2014-06-27, 17:07
Medlem
DyingAtheists avatar
Varsegod: (FB) Den stora tråden om jägarexamen ställ dina frågor här
Citera
2014-06-28, 10:45
Medlem
JumpingJacks avatar
Jag kommer att få ärva vapen som gått i släkten, gevär som används för att skjuta älg och rådjur. Jag är inte det minsta jaktintresserad men vill gärna behålla vapnen av sentimentala skäl och för att få licens för dem krävs väl att jag har tagit jägarexamen?

Fråga: hur går jag bäst till väga här och om man väl fått licens, måste man förnya den var tionde år eller så?
Citera
2014-06-28, 10:55
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Jag kommer att få ärva vapen som gått i släkten, gevär som används för att skjuta älg och rådjur. Jag är inte det minsta jaktintresserad men vill gärna behålla vapnen av sentimentala skäl och för att få licens för dem krävs väl att jag har tagit jägarexamen?

Fråga: hur går jag bäst till väga här och om man väl fått licens, måste man förnya den var tionde år eller så?

Ja du måste ta jägarexamen. Hur du bäst går till väga är väl lite tycke och smak. Det är väl bara att gå en kurs eller intensivkurs. Licenser behöver inte förnyas.
Citera
2014-06-28, 12:59
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Ja du måste ta jägarexamen. Hur du bäst går till väga är väl lite tycke och smak. Det är väl bara att gå en kurs eller intensivkurs. Licenser behöver inte förnyas.

Tack för svar! Ingår det skjutprov i jägarexamen?
Citera
2014-06-28, 13:23
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Tack för svar! Ingår det skjutprov i jägarexamen?
Svar ja.

http://www.jagarnasriksforbund.se/jagarexamen.php
Citera
2014-07-11, 21:08
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Vilka böcker från bokhandeln bör jag läsa för att veta allt jag behöver inför teoriprovet?
Citera
2014-07-14, 02:51
Medlem
Hur går det till när man ska ansöka om licens på ett visst vapen hos polisen? Går man till stationen och säger ""Hej jag vill köpa ett hagelgävär av modell **** , här är min jaktlicens" eller hur gör man?
Citera
2014-07-14, 06:28
Medlem
Hojtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Hur går det till när man ska ansöka om licens på ett visst vapen hos polisen? Går man till stationen och säger ""Hej jag vill köpa ett hagelgävär av modell **** , här är min jaktlicens" eller hur gör man?

Nästan, du skriver ut en blankett från polisen.se och fyller i den. Sen går du till polisen och säger att du ska köpa ett vapen och lämnar in blanketten tillsammans med din jägarexamen (dom tar en kopia på den) och får betala en avgift
Citera
2014-07-14, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hojte
Nästan, du skriver ut en blankett från polisen.se och fyller i den. Sen går du till polisen och säger att du ska köpa ett vapen och lämnar in blanketten tillsammans med din jägarexamen (dom tar en kopia på den) och får betala en avgift
Tack! Sen går det några dar och så får man ett brev om man får grönt ljus?
Citera
2014-07-14, 10:07
Medlem
48ans avatar
Citat:
Du hittar det vapnet du är intresserad utav att köpa först. Om det är i en vapenaffär så hjälper dom dig med att fixa licens. Om du ska köpa ett vapen privat så gör du upp affären med säljaren/ägaren (handpenning eller liknande) och tar hans original licens och går till polisen och söker en egen licens på vapnet. Kostar 700:- för första licensen har jag för mig.

Citat:
Tack! Sen går det några dar och så får man ett brev om man får grönt ljus?
Det beror helt och hållet på vart i landet du bor. Vissa polisdistrikt har väldigt lång vänte tid för att fixa vapenlicens. Jag skulle ringa den lokala polisen och höra efter hur lång tid dom tror att det tar om det är ett privatköp du ska göra. För det är inte roligt för varken dig eller säljare om det drar ut på tiden ett antal månader.
Citera
2014-07-15, 13:33
Medlem
Citat:

Jag har för mig att man kan få tag på "samlarlicens", dvs en licens som man inte får skjuta med. För detta behövs antagligen ingen jägarexamen.
Citera
2014-07-15, 14:20
Medlem
Citat:

Om du inte tänkt använda det kan man plugga det, tror jag iaf...googla det!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in