2013-10-14, 19:42
Medlem
Så grymt sugen på jägareexamen, hinder?

Funderat länge på att ta jägareexamen och så småningom även skaffa licens för diverse vapen då jag bor lantligt och gillar att glida runt i naturen , finns det någon chans att jag skulle få licens på något vapen alls då jag är dömd för en hel del sedan innan (inte längre än 5år tillbaka i tiden) ?! Tacksam för svar av kunniga!
Citera
2013-10-14, 19:50
Medlem
Tror du är rätt körd, och det låter inte som du bör ha vapen eller dylikt ! jag råder dig till luftgevär istället Men det beror ju förstås vad du har blivit dömd för
Citera
2013-10-14, 19:52
Medlem
jägarexamen kan du ta! men licenser kan det vara värre med! men en vacker dag får du det också!
Citera
2013-10-14, 20:02
Medlem
Är dömd för misshandel, ringa narkotikabrott, övergrepp i rättssak, hot, brott mot knivlagen samt smugglingsbrott.. Inget som gett fängelse, böter och lite samhällstjänst, har styrt upp mig en hel del har ett hus (betalt) ett bra jobb och stökar inte så mycket längre.. Vill ju liksom jaga lite, trots att mina exemplar av hemmagjorda vapen av diverse kalibrar fungerat klockrent.. är 20 år + - 2
Citera
2013-10-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simmarlugnt
Är dömd för misshandel, ringa narkotikabrott, övergrepp i rättssak, hot, brott mot knivlagen samt smugglingsbrott.. Inget som gett fängelse, böter och lite samhällstjänst, har styrt upp mig en hel del har ett hus (betalt) ett bra jobb och stökar inte så mycket längre.. Vill ju liksom jaga lite, trots att mina exemplar av hemmagjorda vapen av diverse kalibrar fungerat klockrent.. är 20 år + - 2

Du kan nog kyssa vapen licens goodbye dom närmaste åren, dock kan du fortfarande ta jägarexamen
Citera
2013-10-15, 11:56
Moderator
nobodys avatar
Sammanfogade ämnen.
MOD
Citera
2013-10-16, 14:13
Medlem
ThirdMs avatar
Vart vänder man sig om man vill övningsskjuta och göra skjutprovet utan att behöva göra om hela teoridelen? Har både teoretiskt grundprov och högviltprov men fortsatte aldrig pga. jobb etc.
Citera
2013-10-16, 18:54
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThirdM
Vart vänder man sig om man vill övningsskjuta och göra skjutprovet utan att behöva göra om hela teoridelen? Har både teoretiskt grundprov och högviltprov men fortsatte aldrig pga. jobb etc.

Din lokala skjutbana. De flesta banor har instruktörer du kan skjuta med. Annars kan du ta med dig en kompis med examen.
Citera
2013-10-16, 19:00
Medlem
Draedons avatar
Citat:

Har du klarat teorin så har du klarat teorin, punkt. Det som återstår för dig är endast skjutprov. För att övningsskjuta vänder du dig till någon skytteklubb eller skjutbana med instruktörer.
Citera
2013-10-18, 07:58
Medlem
ThirdMs avatar
Tack så mycket. Nu har jag fått tag i en skytteklubb där man kan öva lite och avlägga prov men det är bara en gång i månaden och jag känner att jag skulle behöva öva med lite mindre mellanrum. Är det någon som vet någon klubb i Sthlm-området där man kan öva lite oftare?
Citera
2013-10-18, 18:48
Medlem
Citat:
Tack så mycket. Nu har jag fått tag i en skytteklubb där man kan öva lite och avlägga prov men det är bara en gång i månaden och jag känner att jag skulle behöva öva med lite mindre mellanrum. Är det någon som vet någon klubb i Sthlm-området där man kan öva lite oftare?

Vadå kan du bara öva 1 gång i månaden?

Tips är att försöka hitta någon att skjuta med privat, någon bekant eller något. Blir mycket billigare och trevligare att skjuta med någon själv som kan visa en i lugn och ro och ta sin egen tid.

Jag täntke själv skriva teorin nu i vinter och sen skjuta upp i vår, då genom att ge bekanta pengar för ammunition och sen åka och skjuta mycket i några veckor / tills det sitter och sedan försöka skjuta upp.
Citera
2013-10-18, 19:30
Medlem
ThirdMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
Vadå kan du bara öva 1 gång i månaden?

Tips är att försöka hitta någon att skjuta med privat, någon bekant eller något. Blir mycket billigare och trevligare att skjuta med någon själv som kan visa en i lugn och ro och ta sin egen tid.

Jag täntke själv skriva teorin nu i vinter och sen skjuta upp i vår, då genom att ge bekanta pengar för ammunition och sen åka och skjuta mycket i några veckor / tills det sitter och sedan försöka skjuta upp.

Nej, klubben jag hittade i Huddinge övningsskjuter när dom fått ihop 5-10 st och det är ofta innan skjutproven som är en gång i månaden.

Ja, men problemet är att jag inte kommer från Sthlm så dom närmaste jag känner med bössor är 30 mil bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in