2014-08-15, 12:46
Medlem
Jag har en fråga angående böcker för teorin. Klarar man sig på en äldre upplaga av Nya jägarskolan? Jag har böckerna från 2004 liggandes, är dessa inaktuella till den grad att de inte kan användas uteslutande?
Citera
2014-08-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yesyall
Jag har en fråga angående böcker för teorin. Klarar man sig på en äldre upplaga av Nya jägarskolan? Jag har böckerna från 2004 liggandes, är dessa inaktuella till den grad att de inte kan användas uteslutande?

Det borde duga , det enda som skulle kunna vara nån liten skillnad i är väl boken Lagen.
Citera
2014-09-02, 12:22
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azelsson
Jag har för mig att man kan få tag på "samlarlicens", dvs en licens som man inte får skjuta med. För detta behövs antagligen ingen jägarexamen.

Denna möjlighet är borta nu för tiden.

Endast pluggning gäller, och sen måste du ändå ha licens för det pluggade vapnet.
Citera
2014-09-09, 12:47
Medlem
Wallstreet08s avatar
Ponera att man är helt grön inom jakt, och inte har någon stress med att ta licensen, utan det får ta den tid det tar. Är det helt fel att vända sig till en skjutbana för att lära sig hantera vapnet innan man börjar sätta sig in i teoretiska studier?
Citera
2014-09-09, 19:05
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallstreet08
Ponera att man är helt grön inom jakt, och inte har någon stress med att ta licensen, utan det får ta den tid det tar. Är det helt fel att vända sig till en skjutbana för att lära sig hantera vapnet innan man börjar sätta sig in i teoretiska studier?
Absolut inte, varför skulle det vara det?
Vapendelen inom teorin är väldigt liten, det handlar till största delen om viltet o själva jagandet.
Citera
2014-09-09, 19:34
Medlem
Wallstreet08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Absolut inte, varför skulle det vara det?
Vapendelen inom teorin är väldigt liten, det handlar till största delen om viltet o själva jagandet.

Vet inte varför det skulle vara det, antog att de flesta kanske ville att man skulle vara mer teoretiskt insatt eller dylikt. Därav min fråga. Är mer intresserad att för tillfället förbättra min prestation inom skytte och senare ta del av den teoretiska delen, så detta var ett glädjande besked.

Tack för att du svarade på frågan, nu blir det till att börja öva på att skjuta.
Citera
2014-09-10, 19:26
Medlem
Frågor om Jägarexamen

Funderar på att ta Jägarexamen nästa år och undrar lite hur det går till. Måste man skjuta på levande djur? Jag har fått höra att man måste lära sig hur man flår djur, stämmer detta? Det har jag inga problem att göra men vill inte skjuta på något djur.

Mitt syfte att ta jägarexamen är bara så jag kan köpa gevär för målskjutning som jag kommer bedriva uppe i stugan. Kulgevär men även hagelgevär så jag kan skjuta lerduvor då jag har de i mängder samt rätt ammunition.
Citera
2014-09-10, 19:32
Medlem
Aimberts avatar
Nej, man skjuter förstås inte på levande djur på uppskjutningen. Man behöver inte heller egentligen lära sig att flå djur, mer än att det kan komma någon fråga om det på teoriprovet.
Citera
2014-09-10, 19:57
Medlem
tzjs avatar
Trådar sammanfogade.
/moderator
Citera
2014-09-10, 20:27
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Funderar på att ta Jägarexamen nästa år och undrar lite hur det går till. Måste man skjuta på levande djur? Jag har fått höra att man måste lära sig hur man flår djur, stämmer detta? Det har jag inga problem att göra men vill inte skjuta på något djur.

Mitt syfte att ta jägarexamen är bara så jag kan köpa gevär för målskjutning som jag kommer bedriva uppe i stugan. Kulgevär men även hagelgevär så jag kan skjuta lerduvor då jag har de i mängder samt rätt ammunition.
Vissa lärare har med sig döda djur för att lära er att flå mm, men många läser bara rakt upponer ur böckerna på "lektionerna".

Går det inte att få licens via sportskytteförening om det bara är det du vill ha?
Citera
2014-09-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Nej, man skjuter förstås inte på levande djur på uppskjutningen. Man behöver inte heller egentligen lära sig att flå djur, mer än att det kan komma någon fråga om det på teoriprovet.

Tack!
Sorry för att jag missade denna tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Vissa lärare har med sig döda djur för att lära er att flå mm, men många läser bara rakt upponer ur böckerna på "lektionerna".

Går det inte att få licens via sportskytteförening om det bara är det du vill ha?

Vet inte, det gör det säkert men jag vill gärna lära mig om djur & natur. Jag tror all kunskap man får av utbildningen är värdefull och kan komma till nytta någon gång i livet.

Men har jag inte rätt att bedriva målskjutning med gevären om jag har jägarexamen? Om det så är på min mark eller på skjutbanan. Eller är det bara jakt som gäller?
Citera
2014-09-11, 17:42
Medlem
Hojtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Tack!
Sorry för att jag missade denna tråden.

Vet inte, det gör det säkert men jag vill gärna lära mig om djur & natur. Jag tror all kunskap man får av utbildningen är värdefull och kan komma till nytta någon gång i livet.

Men har jag inte rätt att bedriva målskjutning med gevären om jag har jägarexamen? Om det så är på min mark eller på skjutbanan. Eller är det bara jakt som gäller?

Det får du göra, det är tvärtom med målskjutningslicens får du bara skjuta på bana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in