Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Maggoo, om man är tvärsäker när det man bygger på är väldigt osäker och ofullständig info. Om man inte är beredd att testa, pröva sina hypoteser kritiskt utan blir aggressiv så fort någon ifrågasätter det man bestämt sig för inledningsvis, då är man inte 100% seriös.
Jag förstår
Salanders poäng om att man blir ifrågasatt om man sticker ut hakan och inte garderar sig hela tiden. Jag hör väl till de tråkiga djävlarna som fegar och garderar mig. Men det handlar inte (tror jag) i första hand om att jag personligen är rädd att ha fel. Det är omtanke om tråden och även de inblandade. Nä, jag ska inte ta på mig någon helgongloria. Om man helt satte de inblandades välmående först och inte var nyfiken ("snaskig" om man ska säga det brutalt) så skulle man nog hålla sig ifrån dessa trådar. Så fin människa är jag inte...
Men man kan faktiskt känna något slags ansvar att inte bidra till att fjädrar blir hönor etc.Det hör till sådana här trådar att spekulera, tro, tycka, ha magkänslor osv. Men, för trådens "hygien" el vad man ska säga så känns det viktigt att vara tydlig med vad som är olika uppgifters status. Jag lägger in reservationer för att mina spekulationer och tyckanden inte ska bli "fakta" för dem som hoppar in i tråden och läser. Om man utgår från rena spekulationer, gissningar och rykten och bygger teorier och slutsatser på det, som sedan blir fakta för någon annan. Då kan det sluta i att en ren fantasivärld byggs upp. När flera samarbetar och inte kan hålla reda på alla uppgifters ursprung tillförlitlighet, då är det bra att "märka" sina uppgifter.
Nu tycker kanske någon att jag tar tråden på för stort allvar - detta är ingen polisutredning! Men det handlar ändå om riktiga människor - levande och döda. Deras rykte och opinionen som även kan påverka rättegången. Opinionen påverkas förstås mest av media, men många läser på FB med. Inte minst journalister skulle jag tro.
Mycket intressant diskussion tycker jag , som jag gärna fortsätter!
Som jag ser det problematiseras flera saker:
1. trovärdighet kontra anonymitet. Hur stora anspråk på trovärdighet kan man göra när man skriver som anonym? Här uppstår problem på olika sätt.
2. Värdering av information . Vad är information i en krimtråd? Här skiljer sig uppfattningarna åt.
3. Uppfattning om vad krimtråden tjänar för syfte: För användaren - för läsaren.
Jag hinner inte utveckla nu, men lovar återkomma , skriv gärna till fler problem, som vi kan ta upp!
Något som jag vill säga dock ang . punkt 3:
För min del ser jag syftet att skriva om och dela mina uppfattningar om "Örebro fallet" , som om det vore en fallstudie jag gör. Utifrån min synvinkel har jag tillräcklig kunskap och erfarenhet att öht kunna ta mig för en sådan sak. Det betyder inte på något sätt att jag hävdar vetorätt.
Min magkänsla, intuition, privat och yrkesmässig kunskap , utbildning samt livserfarenhet säger mig att rätt MGM sitter häktad, det gör att jag tillåter mig att utveckla de hypoteser jag gått efter. Exempelvis började jag mina inlägg med att prova mina teorier kring MGM utifrån given information, kvinnomord - statistik- dubbelliv-sexuella drifter - social status mm. Det jag intresserar mig för att skriva om och diskutera
är information =upplysning för min del, som ska värderas lika som annan typ av information,
men , nota bene, de ligger i olika kategorier.
Hade så inte varit fallet, att man från utredningshåll tvekat om MGM, skulle mina teorier inte ha sett ut som de gör.
Samtidigt förvånas jag över att flera användare så tydligt anser att det är skillnad på
information och information. Det som kan tänkas vara rationella fakta, (låt mig utveckla detta senare)verkar ha större värde än det som man resonerar sig fram till utifrån hypoteser.
Vad som är så förvånande är att upptäcka skillnader i uppfattning om trådens betydelse: för min del är det självklart att tråden inte på något sätt bedriver en mordutredning, det finns ingen här som jag anser bidrar till något för polisens del!
Jag ser tråden som rent hypotetisk i sig, och att det på grund av att man är anonym, har möjlighet , vilket också samtidigt ger öppningar för som du kallar det "dålig hygien" att komma med alla typer av spekulation. Av alla dessa spekulationer, räknas en del som riktig information och annat som inte riktig. Denna skillnad förstår jag egentligen inte. Jag utgick från början ifrån att man som trådanvändare vet med sig att allt sker i "cyberrymden" , då man öht inte kan tala om riktiga "fakta.
Men här inträder intressanta betydelseförskjutningar, som sagt, mellan fakta och fiktion, mellan att bedriva "fallstudie" , eller att bedriva "verklighet" .
jag tycker man ska ha klart för sig, att det finns
en sanning i detta fallet vi som trådanvändare inte kommer att kunna nå, eftersom vi inte bedriver en mordutredning, utan vi baserar ALL information på andra och tredje ---hundrahandsuppgifter, även om det finns de som ser sig som förundersökningsledare, polismän, tekniker, privatspanare, mm. .
Att privata PM skickas hit , och sedan skall få hög validitet, är också användarens ansvar att värdera som Lalajlaj mycket riktigt säger. Men "fakta" , nej ....
Vad gäller respekt för anhöriga, har jag tydligt uttryckt min mening att jag inte anser att klappjakt på AA eller vare sig SB:s eller EM:s anhöriga har i tråden att göra.
Jag tror uppriktig sagt inte att några nära anhöriga har intresse att läsa den här fb-tråden.
De som är nyfikna är som jag uppfattar det, de som tror sig känna MGM för att man bor i samma stad, vet vem han är osv.
Mina garderingar har jag nu här gett en antydan om, min utgångspunkt.
Om du minns tog jag tacksamt emot din konstruktiva kritik på mina tidigaste kriteriehypoteser.
Det håller på att uppdateras och omvärderas
Det var det så länge,