2011-10-08, 22:28
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IloveTRG42
En snyltare med andra ord...grannarna matar in grisarna och du skjuter dom ? Gott för grannsämjan ?
Jakt handlar i mångt o mycket om etik o moral och hur väl man förhäller sig till sina i jaktgrannar.
Snacka inte om sånt du inte begriper.. Vildsvinen är åt helvete för många redan som det är nu, det behövs knappast någon vildsvinsuppfödning uppe på det. Det har knappast något med "snyltning" att göra utav rent och skär överlevnad för traktens lantbrukare. De rena jaktmarkerna, d.v.s. enbart skog med stadsjägare, kör ut flera hundra ton mat i skogarna och skjuter ett fåtal. Det är faan i havet inte viltvård och definitivt inte biotopvård som jag ser det. Grannsämjan åt det hållet ger jag blanka faan i i just det avseendet.

De som arrenderar min jaktmark nu lägger ut 100 kilo foder för åtling per år och knäpper ett 20-tal vildsvin, stadsjägarna på Skogssällskapets mark körde ett år ut 70 ton potatis och sköt 6 vildsvin.

De rena jägarna vill ha en oförändrad älgavskjutning medans skogsägarna som får upp mot 70% av tallplantorna söderbetad bitvis vill ha en fördubblad avskjutning.

Flertalet inom VVO vill ha bort varg och lo medans exempelvis jag vill ha dem kvar..

Markägarna med jaktmark vill ha en gemensam syn på hur man radikalt ska minska vildsvinsstammen medans de rena jägarna inte är ett dugg intresserade av något sådant.

Markerna med en stor kronhjortsstam (där min ingår) vill ha en ökad avskjutning eftersom att de också medverkar till betesskadorna på skogen med sitt höga antal. Markerna dit kronhjorten inte är så sugen på att sprida sig till vill att vi ska minska avskjutningen för att de också ska kunna få skjuta.

SÅÅÅ.. Alla säger sig bedriva viltvård, och i stort sätt alla har jägarexamen.. Vad säger det dig?

Det det BORDE säga dig är att jägarexamen inte har någon direkt koppling till viltvård, inte ens jakten och jägarna har någon självklar koppling till viltvård eftersom att viltvård är helt olika beroende på förutsättningarna. Jakt/jägare kan vara en lösning i viltvårdsfrågan likväl som det kan vara ett bidragde problem,. Dessutom borde det säga dig att det är omöjligt att enas inom exempelvis ett VVO i alla frågor och att var och en har sina egna agendor och väljer handlingssätt efter det.
Citera
2011-10-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Snacka inte om sånt du inte begriper.. Vildsvinen är åt helvete för många redan som det är nu, det behövs knappast någon vildsvinsuppfödning uppe på det. Det har knappast något med "snyltning" att göra utav rent och skär överlevnad för traktens lantbrukare. De rena jaktmarkerna, d.v.s. enbart skog med stadsjägare, kör ut flera hundra ton mat i skogarna och skjuter ett fåtal. Det är faan i havet inte viltvård och definitivt inte biotopvård som jag ser det. Grannsämjan åt det hållet ger jag blanka faan i i just det avseendet.

De som arrenderar min jaktmark nu lägger ut 100 kilo foder för åtling per år och knäpper ett 20-tal vildsvin, stadsjägarna på Skogssällskapets mark körde ett år ut 70 ton potatis och sköt 6 vildsvin.

De rena jägarna vill ha en oförändrad älgavskjutning medans skogsägarna som får upp mot 70% av tallplantorna söderbetad bitvis vill ha en fördubblad avskjutning.

Flertalet inom VVO vill ha bort varg och lo medans exempelvis jag vill ha dem kvar..

Markägarna med jaktmark vill ha en gemensam syn på hur man radikalt ska minska vildsvinsstammen medans de rena jägarna inte är ett dugg intresserade av något sådant.

Markerna med en stor kronhjortsstam (där min ingår) vill ha en ökad avskjutning eftersom att de också medverkar till betesskadorna på skogen med sitt höga antal. Markerna dit kronhjorten inte är så sugen på att sprida sig till vill att vi ska minska avskjutningen för att de också ska kunna få skjuta.

SÅÅÅ.. Alla säger sig bedriva viltvård, och i stort sätt alla har jägarexamen.. Vad säger det dig?

Det det BORDE säga dig är att jägarexamen inte har någon direkt koppling till viltvård, inte ens jakten och jägarna har någon självklar koppling till viltvård eftersom att viltvård är helt olika beroende på förutsättningarna. Jakt/jägare kan vara en lösning i viltvårdsfrågan likväl som det kan vara ett bidragde problem,. Dessutom borde det säga dig att det är omöjligt att enas inom exempelvis ett VVO i alla frågor och att var och en har sina egna agendor och väljer handlingssätt efter det.

Har jagat i 15 år nu och i många delar av sverige och du har inte ens rätt att göra det.
Min jaktetik verkar inta sammanfalla med din men att tro att du "ta en gräddfil" till din examan har jag svårt att tro.
Citera
2011-10-08, 23:07
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IloveTRG42
Har jagat i 15 år nu och i många delar av sverige och du har inte ens rätt att göra det.
Min jaktetik verkar inta sammanfalla med din men att tro att du "ta en gräddfil" till din examan har jag svårt att tro.
Hur menar du med "min jaktetik"? Att jag vill skjuta av vildsvinen som mina kära grannar föder upp, mot min och andra lantbrukares vilja? Vildsvin som förstör c:a 30-50% av en havreskörd.. Det är folk som i viltvårdens namn producerar mer vildsvin än de skjuter av i ett område där lantbrukare funderar på att lägga ner produktionen p.g.a. skadorna.

Jag vill kunna jaga men jag är definitivt inte sugen på att bli påprackad den viltvård jag har sett prov på hos vissa marker häromkring. Jag har en livslång erfarenhet av skogen och dess vilt så när det gäller biotopvård och viltvård vet jag mycket väl hur jag ska göra, jägare har ju inte direkt de enda med dessa kunskaper.

Jag vänder mig dessutom mot att jägarexamen innehåller så mycket ovidkommande saker vilket får som följd att man måste nöta in informationen betydligt mera ytligt för att klara provet. Information om djur i allmänhet, natur, hundar kan man få på annat håll, om och när man behöver det.
Citera
2011-10-08, 23:22
Medlem
Fettsprutans avatar
Som jag skrev i ett svar till någon annan, jag har själv sett asiatiska damer med mindre än 0 i förkunskaper vad gäller jakt, och knaglig Svenska, klara jägarexamen på ett halvår.
Varför slulle det då vara särskilda regler för "hobbybönder"?

Sådana stållar som dig finns minst en i var socken, med några hektar egen mark under fötterna tror ni solsystemet snurrar bara kring er ....

Det var någon driftig jordägare som helt enkelt hägnade in en snyltande gnällbonde som dig med elstängsel.
Prata med dina grannar om det, då behöver du ingen jägarexamen, blir inga viltskador och inga jaktarrendatorer.
Citera
2011-10-08, 23:44
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Som jag skrev i ett svar till någon annan, jag har själv sett asiatiska damer med mindre än 0 i förkunskaper vad gäller jakt, och knaglig Svenska, klara jägarexamen på ett halvår.
Varför slulle det då vara särskilda regler för "hobbybönder"?

Sådana stållar som dig finns minst en i var socken, med några hektar egen mark under fötterna tror ni solsystemet snurrar bara kring er ....

Det var någon driftig jordägare som helt enkelt hägnade in en snyltande gnällbonde som dig med elstängsel.
Prata med dina grannar om det, då behöver du ingen jägarexamen, blir inga viltskador och inga jaktarrendatorer.
Du snackar som du har vett till.. Du tror inte både jag och storbönderna har fört upp det både direkt med dem och på VVO-mötena? Tror du helt seriöst att vi bara sitter på röven och gnäller i vår ensamhet? Och vart i helvete ser du snyltandet någonstans? För det första har jag inte fällt ett enda skott på min mark och skulle jag börja skjuta av vildsvinshelvetena så är det ingen snyltning det är talan om. Tycker man det är snyltande att skjuta av vildsvin i skyddssyfte, vildsvin som föds upp på 50-60 ton spannmål om året, då har man faan inget i skogen att göra.

Jag har inga som helst tankar på att varken gå ur VVO just av anledningen att jag tycker att det är bättre att tilldelningen sköts på ett större område än min mark, även om det rent tilldelningsmässigt innebär att jag blir tilldelad en mindre kvot än om jag hade gått ur. Så kom faan inte och snacka om "solystemet snurrar.." bara för att man inte råkar gilla att några jävla stadsjägare kommer med en lastbilskonvoj lastat med "viltvård".

Min erfarenhet är att de som har absolut minst koll på viltvård är jägare utan egen mark.. Förutom att de tycker att jägarkåren är naturens Moder Teresa så har de en tendens att tro att "viltvård" är likställt med "maximera det skjutbara viltet".

Och jag vill inte ha några "speciella" regler.. Jag vill ha tag i en enkel och billig jägarexamen utan massa "lulllull" som någon överjägare anser vara intressant information.
Citera
2011-10-12, 20:12
Medlem
smerrans avatar
Frågor;

Teoriprovet; är det svårt? Måste man läsa på mycket innan? måste man läsa innan man går en intensivkurs? Är det svårt om man är en person som inte direkt är infödd i jägarkulturen?

Skjutprovet; Är det svårt för en kille som nästan aldrig avfyrat ett vapen? Hur går det till?

Lite allmänt om jägarkulturen, är det dyrt övrig med vapen/skåp/kläder/utrustning etc?
Citera
2011-10-12, 22:20
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smerran
Frågor;

Teoriprovet; är det svårt? Måste man läsa på mycket innan? måste man läsa innan man går en intensivkurs? Är det svårt om man är en person som inte direkt är infödd i jägarkulturen?

Skjutprovet; Är det svårt för en kille som nästan aldrig avfyrat ett vapen? Hur går det till?

Lite allmänt om jägarkulturen, är det dyrt övrig med vapen/skåp/kläder/utrustning etc?

Jag går i samma tankar som du men jag tror jag kan svara på frågorna om teorin. Läs ovan vad Fettsprutan skrev om asiatiska damer med mindre än 0 i förkunskaper vad gäller jakt, och knagglig svenska, som klarade jägarexamen på ett halvår. Om du går en intensivkurs ska du läsa på innan, även om en del känns abstrakt. Det blir lite väl mycket att ta in på kort tid annars.
Citera
2011-10-12, 22:43
Medlem
smerrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Jag går i samma tankar som du men jag tror jag kan svara på frågorna om teorin. Läs ovan vad Fettsprutan skrev om asiatiska damer med mindre än 0 i förkunskaper vad gäller jakt, och knagglig svenska, som klarade jägarexamen på ett halvår. Om du går en intensivkurs ska du läsa på innan, även om en del känns abstrakt. Det blir lite väl mycket att ta in på kort tid annars.

Ja det i och för sig men det kanske är mer press under en intensivkurs att få in allting, beställde i alla fall hem en bok "kunskap om jakt" eller liknande som det stog att det vore om man läst några gånger innan. Vet dock inte om jag ska gå intensivkurs nu i höst eller i vår, något tips?
Citera
2011-10-18, 20:32
Medlem
smerrans avatar
En ytterligare fråga, hur många fåglar ska man lära sig för att klara sig? Själv så känner jag att det är lite meningslöst att sitta och plugga in småfåglar.
Citera
2011-10-18, 20:57
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
En ytterligare fråga, hur många fåglar ska man lära sig för att klara sig? Själv så känner jag att det är lite meningslöst att sitta och plugga in småfåglar.
Är det ens med några småfåglar i boken? Eller sitter du och försöker lära dej alla fåglar som finns?
Citera
2011-10-18, 20:58
Medlem
Citat:

Alla av de vanligaste fåglarna ska du kunna.
Gjorde provet för några månader sen. Gäss, ankor, duvor, skogsfågel, kråkfåglar var det som kom på provet... Så alla typ. Men plugga in så att du kan de vanligaste "typfåglarna" och sen så du vet vilka som är dykänder och simänder, vill minnas att där var en fråga om det.
Citera
2011-10-19, 21:35
Medlem
SportTacs avatar
Citat:

Ja du.. Lär dig de fåglar som finns med i boken. Tycker du att det är meningslöst kanske jakt inte är nåt för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in