2011-10-08, 22:28
Citat:
Snacka inte om sånt du inte begriper.. Vildsvinen är åt helvete för många redan som det är nu, det behövs knappast någon vildsvinsuppfödning uppe på det. Det har knappast något med "snyltning" att göra utav rent och skär överlevnad för traktens lantbrukare. De rena jaktmarkerna, d.v.s. enbart skog med stadsjägare, kör ut flera hundra ton mat i skogarna och skjuter ett fåtal. Det är faan i havet inte viltvård och definitivt inte biotopvård som jag ser det. Grannsämjan åt det hållet ger jag blanka faan i i just det avseendet.
Ursprungligen postat av IloveTRG42
En snyltare med andra ord...grannarna matar in grisarna och du skjuter dom ? Gott för grannsämjan ?
Jakt handlar i mångt o mycket om etik o moral och hur väl man förhäller sig till sina i jaktgrannar.
Jakt handlar i mångt o mycket om etik o moral och hur väl man förhäller sig till sina i jaktgrannar.
De som arrenderar min jaktmark nu lägger ut 100 kilo foder för åtling per år och knäpper ett 20-tal vildsvin, stadsjägarna på Skogssällskapets mark körde ett år ut 70 ton potatis och sköt 6 vildsvin.
De rena jägarna vill ha en oförändrad älgavskjutning medans skogsägarna som får upp mot 70% av tallplantorna söderbetad bitvis vill ha en fördubblad avskjutning.
Flertalet inom VVO vill ha bort varg och lo medans exempelvis jag vill ha dem kvar..
Markägarna med jaktmark vill ha en gemensam syn på hur man radikalt ska minska vildsvinsstammen medans de rena jägarna inte är ett dugg intresserade av något sådant.
Markerna med en stor kronhjortsstam (där min ingår) vill ha en ökad avskjutning eftersom att de också medverkar till betesskadorna på skogen med sitt höga antal. Markerna dit kronhjorten inte är så sugen på att sprida sig till vill att vi ska minska avskjutningen för att de också ska kunna få skjuta.
SÅÅÅ.. Alla säger sig bedriva viltvård, och i stort sätt alla har jägarexamen.. Vad säger det dig?
Det det BORDE säga dig är att jägarexamen inte har någon direkt koppling till viltvård, inte ens jakten och jägarna har någon självklar koppling till viltvård eftersom att viltvård är helt olika beroende på förutsättningarna. Jakt/jägare kan vara en lösning i viltvårdsfrågan likväl som det kan vara ett bidragde problem,. Dessutom borde det säga dig att det är omöjligt att enas inom exempelvis ett VVO i alla frågor och att var och en har sina egna agendor och väljer handlingssätt efter det.