Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag har nu ställt en fråga till en person som definitivt kan allt om detta.
Vet inte om jag får något riktigt uttömmande svar eftersom det finns sekretessbelagda saker inom detta område. Men jag ska delge det jag får reda på.
Jag har följt med en hel del i krintrådar på FB och att påstå att de som deltar i krimtrådarna "vet" hur man pejlar ger jag inte mycket för av följande enkla anledning: I krimtrådarna finns människor som har en rad olika uppfattningar om hur pejling går till och med vilken precision det kan utföras.
Men jag ber djupt om ursäkt om jag trampat på ömma tår och jag ska givetvis inte ifrågasätta dina kunskaper något mer.
Handlar inte om att ifrågasätta. Man kan vara hövlig så kanske man får bättre svar.
Om man läser vissa förundersökningar, exempelvis Alms, så får man ganska bra information om hur pass mycket de kan positionera en telefon. De har i efterhand kunnat positionera telefoner mycket bra, även i skogarna.
Men som jag sa så är det en kostnadsfråga och det borde vara dyrt eftersom kostnadsfrågan i bland berörs. Det är självklart att man kan utgå ifrån att kostnaden ställs i relation till hur viktigt det är att veta exakta positioneringar.