2011-03-08, 15:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraddMaja
Kan det rent av vara så att SB skyddar någon genom att tiga
Teoretiskt sett. Men i ostraffade miljöer är detta öerhöärt mycket ovanligare IRL än i detektivromaner. Medhjälpare och folk som tiger eller tar på sig brott för att skydda varandra vid mycket grova brott förekommer av organisatoriska skäl i organiserad brottslighet, och av dramaturgiska skäl i detektivromaner, men utanför dessa miljöer mycket sällan.
Citera
2011-03-08, 15:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja det är en rimlig tanke och man hade det som löp att han nekade att ha sett Eva först så det stämmer.
Sen hade han skjutsat henne hette det.
Kan va en av orsakerna till den första misstanken där han faktiskt ljög om nu medias löp har rätt dvs.
Tycker du ska titta på nära väninnan/arbetskollegans uttalande i Expressen för att försöka få klarhet i vad som kan ha hänt i förhållandet och hur det såg ut enligt väninnan.
Tack för att du kollade igenom mina inte alldeles enkla resonemang!

Jag läste igenom artikeln noga och rotade även efter andra citat från Therese Hedén (även om jag redan läst dem flera gånger tidigare);

Hon säger att hon uppfattade att deras förhållande tog slut för något år sedan, att EM fortfarande såg positivt på honom och beklagade att de inte kunde få en framtid tillsammans. Det stöder ju i viss mån teorin om att de faktiskt inte hade setts på länge.

Det är en riktig luring, detta: När SB blev överbevisad om att ha skjutsat henne från hennes nya jobb - varför berättade han då att de hade sett (eller till och med haft ett förhållande) av och till? Det verkar ju jättekorkat eftersom han i och med det satte sin nya familjesituation på spel. Var han bara väldigt otaktisk (men det verkar han väl inte vara?) eller drog han till med det för att skyla över att just det var fråga om en enstaka biltur och att syftet inte alls var kuttrasju?
Citera
2011-03-08, 15:23
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tänkte jag kunde förklara varför jag är intresserad av när EM och SB senast sågs tillsammans och varför det kan ha stor betydelse. Läs och döm själva om jag har tänkt smart eller korkat

I något av de första förhören (det allra första?) nekade väl SB först till att ha skjutsat EM men ändrade sig när han fick veta att det fanns på kamera. Och hans advokat sade samtidigt att relationen hade pågått "av och till", något som advokaten rimligtvis fått höra från SB.

Om EM och SB faktiskt setts till och från det senaste halvåret/året så är SB's uttalande om att de sett "till och från" helt OK.

Men om dom INTE setts på länge, och om det var så att han lurade med henne på en tur ("ska vi se om vi kan bli vänner igen. Vill du provåka min nya Cadillac") för att göra sig av med henne så får uttalandet en helt annan betydelse och tyngd: För det första säger han att dom har setts "av och till" för att skyla över att det här var en engångstur som var noga planerad. För det andra så måste han vetat om att hon var död och inte kunde säga emot uppgifterna (för om hon var vid liv så hade han inte behövt skyla över något genom att prata om "av och till" och hon kunde dessutom ha förklarat att det var ren lögn). Men när han sade det där om "från och till" var Eva ännu inte hittad (eller har jag fel där?). Och i så fall var det bara mördaren som kunde vara 100 på att Eva var död.

Slutsats: Om vi kan visa att de inte hade setts på väldigt länge så är det också mer troligt att det är han som ligger bakom.
Visst har du något där, men kan det inte lika gärna vara något man säger. Om någon skulle fråga mig så kan jag tänka mig att jag skulle säga så på ren reflex även om jag inte har träffat vederbörande på länge. Så jag vet inte.

Sedan vet vi faktiskt inte med säkerhet vad han har sagt i förhören.
Citera
2011-03-08, 15:25
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:

Jag läste igenom artikeln noga och rotade även efter andra citat från Therese Hedén (även om jag redan läst dem flera gånger tidigare);

Hon säger att hon uppfattade att deras förhållande tog slut för något år sedan, att EM fortfarande såg positivt på honom och beklagade att de inte kunde få en framtid tillsammans. Det stöder ju i viss mån teorin om att de faktiskt inte hade setts på länge.

Det är en riktig luring, detta: När SB blev överbevisad om att ha skjutsat henne från hennes nya jobb - varför berättade han då att de hade sett (eller till och med haft ett förhållande) av och till? Det verkar ju jättekorkat eftersom han i och med det satte sin nya familjesituation på spel. Var han bara väldigt otaktisk (men det verkar han väl inte vara?) eller drog han till med det för att skyla över att just det var fråga om en enstaka biltur och att syftet inte alls var kuttrasju?
Men att ses behöver ju inte betyda att man idkar samlag, för har han verkligen sagt att de hade ett förhållande?
Citera
2011-03-08, 15:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Ja den här Heden är lite intressant för att hon är namngiven och med bild annars skriver dom ofta vännen sa eller vännerna säger. Det här är lite ovanligt och jag tror inte hon medvetet sätter sin trovärdighet på spel.

Ja det försvann så fort bara om att han ändra sig då han insåg att han hade varit synlig pratade han om skjutsen.
Men rimligtvis kan det varit slut för ett års en han flyttade ihop med AA och Eva hade nytt arbete och gick vidare i sitt liv.
Hon va glad och entusiastisk inte deppig eller i slag med att smutskasta honom utan såg nya mål i livet.
Tid kanske flöt emellan för att sen ta upp detta knepiga förhållande på i någon form.

Kan det ha varit en av anledningarna till att han inte va trovärdig och plockades in?
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-03-08 kl. 15:31.
Citera
2011-03-08, 15:27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Men att ses behöver ju inte betyda att man idkar samlag, för har han verkligen sagt att de hade ett förhållande?
Robson sade att de "hade ett förhållande av och till". Han måste ha fått det från SB, väl?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-03-08 kl. 15:42.
Citera
2011-03-08, 15:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja den här Heden är lite intressant för att hon är namngiven och med bild annars skriver dom ofta vännen sa eller vännerna säger. Det här är lite ovanligt och jag tror inte hon medvetet sätter sin trovärdighet på spel.

Ja det försvann så fort bara om att han ändra sig då han insåg att han hade varit synlig.
Men rimligtvis kan det varit slut för ett års en han flyttade ihop med AA och Eva hade nytt arbete.
Tid kanske flöt emellan för att sen tas upp i detta knepiga förhållande.

Kan det ha varit en av anledningarna till att han inte va trovärdig och plockades in?
Ja, jag tror absolut att Therese Hedén är trovärdig. Driver företag och nätverk och hjälper andra att starta företag. Inte alls typen som hittar på.

Dock tycker jag det framgår att hon snarare är kollega än väninna. För dels har hon och EM jobbat tillsammans, dels framgår det på något ställe att en av de senaste gångerna hon träffade EM var på en invigningsfest på EMs nya jobb. Är man väninnor så umgås man väl mer privat än på jobbet. Och det finns inte ett ord om att dom umgicks privat.

Men detta har ju ingen som helst betydelse för Hedéns trovärdighet.
Citera
2011-03-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, det är märkligt att vissa är så tröga att ta till sig information så det krävs att det hamras in sida efter sida med oöversiktliga och obegripliga textsjok av kvalificerat svammel för att förstå såna självklarheter.

Denna tråd har inte kommit en meter framåt den sista månaden därför kraft och fokus har legat på allt som inte har direkt koppling till brottet.

Det har diskuterats vad AA gjorde den 29:e men det verkar vara svårt att kunna få besked som gör att man kan avfärda henne som ovetande till detta. Klart är iallafall att AA kände till Eva, men AA säger, precis som Stefan, att de inte hade en relation.

Eva verkar ha pratat brett och vitt med alla hon känner, och inte känner, hur Stefan är hennes stora kärlek och att hon skulle gå långt för att behålla honom. Samtidigt har den informationen på senare tid även börjat gälla att prata dåligt om Stefan. Man kan nog lugnt uppfatta att det sakta gick upp för Eva att Stefan menade allvar med sitt förhållande till AA och det gjorde Eva besviken och därav den smutskastning som började ske.

Antagligen ville Eva få sina vänner att tro att det berodde på Stefan som deras relation började gå åt helvete, mycket vanligt att man försöker framställa den andra parten som den skyldige när ett relation tar slut.

Problemet är bara att Stefan, AA och alla hans vänner visste att det inte fanns någon relation, precis som Eva, men Eva hade, tvärtemot Stefan, pratat vitt och brett om Stefan och hamnade därmed i en pikant situation inför sina vänner som självklart undrade vad som stod på och då iklädde sig Eva rollen som det utsatta offret.

Kanske det var skammen som fick Eva att sluta på universitetet, där hade hon berättat allt för kollegorna samtidigt som hon framställt sig själv som en drivande person som alltid fick sin vilja igenom vilket innebar att hon tog detta som ett stort nederlag, vilket skulle kunna förklara hennes viktnedgång och olycka. Nu framstod hon som ett ytterligare offer som med ett barns naivitet hade gått på en mina, precis som så många andra.

Ja, att Eva hade en gruvlig hämnd på gång är nog inte helt osannolikt. Frågan är bara vad det var för kunskap som Eva hade som skulle kunna få Stefan på knä ordentligt.

Kanske de ska döpa om internationella kvinnodagen i Sverige till den internationella offerdagen. I övriga länder anser jag att man är betydligt mer jämlika än i Sverige, där ses inte kvinnor som offer eller omyndiga utan som självständiga av samhället och dom själva, så där kan kvinnor absolut få en kvinnodag som tack för deras extraordinära insatser i samhället.

Bra teori om hur allt gått till. Sista stycket kan du stryka - alla kvinnor i Sverige är inte som de dominerande i denna tråd - men det vet du väl?
Citera
2011-03-08, 15:33
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Robson sade att de "hade ett förhållande av och till". Han måste väl ha fått det från SB, väl?

Nu vet inte jag om de har bådas telefon eller loggar från masterna.
Men det kan ha varit sms trafik som han även fått ta del av Robson.
En tanke man får är att vad smsades det om den 28-29/12?
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Ja du ser, denna trovärdiga vännina, enligt MrsMagoo, bekräftar precis det som Stefan, AA och hans vänner själva säger. Bra då är det klarlagt att det inte finns skäl att betvivla att det varit slut för länge sedan.

Då ställer man sig frågande till varför hennes kollegor och vissa andra personer hävdar motsatsen, kan de ha fått annorlunda information från Eva, än vad hennes goda vänninga fick?

Torkelsnorkel, det finns ingenting i uttalanden som polis och åklagare har gjort som påvisar att han överbevisats med någonting, tvärtom så har han varit delaktig i utredningen, lämnat redovisningar över tider och även redan i de första förhören sagt att han skjutsade henne hem.

Var någonstan finns uppgifter om att han farit med lögner i förhören och dessutom blivit överbevisad avseende när han träffade henne, förutom i fantasin hos vissa?
Citera
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Robson sade att de "hade ett förhållande av och till". Han måste väl ha fått det från SB, väl?
Ett mer exakt citat lyder så här:
"De har haft en relation under ett par år, det har varit till och från som jag förstår det, säger Carl H Robson. Han vill inte berätta om mannen hade kontakt med Eva dygnet innan hon försvann. Men de ska ha träffats och ringt varandra en tid innan hennes försvinnande."
Källa: http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article8370301.ab

Av Robsons uttalande framgår alltså inte när de hade denna relation, bara att de haft en relation under ett par år.
Citera
2011-03-08, 15:34
Medlem
Citat:
Tänkte jag kunde förklara varför jag är intresserad av när EM och SB senast sågs tillsammans och varför det kan ha stor betydelse. Läs och döm själva om jag har tänkt smart eller korkat

I något av de första förhören (det allra första?) nekade väl SB först till att ha skjutsat EM men ändrade sig när han fick veta att det fanns på kamera. Och hans advokat sade samtidigt att relationen hade pågått "av och till", något som advokaten rimligtvis fått höra från SB.

Om EM och SB faktiskt setts till och från det senaste halvåret/året så är SB's uttalande om att de sett "till och från" helt OK.

Men om dom INTE setts på länge, och om det var så att han lurade med henne på en tur ("ska vi se om vi kan bli vänner igen. Vill du provåka min nya Cadillac") för att göra sig av med henne så får uttalandet en helt annan betydelse och tyngd: För det första säger han att dom har setts "av och till" för att skyla över att det här var en engångstur som var noga planerad. För det andra så måste han vetat om att hon var död och inte kunde säga emot uppgifterna (för om hon var vid liv så hade han inte behövt skyla över något genom att prata om "av och till" och hon kunde dessutom ha förklarat att det var ren lögn). Men när han sade det där om "från och till" var Eva ännu inte hittad (eller har jag fel där?). Och i så fall var det bara mördaren som kunde vara 100 på att Eva var död.

Slutsats: Om vi kan visa att de inte hade setts på väldigt länge så är det också mer troligt att det är han som ligger bakom.

Om dom nu inte setts på länge , och SB lurar med EM på en tur så han kan döda henne ( om jag förstog det rätt). Då undrar jag om du har nån aning om VARFÖR, vad var motivet? Har du någon fundering på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in