2011-03-01, 08:15
Medlem
Flisan007s avatar
Jag vet inte om det diskuterats färdigt i tråden, men strax efter försvinnandet sades det att hon lämnat sin lägenhet den 28:e, och sedan sågs senast den 29:e på onsdagen. Har detta ändrats senare eller vart var hon natten mellan tisdagen och onsdagen? I SB:s lägenhet?
Citera
2011-03-01, 08:32
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Stollar och dårar är det väl ingen större skillnad på men det var mest ett skämt från min sida. Vi kommer inte att få något verifierat förrän fup:en kommer, eller tycker du att vi ska namnge de som faktiskt har hjälpt oss att åtminstode fått lite insikt i fallet. Hur orkar man vistas i krimtrådar om man bara misstänkligör och ifrågasätter de mest intressanta inläggen som kommer fram. jag håller med en tidigare skribent här, det finns folk med i tråden som vet en hel del men inte orkar delge detta p.g.a allt hackande som då kommer. För mig verkar det handla om ren avundsjuka från de som ifrågasätter allt förmodligen för att man själv inte fått någon information eller har någon anknytning till fallet eller personerna.

Jag skulle kunna göra så att jag i tråden redovisar ett tiotal PM med information som jag fått i detta fall, som jag idag vet är desinformation och vilseledande. Hade jag inte sållat min information som jag lägger in och inte varit misstänkt hade jag ställt till med skada i tråden.

Du som tycker att man ska ta information som sanning, även om den inte kan bekräftas, bara för att ha något att diskutera tillhör den kategori som lätt ställer till med oreda i trådarna, det vill vi med erfarenhet från att hantera och diskutera i krimtrådarna försöka förhindra. Denna tråd är på över 15 000 inlägg, men den relevanta informationen i denna tråd skulle kunna sammanställas på ett tiotal inlägg, det är skrämmande.

Sa jag att du skulle namnge någon i tråden för att det skulle kännas mer trovärdigt, jag sa att man kan tala om från vilket håll information kommer ifrån. I ditt fall vill du ge sken av att din information kommer från en polisman men insyn i utredningen.
Citera
2011-03-01, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vad anser DU vara orsaken till att MT häktades på sannolika skäl misstänkt för mord?

Jag har läst dina inlägg det är därför jag ställer frågan.
De svarta plastsäckarna som Evas kvarlevor låg i hade fortfarande kvar etiketten. Frågan är då vad det stod på etiketten? Det kan vara avgörande, säckarna kan ha kommit från GM arbetsplats.
Eftesom det användes tejp så är det inte lätt att försöka riva av tejp med handskar på, fingeravtryck borde finnas på tejpen från GM.
Senast redigerad av Yznof 2011-03-01 kl. 09:19.
Citera
2011-03-01, 09:42
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Maggoo, om man är tvärsäker när det man bygger på är väldigt osäker och ofullständig info. Om man inte är beredd att testa, pröva sina hypoteser kritiskt utan blir aggressiv så fort någon ifrågasätter det man bestämt sig för inledningsvis, då är man inte 100% seriös.

Jag förstår Salanders poäng om att man blir ifrågasatt om man sticker ut hakan och inte garderar sig hela tiden. Jag hör väl till de tråkiga djävlarna som fegar och garderar mig. Men det handlar inte (tror jag) i första hand om att jag personligen är rädd att ha fel. Det är omtanke om tråden och även de inblandade. Nä, jag ska inte ta på mig någon helgongloria. Om man helt satte de inblandades välmående först och inte var nyfiken ("snaskig" om man ska säga det brutalt) så skulle man nog hålla sig ifrån dessa trådar. Så fin människa är jag inte...

Men man kan faktiskt känna något slags ansvar att inte bidra till att fjädrar blir hönor etc.Det hör till sådana här trådar att spekulera, tro, tycka, ha magkänslor osv. Men, för trådens "hygien" el vad man ska säga så känns det viktigt att vara tydlig med vad som är olika uppgifters status. Jag lägger in reservationer för att mina spekulationer och tyckanden inte ska bli "fakta" för dem som hoppar in i tråden och läser. Om man utgår från rena spekulationer, gissningar och rykten och bygger teorier och slutsatser på det, som sedan blir fakta för någon annan. Då kan det sluta i att en ren fantasivärld byggs upp. När flera samarbetar och inte kan hålla reda på alla uppgifters ursprung tillförlitlighet, då är det bra att "märka" sina uppgifter.

Nu tycker kanske någon att jag tar tråden på för stort allvar - detta är ingen polisutredning! Men det handlar ändå om riktiga människor - levande och döda. Deras rykte och opinionen som även kan påverka rättegången. Opinionen påverkas förstås mest av media, men många läser på FB med. Inte minst journalister skulle jag tro.

Mycket intressant diskussion tycker jag , som jag gärna fortsätter!

Som jag ser det problematiseras flera saker:

1. trovärdighet kontra anonymitet. Hur stora anspråk på trovärdighet kan man göra när man skriver som anonym? Här uppstår problem på olika sätt.
2. Värdering av information . Vad är information i en krimtråd? Här skiljer sig uppfattningarna åt.
3. Uppfattning om vad krimtråden tjänar för syfte: För användaren - för läsaren.

Jag hinner inte utveckla nu, men lovar återkomma , skriv gärna till fler problem, som vi kan ta upp!

Något som jag vill säga dock ang . punkt 3:
För min del ser jag syftet att skriva om och dela mina uppfattningar om "Örebro fallet" , som om det vore en fallstudie jag gör. Utifrån min synvinkel har jag tillräcklig kunskap och erfarenhet att öht kunna ta mig för en sådan sak. Det betyder inte på något sätt att jag hävdar vetorätt.

Min magkänsla, intuition, privat och yrkesmässig kunskap , utbildning samt livserfarenhet säger mig att rätt MGM sitter häktad, det gör att jag tillåter mig att utveckla de hypoteser jag gått efter. Exempelvis började jag mina inlägg med att prova mina teorier kring MGM utifrån given information, kvinnomord - statistik- dubbelliv-sexuella drifter - social status mm. Det jag intresserar mig för att skriva om och diskutera
är information =upplysning för min del, som ska värderas lika som annan typ av information, men , nota bene, de ligger i olika kategorier.
Hade så inte varit fallet, att man från utredningshåll tvekat om MGM, skulle mina teorier inte ha sett ut som de gör.

Samtidigt förvånas jag över att flera användare så tydligt anser att det är skillnad på information och information. Det som kan tänkas vara rationella fakta, (låt mig utveckla detta senare)verkar ha större värde än det som man resonerar sig fram till utifrån hypoteser.
Vad som är så förvånande är att upptäcka skillnader i uppfattning om trådens betydelse: för min del är det självklart att tråden inte på något sätt bedriver en mordutredning, det finns ingen här som jag anser bidrar till något för polisens del!
Jag ser tråden som rent hypotetisk i sig, och att det på grund av att man är anonym, har möjlighet , vilket också samtidigt ger öppningar för som du kallar det "dålig hygien" att komma med alla typer av spekulation. Av alla dessa spekulationer, räknas en del som riktig information och annat som inte riktig. Denna skillnad förstår jag egentligen inte. Jag utgick från början ifrån att man som trådanvändare vet med sig att allt sker i "cyberrymden" , då man öht inte kan tala om riktiga "fakta.
Men här inträder intressanta betydelseförskjutningar, som sagt, mellan fakta och fiktion, mellan att bedriva "fallstudie" , eller att bedriva "verklighet" .
jag tycker man ska ha klart för sig, att det finns en sanning i detta fallet vi som trådanvändare inte kommer att kunna nå, eftersom vi inte bedriver en mordutredning, utan vi baserar ALL information på andra och tredje ---hundrahandsuppgifter, även om det finns de som ser sig som förundersökningsledare, polismän, tekniker, privatspanare, mm. .
Att privata PM skickas hit , och sedan skall få hög validitet, är också användarens ansvar att värdera som Lalajlaj mycket riktigt säger. Men "fakta" , nej ....

Vad gäller respekt för anhöriga, har jag tydligt uttryckt min mening att jag inte anser att klappjakt på AA eller vare sig SB:s eller EM:s anhöriga har i tråden att göra.
Jag tror uppriktig sagt inte att några nära anhöriga har intresse att läsa den här fb-tråden.
De som är nyfikna är som jag uppfattar det, de som tror sig känna MGM för att man bor i samma stad, vet vem han är osv.
Mina garderingar har jag nu här gett en antydan om, min utgångspunkt.
Om du minns tog jag tacksamt emot din konstruktiva kritik på mina tidigaste kriteriehypoteser.
Det håller på att uppdateras och omvärderas
Det var det så länge,
Senast redigerad av PhDSalander 2011-03-01 kl. 09:50.
Citera
2011-03-01, 12:12
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag skulle kunna göra så att jag i tråden redovisar ett tiotal PM med information som jag fått i detta fall, som jag idag vet är desinformation och vilseledande. Hade jag inte sållat min information som jag lägger in och inte varit misstänkt hade jag ställt till med skada i tråden.

Du som tycker att man ska ta information som sanning, även om den inte kan bekräftas, bara för att ha något att diskutera tillhör den kategori som lätt ställer till med oreda i trådarna, det vill vi med erfarenhet från att hantera och diskutera i krimtrådarna försöka förhindra. Denna tråd är på över 15 000 inlägg, men den relevanta informationen i denna tråd skulle kunna sammanställas på ett tiotal inlägg, det är skrämmande.

Sa jag att du skulle namnge någon i tråden för att det skulle kännas mer trovärdigt, jag sa att man kan tala om från vilket håll information kommer ifrån. I ditt fall vill du ge sken av att din information kommer från en polisman men insyn i utredningen.

Jag tycker att jag har varit väldigt tydlig om från vilket håll min information kom ifrån se mitt tidigare inlägg här nedan kan man skriva det tydligare utan att avslöja källan tycker du ? (tyvärr för tydlig med facit i hand) eftersom det upplevs som att man bara ger sken av saker och ting enligt din åsikt. Sedan undrar varför du sitter och väljer och sollar ut vilka PM som kommer i tråden eller inte det låter mycket märkligt....
citat dr miller
Nej denna läcka kommer inte från de anhöriga men från en kontakt som var med i utredningsarbetet ända tills på slutet då det blev en ytterst liten grupp kvar och nu är det riktigt tyst
Citera
2011-03-01, 12:38
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Jag tycker att jag har varit väldigt tydlig om från vilket håll min information kom ifrån se mitt tidigare inlägg här nedan kan man skriva det tydligare utan att avslöja källan tycker du ? (tyvärr för tydlig med facit i hand) eftersom det upplevs som att man bara ger sken av saker och ting enligt din åsikt. Sedan undrar varför du sitter och väljer och sollar ut vilka PM som kommer i tråden eller inte det låter mycket märkligt....

Jag förstår att du tycker det är märkligt med ditt synsätt på fakta, men jag tar visst ansvar för den information jag förser tråden med och det gör jag genom att bedöma om det är möjligt att informationen är felaktig eller ren desinformation. Då blir uppgifterna inte publicerade förrän de är bekräftade och med facit i hand har jag c:a 10 PM, som jag inte har publicerat i tråden, som visade sig innehålla helt fel information och tack vare min försiktighet har jag inte medvetet eller omedvetet spridit falsk eller felaktig information i tråden.

Ditt resonemang och din oförståelse kring dessa delar med att vara försiktig med information får mig att förstå att du, som en del andra, är mest här för att skvallra, och då spelar förstås inte informationens korrekthet någon roll.
Citera
2011-03-01, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag förstår att du tycker det är märkligt med ditt synsätt på fakta, men jag tar visst ansvar för den information jag förser tråden med och det gör jag genom att bedöma om det är möjligt att informationen är felaktig eller ren desinformation. Då blir uppgifterna inte publicerade förrän de är bekräftade och med facit i hand har jag c:a 10 PM, som jag inte har publicerat i tråden, som visade sig innehålla helt fel information och tack vare min försiktighet har jag inte medvetet eller omedvetet spridit falsk eller felaktig information i tråden.

Ditt resonemang och din oförståelse kring dessa delar med att vara försiktig med information får mig att förstå att du, som en del andra, är mest här för att skvallra, och då spelar förstås inte informationens korrekthet någon roll.
Förlåt en dum tant, men vad är skillnaden enligt dig mellan information och skvaller?
Är skvaller lika med lögn/osant?
Citera
2011-03-01, 13:03
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Förlåt en dum tant, men vad är skillnaden enligt dig mellan information och skvaller?
Är skvaller lika med lögn/osant?

Nej, skvaller behöver nödvändigtvis inte alltid vara osann, men svårkontrollerad då skvaller baseras på rykten som man försöker få till en sanning, genom att upprepa det tillräckligt många gånger.
Citera
2011-03-01, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rohanna
SB:s ena dotter har långt mörkt hår.
Tänk om dottern skulle avgöra den fällande domen helt omedvetande!

Har SB använt sina egna Willyskassar han haft hemma så kan det finnas hårstrå från familjen.

Man får inte glömma att plastpåsar är statiska och suger åt sej damm och hårstrån som en damsugare vart påsarna än har legat.
Citera
2011-03-01, 14:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag hoppas verkligen att de tittar lite på möjliga alternativ. Åtminstone om de inte har en hundraprocentig bevisning.

Blir det ett inciciemål ska man helst kunna visa på att ingen annan kan ha gjort det. Om jag förstått saken rätt är detta egentligen ett krav vid indiciedomar, men jag skriver helst då det förekommer att folk döms på indicier utan att man på ett seriöst sätt utrett och uteslutit alternativa GM.
Det är dock viktigt att inse att detta innebär att annan gärningsman är utesluten bortom rimligt tvivel. Om annan gärningsman skulle behöva uteslutas strikt skulle det ju aldrig gå att få fällane dom i indiciemål. I praktiken räcker det med att alla någotsånär vettiga leads har föjts upp och inte givit något med rimlig ansträngning. Det räcker alltså inte att bara allmänt säga Det skulle kunna vara någon annan, för det kan man ju jämt, utan Det skulle kunna vara någon annan, nämligen till exempel denne.
Citera
2011-03-01, 14:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag kanske lever i en helt annan värld och vardag där plötsliga, oplanerade flygresor utomlands sannerligen inte tillhör vanligheterna, men jag kan inte låta bli att tycka det är märkligt att man får en förfrågan om att hälsa på någon i södra Europa och sedan även flyger iväg med så oerhört kort varsel att man tvingas inställa en lunch med sin mamma praktiskt taget precis innan man ska äta.

Att sedan denna - i mina ögon - väldigt udda och brådstörtade flygresa ut ur landet inträffar exakt samtidigt som mammans telefon slutar fungera, varefter hon hittas mördad och styckad... visst är det ett väldigt konstigt sammanträffande?

Jag tycker att det känns hemskt att ens antyda att Evas egen son skulle vara inblandad på något sätt i hennes död - och jag vill verkligen betona att jag varken tror eller vill tro det - men jag kan likväl inte låta bli att tycka att alltsamman känns underligt.
Tajmingen kan synas vara en smula fishy, men i min erfarenhetsvärld är det i sig inte särskilt ovanligt eller psykologiskt konstigt att unga människor utan bindningar hoppar på en billig sista minuten-resa med varsel från dag till nästa. Det är nåt som min 23-åring mycket väl skulle kunna få för sig.
Citera
2011-03-01, 14:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmiodag
Svamlar Robson eller kan verkligen åklagare (och GWP) resp försvarsadvokat ha så starkt divergerande bilder av verkligheten?
Jadå. I sammanhanget ska man dock ha klart för sig att åklagaren har objektivitetsplikt, medan försvararen inte är bunden av nåt sånt trams. I allmänhet betyder det alltså att det ser ganska mörkt ut för den misstänkte om åklagaren säger det här går nog vägen, och försvararen säger åklagaren har egentligen ingenting, och min klient är oskyldig som nyfallen snö. Undantag kan naturligtvis föreligga i enskilda fall, men den som konsekvent spelar på advokatens version i de lägena förlorar rätt mycket pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in