2013-10-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThirdM
Nej, klubben jag hittade i Huddinge övningsskjuter när dom fått ihop 5-10 st och det är ofta innan skjutproven som är en gång i månaden.

Ja, men problemet är att jag inte kommer från Sthlm så dom närmaste jag känner med bössor är 30 mil bort.

Du tjänar nog på det i vilket fall, några dagar hinner man skjuta mycket och lära sig en hel del, även om du kanske inte sätter allt på första så kanske du gör det på andra
Citera
2013-10-20, 12:13
Medlem
ThirdMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
Du tjänar nog på det i vilket fall, några dagar hinner man skjuta mycket och lära sig en hel del, även om du kanske inte sätter allt på första så kanske du gör det på andra

Jag får hoppas på det. Man får försöka att inte ha så bråttom att bli klar bara, men det är svårt.
Citera
2013-10-20, 14:02
Medlem
ATTACKxTITANs avatar
Hejsan,

Hade tänkt att skaffa en jägarlicens då det verkar sjukt roligt att jaga. Dessutom får man skjuta ett vapen som man sällan får göra annars i Sverige. Har precis fyllt 18 år och nu är frågan hur ska man gå tillväga för att införskaffa en jägarlicens ? Hade varit väldigt tacksam om någon kunde rada upp det i punkter
Citera
2013-10-20, 14:33
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATTACKxTITAN
Hejsan,

Hade tänkt att skaffa en jägarlicens då det verkar sjukt roligt att jaga. Dessutom får man skjuta ett vapen som man sällan får göra annars i Sverige. Har precis fyllt 18 år och nu är frågan hur ska man gå tillväga för att införskaffa en jägarlicens ? Hade varit väldigt tacksam om någon kunde rada upp det i punkter

Ta en kurs eller plugga själv, skriv teoriprov, klara praktiska prov. Klart.
Citera
2013-10-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Ta en kurs eller plugga själv, skriv teoriprov, klara praktiska prov. Klart.

Du måste sen ansöka hos polisen om vapenlicens.
Citera
2013-10-20, 17:38
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Du måste sen ansöka hos polisen om vapenlicens.

För vapenlicens ja, nu verkar ju personen jag svarade prata om jägarexamen och inte vapenlicens.
Citera
2013-10-20, 17:44
Medlem
klarade för 4 dagar sedan jägarexamen sjukt lätt men älgbanan var svår tycker jag ,man bör garanterat skjuta innan inget snack om saken .. har folket ett bra tips om ett skysst gevär möjligtvis?
Citera
2013-10-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
För vapenlicens ja, nu verkar ju personen jag svarade prata om jägarexamen och inte vapenlicens.

Killen skrev ju att han ville jaga, då måste man väl ha licens. Iof får man säkert få låna vapen av någon och gå under uppsyn under jakt, venne är bara dryg ikväll.
Citera
2013-10-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
klarade för 4 dagar sedan jägarexamen sjukt lätt men älgbanan var svår tycker jag ,man bör garanterat skjuta innan inget snack om saken .. har folket ett bra tips om ett skysst gevär möjligtvis?

Vad jag har fått höra (och kommer köpa) är finska vapen ska vara av bra kvallite, och tysk optik ska vara riktigt bra!
Citera
2013-10-20, 19:47
Medlem
Draedons avatar
Citat:

Det där är väldigt personligt, själv hade jag inga som helst problem med älgbanan medan lerduvorna skapade en hel del huvudbry...

Vad ska du jaga? Svårt att rekommendera en bössa innan du svarar på den frågan...

Citat:
Killen skrev ju att han ville jaga, då måste man väl ha licens. Iof får man säkert få låna vapen av någon och gå under uppsyn under jakt, venne är bara dryg ikväll.

Du behöver varken jägarexamen eller någon licens för uppsynsjakt, ska du låna vapen och jaga själv måste du ha licens.
Citera
2013-10-20, 20:30
Medlem
Citat:
Vad jag har fått höra (och kommer köpa) är finska vapen ska vara av bra kvallite, och tysk optik ska vara riktigt bra!

ja jo sako och tikka är ju numera standard att ha men med så många gevär där ute tror jag det finns flerän dessa 2, skulle gärna köpa en sako men prislappen på 17 000 är lite saftigt för min del

vilken kaliber är bäst för älg björn vildsvin o varg ?
Citera
2013-10-20, 21:29
Medlem
Citat:
ja jo sako och tikka är ju numera standard att ha men med så många gevär där ute tror jag det finns flerän dessa 2, skulle gärna köpa en sako men prislappen på 17 000 är lite saftigt för min del

vilken kaliber är bäst för älg björn vildsvin o varg ?

308 är väl vanligt? Har skjutigt med 7,62 då de var billiga, typ utgående från något militärlager eller vad jag hörde och de gick också väldigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in