2011-03-08, 15:38
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, jag tror absolut att Therese Hedén är trovärdig. Driver företag och nätverk och hjälper andra att starta företag. Inte alls typen som hittar på.

Dock tycker jag det framgår att hon snarare är kollega än väninna. För dels har hon och EM jobbat tillsammans, dels framgår det på något ställe att en av de senaste gångerna hon träffade EM var på en invigningsfest på EMs nya jobb. Är man väninnor så umgås man väl mer privat än på jobbet. Och det finns inte ett ord om att dom umgicks privat.

Men detta har ju ingen som helst betydelse för Hedéns trovärdighet.

Jag tror hon berättat det som Eva sagt och inget annat.
Och hon nämner att Eva talat om honom i positiv mening.
Vilken slags vän/kollega Theres är kan jag tycka inte är så viktigt utan det viktiga är vad hon säger och vad Eva sagt till henne.
Och skillnaden är att man på något sätt står för det man sagt då man har både namn och bild i tidningen. Det kan man välja antingen i fullt dagsljus eller hemlig.
Men rubriken lyder Vännen Theres Heden.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det hade varit intressant att få läsa ditt resonemang om du la till den infon vi fick i ett tidigt skede om att SB ska ha påstått att han inte hade träffat Eva på 1 år... och dessutom förnekade att han hade träffat henne den dagen hon försvann och den infon ändrade han ju tydligen först när han fick reda på att det fanns bildbevis.
Det är så att det är precis de sakerna du frågar efter som jag är osäker på

Av den här artikeln, som MrsMagoo rotade fram för en stund sedan, så säger EMs kollega Therese Hedén att hon fattade det som att förhållandet tog slut för ett år sedan:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2287796/nu-granskar-polisen-deras-forhallande

Där står också att många blev förvånade när de fick höra att förhållandet trots allt hade pågått av och till i smyg,

Och exakt hur det gick till när SB förhördes - i vilken ordning han medgav saker och sade saker, har jag inte lyckats lista ut.

Men det jag tänkte var, att om vi lyckas få fram belägg för att de faktiskt inte setts på länge så blir det troligare att SB faktiskt hittade på det där om av-och-till-andet för att skyla över något annat. Alla bidrag är välkomna!

(Man kan ju tycka att om de nu smög med att de träffades så kanske ingen har sett dem. Men om dom verkligen ville vara diskreta så hade han väl inte hämtat upp henne mitt utanför hennes jobb. Då hade de setts ett kvarter bort eller så. Därför är min tes: Har de setts så borde någon ha sett dem.).
Citera
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Robson sade att de "hade ett förhållande av och till". Han måste väl ha fått det från SB, väl?
Njaäe, jovisst, men det är Robson tolkning, och vad betyder "hade" egentligen här? Preteritum och avslutad i dåtid om vi ska vara grammatiska, så han kan lika gärna mena förra veckan eller för två år sedan.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Ett mer exakt citat lyder så här:
"De har haft en relation under ett par år, det har varit till och från som jag förstår det, säger Carl H Robson. Han vill inte berätta om mannen hade kontakt med Eva dygnet innan hon försvann. Men de ska ha träffats och ringt varandra en tid innan hennes försvinnande."
Källa: http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article8370301.ab

Av Robsons uttalande framgår alltså inte när de hade denna relation, bara att de haft en relation under ett par år.
Precis så.
Citera
2011-03-08, 15:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Ett mer exakt citat lyder så här:
"De har haft en relation under ett par år, det har varit till och från som jag förstår det, säger Carl H Robson. Han vill inte berätta om mannen hade kontakt med Eva dygnet innan hon försvann. Men de ska ha träffats och ringt varandra en tid innan hennes försvinnande."
Källa: http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article8370301.ab

Av Robsons uttalande framgår alltså inte när de hade denna relation, bara att de haft en relation under ett par år.
Tack för det exakta uttalandet, Pethrus!

Om förhållandet inte pågått det senaste året, borde då inte Robson markerat detta? Genom att säga som han gör ställer han ju till det något oerhört för SB och AA, speciellt om förhållandet inte pågått det senaste året.

Därför får jag intrycket av att Robson inkluderar det senaste året i sitt uttalande. Klart att detta kan diskuteras.
Citera
2011-03-08, 15:47
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Tack för det exakta uttalandet, Pethrus!

Om förhållandet inte pågått det senaste året, borde då inte Robson markerat detta? Genom att säga som han gör ställer han ju till det något oerhört för SB och AA, speciellt om förhållandet inte pågått det senaste året.

Därför får jag intrycket av att Robson inkluderar det senaste året i sitt uttalande. Klart att detta kan diskuteras.

Mannen och kvinnan jobbar på samma arbetsplats och har haft en relation.
– Jag har förstått att de har haft det. Men jag vill inte gå in på hur den relationen har sett ut, säger Carl H Robson som är 51-åringens advokat.

http://na.se/nyheter/orebro/1.1056514-den-anhallne-ar-en-kollega
Citera
2011-03-08, 15:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nu vet inte jag om de har bådas telefon eller loggar från masterna.
Men det kan ha varit sms trafik som han även fått ta del av Robson.
En tanke man får är att vad smsades det om den 28-29/12?
Jag vågar nästan satsa mina fem cent på att det "bara" var praktiska sms för att få till mötet. Var, när, kanske ändrade tid och plats och så.

Dom kan väl ha utbytt betydligt mer info också, men då har dom väl gjort som man brukar, ringt varandra istället. Och då ser polisen bara att det varit samtal dem emellan. Inte vad det handlat om.
Citera
2011-03-08, 15:53
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det är så att det är precis de sakerna du frågar efter som jag är osäker på

Av den här artikeln, som MrsMagoo rotade fram för en stund sedan, så säger EMs kollega Therese Hedén att hon fattade det som att förhållandet tog slut för ett år sedan:

http://www.expressen.se/nyheter/1.22...as-forhallande

Där står också att många blev förvånade när de fick höra att förhållandet trots allt hade pågått av och till i smyg,

Och exakt hur det gick till när SB förhördes - i vilken ordning han medgav saker och sade saker, har jag inte lyckats lista ut.

Men det jag tänkte var, att om vi lyckas få fram belägg för att de faktiskt inte setts på länge så blir det troligare att SB faktiskt hittade på det där om av-och-till-andet för att skyla över något annat. Alla bidrag är välkomna!

(Man kan ju tycka att om de nu smög med att de träffades så kanske ingen har sett dem. Men om dom verkligen ville vara diskreta så hade han väl inte hämtat upp henne mitt utanför hennes jobb. Då hade de setts ett kvarter bort eller så. Därför är min tes: Har de setts så borde någon ha sett dem.).

Av och till är inte Stefans uttalande utan Robsons, vad Stefan egentligen har sagt framgår inte mer än att han uppgivit att han träffade henne och pratade med henne på telefon före hon försvann, vilket man kan tolka som samma dag, då han hämtade henne.

Varför skulle de smyga när Eva berättade för bland annat alla kollegor att hon hade en relation med Stefan, om de inte är för att de faktiskt inte träffades sista tiden.

Sista iakttagelsen gjordes förra sommaren, om det stämmer, det kan vara allt från 6-8 månader innan hon dog. Märkligt att så många såg dessa då så intensivt, han hade sambo även då, men sedan är det ingen som har sett dessa, får en att fundera lite.
Citera
2011-03-08, 16:03
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walllander
Om dom nu inte setts på länge , och SB lurar med EM på en tur så han kan döda henne ( om jag förstog det rätt). Då undrar jag om du har nån aning om VARFÖR, vad var motivet? Har du någon fundering på det?
Jaa du. Det är tiotusenkronorsfrågan, det. Önskar jag hade ett svar på den. Jag vet ju inte ens om den där bilturen hade det syftet eller inte. Och inte ens om han är GM, även om det finns en del som talar för det.

Skulle jag försöka mig på en gissning utifrån det som framkommit i media, i tråden, det jag samlat in på egen hand och som jag sållat ganska hårt i så skulle det möjligen kunna vara så, att det handlar om att SB var rädd för att EM skulle avslöja något, eller ställa till något, som skulle förstöra hans nya liv.

Det finns å ena sidan indikationer på att EM använt mindre roliga metoder (jag har gett exempel i tidigare inlägg). Men å andra sidan tycker jag att SB borde ha kunnat parera dem utan att ta till någon form av våld. Han är ju både smart och vältalig.

Jag tänker så här: All form av rent verbala hot eller eventuella trakasserier borde han ha kunnat hantera utan större problem. Därför borde det nästan vara frågan om konkreta bevis för något som bara inte fick avslöjas. Något pinsamt eller brottsligt.

Jag vet att det också finns de som funderar över om det kan ha varit så att EMs längtan efter SB fick henne att tappa fattningen de sista månaderna och göra saker gentemot SB och/eller hans familj/vänner/kollegor som gjorde honom förtvivlad. Samtidigt som hon höll en helt annan attityd mot vänner och bekanta. Det finns vissa indikationer på att så möjligtvis kan ha varit fallet. Men jag har inte tillräckligt med underlag för att kunna bedöma det närmare.
Citera
2011-03-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
De hade båda två kommit fram till att de inte kunde fortsätta tillsammans, men Eva var väldigt ledsen över att de inte kunde få till en gemensam framtid.

Therese Hedén arbetade tillsammans med Eva i flera år i ett projekt där de hjälpte kvinnor att starta egna företag.
För ett par månader sedan blev Therese inbjuden till en fest där Eva firade in sitt nya jobb på ett konsultbolag.
Det var något nytt som hon verkligen brann för, hon tyckte det skulle bli jättespännande och var väldigt entusiastisk för den här utvecklingen i sitt liv.
Therese Hedén beskriver sin väninna som en stark kvinna: Hon bangar inte för något, det finns aldrig några hinder för henne och hon är väldigt duktig på att peppa andra personer också. Under sin tid på Örebro universitet startade Eva ett inlärningscentrum för interternationella kontakter, som innebar många resor till utländska universitet. Det var i samband med det här arbetet som hon lärde känna den misstänkte. Hon var väldigt förtjust i honom och beskrev honom alltid i positiva ordalag, säger Therese Hedén.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2282913/vannen-eva-var-valdigt-fortjust-i-honom

Här ser man uppgifter som att hon hade ett nytt arbete.
Hon beskrev honom alltid positivt.
Den här kvinnan går ut med namn och bild och för mig är hon trovärdig .
http://hedenjungander.com.linweb66.kontrollpanelen.se/vara-tjanster/

Therese Hedén säger att "Under sin tid på Örebro universitet startade Eva ett inlärningscentrum för interternationella kontakter, som innebar många resor till utländska universitet. Det var i samband med det här arbetet som hon lärde känna den misstänkte."
SB och EM kände väl varandra sen way back?
Citera
2011-03-08, 16:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Av och till är inte Stefans uttalande utan Robsons, vad Stefan egentligen har sagt framgår inte mer än att han uppgivit att han träffade henne och pratade med henne på telefon före hon försvann, vilket man kan tolka som samma dag, då han hämtade henne.

Varför skulle de smyga när Eva berättade för bland annat alla kollegor att hon hade en relation med Stefan, om de inte är för att de faktiskt inte träffades sista tiden.

Sista iakttagelsen gjordes förra sommaren, om det stämmer, det kan vara allt från 6-8 månader innan hon dog. Märkligt att så många såg dessa då så intensivt, han hade sambo även då, men sedan är det ingen som har sett dessa, får en att fundera lite.
Ja, litet fundersam blir man. Är det ens så att uppgifterna om att de sågs i somras är pålitliga?

Av väninnans/kollegans uttalande i Expressen får man faktiskt intrycket att EM gärna ville vara tillsammans med SB men att hon inte fick till det.

Om man till det lägger det uttalande som MrsMagoo presenterar i detta inlägg

https://www.flashback.org/sp29345508

så verkar det som om väninnan/kollegan och EM sågs på en invigningsfest för EMs nya jobb några månader innan hon försvann. Jag får en känsla av att de två kanske inte setts så mycket efter det. I så fall gäller väninnan/kollegans uppgifter kanske våren/sommaren + tidiga hösten. Skulle i så fall kunna stämma överens med att de faktiskt inte hade något förhållande sista året.
Citera
2011-03-08, 16:17
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StinaE
Therese Hedén säger att "Under sin tid på Örebro universitet startade Eva ett inlärningscentrum för interternationella kontakter, som innebar många resor till utländska universitet. Det var i samband med det här arbetet som hon lärde känna den misstänkte."
SB och EM kände väl varandra sen way back?
Som sagt, det är Expressens påstående det, och även om den intervjuade må vara trovärdig så behöver ju inte tidningen vara det. Bara som ett litet påpekande innan någon håller fram deras artiklar som den yttersta sanningen.
Senast redigerad av sWeePerr 2011-03-08 kl. 16:19.
Citera
2011-03-08, 16:19
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ja, litet fundersam blir man. Är det ens så att uppgifterna om att de sågs i somras är pålitliga?

Av väninnans/kollegans uttalande i Expressen får man faktiskt intrycket att EM gärna ville vara tillsammans med SB men att hon inte fick till det.

Om man till det lägger det uttalande som MrsMagoo presenterar i detta inlägg

https://www.flashback.org/sp29345508

så verkar det som om väninnan/kollegan och EM sågs på en invigningsfest för EMs nya jobb några månader innan hon försvann. Jag får en känsla av att de två kanske inte setts så mycket efter det. I så fall gäller väninnan/kollegans uppgifter kanske våren/sommaren + tidiga hösten. Skulle i så fall kunna stämma överens med att de faktiskt inte hade något förhållande sista året.
Ja, och under den tiden kan det ju ha surnat till riktigt ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in