Nyttorp och ett Nytorp och diverse andra platser. Men tydligen finns det fler.
Alla syns inte på kartorna om man inte zoomar.
Citera
2011-01-27, 12:47
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisrapport
Det hela landar i god advokatsed. Det finns advokater, och jag vet minst två namn med 100% säkerhet, som till vissa av sina klienter lånar ut sin mobil till den häktade och sedan går på toan från det sk. advokatrummet på häktet. Ett lån av mobilen kostade, för några år sedan, 10.000:-
Jag sätter mitt huvud på fat att detta är helt korrekt information. Det handlar ju inte om Hagamannen eller Anders Eklund typen, vi talar om klienter kopplade till lite mer organiserad brottslighet.
Off topic, vem advokaten var kan ni ju bara gissa
Ja varför ska vi i lilla Sverige tro att vi är fria från korrumption?? Men i dina två fall handlar det om oegentligheter från advokatens sida. Vi får hoppas att SB i nuläget har en advokat som förljer god advokatsed
Citera
2011-01-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulricehamnstjej
Likadant här, utsikten mot parkeringen är i stort sett den enda som kassörskan har.

I de Lidlebutiker jag besökt ser man som kassabiträde enbart in i reklamskyltar och förpackningsbänkar om man inte reser sig upp. Även själva fönstren är försedda med allehanda reklam. Kolla nästa gång ni är på Lidle eller för den delen någon annan affär.
Citera
2011-01-27, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rohanna
Ja varför ska vi i lilla Sverige tro att vi är fria från korrumption?? Men i dina två fall handlar det om oegentligheter från advokatens sida. Vi får hoppas att SB i nuläget har en advokat som förljer god advokatsed
Majoriten av de advokater som finns agerar helt korrekt. Skulle det framkomma att en advokat går med uppgifter som han hittar i tidningen till sin klient under restriktioner så ryker han.
Citera
2011-01-27, 12:54
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Om jag hade följt efter en "skum" kund till dörren, sett vilken bil han gick till, då hade jag garanterat memorerat reg.numret. Men jag kanske är ovanligt misstänksam.

Jag bor visserligen inte i Örebro, men i vår Lidl-butik ser man heller inte parkeringen från kassorna.
Hur nu dethela har gått till så har iaf kassören uppmärksammat en man i en svart bil som kommit in och köpt stora mängder Klorin...
"Ett butiksbiträde har berättat för polisen att en man i en mörk bil kom till butiken och köpte stora mängder av rengörningsmedlet klorin, under onsdagen eller torsdagen."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8470218.ab
Utsikt eller inte....
Citera
2011-01-27, 12:55
Medlem
Citat:
6.2 Uppgifter och bevisning
6.2.1 En advokat får inte till domstol lämna en uppgift som advokaten vet är osann och
inte heller bestrida en uppgift som advokaten vet är sann.
6.2.2 En advokat får inte medverka till att bevis undertrycks eller förvanskas. En advokat
är dock inte skyldig att förete eller åberopa bevis eller lämna uppgift som talar till
klientens nackdel, om det inte finns en laglig skyldighet för advokaten att göra detta.

Är det här brännvinsadvokaterna kommer in?

Tackar!

Är det ingen mer än jag som undrar om det hade funnits en annan gärningsman så hade det
varit uppe nu i så fall.
Bränner man den delen borde man vara rätt säker på att detta är rätt man eller?

Om det är fel man som sitter häktad så är det inte första gången det sker och orsaken är att någon chef på polisen beordrat full satsning mot denne person. Och vi får inte glömma att ordern från chefen kommer i ett skede då polisen egentligen inte vet någonting.
Dessa misstag har alltså förekommit länge och är också orsaken till varför polisen ständigt får höra hur viktigt det är att arbeta på bred front.
Citera
2011-01-27, 12:57
Medlem
ulricehamnstjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
I de Lidlebutiker jag besökt ser man som kassabiträde enbart in i reklamskyltar och förpackningsbänkar om man inte reser sig upp. Även själva fönstren är försedda med allehanda reklam. Kolla nästa gång ni är på Lidle eller för den delen någon annan affär.
Stämmer inte in på den affär som jag menar, där har kassörekan full "utsyn" mot hela parkeringen.Utan störande skyltar och personen behöver inte resa sig upp. Men det kan nog vara olika, intressant är ju hur det är i den affär där SB ska ha handlat.
Citera
2011-01-27, 12:59
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Om det är fel man som sitter häktad så är det inte första gången det sker och orsaken är att någon chef på polisen beordrat full satsning mot denne person. Och vi får inte glömma att ordern från chefen kommer i ett skede då polisen egentligen inte vet någonting.
Dessa misstag har alltså förekommit länge och är också orsaken till varför polisen ständigt får höra hur viktigt det är att arbeta på bred front.
Helt säker kan man ju inte vara så länge SB nekar till anklagelserna.
Personligen tror jag att polisen har en del på fötterna för att hålla SB häktad.Förhoppningsvis har man lärt sig lite från tidigare fall.
Skall bli spännande att följa.
Citera
2011-01-27, 13:07
Medlem
treoturkens avatar
[quote=Surfan]
Citat:
Ursprungligen postat av Haagbard
Jag nämnde tidigare att jag pratade med en rätt vilsen polis ca kl 15 igår, detta var på denna plats. Platsen heter Nyttorp, alternativt N Sandvik, Nyttorp var det namnet polisen använde.

Polisen använde ju namnet Nyttorp eller var det kanske Nytorp han menade. Har tittat på Eniros kartor och funnit 2 platser som heter Nytorp och dessa ligger ca 1-1,5 mil norrut från Örebro.
Den första platsen Nytorp hittar man lätt om man söker på Rydaholm Örebro (Eniro) och den ligger inte långt från grustaget och dessutom väl skyddad från insyn. Undrar om vägen dit plogas?
Den andra platsen Nytorp finner man om man söker på Nydala Örebro. Denna plats ligger alltså mellan Brovik och Nydala och avståndet till grustaget är ungefär 7-8 km. Intressant att båda ligger ganska nära Klockhammar också.

Låter som det är det Nyttorp som ligger i NORA.
Citera
2011-01-27, 13:09
Medlem
Citat:
Kan det inte vara så att man inte delger advokaten det som inte ska fram till klienten.
Skulle det märkbart komma fram att advokaten delger sin klient information som förstör utredningen så lär advokaten inte arbeta mer sen.
Det är viktigt och restriktionen är inte för skoj skull.
Restriktionerna är för att klienten inte ska ska få information om utredningen .
Jag kan ha fel men det betvivlar jag .

Men det är ju advokatens uppgift att smula sönder allt som talar mot hans klient. Ja, det är inte bara hans uppgift. Det är hans förbannade plikt. Och därför är det helt orimligt att begära av en advokat att denne skall stå med ena benet vid åklagarens sida.
Advokaten har endast en uppgift och det är att vid varje enskilt tillfälle se till sin klients bästa helt oavsett vad klienten står åtalad för.
Förstå vilken rättsosäkerhet det skulle uppstå om försvaret hade att sitta på två stolar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in