2011-01-27, 11:31
Medlem
Allt som når försvaret under utredningen får vidarebefordras till försvarets klient. Och det är därför åklagarens sak att se till att känsliga uppgifter inte läcker ut.
Situationen hade blivit ohållbar om försvaret skulle kunna åläggas restriktioner vad gäller yppande. En sådan rättsosäkerhet är inte förenlig med en demokrati.
Försvarets enda uppgift är att i varje enskild situation endast se till sin klients bästa. Att begära av försvaret att s.a.s. stå med ena benet på åklagarens sida vore helt absurt.
Citera
2011-01-27, 11:42
Medlem
Vad gäller kassörskans påstående att den man som inhandlade klorin körde en svart bil måste tas med en viss skepsism, då alla Lidlebutiker ser lika dana ut och där det inte är särskilt möjligt för en i kassan att överblicka parkeringen.
Citera
2011-01-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Vad gäller kassörskans påstående att den man som inhandlade klorin körde en svart bil måste tas med en viss skepsism, då alla Lidlebutiker ser lika dana ut och där det inte är särskilt möjligt för en i kassan att överblicka parkeringen.

Här i Örebro är det fullt möjligt. Det kan jag lova dig.
Citera
2011-01-27, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Men är det offentligta uppgifter, yppandeförbudet alltså?

Jag har för mig att jag har läst att den häktades restriktioner ska hållas "hemliga". Frågan är då om yppandeförbudet hör till den häktades restriktioner, eller om det är restriktioner som faller på advokaten.
När en förundersökning pågår är det sk. förundersökningssekretess, åklagarn avgör vad som får släppas och inte. Advokaten kan av åklagaren bli belagd med yppandförbud, och är det locket på.
Men, myckte vanligt är ju att åklagaren ändå är ute och pladdrar och släpper uppgifter som gör att den misstänkte framställs som mer skyldig. Vi har ju sett det i flera fall, den misstänkte barnläkaren och i Julian Assange fallet. Åklagare Marianne Ny pratar på, men Hurtig beläggs med yppandeförbud.
Citera
2011-01-27, 11:49
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Allt som når försvaret under utredningen får vidarebefordras till försvarets klient. Och det är därför åklagarens sak att se till att känsliga uppgifter inte läcker ut.
Situationen hade blivit ohållbar om försvaret skulle kunna åläggas restriktioner vad gäller yppande. En sådan rättsosäkerhet är inte förenlig med en demokrati.
Försvarets enda uppgift är att i varje enskild situation endast se till sin klients bästa. Att begära av försvaret att s.a.s. stå med ena benet på åklagarens sida vore helt absurt.

Kan det inte vara så att man inte delger advokaten det som inte ska fram till klienten.
Skulle det märkbart komma fram att advokaten delger sin klient information som förstör utredningen så lär advokaten inte arbeta mer sen.
Det är viktigt och restriktionen är inte för skoj skull.
Restriktionerna är för att klienten inte ska ska få information om utredningen .
Jag kan ha fel men det betvivlar jag .
Citera
2011-01-27, 11:54
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Instämmer. Dessutom måste kassörskan ha varit väldigt nyfiken för att över huvud taget bry sig om vad en enskild kund handlade. Så extremt konstigt är det ju faktiskt inte att någon handlar en låda rengöringsmedel - småföretag köper ju ofta större mängder av den typen av varor - att kassörskan håller uppsikt över vart kunden tar vägen med den. Jag tycker att det låter som en efterkonstruktion.
Citera
2011-01-27, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Kan det inte vara så att man inte delger advokaten det som inte ska fram till klienten.
Skulle det märkbart komma fram att advokaten delger sin klient information som förstör utredningen så lär advokaten inte arbeta mer sen.
Det är viktigt och restriktionen är inte för skoj skull.
Restriktionerna är för att klienten inte ska ska få information om utredningen .
Jag kan ha fel men det betvivlar jag .
Absolut inte, det som man delger advokaten ska advokaten delge sin klient, sedan kan det vara uppgifter som man under ett förhör delger den misstänkte, men då är ju alltid(förhoppningsvis) advokaten närvarande, och då kan advokaten begära om att få sitta med sin klient i enrum och prata om det som framkommit.
Restriktioner är till för att den misstänkte inte ska få ta del av information från tv, tidningar och andra för att kunna tillrättalägga eller påverka ev. vittnen osv.
Citera
2011-01-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Instämmer. Dessutom måste kassörskan ha varit väldigt nyfiken för att över huvud taget bry sig om vad en enskild kund handlade. Så extremt konstigt är det ju faktiskt inte att någon handlar en låda rengöringsmedel - småföretag köper ju ofta större mängder av den typen av varor - att kassörskan håller uppsikt över vart kunden tar vägen med den. Jag tycker att det låter som en efterkonstruktion.

Säg att det är en sen kväll. Precis innan stängning. Mannen som köper allt är lite "edgy" och märklig. När han betalt och går ut, som sista kund i butiken, följer hon kanske efter för att låsa. Det bör hon minnas....

Dessutom så ser kassörskan i Örebros Lidl-butik de närmaste parkeringsplatserna från sin position bakom kassan...
Citera
2011-01-27, 12:00
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbalkongi
Här i Örebro är det fullt möjligt. Det kan jag lova dig.
Inte alls om du menar Lidl på Karlslundsgatan. Där kan de på sin höjd se främre raden (mot Karlslundsgatan) av parkeringen.
Citera
2011-01-27, 12:03
Medlem
Citat:
Säg att det är en sen kväll. Precis innan stängning. Mannen som köper allt är lite "edgy" och märklig. När han betalt och går ut, som sista kund i butiken, följer hon kanske efter för att låsa. Det bör hon minnas....

Dessutom så ser kassörskan i Örebros Lidl-butik de närmaste parkeringsplatserna från sin position bakom kassan...
Ja dom ser riktigt mycket och Lidl är som bekant inte IKEA, det brukar finnas gott om platser utom kanske vid 4-6 på em. Har själv varit där och jag skulle inte bli förvånad om kassörskan kanske sett honom när han gick UR bilen
Citera
2011-01-27, 12:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisrapport
Absolut inte, det som man delger advokaten ska advokaten delge sin klient, sedan kan det vara uppgifter som man under ett förhör delger den misstänkte, men då är ju alltid(förhoppningsvis) advokaten närvarande, och då kan advokaten begära om att få sitta med sin klient i enrum och prata om det som framkommit.
Restriktioner är till för att den misstänkte inte ska få ta del av information från tv, tidningar och andra för att kunna tillrättalägga eller påverka ev. vittnen osv.

Låter väldigt konstigt i så fall har restriktionerna ingen funktion
Jag får nog gräva i detta tror jag
Advokaten läser tidningar ser tv osv och kan delge sin klient det som stör förhören tex.
Så frågan är vad delger åklagaren den misstänktes advokat ?
Håller advokaten sig till god advokatsed?
Citera
2011-01-27, 12:06
Bannlyst
Citat:

När det det blir uppmärksammade fall likt detta så "minns" en massa folk saker väldigt tydligt.
"han uppträdde väldigt kostigt just den där dagen" "jo det kommer jag ihåg, det small högt från lägenheten" "jo jag kommer ihåg att det var en man som handlade ditten och datten och han körde i en....... " Såg en väldigt intressant dokumentär på tv där man lurade ett antal personer att de skulle medverka i en helt annan grej, under tiden så inträffar ett brott som alla kan se, ett rån och sedan en fejkad misshandel. man var inte förberedd att det skulle inträffa. I de efterföljande förhören var det olika vittnesmål, de ena sa att det var en färgad man, den andra att det var en vit. Han hade gröna klader sa den ena, och han hade vita sa den andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in